Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Sony SLT-A99V: opětovný útok

14.1.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Na stránkách Digimanie se dnes budeme netradičně věnovat testování full frame fotoaparátu. Jde o nový SLT fotoaparát Sony SLT-A99V se snímačem, jehož rozlišení je 24 megapixelů. Vyzkoušíme ho se 70-400mm SSM G objektivem.
Fotoaparát Sony SLT-A99V je vybaven novým full frame snímačem Exmor CMOS s rozměry 35,8×23,9 mm. Jeho rozlišení činí 24 megapixelů, což je při megapixelové hustotě 2,9 MPx/cm2 a dnešních technologiích rozumný poměr mezi požadavkem na solidní detaily i nízký šum. Jak moc se to v praxi projevilo, to uvidíte na následujících snímcích, kde jsou prezentovány JPEGy, RAWy konvertovanými přes Adobe DNG Converter s vypnutým odšumováním a JPEGy pořízenými pomocí multiexpozice.



ISO 50 (JPEG)



ISO 50 (konverze z RAWu)



U nejnižší citlivosti ISO 50 (rozšířená citlivost) je pochopitelné, že se tu žádný šum nevyskytuje. Obraz je ostrý a krásně detailní.



ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)



ISO 100 (multiexpozice)



ISO 100 je bez šumu, detaily jsou velmi dobré. Multiexpozice zahlazuje šum a neztrácí ani moc ostrosti, jak se občas u těchto skládacích režimů stává.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 (multiexpozice)



U citlivosti ISO 200 si také nevšimnete žádný otravný šum, i RAW jen příjemně a zlehka zrní, JPEGy jsou vyhlazené.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



ISO 400 (multiexpozice)



ISO 400 má v RAWu velmi lehký jasový šum, u JPEGu i nadále není žádný problém.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 (multiexpozice)



U citlivosti ISO 800 je v RAWu opět viditelný lehký jasový šum, JPEG je i nadále hladký a detailní, linie se jen velmi zlehka třepí.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 1600 přináší do RAWu trošku barevného šumu. JPEGy se začínají rozmazávat, stále jsou ale dosti kvalitní. Multiexpozice je hladká, bez šumu, ale slabší detaily jsou nevýrazné a neostré.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 (multiexpozice)



Při použití citlivosti ISO 3200 se připravte na vzrůstající barevný šum v RAWu. JPEGy už začínají poněkud hrudkovatět, stále si ještě drží barevnost a střední nebo silnější detaily.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 6400 už dobře ukazuje, že vysoké citlivosti dokážou zdolat i full frame snímač. RAW už barevně docela šumí, JPEGy ztrácí barvu, hrudkovatí. Multiexpozice je docela hladká, ale neostrá.



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 12800 už nemohu doporučit, kvalita je hodně nízká, a to i při multiexpozici. Tato citlivost je už nad síly tohoto čipu.



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)



ISO 25600 (multiexpozice)



V podstatě totéž platí i pro ISO 25600. RAW hraje všemi barvami, JPEG je naopak poněkud bezbarvý, rozpitý a multiexpozice vám už moc nepomůže.



ISO 51200 (multiexpozice)



Multiexpozice nabízí i citlivost ISO 51200, ale kvalita snímku je v takovém případě velmi špatná. Na následujících snímcích se podíváme na míru zachování detailů.


ISO 50 (JPEG)



ISO 50 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (multiexpozice)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (multiexpozice)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (multiexpozice)

ISO 51200 (multiexpozice)

Do citlivosti ISO 800 vás šum v podstatě vůbec nebude trápit, u ISO 1600 už nastupuje lehký barevný šum v RAWu a v JPEGu se začíná trochu více odšumovat. ISO 3200 je použitelné, výše bych byl ale už opatrný. Tyto a vyšší citlivosti se už docela třepí a nedávají nejpříjemnější obraz.


ISO 50 (JPEG)



ISO 50 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 100 (multiexpozice)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (multiexpozice)



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (multiexpozice)



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (multiexpozice)



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (multiexpozice)



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (multiexpozice)



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 12800 (JPEG)



ISO 12800 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (multiexpozice)



ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 (konverze z RAWu)
 

ISO 25600 (multiexpozice)

ISO 51200 (multiexpozice)

Barevný šum se zlehka začíná objevovat u citlivosti ISO 800. Do citlivosti ISO 3200 má ještě vcelku pravidelnou strukturu, od ISO 6400 už ale začíná vytvářet občas viditelné hrudky. Ani multiexpozice moc problémů neřeší. Barevný šum sice mizí, ale opět vznikají hrudky.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.