Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD Aspherical IF

7.8.2015, Milan Šurkala, recenze
Dalším objektivem od Tamronu, který prošel naším testem, byl ultra širokoúhlý model s ohniskovými vzdálenostmi 10 až 24 milimetrů. Je určen pro APS-C zrcadlovky, takže nabídne přepočtené ohniskové vzdálenosti od 15 mm.
Zde se můžete podívat na několik ilustračních snímků, které byly pořízeny testovaným objektivem a digitální zrcadlovkou Nikon D7200.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie 1

expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Snímek je opravdu výrazně širokoúhlý. Kresba je přiměřeně ostrá, v RAWu je to o něco lepší. Směrem k rohům trochu klesá ostrost a roste chromatická aberace.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie 2

expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 14 (21) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je celoplošně dobrá, v JPEG formátu se obejde i bez chromatické aberace.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie 3 květina

expoziční čas 1/800 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Zde je ukázka makra při nejširší ohniskové vzdálenosti a nejnižší cloně pro co nejmenší hloubku ostrosti. Rohy jsou úplně vytažené a takové použití objektivu je vyloženě pro "kreativní" hrátky.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie Karosa C954

expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Tento snímek jsem fotil skoro nalepený na autobuse. Ohnisková vzdálenost je tak širokoúhlá, že musíte být opravdu extrémně blízko. Bohužel je vidět chromatickou aberaci.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie Karosa C954 Frýdek-Místek

expoziční čas 1/80 s, clona F9, citlivost ISO 24 (36) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv se ale na maximálním zoomu dá použít jako standardně širokoúhlý, ostatně dosahuje 36mm přepočtené ohniskové vzdálenosti. Prostředek je krásně ostrý, ale to tentokrát neplatí moc o rozích, jejichž ostrost je slabší.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie chata

expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 19 (28) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Zatímco střed je v pořádku a dostatečně ostrý, rohy jsou na tom poněkud hůře.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie stromy

expoziční čas 1/30 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



S prostředkem nejsou moc problémy, jeho ostrost je dostatečná. Horší je to s ostrostí rohů, najdete tam i chromatickou aberaci, což jde velmi dobře vidět v RAWu.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie vlakové nádraží Ostrava-Kunčice

expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Detailnost je ve většině plochy dobrá. Místy se vyskytuje chromatická aberace. K dispozici je i snímek ve formátu RAW, tam je aberace výraznější, ale také to vypadá, že objektiv umí kreslit ostřeji, než by napovídal JPEG.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie 10

expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Na středních ohniskových vzdálenostech objektiv potěší velmi dobrou středovou ostrostí, ale naopak zklame ostrostí v rozích obrazu.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie strom v krajině

expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Až na trochu slabší ostrost v levém spodním rohu je snímek dostatečně detailní a velmi široká ohnisková vzdálenost dává snímku zajímavou perspektivu.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie chodba

expoziční čas 1/25 s, clona F4,5, citlivost ISO 800, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru je opravdu extrémně široký. Dveře vpravo se s běžnými fotoaparáty a objektivy nedají vyfotit tak, aby na snímku byly i dveře vlevo. K dispozici je snímek v RAW formátu. Středová ostrost je dobrá, ale s relativně odcloněným objektivem je vše mimo střed více či méně neostré.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie kostel v Šenově

expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 11 (16) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



S vyšším cloněním je už obraz dostatečně ostrý po celé ploše. I zde je k dispozici RAW snímek, opět je v něm vidět chromatická aberace.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie City Elefant

expoziční čas 1/13 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 11 (16) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv nemá optickou stabilizaci, takže udržet snímek s časem 1/13 sekundy v jedoucím vlaku není zrovna snadné a chtělo to několik pokusů pro aspoň trochu rozumnou ostrost.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie vlakové nádraží Havířov

expoziční čas 1/25 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Ostrost mě zde moc nepřesvědčila, což ale může být dáno i neostrostí danou relativně dlouhým expozičním časem (byť kratším než je převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti). Můžete se podívat na snímek v RAWu.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie jehličí

expoziční čas 1/250 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (36) mm, klikněte pro zvětšení



S makrem logicky moc nepočítejte, na maximálním zoomu moc velkého zvětšení nedosáhnete.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie lavička v parku

expoziční čas 1/160 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Pravý spodní roh se tady dost nepovedl, ale jinak je ostrost v celé ploše dost pěkná.


Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II galerie Bílý kříž Beskydy

expoziční čas 1/250 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 10 (15) mm, klikněte pro zvětšení



Zejména v RAWu jsou detaily dost slušné, ostrost je celoplošně dobrá. K dispozici je i snímek v RAWu. Tam si můžete všimnout chromatické aberace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama