Souboj ultrazoomů: FZ5, Z5 a Z740
Na poli EVF zrcadlovek s vícenásobným zoomem se nedávno objevila dvojice modelů, které jsou si navzájem více než konkurenční. Jde o modely Konica Minolta DiMAGE Z5 a Panasonic Lumix FZ5. Oba poskytují až dvanáctinásobné optické přiblížení, patří do pětimegapixelové kategorie a jsou vybaveny stabilizací obrazu. K tomuto souboji jsme jako alternativu přidali zcela nový ultrazoom od Kodaku Z740, který ovšem stabilizací nedisponuje a jeho objektiv je desetinásobný optický zoom, na druhou stranu je přibližně o necelé 3 tisíce levnější než uvedená dvojice.
Kapitoly článku:
- Souboj ultrazoomů: FZ5, Z5 a Z740
- Testovací fotografie
- Závěr
Širokoúhlé ohnisko a teleobjektiv
Modely DiMAGE Z5 a Lumix FZ5 nabízejí až dvanáctinásobné optické přiblížení, Kodak Z740 potom "pouze" 10x. Panasonic i Minolta měly dostatečně ostrou a detailní kresbu i při nejdelším ohnisku, Kodak již měl v tomto případě menší problémy. Maximální digitální přiblížení ovšem nedoporučujeme používat, protože zde je již kresba ve všech případech velmi špatná a zrnitost je nepřehlédnutelná. Minolta měla lehký sklon k podexponování, Panasonic trefil v tomto případě expozici naprosto přesně.
Teleobjektiv
Kvalita optické soustavy
Mírnou soudkovitost jsme pozorovali u všech modelů při širokoúhlém snímání (nejvíce u Minolty Z5), naopak poduškovitost byla při teleobjektivu zcela minimální ve všech případech.
Citlivost
Šum jsme pozorovali při stejné hodnotě citlivosti snímače nejvíce u modelu DiMAGE Z5, překvapivě nejlépe v tomto srovnání vyšel Kodak Z740, který navíc nabízel největší rozsah citlivosti. Na druhou stranu Kodak se prapodivně popasoval s barevným podáním situace, protože světle zelená stěna vypadala na snímcích z Kodaku jako téměř bílá. Ovšem jak hodnotu 320 ISO u Z5, tak 400 ISO u FZ5 bychom už prakticky nedoporučovali používat (především u zvětšenin). U modelu DiMAGE Z5 jsme pozorovali na fotografiích výraznější vinětaci.
ISO 320 a 400
Stabilizace obrazu
Stabilizací obrazu byly vybaveny pouze modely DiMAGE Z5 a Lumix FZ5 a přestože v prvním případě funguje na principu posuvu snímače a ve druhém případě je stabilizace přímo v objektivu, tak spolehlivé byly oba systémy. Stabilizaci oceníte především při snímání v interiéru při horších světelných podmínkách, protože jak vidíte na naší čtveřici snímků, tak v exteriéru jsou rozdíly pouze nepatrné a jsou vidět až při velkém zvětšení.
Teplota bílé
V automatickém režimu nejpřesněji kalibroval teplotu bílé Panasonic Lumix FZ5, naopak Kodak EasyShare Z740 opět předvedl podivné barevné zpracování při použití přednastavené hodnoty Žárovka. Na druhou stranu v automatickém režimu trefil světelnou "atmosféru" v koupelně přesněji, než bylo příliš oranžové podání Minolty Z5.
Chromatická aberace
Chromatickou aberaci jsme objevili, ale až na 5-násobných zvětšeninách, takže při běžném tiskovém výstupu (10 x 15 cm) ji určitě nezaznamenáte. Nejméně aberoval Panasonic Lumix FZ5. Ovšem ani Z5-ka a Z740-ka si v tomto testu nevedly špatně.
Blesk
Umělé ovoce jsme fotografovali v automatickém režimu blesku ze vzdálenosti přibližně jednoho metru, a nejvíce přepálené jasy jsme pozorovali na snímku pořízeném modelem Panasonic Lumix FZ5.
Modely DiMAGE Z5 a Lumix FZ5 nabízejí až dvanáctinásobné optické přiblížení, Kodak Z740 potom "pouze" 10x. Panasonic i Minolta měly dostatečně ostrou a detailní kresbu i při nejdelším ohnisku, Kodak již měl v tomto případě menší problémy. Maximální digitální přiblížení ovšem nedoporučujeme používat, protože zde je již kresba ve všech případech velmi špatná a zrnitost je nepřehlédnutelná. Minolta měla lehký sklon k podexponování, Panasonic trefil v tomto případě expozici naprosto přesně.
Širokoúhlé ohnisko
Teleobjektiv
Digitální zoom
Kvalita optické soustavy
Mírnou soudkovitost jsme pozorovali u všech modelů při širokoúhlém snímání (nejvíce u Minolty Z5), naopak poduškovitost byla při teleobjektivu zcela minimální ve všech případech.
Citlivost
Šum jsme pozorovali při stejné hodnotě citlivosti snímače nejvíce u modelu DiMAGE Z5, překvapivě nejlépe v tomto srovnání vyšel Kodak Z740, který navíc nabízel největší rozsah citlivosti. Na druhou stranu Kodak se prapodivně popasoval s barevným podáním situace, protože světle zelená stěna vypadala na snímcích z Kodaku jako téměř bílá. Ovšem jak hodnotu 320 ISO u Z5, tak 400 ISO u FZ5 bychom už prakticky nedoporučovali používat (především u zvětšenin). U modelu DiMAGE Z5 jsme pozorovali na fotografiích výraznější vinětaci.
ISO 200
ISO 320 a 400
Detail
![]() | |
DiMAGE Z5 (320 ISO) | |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Lumix FZ5 (400 ISO) | Kodak Z740 (400 ISO) |
Stabilizace obrazu
Stabilizací obrazu byly vybaveny pouze modely DiMAGE Z5 a Lumix FZ5 a přestože v prvním případě funguje na principu posuvu snímače a ve druhém případě je stabilizace přímo v objektivu, tak spolehlivé byly oba systémy. Stabilizaci oceníte především při snímání v interiéru při horších světelných podmínkách, protože jak vidíte na naší čtveřici snímků, tak v exteriéru jsou rozdíly pouze nepatrné a jsou vidět až při velkém zvětšení.
Teplota bílé
V automatickém režimu nejpřesněji kalibroval teplotu bílé Panasonic Lumix FZ5, naopak Kodak EasyShare Z740 opět předvedl podivné barevné zpracování při použití přednastavené hodnoty Žárovka. Na druhou stranu v automatickém režimu trefil světelnou "atmosféru" v koupelně přesněji, než bylo příliš oranžové podání Minolty Z5.
Chromatická aberace
Chromatickou aberaci jsme objevili, ale až na 5-násobných zvětšeninách, takže při běžném tiskovém výstupu (10 x 15 cm) ji určitě nezaznamenáte. Nejméně aberoval Panasonic Lumix FZ5. Ovšem ani Z5-ka a Z740-ka si v tomto testu nevedly špatně.
Z5

FZ5

Z740


FZ5

Z740

Blesk
Umělé ovoce jsme fotografovali v automatickém režimu blesku ze vzdálenosti přibližně jednoho metru, a nejvíce přepálené jasy jsme pozorovali na snímku pořízeném modelem Panasonic Lumix FZ5.