Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Srovnávací test pevných 50mm objektivů

24.2.2011, Milan Šurkala, recenze
V cyklu věnovanému objektivům jsme si posvítili na pevné 50mm objektivy pro zrcadlovky Canon. Otestujeme 50mm F1,8, 50mm F1,4 a dokonce i velmi drahý 50mm F1,2L objektiv. K tomu si přidáme i 50mm F1,4 objektiv značky Sigma.

Sférické zkreslení


Zkreslení objektivu budeme zkoumat na FF i APS-C čipu. Na menším čipu by měla být tato chyba podstatně slabší, neboť se pracuje jen s menším výřezem, prostředkem obrazu.

Full FrameAPS-C

Canon EF 50mm F1,2L



Canon EF 50mm F1,2L

Canon EF 50mm F1,4



Canon EF 50mm F1,4

Canon EF 50mm F1,8



Canon EF 50mm F1,8

Sigma 50mm F1,4

Sigma 50mm F1,4

V tomto ohledu si jsou objektivy rovny. Všechny vykazují na FF čipu přibližně stejně mírné sférické zkreslení, na APS-C čipu se pak linie nebudou kácet vůbec.


Vinětace


Vinětace (tmavší rohy) jsou u všech objektivů na nižších clonách problém. U EOS 5D Mark II je problém díky většímu čipu výraznější, na druhou stranu u objektivů Canon automaticky dochází k potlačení této vady. Vidět to můžete na přiložených snímcích v JPEGu a RAWu.


50mm F1,2 (JPEG)

50mm F1,2 (RAW)

Full frame čip vykazuje v JPEGu již zmíněné potlačení vady u objektivů Canon. Aberace je do clony F2,8 viditelná, Sigma je na tom kvůli absenci tohoto potlačování hůře.



V RAWu je aberace mnohem výraznější, u objektivů Canon dosahuje téměř 2 EV, a to je opravdu mnoho. Sigma má na otevřených clonách rohy tmavší o 1,5 EV, což rovněž není málo. Až od F4 vinětaci téměř nepostřehnete.



Na APS-C zrcadlovce by vinětace měla být teoreticky nižší díky menšímu úhlu záběru, na druhou stranu EOS 550D neodstraňuje tuto vadu automaticky. Proto nepřekvapí úbytek světla o cca 1,2 až 1,4 EV na plně otevření cloně u Canonu a 1,0 EV u Sigmy. Výhodou menšího čipu je to, že již při F2,8 jsou objektivy prakticky bez vinětace.



V RAWu je vinětace překvapivě nižší, což je docela s podivem.





Chromatická aberace


Zajímavé bude sledovat úroveň chromatické aberace při nejrůznějších clonách. Při plně otevřené cloně jsem narazil na limit expozičního času (1/8000 sekundy), méně už zrcadlovka Canon EOS 5D Mark II nezvládne (a nutno uznat, že 1/8000 sekundy je vynikající hodnota). Holt protisvětlo s plně otevřenou clonou nikdo fotit nebude. Začneme právě plně otevřenou clonou F1,2 nebo F1,4 (tedy bez 50mm F1,8 objektivu Canonu). Připomínám, že snímky jsou výřezem z rohu snímku, kde je kresba horší, fotografie byly ve všech případech zaostřené správně.


Canon EF 50mm F1,2L (F1,2)



Canon EF 50mm F1,4 (F1,4)



Sigma EF 50mm F1,4 (F1,4)


Při plně otevřené cloně vykazují všechny objektivy silný světelný závoj kolem hran. U F1,2L verze jsou hrany poněkud azurové, F1,4 objektivy pak jdou spíše trochu do fialova. Nyní trochu přicloníme na F1,8 a přibereme do soutěže F1,8 objektiv.


Canon EF 50mm F1,2L (F1,8)



Canon EF 50mm F1,4 (F1,8)



Canon EF 50mm F1,8 (F1,8)



Sigma EF 50mm F1,4 (F1,8)


Situace je prakticky u všech objektivů stejná, F1,2 objektiv má v rozích při takto otevřené cloně dost rozmazaný obraz. Canony F1,4 a F1,8 mají kresbu docela ostrou, nicméně světelný závoj trápí všechny objektivy. Pokračujeme clonou F2,8


Canon EF 50mm F1,2L (F2,8)



Canon EF 50mm F1,4 (F2,8)



Canon EF 50mm F1,8 (F2,8)



Sigma EF 50mm F1,4 (F2,8)


Clona F2,8 výsledky zlepšuje. Světelný závoj mizí, trochu zůstává u objektivu Canon EF 50mm F1,8. Canon EF 50mm F1,2L ukazuje chromatickou aberaci, zejména azurové kontury hran, Sigma je má menší a spíše do fialova.


Canon EF 50mm F1,2L (F5,6)



Canon EF 50mm F1,4 (F5,6)



Canon EF 50mm F1,8 (F5,6)



Sigma EF 50mm F1,4 (F5,6)


Objektivy Canon (F1,2 a F1,4) mají stále trochu rozostřené rohy, Sigma je naopak velmi ostrá. Na aberaci zde trpí jen F1,2L objektiv Canonu.


Canon EF 50mm F1,2L (F16)



Canon EF 50mm F1,4 (F22)



Canon EF 50mm F1,8 (F22)



Sigma EF 50mm F1,4 (F16)


I na nejvyšší cloně (F16 nebo F22) není chromatická aberace větším problémem, trochu si jí všimnete jen u nejsvětelnějšího Canonu a Sigmy, ale nejde o nic vážného.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.