Super Resolution v Camera Raw: umí AI opravdu zvýšit rozlišení?
1.2.2022, Milan Šurkala, recenze
Adobe zavedl funkci Super Resolution do RAW konvertoru Camera Raw. Nachází zde využití umělá inteligence Adobe Sensei a jejím úkolem je zvyšovat rozlišení. Dokáže to ve skutečnosti? A bude to bez artefaktů?
Kapitoly článku:
- Super Resolution v Camera Raw: umí AI opravdu zvýšit rozlišení?
- Praktické testy Super rozlišení v Adobe Camera Raw
- Praktické testy Super rozlišení v Adobe Camera Raw 2
- Závěr
Tři snímky by zdaleka neukázaly schopnosti funkce při různých situacích, takže se podíváme ještě na další čtyři.
4. snímek
Další kapitolu otevíráme snímkem, kde bude zajímavé sledovat především jeden strom a plot. Poradí si s tím umělá inteligence?
Pletivo je vykresleno sice detailněji, ale je zde větší rozdíl mezi jednotlivými plochami. Zatímco původní obraz vypadá neostře všude stejně, se Super rozlišením jsou některé detaily výrazné a ostré, ale jiné působí rozmytě. Toto více sedí původnímu algoritmu. Na druhou strom je výrazně lepší u snímku zvětšeném pomocí AI.
Písmena na plakátu jsou celistvější s jasnějším okrajem, také tabule vlevo vypadá mnohem lépe (značky vypadají komplexněji).
AI se pochopitelně ukazuje i ve sníženém rozlišení (na původních 24 MPx). Vypadá ostřeji (místy možná až moc).
5. snímek
Máme zde snímek, kde budeme studovat studovat především celistvost linií. Těch je zde hned několik.
Zde mě zaujal zejména červený Matiz (malé auto). Všimněte si především roztřepené štěrbiny nad registrační značkou. Ve verzi ze Super rozlišení je krásně celistvá, což se týká i tenkého proužku červeného plechu pod ní. Vidíme také znatelně nižší šum.
AI se podařilo doplnit text "Objednávejte on-line" vpravo dole, velmi dobře také vyhladila jemně šikmé linie v oknech. Jsou hladké a bez šumu. Vynikající práce.
AI sice někdy vykouzlí i menší artefakty, u registračních značek to všechna písmenka nezachránilo, ale v originálu se nedá přečíst téměř nic.
6. snímek
Aby bylo srovnání více průkazné, podíváme se i na snímky ve vyšších citlivostech s vyšším množstvím šumu.
U vysoké citlivosti ISO a vyšším šumu mi nepřijde, že by byla funkce schopna nějak znatelně navýšit detaily, nicméně umí jednu věc, příjemně snížit jasový šum (o barevném to platí obvykle obráceně). Obraz vypadá kvalitněji s jemnějším zrnem.
V některých místech vidíme trochu detailnější trávu, nicméně tady s moc výrazným nárůstem detailů nepočítejte. Jde ale vidět již zmiňované snížení šumu.
Moc rozdílů si ve zmenšeném rozlišení asi nevšimnete. Do šumu už AI moc detailů nevykouzlí. O něco lepší je to v nasvícené trávě v pozadí, tam je snímek vytvořený AI trochu výraznější a ostřejší.
7. snímek
Máme tu poslední snímek a druhý, který byl vyfocen za velmi špatného světla. Výchozí varianta hodně hraje šumem, tak se podívejme zda se z toho dá ještě něco dostat.
V některých dobře nasvícených ploškách jde vidět lepší detaily (nebo alespoň zdání lepších detailů). Jde to vidět např. na písmu na knize. I celkově působí snímek díky AI více plasticky, zachovává si trochu více 3D rozměru. Všimněme si také nižšího šumu a celistvější kresby (např. na stěně vpravo nahoře, kde u standardního snímku vidíme v podstatě jen šum, zatímco AI zde podstatně lépe zobrazuje tvarování povrchu).
Super rozlišení sice dokáže hodně dobře odšumovat, ale počítejte s tím, že snímky pak mohou vypadat až moc rozmytě.
Po převedení výsledku Super rozlišení zpět na 20 MPx a srovnání s 20MPx originálem se rozdíly zdají být poměrně malými.