Sony SLT-A77: megapixelový přeborník
Další recenze se podívá na fotoaparát Sony SLT-A77. I když se tento fotoaparát prodává už nějaký ten pátek, stále je vlajkovou lodí APS-C fotoaparátů Sony SLT s 24MPx snímačem. Tentokrát jsme k testu dostali i zajímavý 16-50mm F2,8 SSM objektiv.
Kapitoly článku:
Noční scéna
S nočním focením nebudete mít žádné potíže. Autofokus se už něčeho snadno chytne (v režimu automatiky), dostatečný rozsah časů rozhodně také není k zahození a clona je v závislosti na objektivu nastavitelná na mnoho různých hodnot.
Větší clona umožňuje dosáhnout hvězdiček kolem světel, to se ale dá dosáhnout i u překvapivě malých clon. Šum je nízký, detailnost solidní. Podívat se můžete na snímky pořízené v různých citlivostech. Vlevo je výřez z JPEGu, vpravo pak z RAWu s vypnutým odšumováním.
ISO 50 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost ISO 50 je čistá a bez šumu. RAW je poněkud detailnější a méně zahlazuje různé nerovnosti ve sněhu.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 100 (multiexpozice)
Citlivost ISO 100 je bez problémů. RAW má jen velmi lehký jasový šum, JPEG je bez problémů a multiexpozice dává obraz bez šumu a se slušnými detaily.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 200 (multiexpozice)
ISO 200 má v RAWu trochu znatelný jasový šum, JPEG je v pořádku, což platí i pro multiexpozici.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 400 (multiexpozice)
ISO 400 už má v RAWu šum poměrně vysoký. JPEG jej vyhlazuje, místy možná až moc. Multiexpozice je bez šumu, ale stejně jako v běžném JPEGu, i zde je kresba místy rozmytá.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 800 (multiexpozice)
S navýšením citlivosti na ISO 800 opět roste šum, tentokrát je v RAWu vidět zejména ten barevný. U JPEGu dochází k rozmývání, multiexpozice je trochu celistvější, byť méně ostrá.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 1600 (multiexpozice)
ISO 1600 už v RAWu hraje mnoha barvami, JPEG je rozpatlaný a ani multiexpozice nadává zrovna přesvědčivé výsledky.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 3200 (multiexpozice)
U citlivosti ISO 3200 čekejte další navýšení barevného šumu, který se v JPEGu projevuje značnou ztrátou barevnosti.
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 6400 (multiexpozice)
Zatímco u konkurenčních fotoaparátů je ISO 6400 ještě nouzově použitelná citlivost, zde bych kvůli téměř kompletní ztrátě barev byl hodně opatrný a této citlivosti se už spíše vyhýbal.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 12800 (multiexpozice)
Při citlivosti ISO 12800 je v RAWu podstatě jen barevný šum, JPEGy jsou našedlé, bez kresby a ostrosti.
ISO 16000 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 25600 (multiexpozice)
Nejvyšší citlivosti jsou naprosto zbytečné, a to i v multiexpozici, která nemá ani detaily, ani barvy.
Standardní scéna
Můžete se podívat i na několik ilustračních snímků. Více ilustračních snímků najdete v recenzi objektivu Sony DT 16-50mm F2.8 SSM.
expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 40 (60) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
V tomto zimním počasí se u této scény těžko posoudí dynamický rozsah čipu. Vidíme kresbu postiženou silnějším odšumováním ve větvích, zbytek je docela v pořádku. Můžete se podívat na snímek v RAWu, kde je nekorigovaný obraz, tedy i s trochou chromatické aberace. Ani zde není kresba přehnaně ostrá, z části je to ale i vina počasí.
Kresba je spíše průměrně ostrá, detaily jsou uprostřed dobré. Směrem k rohům se ale ostrost trochu snižuje, čehož okamžitě využívá odšumování a kresbu rozmývá.
Vysoké rozlišení zde přináší opravdu velké množství detailů navzdory hodně širokoúhlému obrazu. Objektiv má na nejširším ohnisku problém s rohovou ostrostí, tam to opravdu není moc dobré. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
3D snímky
Fotoaparát nabízí i 3D panoramata, která se na rozdíl od jiných fotoaparátů nefotí s horizontálním posunem, ale stejně jako panoramata točením.
I tak se občas stává, že se nedosnímá celá šířka snímku a na kraji zbude tmavě šedý proužek. Ten ale samozřejmě můžete snadno uříznout. K dispozici vám dávám i 3D MPO soubor.