Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?

Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?
, , recenze
Další srovnávací test se podívá na rozdíly mezi 4/3" a 1,0" čipem. Zatímco první je používán u Micro Four Thirds systému, ten druhý mají zpravidla profi kompakty. Jak moc se liší šum, dynamický rozsah a hloubka ostrosti těchto senzorů?
K oblíbeným
reklama
Další kapitola se podívá na dynamický rozsah obou čipů. V obou případech jsou použity 12bitové RAWy, které by už teoreticky mohly omezovat maximální dynamický rozsah (tedy dynamický rozsah čipu by mohl být teoreticky vyšší, ale datový formát to nemusí dovolit).


Protisvětlo 1,0" čip 1

1,0" senzor (klikněte pro zvětšení)



Protisvětlo 4/3" čip 1

4/3" senzor (klikněte pro zvětšení)



Vybral jsem dva snímky s co nejpodobnější úrovní jasu. Můžete si také stáhnout RAW z 1,0" senzoru i ze 4/3" čipu.


Protisvětlo srovnání stíny 1

1,0" senzor (vlevo) / 4/3" senzor (vpravo)



Protisvětlo srovnání světla 1

1,0" senzor (vlevo) / 4/3" senzor (vpravo)



Jak sami vidíte, mezi snímky nejsou výraznější rozdíly. Šumu je přibližně stejně (oba snímky byly foceny na nejnižší dostupné nativní citlivosti, tedy ISO 125 u 1,0" čipu a ISO 200 u 4/3" čipu). Co se týče přepalu, ten byl trochu větší u 1,0" senzoru kvůli lehce silnější expozici.


Protisvětlo 1,0" senzor 2

1,0" senzor (klikněte pro zvětšení)



Protisvětlo 4/3" senzor 2

4/3" senzor (klikněte pro zvětšení)



Toto jsou snímky, kdy jsem v Camera Raw nastavil maximální stažení jasů a maximální prosvětlení stínů. Odšumování bylo v obou případech vypnuto.


Protisvětlo srovnání stíny 2

1,0" senzor (vlevo) / 4/3" senzor (vpravo)



Protisvětlo srovnání světla 2

1,0" senzor (vlevo) / 4/3" senzor (vpravo)



Ani zde není vidět výraznějších rozdílů, nicméně nelze říci, že by byly výsledky stejné. 4/3" čip přeci jen dokáže lépe prokreslit barvy v prosvětlených stínech. 

Nejnovější články
Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami Lomography uvedlo objektiv Petzval 55mm f/1.7 s tvarovanými clonami

V nabídce společnosti Lomography se po šesti letech vývoje objevuje nový pevný objektiv Petzval 55mm f/1.7 Mk II. Ten se vyznačuje nastavitelným bokehem díky různě tvarovaným otvorům clony.

Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx Fujifilm GFX 100: nový středoformát se 102 MPx
Společnost Fujifilm představila nový středoformátový fotoaparát GFX 100, který už podle svého názvu zaujme jednou svou vlastností. Velmi vysokým rozlišením 102 MPx. Dále tu najdeme např. podporu 4K videa.
Včera, aktualita, Milan Šurkala12 komentářů
Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou Odolný Olympus Tough TG-6 vylepšuje focení pod vodou
Společnost Olympus představila novou generaci outdoorového kompaktu Tough TG-6. Ten proti svému předchůdci přichází s vylepšenými režimy pro focení makra a pod vodou. I nadále má objektiv se světelností F2,0.
23.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 % Sony zvyšuje svůj tržní podíl na 24 %
Společnosti Sony se na trhu fotoaparátů docela daří a podle posledních zpráv se jí podařilo zvýšit tržní podíl na velmi slušných 24 %, čímž se dostává na druhou pozici. V mnoha sledovaných kategoriích fotoaparátů dokonce vede.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Cosina představuje Voigtländer Nokton 21mm f/1.4
Další novinkou z dílen společnosti Cosina je vysoce světelný širokoúhlý objektiv Voigtländer Nokton 21mm f/1.4 Aspherical. Ten je určený pro full frame CSC fotoaparáty Sony s bajonetem E/FE.
22.5.2019, aktualita, Milan Šurkala