Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Super Resolution v Camera Raw: umí AI opravdu zvýšit rozlišení?

1.2.2022, Milan Šurkala, recenze
Super Resolution v Camera Raw: umí AI opravdu zvýšit rozlišení?
Adobe zavedl funkci Super Resolution do RAW konvertoru Camera Raw. Nachází zde využití umělá inteligence Adobe Sensei a jejím úkolem je zvyšovat rozlišení. Dokáže to ve skutečnosti? A bude to bez artefaktů?
Vždycky budeme začínat zvětšeným rozlišením. Použil jsem snímky z 20MPx, 24MPx a 26MPx čipu (X-Trans). Standardní zvětšovací metodu zde zastupuje "Zachovat detaily (zvětšení)" z Photoshopu CC.
 
Srovnání 1
1. snímek
 
Zde máme první scénu, která je plná jemných detailů. Jde o snímek z 24MPx Panasonicu Lumix S5 a máme tu spoustu stromů v pozadí, tenké kmeny a podobně.
 
Srovnání 1-1
96MPx, super rozlišení (nahoře), standardní zvětšení (dole), klikněte pro zvětšení
 
Musím říci, že výsledek byl pro mě pozitivním překvapením. Nefunguje dobře jen "na papíře", ale i ve skutečnosti. Klasické metody vytváří zejména kolem hladkých hran malé hrudky, ale zde je AI hezky zarovnává.
 
Srovnání 1-2
96MPx super rozlišení (nahoře), standardní zvětšení (dole), klikněte pro zvětšení
 
Zde jsou rozdíly ještě více patrné. Vidíme je dokonce i tady, kdy je snímek asi 2krát zmenšený pro potřeby webu. Funkce Super rozlišení byla schopna lépe zvýraznit tenké zasněžené větvičky, kmeny stromů jsou ostřejší a celistvější.
 
Srovnání 1-3
24MPx super rozlišení (nahoře), originální snímek (dole), klikněte pro zvětšení
 
Zde se podíváme na 24MPx rozlišení, tedy originální snímek dole a 24MPx snímek vzniklý ze Super rozlišení nahoře (tedy z 24MPx originálu > 96MPx Super rozlišení > 24MPx zmenšenina). U standardních algoritmů nepředpokládáme, že by zvětšení rozlišení (počtu pixelů) přidalo nějaké detaily, takže po zmenšení zpět bychom měli dostat totéž. Jak ale vidíme, Super rozlišení skutečně vypadá i ve zpětném zmenšení na 24MPx rozlišení detailněji (někomu to může připadat jako silnější doostření).
 
Srovnání 2
2. snímek
 
Druhý snímek nám ukáže, jak si Super rozlišení poradí s jemnou srstí. Zde jde o snímek z 1,0" kompaktu Sony Cyber-shot RX100 VII.
 
Srovnání 2-1
80MPx, super rozlišení (nahoře), standardní zvětšení (dole), klikněte pro zvětšení
 
Snímek využívající Super rozlišení má výraznější detaily (resp. ostrost). Také je vidět, že se funkce nesnaží zbytečně doostřovat plochy, které jsou v bokehu a mají zůstat rozmyté. Všimněte si však barevných artefaktů na čumáku. V místech s malými světlými ploškami se místo bílé barvy často objevují různé nepatřičné barvičky. Stejného problému jsem si nedávno všiml např. i u Lumixu S5.
 
Srovnání 2-2
80MPx, super rozlišení (nahoře), standardní zvětšení (dole), klikněte pro zvětšení
 
Na druhém snímku vidíme, že Super rozlišení dokáže mírně i snížit šum. Co se týče detailů, je vidět mírné vylepšení a trochu celistvější obraz. Jen na některých ploškách srsti je obraz trochu více doostřený než na jiných.
 
Srovnání 2-3
20MPx super rozlišení (nahoře), originální snímek (dole), klikněte pro zvětšení
 
I ve rozlišení vráceném zpět na 20MPx vypadá snímek, který prošel Super rozlišením, trochu detailněji. Možná bych ho hodnotil až jako přeostřený.
 
Snímek 3
3. snímek
 
Na tomto snímku jsem se soustředil především na práci s textem. Fotografie je z 26MPx fotoaparátu Fujifilm X-T3 s X-Trans snímačem.
 
Srovnání 3-1
104MPx, super rozlišení (nahoře), standardní zvětšení (dole), klikněte pro zvětšení
 
Zde se musím přiznat, že mi málem spadla čelist. Název ulice je doplněn tak, že mi téměř není jasné, jak to tam ta AI mohla vůbec vidět, byť je potřeba říci, že je tam viditelný artefakt v písmenech "V" a "N". Podstatně lépe je vidět i registrační značka nemluvě o logu Škody. Všimněte si také mnohem nižšího a jemnějšího šumu. Také se mrkněte např. na litá kola vozu za Fabii napravo. Žádné hrudkování, kolo je celistvé, vidět jdou i maličké výřezy v paprscích. Velmi dobře vypadá i keř vzadu.
 
Srovnání 3-2
104MPx, super rozlišení (nahoře), standardní zvětšení (dole), klikněte pro zvětšení
 
Také zde vidíme, jak je obraz celistvější, méně hrudkovaný s menším množstvím šumu. Také text se dá lépe přečíst.
 
Srovnání 3-3
26MPx super rozlišení (nahoře), originální snímek (dole), klikněte pro zvětšení
 
V původním rozlišení snímku je krásně vidět, že pomocí testované funkce se z 26 MPx dá vytřískat mnohem více, než co se dá udělat standardně běžným vyvoláním RAWu. Další 4 snímky najdete v následující kapitole.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.