Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Srovnání po 6 letech, APS Samsung 14,6 MPx vs 28 MPx

18.1.2016, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme, jak se projevilo 6 let, které od sebe dělí dva čipy společnosti Samsung. O kolik bude lepší 28MPx CMOS BSI senzor než starý 14,6MPx čip? Kolik EV v šumu a dynamickém rozsahu získá navíc?
Poslední zkoumanou vlastností senzoru bude dynamický rozsah, tedy kolik dokáže pobrat kresby v jasech i stínech zároveň. Prvně to vyzkoušíme na jedné venkovní scéně se stejně nastaveným expozičním časem na 1/30 sekundy, clonou F8 a citlivostí ISO 100.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení



Snímky vypadají podobně, podívejme se na per-pixel kresbu ve světlech i stínech. K tomu nám poslouží část snímku vpravo nahoře se stožárem.




Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Toto jsou snímky bez jakýchkoli úprav, převedené přes Camera Raw s vypnutým odšumováním. K dispozici dávám RAW z NX11 i RAW z NX1. Zajímavější ale bude sledovat, co vše se z těchto RAWů dá vytáhnout. V Camera Raw jsem tedy nastavil stíny na +100 a světla na -50.




Samsung NX11 (14,6 MPx), klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx), klikněte pro zvětšení



Tohle jsou tedy snímky upravené v RAW konvertoru dle výše uvedeného nastavení. Podívejme se na detaily těchto snímků.




Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení





Samsung NX1 (28 MPx) vlevo, Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo, klikněte pro zvětšení



Je vidět, že NX1 s modernějším čipem má o něco větší rezervu v jasech, ale rozdíl není nějak dramatický. Je naopak až překvapivě malý. Velký rozdíl je ale ve stínech. I při maximálním prosvětlení stínů nedává NX1 žádný náznak šumu, zatímco NX11 už šumí docela dost.

Podíváme se tedy, jaké jsou rozdíly v dynamickém rozsahu. Nebudeme sem nyní míchat prosvětlovací technologie, budeme se soustředit pouze na korekci expozice a snímky převedeme na stejné rozlišení, abychom porovnávali stejný výstup.




Samsung NX1 (28 MPx -> 14,6 MPx) vlevo (1/60 s, +2,7 EV), Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo (1/10 s), klikněte pro zvětšení



Nebudu zde prezentovat všechny vyfocené snímky. Test proběhl tak, že jsem vzal snímek vyfocený na 1/10 sekundy se Samsungem NX11. Poté jsem vzal snímky z NX1 s mnohem kratším časem a prosvětlil je o tolik, o kolik byla kratší expozice. Pro snadné porovnání výstupů byly snímky zmenšeny na rozlišení modelu NX11, tedy 14,6 MPx. V tomto případě jsem zjistil, že snímek vyfocený s NX1 na 1/60 sekundy mohu prosvětlit (přidat expozici) o 2,7 EV, což je rozdíl mezi 1/10 sekundy a 1/60 sekundy a dostanu v podstatě totožnou kvalitu obrazu. NX1 má tedy o 2,7 EV větší dynamický rozsah ve stínech než NX11, což je opravdu hodně. Pokud bychom se bavili o per-pixel šumu po prosvětlení, pak ekvivalence výstupu nastupovala trochu dříve zhruba u 1/40 až 1/50 sekundy. Větší rozlišení ale šum schová.

A co světla? Zde se pustíme do trochu složitější operace. Výchozím snímkem bude NX11 focená při 1/60 sekundy a v RAW konvertoru ztmavená o 2 EV. To proto, abych dostal kresbu drátů proti obloze. A úkolem bude právě to, najít takový expoziční čas, při kterém dokáže NX1 dostat stejně kvalitní kresbu drátů.




Samsung NX1 (28 MPx -> 14,6 MPx) vlevo (1/50 s ,-2,3 EV), Samsung NX11 (14,6 MPx) vpravo (1/60 s, -2,0 EV), klikněte pro zvětšení



Moc daleko jsem se nedostal. Pokud jsem použil stejný čas, byl výsledek z NX1 trochu lepší, ale už o 1/3EV světlejší snímek ukázal, že 28MPx snímač nedokáže dostat všechnu kresbu zpátky. Rozdíl ve světlech je tak u tohoto snímku někde mezi nulou a třetinou EV. Celkový naměřený dynamický rozsah čipu NX1 proti NX11 u této scény byl zhruba těsně pod 3,0 EV. To je opravdu hodně, ale v podstatě veškeré plusy navíc jsou ve stínech a skoro nic ve světlech.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.