Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?

Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?
, , recenze
Další srovnávací test se podívá na rozdíly mezi 4/3" a 1,0" čipem. Zatímco první je používán u Micro Four Thirds systému, ten druhý mají zpravidla profi kompakty. Jak moc se liší šum, dynamický rozsah a hloubka ostrosti těchto senzorů?
K oblíbeným
reklama
Další kapitola se podívá na dynamický rozsah obou čipů. V obou případech jsou použity 12bitové RAWy, které by už teoreticky mohly omezovat maximální dynamický rozsah (tedy dynamický rozsah čipu by mohl být teoreticky vyšší, ale datový formát to nemusí dovolit).


Protisvětlo 1,0" čip 1

1,0" senzor (klikněte pro zvětšení)



Protisvětlo 4/3" čip 1

4/3" senzor (klikněte pro zvětšení)



Vybral jsem dva snímky s co nejpodobnější úrovní jasu. Můžete si také stáhnout RAW z 1,0" senzoru i ze 4/3" čipu.


Protisvětlo srovnání stíny 1

1,0" senzor (vlevo) / 4/3" senzor (vpravo)



Protisvětlo srovnání světla 1

1,0" senzor (vlevo) / 4/3" senzor (vpravo)



Jak sami vidíte, mezi snímky nejsou výraznější rozdíly. Šumu je přibližně stejně (oba snímky byly foceny na nejnižší dostupné nativní citlivosti, tedy ISO 125 u 1,0" čipu a ISO 200 u 4/3" čipu). Co se týče přepalu, ten byl trochu větší u 1,0" senzoru kvůli lehce silnější expozici.


Protisvětlo 1,0" senzor 2

1,0" senzor (klikněte pro zvětšení)



Protisvětlo 4/3" senzor 2

4/3" senzor (klikněte pro zvětšení)



Toto jsou snímky, kdy jsem v Camera Raw nastavil maximální stažení jasů a maximální prosvětlení stínů. Odšumování bylo v obou případech vypnuto.


Protisvětlo srovnání stíny 2

1,0" senzor (vlevo) / 4/3" senzor (vpravo)



Protisvětlo srovnání světla 2

1,0" senzor (vlevo) / 4/3" senzor (vpravo)



Ani zde není vidět výraznějších rozdílů, nicméně nelze říci, že by byly výsledky stejné. 4/3" čip přeci jen dokáže lépe prokreslit barvy v prosvětlených stínech. 

Nejnovější články
Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon Dvě ceny EISA 2019 pro Fujifilm a Nikon
Po dvou oceněních EISA Awards 2019 získalo několik společností. Nyní se podíváme na dvě z nich, Fujifilm a Nikon. Zde byly oceněny především CSC fotoaparáty s různými velikostmi snímačů a jeden objektiv.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019 Canon dosáhl na 5 cen EISA 2019
Společnost Canon patřila v letošních cenách EISA Awards 2019 jednoznačně k těm nejúspěšnějším. Odnesla si totiž celkem pět cen. Dařilo se především objektivům, které si odnesly rovnou 4 ocenění.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2 Leica uvedla APO-Summicron-SL 50mm f/2
Novinkou pro systém L-Mount je objektiv z dílen Leicy, model APO-Summicron-SL 50mm f/2. Tato světelná padesátka nabídne odolnou konstrukci i velmi rychlý autofokus díky technologii Dual Syncro Drive.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8 Meike uvádí makro objektiv MK 85mm F2.8
Od společnosti Meike jsme se dočkali nového manuálního makro objektivu MK 85mm f/2.8. Ten je určený nově i pro další full frame CSC fotoaparáty a má dle výrobce dosahovat netradičně vysokého zvětšení 1,5:1.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění Sony zářilo v EISA Awards 2019, má 6 ocenění
Společnosti Sony se i letos hodně dařilo a v anketě EISA Awards 2019 zazářila. Dostala totiž ze všech výrobců fotografické techniky nejvyšší počet ocenění, šest. Dařilo se především full frame objektivům.
16.8.2019, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře