UMAX AstraPix 670: nejvyšší z řady AstraPix

30.7.2003, David Dvořák, recenze: specifikace produktu
UMAX k nám do redakce poslal další ze svých modelů digitálních fotoaparátů. Nutno již pro začátek podotknout, že ačkoliv se jedná o plastový kompakt, přeci jenom je mnohem lepší a vyvedenější, než většina jeho předchůdců. A snímky, které se s ním dají pořídit svou kvalitou zcela jistě nejsou k zahození!
Součástí standardní dodávky je i pár doplňků. Fotoaparát se dodává v docela malé krabici a kromě něj jsou v ní i kabely USB a AV, dvě alkalické baterie typu AA, poutko k zavěšení fotoaparátu a docela slušivé ochranné pouzdro, které se dá snadno připevnit k opasku, takže potom má uživatel fotoaparát neustále "při ruce". K dispozici je také docela slušivé pouzdro, v němž je fotoaparát chráněn proti nepříznivým vlivům.

Jelikož se jedná o digitální zařízení, dostane k němu každý uživatel také CD-ROM s potřebnými ovladači. Dalším softwarem na CD je PhotoSuite sloužící k jednoduchým úpravám snímků. Co se týká manuálu, asi nemá moc smyslu cokoliv firmě UMAX vytýkat. Prostě si budeme muset zvyknout na politiku, kterou razí. A sice - tištěný jen rychlomanuál pro bodově probrané základní techniky a nastavení fotoaparátu. Celkem devět stran přičemž dvě poslední se věnují práci s počítačem, resp. instalaci ovladače a stahování snímků. Hm, stránka, na které jsou notoricky známá okénka instalátoru Windows ve mně vzbudila přinejmenším úsměv - kliknout na tlačítko další zvládne zcela jistě každý. Podrobnější manuál je potom k dispozici na přiloženém CD-ROMu v elektronické podobě. Já mám radši manuál tištěný, ale každému podle jeho gusta. Osobně si ale myslím, že pokud budu někde na cestě potřebovat něco vyřešit, snazší by bylo najít to v tištěném manuálu než zapínat počítač, který s sebou stejně nevozím. Řešením je (snad) vytištění manuálu z CD, ale proč to za mě neudělá už výrobce, to mi jaksi uniká (o tolik by na tom zase netratil).

Praktické zkušenosti

Protože už jsem recenzoval několik přístrojů firmy UMAX, víceméně jsem věděl, co od něj mohu očekávat. AstraPix 670 se stejně jako jeho méně výkonní bratříčci velmi snadno ovládá a nebojím se říct, že s ním nebude mít problém ani začátečník. Profesionál dá naopak přednost některému z nadupanějších výrobků světově proslulých fotografických značek, který mu poskytne mnohem víc muziky, ovšem také za podstatně více peněz potřebných k pořízení takového přístroje. Jak už jsem psal v úvodu, AstraPix 670 si na nic nehraje a je tu především pro ty uživatele, kteří chtějí pořizovat dostatečně kvalitní digitální snímky při co možná nejnižší počáteční pořizovací ceně. Pokud má přístroj sloužit hlavně k záznamu nějakých rodinných oslav, které se odehrávají párkrát do roka, asi nemá smysl pořizovat přístroj za desítky tisíc, ale porozhlédnout se po něčem v této kategorii.

Reakční doby přístroje jsou na průměrné úrovni, tlačítka nijak nevrzají a reagují dostatečně spolehlivě a pohotově. Uvedení fotoaparátu do provozu je otázkou nějakých 4 vteřin, zaostření a příprava ke snímání pak dalších asi 2 vteřin. Vlastní expozice je potom téměř okamžitá. S ukládáním snímků už je na tom fotoaparát ale poněkud hůř - přeci jenom asi 6 vteřin není doba nijak zanedbatelná. Navíc se s ní musí počítat vždy, takže na nějaké to fotografování akčních scén bych si AstraPix 670 nevzal.

Blesk má standardní možnosti, tedy ani žádný outsider, ale ani kdovíjaký zázrak - prostě zlatý střed. Při fotografování oslav v malých místnostech vás na holičkách nenechá. Promoci však už zcela jistě nezvládne - ale to nezvládne žádný vestavěný blesk, na to je potřeba blesk externí se směrným číslem alespoň 30 (tedy pro základní ohnisko).

Fotoaparát je od výrobce vybaven "jen" vestavěnou interní pamětí, která možná postačuje na jednoduché vyzkoušení přístroje, ale už ne na žádnou další práci. Takže si zcela jistě bude uživatel muset dokoupit kartu Secure Digital o dostatečné kapacitě. Pro 3 Mpix přístroj bych doporučoval minimálně 64 MB nebo 128 MB kartu. Přeci jenom potom bude snímání poněkud radostnější.

Také baterie, které se s aparátem dodávají nejsou bůhvíjak skvělé. Výrobce by měl s přístrojem standardně dodávat NiMH dobíjecí články a ne alkalické baterie na jedno použití. Ale opět je to asi o vyzkoušení. Takže se u tohoto aparátu připravte na další investici do dobíjecích baterií včetně nabíječky. A jak je u digitálních fotoaparátů zvykem - baterií je dobré mít alespoň dvě sady.

Při praktickém testu jsem se zaměřil na snímání jak statických, tak i dynamičtějších scén a samozřejmě i fotografování pomocí bleskového světla. Ke slovu se dostala i makrofotografie a noční snímek.

a) Dynamická situace a barevné podání - podobně jako u modelů v předchozích recenzích jsem si pro tento test vybral brněnskou křižovatku na Komenského náměstí. Barevné podání snímků se jeví jako dostatečně přijatelné, i když v některých případech jsou snímky poněkud vybledlé. Z hlediska zachycení dynamičtějších scén je z projíždějících automobilů zřetelné, že AstraPix 670 si poradí i s takovou scénou. Samozřejmě při snímání vozů F1 už by zcela jistě problémy nastaly (popřípadě kdyby se automobily pohybovaly rychleji).

KřižovatkaSituace na křižovatce
Další doparvní situaceStání na červenou
Věž Červeného kostela

b) Použití blesku v domácích podmínkách - i když jsem snímky dělal jen za částečného zatemnění během odpoledne, je u obou snímků vidět patrný rozdíl. Je tak zřetelně vidět, že snímek pořízený s asistencí bleskového světla je na tom tonálně lépe, než snímek bez něj.

Snímek s bleskemSnímek bez blesku

c) Makrosnímek - drobné součásti snímané ze vzdálenosti zhruba 15 cm. Jeden snímek je pořízen s pomocí bleskového světla, druhý bez něj. Na obou jsou však vidět dostatečné detaily, takže si myslím, že i na tomto poli je možné fotoaparát s úspěchem použít.

Makro s bleskemMakro bez blesku

d) Noční snímek - noční snímek se nijak zvlášť nevydařil, důvodem bude asi poněkud krátký čas snímání. Proto bude v případě nočních snímků lepší, přiblesknout si bližší objekty.

Noční snímek