Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD Aspherical IF
7.8.2015, Milan Šurkala, recenze
Dalším objektivem od Tamronu, který prošel naším testem, byl ultra širokoúhlý model s ohniskovými vzdálenostmi 10 až 24 milimetrů. Je určen pro APS-C zrcadlovky, takže nabídne přepočtené ohniskové vzdálenosti od 15 mm.
Kapitoly článku:
Zde se můžete podívat na několik ilustračních snímků, které byly pořízeny testovaným objektivem a digitální zrcadlovkou Nikon D7200.
Snímek je opravdu výrazně širokoúhlý. Kresba je přiměřeně ostrá, v RAWu je to o něco lepší. Směrem k rohům trochu klesá ostrost a roste chromatická aberace.
Kresba je celoplošně dobrá, v JPEG formátu se obejde i bez chromatické aberace.
Zde je ukázka makra při nejširší ohniskové vzdálenosti a nejnižší cloně pro co nejmenší hloubku ostrosti. Rohy jsou úplně vytažené a takové použití objektivu je vyloženě pro "kreativní" hrátky.
Tento snímek jsem fotil skoro nalepený na autobuse. Ohnisková vzdálenost je tak širokoúhlá, že musíte být opravdu extrémně blízko. Bohužel je vidět chromatickou aberaci.
Objektiv se ale na maximálním zoomu dá použít jako standardně širokoúhlý, ostatně dosahuje 36mm přepočtené ohniskové vzdálenosti. Prostředek je krásně ostrý, ale to tentokrát neplatí moc o rozích, jejichž ostrost je slabší.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 19 (28) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zatímco střed je v pořádku a dostatečně ostrý, rohy jsou na tom poněkud hůře.
S prostředkem nejsou moc problémy, jeho ostrost je dostatečná. Horší je to s ostrostí rohů, najdete tam i chromatickou aberaci, což jde velmi dobře vidět v RAWu.
Detailnost je ve většině plochy dobrá. Místy se vyskytuje chromatická aberace. K dispozici je i snímek ve formátu RAW, tam je aberace výraznější, ale také to vypadá, že objektiv umí kreslit ostřeji, než by napovídal JPEG.
Na středních ohniskových vzdálenostech objektiv potěší velmi dobrou středovou ostrostí, ale naopak zklame ostrostí v rozích obrazu.
Až na trochu slabší ostrost v levém spodním rohu je snímek dostatečně detailní a velmi široká ohnisková vzdálenost dává snímku zajímavou perspektivu.
Úhel záběru je opravdu extrémně široký. Dveře vpravo se s běžnými fotoaparáty a objektivy nedají vyfotit tak, aby na snímku byly i dveře vlevo. K dispozici je snímek v RAW formátu. Středová ostrost je dobrá, ale s relativně odcloněným objektivem je vše mimo střed více či méně neostré.
expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 11 (16) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
S vyšším cloněním je už obraz dostatečně ostrý po celé ploše. I zde je k dispozici RAW snímek, opět je v něm vidět chromatická aberace.
Objektiv nemá optickou stabilizaci, takže udržet snímek s časem 1/13 sekundy v jedoucím vlaku není zrovna snadné a chtělo to několik pokusů pro aspoň trochu rozumnou ostrost.
Ostrost mě zde moc nepřesvědčila, což ale může být dáno i neostrostí danou relativně dlouhým expozičním časem (byť kratším než je převrácená hodnota ohniskové vzdálenosti). Můžete se podívat na snímek v RAWu.
S makrem logicky moc nepočítejte, na maximálním zoomu moc velkého zvětšení nedosáhnete.
Pravý spodní roh se tady dost nepovedl, ale jinak je ostrost v celé ploše dost pěkná.
Zejména v RAWu jsou detaily dost slušné, ostrost je celoplošně dobrá. K dispozici je i snímek v RAWu. Tam si můžete všimnout chromatické aberace.