Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
23.8.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na další srovnávací test, do kterého zapojíme rovnou tři fotoaparáty. V tomto případě se budeme věnovat 4/3", APS-C a full frame senzoru, rozdílu jejich šumu, dynamického rozsahu a hloubky ostrosti.
pa10 (50) | 24.10.201814:15
rozdiel medzi m43 a APS­-C je v praxi uplne zanedbatelny, ovela vacsi je rozdiel medzi m43­/APS­-C a FF, tam je to uz ina kava. to by vsak malo zaujimat len tych, ktori fotia denno denne, bavi ich to dlhodobo a velkost senzora je ta posledna drobnost, ktoru potrebuju este dotiahnut. poznam vela ludi, ktori nakupili zrkadlovky, nakupili najnovsie masiny a vybavu a tie im stoja v sufliku a nic s nimi poriadne nevedia, len o nich rozpravat. co je skoda, a je to tak vsade, nielen vo fotografii
Odpovědět1  0
FotoZemek (919) | 29.9.201812:36
Handrkujete sa tu jak babky na trhu a drtivá většina fotek se nobjeví ani na monitoru počítače, co tak, že by viděly tiskárnu . na ten počítač ván stačí i pidičip z mobilu ­)­)­)­)­)­)­)
Odpovědět0  1
bob222.2 (112) | 14.9.20189:57
tak neviem, na canone je otrasný seták, ktorý ste aj Vy sami mierne povedané medzi riadkami strhali v recenzii a na panasoniku 15­/1,7, skvelé sklo? Tak to porovnanie naozaj mohlo vyznieť všelijako.
Nepoznám nikoho kto by si kúpil FF a zavesil naňho seťák značky hmla predo mnou, hmla za mnou.
A dať tam FF sony, tak to rozseká všetko na paprika guláš...
Odpovědět2  0
Jirik_H (653) | 24.8.201816:17
Protože mě nejvíce při focen štval šum a nechtěl jsem moc do FF, zkusil jsem APS­-C Fuji. Se skly od Canonu, zejména artová Sigma 18­-35mm s 1.8 se zdá být velmi dobrá volba. Tedy pokud fotím v náročnějších podmínkách. Sigmu mohu používat na plnou díru, X­-Trans III je v APS­-C je opravdu vynikající, téměř na úrovni FF, tedy ne těch špičkových. Dopracoval jsem se k tomu, že někdy i ISO 12 800 je použitelné. A to jsem nečekal.
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 24.8.201815:24
já mám 4­/3 už od 2008? nedávno sem přezbrojil na M4­/3 ­- stačí mi to
PS
a printy mi vychází 50x70cm v koukatelné kvalitě i z té staré E­-520 ­)­)­)­)­)­)­)­)
https:­/­/www.facebook.com­/photo.php?fbid=10212533361957985&set=pb.1501296687.­-2207520000.1535117275.&type=3&theater
Odpovědět1  1
JonSnih (370) | 27.8.201820:06
Franto, co se stalo? Ještě před pár měsíci jsi nadával, že E­-M1.2 je předražený foťák s malým gripem ­(pro tvojí ruku­). Udělali ti v Olympusu dobrou nabídku? Sám jsem přezbrojil z E­-M5.1 na E­-M1.1. Povedená mašinka.
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 29.9.201812:31
kůpil sem z výlohy starů omd5 aj s gripem a seťákem 12­-50, za desítku, tak to by šlo, ale stejně je to malé a po čtvrt roku sa prsty furt sukujou ­)­)­)­)­)­)­)
Odpovědět0  0
kuban (60) | 23.8.201810:55
krásně to napovědělo, že micro4­/3 není až tak fuj a je použitelné, především co se dynamického rozsahu týče

minulé srovnání ­(APS­-C vs 1­") bylo sice podrobnější, ale toto dalo představu dobrou
možná by se tohle konkrétní téma mohlo dočkat pokračování? ­(s jinými fotoaparáty, potažmo lepší sestavou objektivů? různé podmínky, více měření, srovnání včetně rozměrů a hmotností­)
třeba za rok? ;­)

díky moc za téma, které se jinde tak nějak nevyskytuje
Odpovědět1  1
Kabe (881) | 23.8.201811:11
pouzitelne to je urcite, pouzitelne jsou i mensi cipy a pro naprostou vetsinu lidi a beznych pouziti snimku v dnesni dobe to staci

ted jsem si zase nechal vytisknout fotku porizenou PanFZ­-50 a klidne by takova fotka mohly viset nekde na zdi ...navic jsem to jako test fotil nyni, fotak ma snad 10let a polovina heblat a funkci je na nem uz nefunkcni
Odpovědět1  0
kuban (60) | 24.8.201810:54
FZ50 neznám, jenom FZ30 ­(stejný až na 8Mpx 2­/3­" snímač, co míň šumí, než 10Mpix z FZ50­) ... tam mi třeba nepřijde dynamický rozsah snímače nijak perfektní, taky poměrně šumí i na ISO200 ­(ani ISO80 není bez poskrvrny­)

fotka z něj je při vhodný konstelaci pochopitelně v pořádku a pěkná ­(to nám tolik neřeklo o schopnosti snímače­) ­- ale kdo by s tím fotil v šeru, když to nemá cenu ani vyndavat, že jo
Odpovědět1  0
Kabe (881) | 24.8.201811:49
To je vse relativni i kdyz samozrejme lze naopak i rict, ze mas jednoznacne pravdu. Je to o tom, s cim srovnavame, ja reagoval na relativni vyrok o kvalite.
Odpovědět2  0
mlsný amatér (775) | 24.8.201814:35
Oly M1 ­- skla 14 ­- 40­/2,8 PRO, nebo 60­/2,8 Macro. Tisk na formát A1 naprosto perfektní. Takže si dovolím tvrdit, že velikost čipu zdaleka není tak podstatná, jako způsob, jakým se tělo s daty ze snímače popasuje, čili kvalita A­/D převodníků, která má rozhodující vliv na dynamický rozsah, dále kvalita algoritmů dopočítávající Bayerovu masku a v neposlední řadě nastavení barevného prostoru a formátu pro ukládání snímků, přičemž také záleží na míře komprese RAWu. Jinak řečeno: Pro 99% použití je MFT formát vynikajícím řešením, kdy s přijatelně malými rozměry a relativně levnými skly získávám špičkové výsledky. A také si drze dovolím prohlásit, že z MFT čipu s kvalitní stabilizací získám ostřejší snímek, než s FF bez stabilizace. A je všeobecně známo, že pro menší rozměry čipu se špičková optika konstruuje daleko snáz, je levnější, menší a lehčí. Dalším bonusem je možnost, použít přes prostou redukci prakticky veškerá skla, ­(byť pouze v manuálním režimu­), pro APS a FF, což opačně nejde.
Odpovědět1  3
Jirik_H (653) | 24.8.201816:12
Naprostá většina sklel je pro DSLR.
Velikost senzoru je důležitá a podstatná. Většině lidí na jejich cvakání by stačil mobil, to je pravda. Ale pokud chci opravdu fotit, 4­/3 jsou prostě málo.
Odpovědět2  2
Kabe (881) | 24.8.201818:05
Nikoliv jen vetsine, ale skoro vsem a nikoliv mohl stacit, ale realne staci :­) Uvidime za par let, nyni se mi zda ze foto­-formy zacinaji dost propagovat tisk .. tak treba trochu vice lidi objevi kouzlo roho, mit neco pekneho na zdi ..treba nejakou vlastni zvecneno vzpominku
Odpovědět1  0
Kabe (881) | 24.8.201821:48
oprava: foto firmy ­/ toho ­/zvecnenou :)
Odpovědět0  0
Saard (64) | 12.11.201910:23
... naprostý souhlas!!! ­)­) 4­/3 ... je málo
Odpovědět0  0
busy (4706) | 23.8.201810:39
"větší pixelová hustota na stejně velké ploše ten šum zas až tak moc nezvyšuje­" => ale zato podstatne znizuje hodnotu maximalne pouzitelneho ISO.

Na jednej strane je pravda, ze v oblasti nizkych ISO ­(800,1600...­) sa vecsi per­-pixel sum u vyssej hustoty da lepsie spriemerovat, pretoze na jednotke plochy snimaca mame viac hodnot, ale zase na druhej strane, v oblasti velmi vysokych ISO ­(12800, 25600...­) tato vyssia pixelova hustota zacina ovela skor chytat fialovy nadych a celkova farebnost fotky sa zacina rucat.

Preto pri foteni v dobrom svetle je vyhodnejsia vyssia pixelova hustota ­(moze priniest viac detailov­), ale pri velmi slabom svetle ­(napr. nocne street fotky z ruky­) je zase ovela vyhodnejsie pouzit nizsie pixelove hustoty, ktore su schopne poskytnut dobre farby aj tam, kde by fotka z vyssej hustoty uz bola nepouzitelna.
Odpovědět3  0
mlsný amatér (775) | 24.8.201814:38
Když máš kvalitní editční program, dá se šum velmi dobře potlačit. A skla se světelností 0,95 ­(Voigtlander nokton­), existují i pro MFT.
Odpovědět1  1
Jirik_H (653) | 24.8.201816:13
Šum je šum. Potlačení vždy vede ke ztráte detailů.
Odpovědět4  1
Choakinek (4686) | 25.8.201816:42
Přesně můj názor. Prostě rozumně nízká rozlišení senzorů rozhodně nejsou k zahození. Kdo fotografie netiskne, tak v podstatě ani nemá šanci zobrazit si v celku všechny ty megapixely. Aby za to dnes člověk nedal úplný majlant, tak si dnes může pořídit monitor max. se zhruba 8 Mpx ­- čili 4K monitor.

Kdo fotografie tiskne, tak to stále neznamená nutnost používat senzor s vysokým rozlišením. Je to v podstatě filozofická otázka o tom, jestli potřebuji mít zachycený určitý objekt s takovým detailem či nikoliv ­- někdy je to zkrátka úplně zbytečné.

Zatímco na druhou stranu ­- ve špatných světelných podmínkách ­- mi může senzor s vysokým rozlišením pořídit tak špatnou fotografii, že to uvidím již z malého náhledu, zatímco výsledek ze senzoru s nízkým rozlišením bude mnohem lepší.
Odpovědět1  1
busy (4706) | 11.9.20189:22
Plne suhlasim. Uz som to tu v minulosti spominal ­- pokusne som si nechal vytlacit fotku ­- portret o velkosti A4 z mojho stareho dvojmegapixeloveho Olympusu C­-2. A fotka je velmi dobra, pri normalnom pohlade z normalnej vzdialenosti normalny clovek vobec nerozozna pixely. Az pri pohlade s nosom nalepenym na fotku, popr. s lupou, je vidno stvorceky.

Podla mna je fotka tak dobra preto, lebo vtedy fotaky fotky este nepatlali a nemydlili ­(a este preto lebo bola fotena pevnou 36­-kou ale to je teraz vedlajsie­), preto si myslim, ze v praxi viac nez samotny pocet pixelov je ovela dolezitejsie aby tie pixely tam skutocne boli a neboli rozmazane odsumovanim ­(a samozrejme neostrou optikou­).
Odpovědět0  2
fantagir (2) | 23.8.20189:57
V prvom rade velka vdaka za test.
Ale je skoda, ze v teste nie su aj APS­-C a fullframe snimace Sony. Podla iných testov maju oproti Canonom mensi sum a vyssi dynamicky rozsah. Naviac okrem Sony ich pouziva aj Nikon ­(asi nie u vsetkych svojich fotakoch­) a Pentax.
Odpovědět4  0
Milan Šurkala (6625) | 23.8.201810:16
To ano, jenže sehnat vytipované přístroje ve stejnou dobu je obvykle dost komplikované. Bylo fajn, že se to sešlo alespoň takto. Na druhou stranu to zase dobře ukazuje, že i FF může nemusí mít lepší dynamický rozsah než 4­/3­" čip a že i v rámci jedné značky může být tem menší senzor v něčem lepší. Pokud jde o šum, tam zas tak obrovské rozdíly Canonu proti Sony nejsou, v dynamickém rozsahu ano.
Odpovědět4  0
monikash (81) | 23.8.20187:52
Ono taky záleží na stáří fotoaparátu ­(snímače a čipu­). Měla jsem Olympus E420 a E520 a ty viditelně šuměly už při ISO 400, pak Sony A58 a zde bylo ISO použitelné do 800. S Panasonicem GX80 a GX9 si troufnu fotit na ISO 1600 a se SONY NEX7 na 3200. A také je znát jaká používám skla, jestli pevná nebo zoomovací s F1,8 nebo F4­-5,6.
Odpovědět3  0
Asverus music (3) | 23.8.201816:30
Pre monikash: používam GX 80, chcem prejsť na GX 9. Sú šumové vlastnosti a ostrosť uspokojivejšie??? Sklá mám Pan 12 60 3,5 5,6 a 15 1,7. Kvôli plynulosti zoomovania pri videu chcem kúpiť Leica 12 60 2,8 4. Porovnávacie sample na dpreview mám napozerané. Prosím praktickú skúsenosť. Ďakujem.
Odpovědět0  0
Asverus music (3) | 23.8.201817:07
Pre monikash: používam GX 80, chcem prejsť na GX 9. Sú šumové vlastnosti a ostrosť uspokojivejšie??? Sklá mám Pan 12 60 3,5 5,6 a 15 1,7. Kvôli plynulosti zoomovania pri videu chcem kúpiť Leica 12 60 2,8 4. Porovnávacie sample na dpreview mám napozerané. Prosím praktickú skúsenosť. Ďakujem.
Odpovědět0  0
monikash (81) | 24.8.20187:01
Na GX9 si můžu dovolit fotit na vyšší ISO, ale nevím jestli je to chyba kusu, výsledná fotka je vždy trochu tmavší než vidím na displeji a hledáčku. A na nic je samostatné kolečko pro úpravu expozice, jde ztuha a ještě se plete se zadním kolečkem, takže jsem je vypnula. Zkoušela jsem s ním video. Se skly od panase OK, má jen ruční zoomování, ne jako Sony přes motorek. S Oly 17kou se objektiv při švenkování přeostřoval a bylo ve videu slyšet něco jako cvakání závěrky. Ale já hlavně fotím. Jinak fotky z obou GXek najdeš na rajčeti, uživatelksé jméno mám stejné.
No, a abych to shrnula, tak stejně víc fotím GX80 ­(přikoupila jsem si na ni grip pro GX9­). To vyvážení expozice mi u ní přijde lepší.
Odpovědět0  0
Asverus music (3) | 24.8.20188:18
Ďakujem za odpoveď.
Odpovědět0  0
pavel_p (1007) | 10.9.201818:13
Ono s tím zoomováním u videí je problém ten, že objektiv při změněně zoomu průběžně mírně doostřuje, viz. https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=iThOu­-0QRiQ a to i když má nastavený manuální fokus. Zjevně drží zaostřenou vzdálenost přes elektroniku, ale optický návrh není parfokální. Nevím jak je to s objektivem Leica 12­-60, předpokládám se bude chovat stejně, ale je možné, že novější foťáky tento efekt trochu eliminují díky rychlejší zpětné vazbě.
Druhý problém s videem je ten, že všechny Panasonicy mají při automatickém ostření jistou tendenci občas přeostřit z popředí na pozadí nebo naopak
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.9.20189:29
Uz som to tu davnejsie v inej diskusii spominal ­- na to, aby aj pocas zoomovania bolo stale zaostrene na dane miesto a video nemuselo kazit preostrovanim, nie je nutne aby bol objektiv parfokalny. Staci na to vhodny firmware.

Firmware by mal v sebe tabulku, kde by boli pre dane ohniskove vzdialenosti a dane vzdialenosti zaostreneho objektu ulozene k nim prisluchajuce polohy ostriacich clenov v objektive. Pri zoomovani by sa nasledne posuvali nielen zoomovacie cleny, ale zaroven s nimi by sa posuvali aj ostriace cleny tak, aby bolo stale zaostrene na tu istu vzdialenost. Firmware by prave podla tejto tabulky vedel, kam a ako rychlo ma posuvat ostriace cleny, aby to zodpovedalo pohybu zoomovacich clenov.
Odpovědět0  1
pavel_p (1007) | 14.9.201810:16
Ono to přesně tak funguje. Ale ne dostatečně dobře a rychle.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.