Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Srovnávací test pevných 50mm objektivů

24.2.2011, Milan Šurkala, recenze
V cyklu věnovanému objektivům jsme si posvítili na pevné 50mm objektivy pro zrcadlovky Canon. Otestujeme 50mm F1,8, 50mm F1,4 a dokonce i velmi drahý 50mm F1,2L objektiv. K tomu si přidáme i 50mm F1,4 objektiv značky Sigma.
Dále pokračujeme přehlídkou snímků pořízených s objektivem Canon EF 50mm F1,4 USM.


Full frame DSLR - Canon EOS 5D Mark II




expoziční čas 1/50 s, clona F1,4, citlivost ISO 1250, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení


Na plně otevřené cloně je kresba poněkud jemnější, ale není to špatné. Výhodou výborné světelnosti F1,4 je zejména to, že můžete takto fotit i za opravdu velmi špatného světla. Toto je už vyložené šero a přitom snímek je stále dostatečně kvalitní i při focení z ruky. Stabilizace by ale nebyla na škodu, tu bohužel u Canonů nenajdete.


expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení


Potěší výborná ostrost i absence chromatické aberace. V takových podmínkách předvádí 50mm F1,4 objektiv od Canonu dobrou práci.


expoziční čas 1/50 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení


Ani zde nelze mít k výsledku vážnější výhrady, pouze stromy v dáli se trochu slévají, byť by ještě moc mimo hloubku ostrosti být neměly. Snímek si můžete prohlédnout v RAW verzi.


expoziční čas 1/640 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení


Zde jsem zkoušel rozmáznout pozadí i při snímání na velkou vzdálenost. Moc výrazné to sice není, ale při bližším pohledu si přeci jen všimnete, že pozadí opravdu není ostré (ostatně už ani přední kolo). Při plně otevřené cloně ale musíte počítat s mírně slabší kresbou i v zaostřené části.


expoziční čas 1/40 s, clona F2,2, citlivost ISO 800, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení


Při nepříliš rozostřeném pozadí je bokeh poměrně nešťastný. Nachází se zde spousta chromatické aberace a celkově nepůsobí příliš dobrým dojmem.


APS-C DSLR - Canon EOS 550D




expoziční čas 1/60 s, clona F5, citlivost ISO 125, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení


V zaostřené části je kresba perfektní, v pozadí se s protisvětlem větvičky trošku ztrácejí. Míru detailů si můžete prohlédnout v RAWu.


expoziční čas 1/25 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení


S APS-C čipem je virtuální zvětšení objektivu asi 0,25násobné, což pro makro není právě mnoho. Ostrost je velmi dobrá.


expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 400, ohnisko 50 (80) mm, makropředsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení


Objektiv umožňuje použití makropředsádky Raynox DCR-150, a to bez vinětace. Dosáhnete tak 0,65× virtuální zvětšení, což už je přeci jen použitelné.


expoziční čas 1/60 s, clona F2, citlivost ISO 160, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení


Výhodou vynikající světelnosti je možnost fotit z ruky fotografie i za šera, a to při stále poměrně nízkých citlivostech. Jako bonus dostanete malou hloubku ostrosti, která jemně odděluje auta od pozadí. Naopak stinnou stránkou je chromatická aberace ve větvích stromu.


expoziční čas 1/80 s, clona F3,5, citlivost ISO 1250, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení


Na tomto snímku můžete pozorovat dobrou úroveň detailů, kolem některých linií je však viditelná aberace (červené linie). Čím nižší clonu použijete, tím silnější aberace bude. Míru detailů a aberaci můžete posoudit z přiloženého RAWu.


expoziční čas 1/80 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení


Fotografie ukazuje velmi slušnou míru detailů i ostrosti. Bokeh je příjemný.


expoziční čas 1/400 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení


U tohoto snímku jsem zkusil plně otevřenou clonu. Ostrost v zaostřené ploše je překvapivě slušná, na pozadí si lze ale všimnout spousty chromatické aberace.


expoziční čas 1/60 s, clona F2,2, citlivost ISO 1600, ohnisko 50 (80) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Více otevřené clony často způsobují barevné hrany kolem zdrojů světel, což je případ i tohoto snímku.


expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení


Na středních clonách dává objektiv dobré výsledky, v zónách mimo hloubku ostrosti si lze všimnout lehkého nástupu aberace.


expoziční čas 1/1000 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení


S plně otevřenou clonu je hloubka ostrosti velmi nízká a i zaostřená část má jemnou kresbu. Pro lepší výsledky je přeci jen lepší trochu přiclonit (řekněme F1,8 až F2,2).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.