Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?

Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?
, , recenze
Další srovnávací test se podívá na rozdíly mezi 4/3" a 1,0" čipem. Zatímco první je používán u Micro Four Thirds systému, ten druhý mají zpravidla profi kompakty. Jak moc se liší šum, dynamický rozsah a hloubka ostrosti těchto senzorů?
K oblíbeným
reklama
My se ale s těmito odhady nespokojíme a změříme to přesněji na snímcích bílé plochy. Pomocí expozičního bracketingu jsem vyfotil několik kombinací jasů a vybral ty, které si nejvíce odpovídaly.


Digitální šum bílá plocha Camera Raw

Camera Raw (1,0" vlevo, 4/3" vpravo)



Mezi snímači je opět vidět znatelný rozdíl. V podstatě to, co má 1,0" snímač na nějaké citlivosti, má 4/3" čip na citlivosti o 1 EV vyšší. Výjimkou jsou ty nejvyšší, kde obraz z 20MPx čipu viditelně tmavne, ačkoli expoziční čas byl vždy poloviční s nárůstem ISO na dvojnásobek.


Digitální šum bílá plocha Raw Therapee

Raw Therapee (1,0" vlevo, 4/3" vpravo)



Podle Raw Therapee se zdá, že rozdíl by mohl být dokonce více než o 1 EV větší. Např. ISO 3200 ze 4/3" senzoru vypadá o trochu lépe než ISO 1600 z 1,0" čipu. Pojďme se na to tedy mrknout číselně.


Srovnání digitálního šumu


Zde vidíte průměrný jasový rozdíl jednotlivých pixelů (ve všech jednotlivých barevných kanálech byly víceméně stejné, v červené pak o několik procent vyšší). Pokud chcete vědět, o kolik EV se liší, tak se podívejme např. na ISO 800 u 1,0" senzoru. Tam je hodnota necelých 6. 4/3" čip má hodnotu 6 až někde okolo ISO 2000.


Srovnání digitálního šumu 2


Zde to vidíte ještě jednou. Hodnota pro dané ISO indikuje, jakou citlivost musí navolit 4/3" čip, aby měl stejný šum jako 1,0" senzor na této citlivosti. Např. ISO 200 u 1,0" senzoru (osa x) značí, že 4/3" čip má stejný šum až někde okolo ISO 500 (osa y, modrá čára). Zelená čára toto přepočítává na EV a vidíte, že u většiny citlivostí je rozdíl okolo 1,3 EV, což je překvapivě mnoho. Nejvyšší citlivosti se ale přibližují, neboť 1,0" senzory zde tradičně vykazují zvláštní chování (patrně nějaké hardwarové vyhlazování) od ISO 6400 výše. 

Nejnovější články
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4
Další novinkou z dílen společnosti Cosina je vysoce světelný širokoúhlý objektiv Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Aspherical. Ten je určený pro full frame CSC fotoaparáty Sony s bajonetem E/FE.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala