Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD Macro

6.7.2015, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na ultrazoomový objektiv pro zrcadlovky. Půjde o Tamron 16-300mm F3,5-6,3 s téměř 19× optickým zoomem. Výrobce navíc slibuje slušné zvětšení a použití pro méně náročné makro.

Sférické zkreslení


Na nejširší ohniskové vzdálenosti trpí objektiv na docela viditelné sférické zkreslení s hodnotou +4,2 %. Naopak na maximálním zoomu si lze všimnout poduškovitého zkreslení s hodnotou -0,9 %.


16mm ohnisková vzdálenost

300mm ohnisková vzdálenost



Vinětace


Zejména na nejširší ohniskové vzdálenosti je vinětace dost patrná, dosahuje téměř 2 EV! S přizoomováním rychle klesá a objevuje se znovu až u delších ohniskových vzdáleností. Je dost náhlá, takže si ji můžete všimnout. Přiclonění tuto vadu v obou extrémech výrazně snižuje.


Tamron 16-300mm F3,5-6,3 VC PZD průběh vinětace



Chromatická aberace


V protisvětle bude zajímavé pozorovat problematiku chromatické aberace. Přeci jen má objektiv obrovský optický zoom a je pravděpodobné, že si to může vyžádat kompromisy např. ve zvládání aberace.



16mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5 (JPEG)



16mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5 (RAW)



16mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



16mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



16mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



16mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



Samotný objektiv docela dost trpí na chromatickou aberaci. Jak je ale vidět, Nikon D7200 se dost dobře činí a velmi účinně tuto vadu v JPEGu potlačuje.



31mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)



31mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)



31mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



31mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



31mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



31mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



U 31mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace slabší, nicméně stále přítomná.



58mm ohnisková vzdálenost, clona F5 (JPEG)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F5 (RAW)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



58mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



Při 58mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace hodně výrazná při nízkých clonách, nicméně s cloněním poněkud mizí.



125mm ohnisková vzdálenost, clona F6 (JPEG)



125mm ohnisková vzdálenost, clona F6 (RAW)



125mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)



125mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)



125mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)



125mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)



125mm ohnisková vzdálenost ale ukazuje, že chromatická aberace dokáže být hodně zapeklitý problém. V RAWu je opravdu velmi výrazná. JPEGy jsou trochu lepší, ale pořád je aberace hodně viditelná.



210mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (JPEG)



210mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (RAW)



210mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)



210mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti se situace ještě zhoršuje. Toto opravdu není dobré.



300mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (JPEG)



300mm ohnisková vzdálenost, clona F6,3 (RAW)



300mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (JPEG)



300mm ohnisková vzdálenost, clona F11 (RAW)



Při maximálním zoomu je to nejhorší, to je už chromatická aberace opravdu všude. Jde to dokonce tak daleko, že je dobře viditelná i v hledáčku(!).

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.