www.digimanie.cz
>
>
>

S fotoaparátem po Holandsku: I.

S fotoaparátem po Holandsku: I.
, , článek
Zachytit při cestách dění a atmosféru navštívených míst, to je hlavní úkol cestopisné fotografie. Sama o sobě není snadná – neobejdete se při ní alespoň bez nejnutnějšího vybavení a také je částečně nutné fotografování podřídit svoje pohodlí a plán cesty.



reklama

Cestování a fotografie


Holandsko nepatří mezí žádné exotické země - je jen jeden den jízdy autem z Čech. Přesto je to země zvláštní svojí krajinou, umístěním, architekturou, lidmi, květinami, mlýny a mnoha dalšími krásami. Pokud se na Holandsko (nebo jakoukoliv jinou zemi či místo) podíváme z fotografického hlediska, tak se nabízejí čtyři strategie:
1. Nechat fotoaparát doma, o žádná drahá hejblátka se tudíž nestarat a užít si dovolenou.
2. Pořizovat snímky v „malém režimu“ tak říkajíc od pasu např. malým kompaktním fotoaparátem nebo fotomobilem. Pro příbuzné to bude stačit.
3. Pořizovat snímky „ve středním režimu“ s pokročilým kompaktem či lehce vybavenou DSLR již s ohledem na kvalitní fotografie expozičně, kompozičně i obsahově byť bez plného vybavení (např. bez filtrů, stativu atp.).
4. Podřídit cestu fotografii v tzv. „těžkém režimu“, kdy s sebou vláčíte 10 kg výbavy – stativ, filtry, objektivy, externí blesk atp. Nemá potom smysl fotografovat od pasu – pak už se fotografie stane cílem cesty - alespoň pro vás.



Podobné snímky nejspíše „v malém režimu“ nepořídíte. Vyžadují přípravu, stativ, pečlivou expozici a fotoaparát s malým šumem. Zde byl fotoaparát umístěn na stativ, zvolen režim Av (A) s nastavenou clonou f/4.5 a ISO 200. Snímek pořízený automatikou se však ukázal jako příliš světlý, téměř denní a tudíž s vybledlými barvami. Pomohla kompenzace -1 EV, kdy vyšel expoziční čas 0,5 sec. Díky silnému větru se fotoaparát na stativu silně kolébal a tak bylo exponováno samospouští při silně zatíženém stativu. Ohnisko 24 mm, WB den. Snímek byl pořízen v severním Holandsku na pobřeží u města Den Helder.

Rozhodnete-li se pro „velký režim“, tak co z vybavení budete ve finále potřebovat nevíte a zda se vám bude chtít ho stále brát s sebou také netušíte. Rozhodnutím ale značně ovlivníte svoje účinkování na cestě – o výbavu se minimálně musíte starat a pro klid duše ji alespoň 1x vzít na výlet :-). Výsledkem mohou (ale bohužel nemusí) být fotografie, které budou svojí obsahovou i technickou kvalitou použitelné v časopisech, bude možné z nich vytvořit kalendář, zarámované snímky A4 i větší a snesou např. promítání kvalitním VGA projektorem.


Klasických snímků „zepředu“ je všude dost ale přesto si taky takový pro dokumentační účely pořiďte. Zajímavější je ale netradiční pohled na tuto krásnou katedrálu ve městě ‘s-Hertogenbosch, který poskytlo širokoúhlé ohnisko 24 mm a silný podhled. Jo kdyby ta lampa ještě svítila a obloha nebyla tak nudná… Trochu problematická byla expozice, protože automatika neustále „radila“ příliš tmavý snímek, protože brala do hry i oblohu. V režimu Tv (S) s časem nastaveným na 1/125 sec při ISO 200 bylo potřeba naměřit expozici trochu více vpravo, aby na snímku bylo méně oblohy. Potom vyšla správná clona f/13, která zajistila také dostatečnou hloubku ostrosti. Ohnisko 24 mm, WB zataženo.

Smiřte se s tím, že pokud cestu vysloveně nepodřídíte fotografii (v takovém případě lze ale doporučit cestovat osamoceně či s velmi tolerantním partnerem), budete muset vzít za vděk aktuálním počasím i světelnými podmínkami. I když budete vědět, že snímek by byl perfektní odpoledne a při zamračené obloze, nezbude vám, než snímat ráno a za jasného nebe, protože odpoledne budete již někde jinde. Je proto vždy otázkou určitého kompromisu, jak moc vašim fotografováním „prudit“ a zdržovat ostatní a kdy obětovat snímek, který máte ve vaší hlavě jako malovaný ale právě teď ho nelze pořídit.



I když si často počasí a světlo nemůžete vybírat, nezapomeňte na kompozici, která je plně ve vašich rukou. Klasické kompoziční třetinové schéma, popředí a pozadí, vodorovný horizont a svislé zdi jsou vcelku známá pravidla, jen se „v zápalu boje“ často nedodržují. Expozice zde opět byla kompromisem mezi velmi světlou oblohou, byť ztmavena polarizačním filtrem, a poměrně tmavým děním ve stínu altánku. V režimu Tv (S) s nastaveným časem 1/100 sec a ISO 200 bylo snímáno s clonou f/16, která na ohnisku 24 mm zařídila i velkou hloubku ostrosti. Chtělo to ale ještě o kousek vyšší clonové číslo (odhadem f/22), protože obloha je již lehce přeexponovaná. Tmavší snímek by také nabídl sytější barvy. Na snímku náměstí v holandském městě ‘s-Hertogenbosch.


Co s sebou


Pokud vás fotografování opravdu baví či máte pro snímky následné použití, budete pravděpodobně váhat mezi střední a těžkou variantou. Co s sebou vzít a jak to sbalit na cestu je věčná otázka, která 100% řešení nemá. Tady je pár námětů:
  • Objektivy či ohniska se hodí od cca 24 mm do 200 mm. Delší budete potřebovat jen výjimečně, kratší se hodí na velké budovy (kostely, katedrály atd.), kde není již možné poodstoupit, či na interiéry.
  • Rozhodně si s sebou vezměte polarizační filtr.
  • Externí blesk budete potřebovat zejména v interiérech. Na přiblesknutí obličejů venku v protisvětle interní blesk stačí a externí by toho mimo většího výkonu stejně moc nenabídl.
  • Nezapomeňte na dostatek energie v bateriích (mít jen jednu je hazard!) a na nabíječku. Nabíjejte kdykoliv je to možné - dnešním Li-Ion či NiMH akumulátorům to nijak nevadí, ba naopak.
  • Nezapomeňte na dostatek místa na kartách. Příliš velké karty nejsou moc praktické – v případě poruchy nebo ztráty ztratíte všechny fotky. Lepší je více menších karet. Nově pořízenou kartu neberte rovnou na důležité cesty, nejdříve ji pořádně ověřte při nenáročných snímcích.
  • Při reportážním fotografování ve dne nebudete potřebovat stativ. Ten je nezbytný na noční snímky, snímky s rozmazanou vodou, náročné interiéry (např. kostely atp.), zvláštní snímky (infrafotografie) atp. Zda ho vůbec vzít s sebou zvažte podle okolností – auto ho ale uveze.
  • Rozhodně ale vezměte kabel pro napojení k televizi a SCART redukci. Ve většině hotelů či penzionů jsou dnes televize a vaši přátelé produkci ocení. V neposlední řadě se i vy rádi na svojí práci v průběhu cesty podíváte.



I když hledáček/displej všech fotoaparátů má klasický poměr stran 4:3 nebo 3:2 pamatujte, že výsledná fotografie nemusí ctít tento poměr. Mnohdy právě netradiční formát fotografie s rozmyšlenými prvky v obraze je to, co zaujme. Režim Tv (S) s přednastaveným ISO 200 a bezpečným časem 1/160 sec pro ohnisko 70 mm vypočítal clonu f/13. WB zataženo. Fotografováno v městě Vlissingen.




A podobný snímek, tentokrát ale pořízený ohniskem 240 mm, které zploštilo perspektivu a díky tomu se předměty jeví „stejně velké“ a blíže k sobě než ve skutečnosti jsou. ISO 200 a clona f/8 přednastavená v Av (A) režimu poskytla čas 1/1250 sec. WB zataženo. Fotografii by šlo pojmenovat „Zoufalství“.


Architektura


Holandsko je plné krásné architektury. V každé vesnici je krásný a upravený kostel a i domy a uličky jsou krásné a upravené. Holanďané si libují v malých prostorách a tak domky jsou malé až pitoreskní a vyšší než širší. Místy to trochu připomíná hobitín . Každopádně je co fotografovat a i obyčejné domy jsou na fotografiích překrásné. Za zvláštní zmínku stojí katedrála St. John v nádherném městě ‘s-Hertogenbosch.



Příchod uličkou města ‘s-Hertogenbosch ke katedrále St. John s nezbytnými všudypřítomnými koly.

Katedrála je otevřena pro veřejnost a je možné v ní běžně fotografovat vyjma několika označených míst. Světla je tam ale málo a tak světelný objektiv a stabilizátor přijde vhod. Pokud plánujete ji navštívit, chtělo by to stativ i když nevíme, zda je stativ dovolen. Nikde sice žádný zákaz nebyl uveden ale jisté to není. A její oficielní webová stránka je bohužel jen v holandštině.



Fotografovat uvnitř spoře nasvíceného interiéru katedrály a z ruky je trochu problém. Kvůli hloubce ostrosti by to chtělo vyšší clonu. Zde použitá clona jen f/4 na ohnisku 24 mm již neudržela ostré květiny v popředí. I tak ale vyšel expoziční čas 1/20 sec při ISO 500, což je na hranici možností udržet z ruky. Stabilizátor nebyl k dispozici. WB zataženo – barva světla je totiž určena zataženou oblohou venku.

Pokračování příště…
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Fotograf ve videu rozebírá svůj Canon EOS 1D X Mark II Fotograf ve videu rozebírá svůj Canon EOS 1D X Mark II
Někteří fotografové na svůj přístroj nedají dopustit, jiným už poškození fotoaparátu tak těžkou hlavu nedělá. Když zrcadlovka Petera McKinnona vypověděla po nehodě službu, rozhodl se ji před opravou sám rozebrat a vše zdokumentovat.
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Při předobjednávce Panasonicu Lumix GH5s dostanete 5 let záruky Při předobjednávce Panasonicu Lumix GH5s dostanete 5 let záruky
Nový CSC fotoaparát Panasonic Lumix GH5s vyvolal zájem nejen díky nižšímu rozlišení snímače a menšímu šumu. Aby byl ještě atraktivnější, připravil si Panasonic akci, kdy při předobjednávce fotoaparátu dostanete 5letou záruku.
19.1.2018, aktualita, Milan Šurkala
Časosběrné video ukazuje obálky National Geographic během 130 let Časosběrné video ukazuje obálky National Geographic během 130 let
Časopis National Geographic, který je známý svými fotografiemi, slaví kulaté výročí a k tomuto milníku se rozhodl vydat časosběrné video na YouTube, kde ukazuje vývoj titulních stránek, který za tu dobu proběhl. 
19.1.2018, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář
Středoformát Hasselblad H6D-400c MS umí 400MPx fotky Středoformát Hasselblad H6D-400c MS umí 400MPx fotky
Společnost Hasselblad představila nový středoformátový fotoaparát H6D-400c MS. Ten umí díky multiexpozici fotit snímky s neuvěřitelně vysokým rozlišením 400 megapixelů. To je přes 23.000 pixelů na delší straně.
18.1.2018, aktualita, Milan Šurkala9 komentářů
Leica uvedla CSC objektivy APO-Summicron-SL 75mm F2 a 90mm F2 Leica uvedla CSC objektivy APO-Summicron-SL 75mm F2 a 90mm F2
Německý výrobce fotoaparátů a objektivů Leica představil dva nové pevné objektivy pro svůj full frame CSC systém. Jde o APO-Summicron-SL 75mm F2 ASPH a 90mm F2 ASPH. Určeny jsou zejména pro focení portrétů. 
16.1.2018, aktualita, Milan Šurkala