Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?

Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?
, , recenze
Další srovnávací test se podívá na rozdíly mezi 4/3" a 1,0" čipem. Zatímco první je používán u Micro Four Thirds systému, ten druhý mají zpravidla profi kompakty. Jak moc se liší šum, dynamický rozsah a hloubka ostrosti těchto senzorů?
K oblíbeným
reklama
My se ale s těmito odhady nespokojíme a změříme to přesněji na snímcích bílé plochy. Pomocí expozičního bracketingu jsem vyfotil několik kombinací jasů a vybral ty, které si nejvíce odpovídaly.


Digitální šum bílá plocha Camera Raw

Camera Raw (1,0" vlevo, 4/3" vpravo)



Mezi snímači je opět vidět znatelný rozdíl. V podstatě to, co má 1,0" snímač na nějaké citlivosti, má 4/3" čip na citlivosti o 1 EV vyšší. Výjimkou jsou ty nejvyšší, kde obraz z 20MPx čipu viditelně tmavne, ačkoli expoziční čas byl vždy poloviční s nárůstem ISO na dvojnásobek.


Digitální šum bílá plocha Raw Therapee

Raw Therapee (1,0" vlevo, 4/3" vpravo)



Podle Raw Therapee se zdá, že rozdíl by mohl být dokonce více než o 1 EV větší. Např. ISO 3200 ze 4/3" senzoru vypadá o trochu lépe než ISO 1600 z 1,0" čipu. Pojďme se na to tedy mrknout číselně.


Srovnání digitálního šumu


Zde vidíte průměrný jasový rozdíl jednotlivých pixelů (ve všech jednotlivých barevných kanálech byly víceméně stejné, v červené pak o několik procent vyšší). Pokud chcete vědět, o kolik EV se liší, tak se podívejme např. na ISO 800 u 1,0" senzoru. Tam je hodnota necelých 6. 4/3" čip má hodnotu 6 až někde okolo ISO 2000.


Srovnání digitálního šumu 2


Zde to vidíte ještě jednou. Hodnota pro dané ISO indikuje, jakou citlivost musí navolit 4/3" čip, aby měl stejný šum jako 1,0" senzor na této citlivosti. Např. ISO 200 u 1,0" senzoru (osa x) značí, že 4/3" čip má stejný šum až někde okolo ISO 500 (osa y, modrá čára). Zelená čára toto přepočítává na EV a vidíte, že u většiny citlivostí je rozdíl okolo 1,3 EV, což je překvapivě mnoho. Nejvyšší citlivosti se ale přibližují, neboť 1,0" senzory zde tradičně vykazují zvláštní chování (patrně nějaké hardwarové vyhlazování) od ISO 6400 výše. 

Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře