Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
8.11.2016, Milan Šurkala, recenze
Vracíme se k testům fotomobilů a začneme s nejvyššími třídami od Sony. Vyzkoušeli jsme Xperie Z5 a Z5 Compact, které mají na smartphony relativně velký 1/2,3" Exmor RS CMOS senzor a potěší i dobrá světelnost F2,0.
kultus (448) | 16.11.201613:46
Jsem velice rad, ze ste se vratili k fotomobilum i proto ze jim fandim a ze jsem s nima zacinal fotit. Na druhou stranu vybrat vyrobce, ktery uz dlouha leta mrsi sve fotomobily nebyl zrovna stastny tah ;­) kde jsou casy K750...

No sony to uz proste neumi ani u Z5 ani u letosnich i jinych vlajek, vybral bych precejen neco zajimavejsiho a tech.pokrocilejsiho. Takovy samsung S7 nebo neco noveho od huawei hodne prekvapilo nemluve o pixelech az prijdou na trh. Fotaky uz dnes podporuji RAW a manualni nastaveni expozice, coz je lepsi pro zjisteni opravdovych moznosti a limitu do recenzi. Maji treba i dva objektivy s ruznou ohn.vzdalenosti, to jsou opravdove zajimavosti. Sony jen kazdy rok chrli ty sve premegapixlovane fotokramy nezajimave snad uz od Xperie Z1...

Tak se tesim na dalsi skvelou recenzi mobilu...
Odpovědět2  0
Choakinek (4686) | 16.11.201623:36
Docela fajn by zde byla recenze na Huawei P9. Číst to na těch mobilních serverech, nebo nedej bože v internetovém tisku, se mi vůbec nechce ­(vždy to je prolétnu­), autoři recenzí na těchto webech viděli klasický digitální foťák, pokud vůbec někdy, maximálně z rychlíku a jejich texty, týkající se fotografické části telefonu, jsou pak úplně o ničem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 16.11.201623:52
Pokud jde o Xperii Z5 Compact, ta byla vybrána např. i proto, že jsem uvažoval o její koupi, tak to byl první adept na test :­-­) Druhým důvodem bylo její vysoké rozlišení a cíl zjistit, co vlastě od takového kvanta megapixelů lze čekat ­(když většina ostatních výrobců zůstala někde na 12­-16 MPx­). Do konce roku se možná objeví ještě dvě recenze telefonů, jednu už mám téměř hotovou.
Odpovědět1  0
ka.mik1 (23) | 17.11.201613:57
Chtěl jsem jen poprosit, mám průkopníka Z1 Compact zatím bez potřeby měnit, nezkoušel jste někdy porovnat ji s těmi novými modely, docela by mne zajímalo jak by obstála?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 17.11.201614:11
Otázkou je v čem to chceš porovnat ­(co se týče telefonu jako telefonu, tak tam moc sloužit nemůžu­). Testoval jsem fotoaparát v Z1 a nebyl to zrovna nějaký zázrak ­(dost příšerné odšumování­). Z5 v tomto ohledu fotí přeci jen lépe, zejména prostředek je mnohem ostřejší ­(rohová ostrost by ale mohla být lepší­). 4K video také není k zahození, Full HD video má velmi dobrou stabilizaci, zpomalené video může být také fajn. Novější modely si i lépe poradí s barvičkami, Z1 přeci jen pořád měla občas takové ty ­"fotomobilové­" barvy. Je tam vidět pokrok, nelze ale čekat zázraky.
Odpovědět0  0
ka.mik1 (23) | 17.11.201615:13
Děkuji moc. Je pravda, že to občas hodí úplně nepoužitelnou fotku a jak jsem se teď koukal Z1 a Z1c jsou na tom +­-stejně. Zajímavé, když nad tím tak přemýšlím, tím nejuniverzálnějším nástrojem není u mne už mobil, ale právě foťák, kde naopak video velmi rozhoduje a na mobil prakticky nenatáčím, ale požaduji u něj ty nejlepší fotky. Škoda, že už nedělají na něčem jako K800i s xenonem a optickou stabilizací, mám ho na práci už asi 10 let a Z1c mám jen jako doplněk. Pokrok je vidět, ale právěže je často tak malý, jak výrobci přešlapují na místě, že výdaj peněz je ekonomicky neopodstatněný a rozhoduje u všeho převážně design. Třeba u větší Xperie XZ jsme se po pěti letech konečně dočkali ­"znovuobjevení­" hliníku použitém v Xperii P tak před pěti lety, ale aspoň že tak:­) Takže jako fanoušek SE, Sony dál počkám, zda neudělají designově něco jako XZ Compact.
Odpovědět0  0
kikapu (59) | 17.11.201617:23
P9 má kámoš a fotí to fakt výborně. Druhá věc je mobil jako celek ­- Z5 a Z5 compact jsou povedené kousky bez zbytečného balastu, nástupci už jsou na tom údajně zase hůře. Huawei je taky vyhlášené přeplácanou nadstavbou. Ideál je lehky sytém, ideálně čistý Android, takže cokoliv co je Google Nexus, jen je ta čistota pořádně zaplacená a bez možnosti rozšířit paměť ­(Nexus 5X a 6P­), ale foťáky vypadají slušně, s velkou mírou detailů ­-sic se staršími snímači Sony. Technicky zajímavý bude Asus Zenfone 3 Deluxe opsazený novým snímačem Sony se stabilizací.
Odpovědět0  0
kikapu (59) | 17.11.201617:24
osazený samozřejmě :­-)
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 9.11.201617:29
Ku... co to je? Tak tohle by mi domů nesmělo. Bohužel, efekt nižšího rozlišení se nedostavil, úplně příšerné je obojí!

A nejde o to, že jsem zaujatý ve věci fotomobilů ­(jako že jsem, nemám je rád­), koukněte se totiž na výstup z Google Pixel, tam má svoji důstojnost!
Odpovědět1  0
jozkopower (452) | 9.11.201622:41
Prevzorkované snímky z plnky do 6Mpx sú skutočne pekné. Je to mobil, takže print nad rozmer A4 asi nebude vyžadovaný. Chcelo by to troška dlhšie ohnisko a možnosť RAW. Vlajkové lode výrobcov fotomobilov urazili kus cesty, dnes je výstup za dobrého svetla viac ako dobrý.
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 10.11.201618:43
Ne, nejsou. Ano, při 6 Mpx by už střed možná vypadal dobře, ale směrem k okrajům se to ještě víc patlá matlá a ten problém vidím i ve zmenšenině na 4 Mpx, možná i v menších rozlišeních.

Já si třeba prohlížím fotky na monitoru i v 1:1 a tam se mi dělá opravdu zle a to v tomto měřítku nepožaduji nějaké zázraky.

Ano, některé vlajkové lodě ­(Microsoft, Google, Huawei atd.­) možná, ale vlajková loď Sony šla spíše ke dnu :­-­).
Odpovědět1  0
jozkopower (452) | 10.11.201619:45
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 12.11.201620:05
Dobře, ale dle počtu megapixelů to zřejmě bude mít stejný snímač a obrazový procesor nejspíš taky a algoritmy v něm taktéž, takže výstup bude stejně tragický. Leda že by se lišil objektiv, protože pokles kvality výstupu od středu ke krajům je způsoben objektivem ­(a pochopitelně hloupými algoritmy, ale ty jen ­"napravují­" nějaké neduhy objektivu­).
Odpovědět0  0
kikapu (59) | 10.11.201615:37
V létě jsem koupil Z5 compact kvůli rozměrům a odolnosti. Koukal jsem samozřejmě i na fotky v recenzích a utěšoval jsem se, že ti recenzenti jsou matlafousci, podle dxo je to špička. No, sice jsem zázraky nečekal, ale je to opravdu průšvih ­- Sony to zabíjí šíleným jpeg enginem. Mám třeba fotku malé dcerky na průlezkách za super světla, čas expozice cca 1­/500s, umělé lano na kterém se drží je ostré jek břitva, jsou dokonale vidět trčící jemná vlákna. Obličej dcerky cca o 4cm vzadu mobil vyhodnotil jako ruch hodný rozmazání a dal si záležet. To prosím nefotím na ryzí automat. Snímač je přitom dobrý, stačilo by, kdyby Sony zapracovalo na slíbené podpoře rawu.
Odpovědět2  0
kikapu (59) | 10.11.201615:41
Ještě drobnost naprosto nesouvisící s focením ­- má vynikající zvukový výstup, fakt pecka.
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 10.11.201618:52
Sony má kvalitní výrobky, ale ten jejich fotosvět, tomu jsem prostě nikdy nepřišel na chuť. Do toho se rozhodli své fotovýrobky řadit někam do super prémiových cen... no, je to jejich věc. Já to jen sleduji s lehkým úsměvem na tváři ;­-­).
Odpovědět0  0
jozkopower (452) | 10.11.201617:56
Aplikácie tretích strán RAW nepodporujú ? Možno by stačil TIFF.
Odpovědět0  0
kikapu (59) | 10.11.201622:46
Mně by stačil i jpeg, jen kdyby šlo nastavit odšum a doostření. Aplikace třetích stran se moc nechytají. Podpora rawu vůbec a nastavení omezené. Přiblížím : mám celkem rád Open Cameru, na normálním telefonu jde v ní nastavit spousta parametrů, na Sony ani ISO.
U videa mám zase neodbytný pocit že i v nastavení bez efektů tam snad je alespo
ň minimální HDR, nevím, možná to točí prostě jen moc světlé sekvence. Jinak musím souhlasit s výbornou stabilizací, když si dá člověk záležet tak to vypadá jak ze steadicamu.

Odpovědět0  0
kuban (60) | 10.11.201623:37
Z3 Compact se mi domů dostala ­- spokojenej se skřítkem, co patlá mizerný mazaniny a říká tomu 20Mpix foto, opravdu nejsem ­- není to úplně stejnej čip, ale zase to asi nemá tak tragickej objektiv, jako ty recenzovaný
navíc to umí nastavit ISO v plným rozlišení ­(v androidu 4.4.4 ­- radši neupgraduju, protože se měnila nejenom aplikace na focení ­- samozřejmě k horšímu, jinak to ani nejde­) ... na na focení textu to ujde

ale po zkušenosti se Z3 a Z5 ­(kamarádky telefon­) je jasný, že Sony a focení nejde dohromady ­- aspoň u telefonu
fotím na co nejnižší ISO a zmenšuju na 50%, aby to jakžtakž mělo smysl ­(5Mpix­)....
zpracování jpgu je u Sony všeobecně hrůza hrůzoucí, raw schválně do telefonů nedávaj a nedaj

jinak by ten telefon byl docela slušnej, video není nejhorší, někdy dokonce pěkný ­- narozdíl od fotek ... displej na slunku takřka nečitelnej, ale velikost je příjemná a baterka je ok ­(ne svítilna, ta patří k foťáku a upřímně, takovou mžouravou světlušku jsem jako svítilnu nikdy neměl ­- o ničem, stejně jako fotky)
Odpovědět0  0
chalupník (60) | 8.11.201610:04
"Snímky se vyfotí ve 23 MPx a následně zmenší na 8 MPx, což vylepší per­-pixel detaily a sníží šum­".
Tohle platí obecně ve fotografické praxi?
Jinak mám dojem, že to na nižších ISO nefotí lépe, než starší 12 Mpx kompakty.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 8.11.201617:19
Ano, platí. Když si vezmete jakoukoli fotografii a snížíte ji rozlišení, bude ­(při použití správného resamplovacího algoritmu­) vypadat ostřejší a méně zašuměná, protože se zprůměrují pixely. Na druhou stranu bude fotografie méně detailní, protože snížením rozlišení je uberete. Jinak řečeno, když budete mít třeba 4000x3000px fotku, která byla trochu špatně zaostřena a zmenšíte ji na 400×300px, patrně bude vypadat krásně ostře. Desetinásobným zmenšením ­(sloučením deseti pixelů v každém směru­) jste totiž také desetipixelovou neostrost ­"narval­" do jediného pixelu.

Což ale nemá nic společného s tím, zda fotí nebo nefotí lépe než 12MPx kompakty.
Odpovědět3  0
chalupník (60) | 13.11.20167:27
Aha. Je to stejné, jako kdybych měl televizor budoucnosti o úhlopříčce 5metrů a nastavil si na něm velikost úhlopříčky obrazu 1 metr. Bude to malé, ale ostřejší. Což ve světě mobilů­/fotoaparátů znamená, že si výrobce čipů vyrábí co chce ­(tedy 20 Mpx­) a výrobci mobilů to musí kupovat. Ale pochopili, že je to nesmysl a rozumně to resamplují směrem dolů?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 13.11.201617:00
No, s tou televizí nevím nevím. Zrovna v tom, že by výrobci něco pochopili, to není. Protože Sony v mobilech používá své čipy Sony, tedy ono je zároveň tím, kdo tyto čipy vyvíjí a vyrábí. Vysoká pixelová hustota nicméně i tak znamaná vyšší šum, byť se to resampluje. Je třeba si uvědomit, že pokud např. 20MPx fotku resamplujete ve fotoaparátu na 8MPx a pak ji zobrazíte na Full HD ­(2MPx­) displeji, bude to vypadat stejně, jako by se to pořád fotilo ve 20 MPx a tato 20MPx fotka rovnou zobrazila na 2MPx Full HD displeji. Jde jen o to, že pokud byste zkoumal pixel vedle pixelu, pak při Full HD rozlišení uvidíte méně šumu než při zkoumání pixelu vedle pixelu u 8MPx nebo 20MPx rozlišení.

Problematiku snad více pochopíte třeba v tomto testu https:­/­/www.digimanie.cz­/recenze­-vykresli­-stary­-rusky­-objektiv­-400­-mpx­-zkusili­-jsme­-to­/6662 nebo https:­/­/www.digimanie.cz­/recenze­-srovnani­-po­-6­-letech­-aps­-cipy­-samsung­-146­-mpx­-vs­-28­-mpx­/6385 Tam jde vidět jak srovnání pixel vedle pixelu, tak i srovnání při resamplování.
Odpovědět1  0
busy (4706) | 8.11.20168:50
Ako vzdy vyborna recenzia :­)

Napadol ma ­(a neubranil som sa­) taky maly hack: Ak sa ISO da nastavovat az v znizenom rozliseni 8 MPix, mozno by bolo zaujimave ISO test robit pri digitalnom zoome, kde pixel na fotke co najpresnejsie zodpoveda pixelu na cipe. Ziskame tym sice mensi uhol zaberu, ale to by nemuselo az tak vadit kedze zaciatok mame na hodne sirokych 24mm.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.