Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?

Souboj senzorů: jaký je rozdíl mezi 4/3" a 1,0" čipem?
, , recenze
Další srovnávací test se podívá na rozdíly mezi 4/3" a 1,0" čipem. Zatímco první je používán u Micro Four Thirds systému, ten druhý mají zpravidla profi kompakty. Jak moc se liší šum, dynamický rozsah a hloubka ostrosti těchto senzorů?
K oblíbeným
reklama
Naše krátké srovnání výkonů 1,0" a 4/3" senzoru máme tedy za sebou. Můžeme tedy volbou většího snímače čekat zásadně lepší kvalitu obrazu? Budeme-li se bavit o stejně světelném objektivu, pak můžete čekat menší hloubku ostrosti. Rozdíl není tak dramatický, jak si mnozí myslí. 4/3" (resp. 1,33") versus 1,0" skutečně není až tak extrémní rozdíl, na druhou stranu není ani neznatelný. Pokud tedy chcete fotit s malou hloubkou ostrosti, světelný profi kompakt s 1,0" senzorem udělá leckdy mnohem lepší službu než Micro Four Thirds fotoaparát se standardním objektivem, při stejné světelnosti ale logicky větší snímač nabídne lepší službu. Je to ale na hranici toho, co si všimnete na první pohled.


Yi M1 versus Sony Cyber-shot RX100M4 zhodnocení


Pokud jde o šum, tady už jsou rozdíly o něco větší. V některých testech se výsledky příliš nelišily, v některých jsme zaznamenali i více než 1 EV. Obecně ale můžete počítat se zhruba jedním EV k dobru, což rozhodně není zanedbatelné. Naopak dynamický rozsah obou čipů byl velmi podobný, zde si větší senzor ukousnul maximálně nějakou tu desetinku EV. Tady mám ale podezření na to, že problém byl zakopaný ve 12bitových RAWech a při možnosti ukládat RAWy 14bitově, by větší senzor patrně tomu menšímu kousek utekl. Nicméně za dobrého světla na základních citlivostech (ISO 125 u 1,0" senzorů a ISO 200 u dnešních 4/3" čipů) jen těžko poznáte rozdíl.

Je tedy jasné, že při stejném rozlišení bude mít větší senzor lepší výsledky a náš dnešní test to také potvrdil. Zda je ale pro vás tento rozdíl šumu a hloubky ostrosti významný, to už nechám na vás. 

reklama
Nejnovější články
Canon EF 50mm f/1.4 USM Canon EF 50mm f/1.4 USM
Dnes se podíváme na objektiv, který má za sebou už nějaký ten pátek. Jde o světelné sklo Canon EF 50mm f/1.4 USM určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Jak si bude vést dnes, v roce 2019?
Dnes, recenze, Milan Šurkala3 komentáře
Fotograf používá chytré triky pro vytváření zajímavých snímků Fotograf používá chytré triky pro vytváření zajímavých snímků
Někdy za podivuhodnou fotografií nestojí úpravy ve Photoshopu, ale chytré triky použité přímo na scéně při vytváření takového snímku. O tom se na svém instagramovém účtu snaží své sledující přesvědčit i fotograf z Barcelony.
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Irix uvedl nový objektiv Cine 45mm T1.5 Irix uvedl nový objektiv Cine 45mm T1.5
Společnost Irix přichází s novinkou do svého pomalu se rozšiřujícího portfolia objektivů pro natáčení videa. Tentokrát je tu zbrusu nový Cine 45mm T1.5 s minimálním focus breathingem i zkreslením obrazu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Laowa představuje 17mm f/1.8 pro MFT Laowa představuje 17mm f/1.8 pro MFT
Venus Optics přichází s novým pevným objektivem pro systém Micro Four Thirds. Jde o model Laowa 17mm F/1.8 MFT a má být světelným lehce širokoúhlým objektivem. Navíc potěší velmi kompaktní stavbou.
21.10.2019, aktualita, Milan Šurkala
Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí Adobe Photoshop pro iPad se blíží, bude mu ale chybět mnoho funkcí
Adobe Photoshop pro iPad je ve vývoji už nějaký ten pátek a měl by se představit ještě letos. Smutnou zprávou ale je, že zpočátku nebude plnohodnotnou alternativou toho desktopového. Má mu totiž chybět dost funkcí.
21.10.2019, aktualita, Milan Šurkala