Super Resolution v Camera Raw: umí AI opravdu zvýšit rozlišení?
1.2.2022, Milan Šurkala, recenze
Adobe zavedl funkci Super Resolution do RAW konvertoru Camera Raw. Nachází zde využití umělá inteligence Adobe Sensei a jejím úkolem je zvyšovat rozlišení. Dokáže to ve skutečnosti? A bude to bez artefaktů?
Kapitoly článku:
- Super Resolution v Camera Raw: umí AI opravdu zvýšit rozlišení?
- Praktické testy Super rozlišení v Adobe Camera Raw
- Praktické testy Super rozlišení v Adobe Camera Raw 2
- Závěr
Vždycky budeme začínat zvětšeným rozlišením. Použil jsem snímky z 20MPx, 24MPx a 26MPx čipu (X-Trans). Standardní zvětšovací metodu zde zastupuje "Zachovat detaily (zvětšení)" z Photoshopu CC.
1. snímek
Zde máme první scénu, která je plná jemných detailů. Jde o snímek z 24MPx Panasonicu Lumix S5 a máme tu spoustu stromů v pozadí, tenké kmeny a podobně.
96MPx, super rozlišení (nahoře), standardní zvětšení (dole), klikněte pro zvětšení
Musím říci, že výsledek byl pro mě pozitivním překvapením. Nefunguje dobře jen "na papíře", ale i ve skutečnosti. Klasické metody vytváří zejména kolem hladkých hran malé hrudky, ale zde je AI hezky zarovnává.
Zde jsou rozdíly ještě více patrné. Vidíme je dokonce i tady, kdy je snímek asi 2krát zmenšený pro potřeby webu. Funkce Super rozlišení byla schopna lépe zvýraznit tenké zasněžené větvičky, kmeny stromů jsou ostřejší a celistvější.
Zde se podíváme na 24MPx rozlišení, tedy originální snímek dole a 24MPx snímek vzniklý ze Super rozlišení nahoře (tedy z 24MPx originálu > 96MPx Super rozlišení > 24MPx zmenšenina). U standardních algoritmů nepředpokládáme, že by zvětšení rozlišení (počtu pixelů) přidalo nějaké detaily, takže po zmenšení zpět bychom měli dostat totéž. Jak ale vidíme, Super rozlišení skutečně vypadá i ve zpětném zmenšení na 24MPx rozlišení detailněji (někomu to může připadat jako silnější doostření).
2. snímek
Druhý snímek nám ukáže, jak si Super rozlišení poradí s jemnou srstí. Zde jde o snímek z 1,0" kompaktu Sony Cyber-shot RX100 VII.
Snímek využívající Super rozlišení má výraznější detaily (resp. ostrost). Také je vidět, že se funkce nesnaží zbytečně doostřovat plochy, které jsou v bokehu a mají zůstat rozmyté. Všimněte si však barevných artefaktů na čumáku. V místech s malými světlými ploškami se místo bílé barvy často objevují různé nepatřičné barvičky. Stejného problému jsem si nedávno všiml např. i u Lumixu S5.
Na druhém snímku vidíme, že Super rozlišení dokáže mírně i snížit šum. Co se týče detailů, je vidět mírné vylepšení a trochu celistvější obraz. Jen na některých ploškách srsti je obraz trochu více doostřený než na jiných.
I ve rozlišení vráceném zpět na 20MPx vypadá snímek, který prošel Super rozlišením, trochu detailněji. Možná bych ho hodnotil až jako přeostřený.
3. snímek
Na tomto snímku jsem se soustředil především na práci s textem. Fotografie je z 26MPx fotoaparátu Fujifilm X-T3 s X-Trans snímačem.
Zde se musím přiznat, že mi málem spadla čelist. Název ulice je doplněn tak, že mi téměř není jasné, jak to tam ta AI mohla vůbec vidět, byť je potřeba říci, že je tam viditelný artefakt v písmenech "V" a "N". Podstatně lépe je vidět i registrační značka nemluvě o logu Škody. Všimněte si také mnohem nižšího a jemnějšího šumu. Také se mrkněte např. na litá kola vozu za Fabii napravo. Žádné hrudkování, kolo je celistvé, vidět jdou i maličké výřezy v paprscích. Velmi dobře vypadá i keř vzadu.
Také zde vidíme, jak je obraz celistvější, méně hrudkovaný s menším množstvím šumu. Také text se dá lépe přečíst.
V původním rozlišení snímku je krásně vidět, že pomocí testované funkce se z 26 MPx dá vytřískat mnohem více, než co se dá udělat standardně běžným vyvoláním RAWu. Další 4 snímky najdete v následující kapitole.