www.digimanie.cz
>
>
>

S fotoaparátem po Holandsku: II.

S fotoaparátem po Holandsku: II.
, , článek
V minulém díle jsme začali naší fotografickou reportážní cestu po Holandsku, při které zachycujeme dění a atmosféru navštívených míst s fotografickým komentářem. Nyní v naší fotocestě pokračujme.
K oblíbeným
reklama

Holandská architektura


V minulém díle jsem se věnovali hlavně katedrále St. John ve městě ‘s-Hertogenbosch. To však není jediná architektonická zvláštnost Holandska. Země je přímo protkaná zajímavými historickými budovami, které jsou téměř bez výjimky ve vynikajícím stavu. Holanďané k nim ale mají praktický přístup. Bez problémů se uprostřed moderního a životem kypícího města setkáte se starým mlýnem, který je doslova obklopen moderními budovami s rušnými ulicemi ze všech stran. Mlýn je však nádherně opraven, natřen, prostě jako vystřižen ze škatulky.



Kombinaci běžného dnešního městského života a historie potkáte v Holandsku na každém kroku. Holanďané to jakoby moc neřeší, přesto jsou ale historické stavby v perfektním stavu.

Všechny historické budovy jsou krásně opravené a udržované a řada z nich slouží k nějakému účelu – hotel, restaurace, museum atp. V jednom takovém jsme i bydleli. Byl v holandském městě Oudenbosch a byl rekonstruován a provozován v anglickém stylu. Stylové!



Hotel Tivoli v holandském městě Oudenbosch je jakoby vystřižen z anglického časopisu. Však také na to byli Holanďané patřičně hrdí a před hotelem byly autobusy plné anglických turistů. Snímek by bylo bývalo lepší pořídit odpoledně, kdy na fasádu svítí sluníčko a ne ráno, kdy slunce bylo za hotelem, ale odpoledne už jsme byli pryč. Bohužel tak to někdy chodí. Režim Tv (S) s nastaveným časem 1/100 sec při ISO 200 nabídl clonu f/7.1, ohnisko 24 mm. WB nastavené na stín zbavilo snímek modrého nádechu typického pro zastíněná místa pod jasnou oblohou.



Vstupní hala hotelu na druhé straně, kam ráno svítilo slunce, nabídla tento zajímavý snímek. Opět režim Tv (S) s nastaveným časem 1/100 sec při ISO 200, clona f/11. Ohnisko 40 mm, WB zataženo.



Typický snímek jako vystřižen z reklamy na Holandsko. Vysoké štíhlé domky u vody a u nich zaparkované lodě, v kterých také žijí lidé. To není přímořské letovisko, to je Amsterodam!


Voda a kanály


Holandsko je země na vodě. Velká část holandské pevniny je pod úrovní moře a tak všudypřítomné kanály, jezera, potoky a řeky jsou vcelku očekávatelné. Našince napadne, že musí být stresující žít a mít celý svůj majetek pod hladinou moře, před kterých chrání jen systém hrází kolem celé země a síť čerpadel, které prosakující a napršenou vodu čerpají zpět do moře.



Na tomto snímku si místní obyvatel na svém domku udělal čáru, která označuje normální hladinu vody v Amsterodamu. Jak vidět, tak celé jeho živobytí je pod vodou. Přesto je v klidu a říká: „Holanďané umí s vodou žít“.

Jeden místní obyvatel nám udiveným řekl, že tak jako Švýcaři umí žít se sněhem, Holanďané umí žít s vodou. Jsou na vodu zvyklí a umí ji i mistrně využívat. Například k dopravě, protože vlastnictví motorové lodě je něco jako u nás vlastnictví auta. Je vcelku běžné pozorovat, jak místní rodinka i s dětmi ve vestách přijede malou loďkou k supermarketu kde „zaparkuje“, nakoupí, nákup naloží na loď a opět odjede domů. Prostě normálka.



O vodu a její krásná zákoutí není v Holandsku nouze. Exponováno v manuálním režimu (M), kdy k času 1/80 sec byla nalezena clona f/11, která při ISO 200 nabídla správný histogram. Ohnisko 60 mm, WB zataženo.

Voda je ale často stojatá a tak je mnohdy na povrchu celá zelená. Na koupání v kanálech to teda moc není i když je nutné říci, že žádná voda, byť celá porostlá řasami, nikdy nezapáchala. Jak to přesně Holanďané dělají nevíme, protože řada z nich na lodích celoročně i bydlí a jiné bydlení nemají, což poznáte podle dopisní schránky na palubě lodi. Přístavy se jen hemží loděmi a jachtami různých velikostí a ty se zase hemží lidmi, kteří na nich vaří, dívají se na televizi, užívají si paluby jako zahrádky atp. Jak ale řeší své hygienické a biologické potřeby jsme nezjistili.



Někdy se voda v kanálech hýbe, někdy je ale stojatá a potom to dopadne takto. Zelený povlak na sobě dokonce udrží i plechovku s pivem! Režim Tv (S) s nastaveným časem 1/50 sec při ISO 200 a ohnisku 24 mm zajistil bezpečný čas pro snímek z ruky. Clona potom vyšla na f/14, při které měl snímek správný histogram a docílilo se maximální hloubky ostrosti. WB zataženo.



Adresa trvalého bydliště – řeka. To by v Čechách nešlo - úřady by to asi neskously. A už vůbec by nešlo s takovou adresou podnikat!

Díky množství kanálů jsou silnice protkány množstvím mostů. Obyčejný most ale nestačí, protože lodě, jachty a zejména plachetnice se stěžni potřebují vysoké mosty, což v Holandsku s nejvyšší „horou“ 30 metrů není lehké. Proto je většina mostů zvedacích nebo otáčecích, což samo o sobě je úchvatné pozorovat. Zejména technická srdce zaplesají!



Celá silnice se buď zvedne nebo pootočí a mohou tak proplout i vysoké lodě. U tohoto snímku bylo třeba exponovat spíše podle tmavé spodní části, protože šlo o zachycení mechanismu silnice. V důsledku toho je ale obloha trochu vybledlá. Režim Tv (S) s časem 1/125 sec a ISO 200, clona f/10, ohnisko 28 mm, WB zataženo.

Průplav však není zadarmo – místnímu mostaři, který obsluhuje hypermoderní techniku, je třeba za průplav zaplatit. Peníze se umístí do tradičního holandského dřeváku, který má mostař přivázán na udici. Snoubí se tady moderní technika s pragmatičností. Proč z toho dělat vědu, když to takto funguje!


A zaplatit prosím můžete do dřeváku přivázaného na udici. Proč z toho dělat vědu, když to jde jednoduše! Co na tom, že stejný muž obsluhuje otáčivou silnici!


Moře


Holandsko je na západě a severu obehnáno mořem. Hladina moře je zejména při přílivu nad úrovní vnitrozemí a tak je kolem celého Holandska vybudován systém hrází, které zemi před vodou chrání. Hráze to jsou poměrně mohutné a tak je na nich vybudována kompletní infrastruktura. Hráze slouží současně jako pláže či jako cyklosteska a je na nich i řada restaurací a často i silnice. Za hrází je buď město (pod úrovní moře) nebo plochá zemědělská krajina připomínající polabské nížiny či Hanou.



Pod slovem hráz si nelze představit českou hráz. Na snímku je jen jedna strana hráze, která slouží i jako pláž či cyklostezka. Na druhé straně je to samé a za hrází buď město nebo pole. Podobné snímky je velký problém exponovat kvůli extrémnímu kontrastu mezi světlými a tmavými místy. Režim Tv (S) s nastaveným časem 1/125 sec a ISO 200 nabídl asi napotřetí, kdy bylo měřeno v různých místech scény, clonu f/11, při které byl histogram uspokojující a bez přepalů v mracích. Následně byla v PC mírně zesvětlena dolní část snímku. Ohnisko 70 mm, WB zataženo. Severní Holandsko blízko města Den Helder.

Moře je pro nás vnitrozemské obyvatele z Čech úchvatné. Koupat se dá jen na pár klidných místech, protože moře je docela divoké a tak lézt do vody plné kamenů a v silných vlnách není dobrý nápad. Mimo závětří vane stále čerstvý vítr a tak místní obyvatelé vybudovali pláže v krytých místech a zátočinách nebo se proti chladnému větru chrání koši či malými chaloupkami. Pokud ale najdete místo bez větru, slunce dokáže v létě pořádně hřát!



Jen málokdo z Čech vám řekne, že moře nemá rád. Pro nás suchozemce má své neoddiskutovatelné kouzlo. Režim Tv (S) s časem 1/160 sec a ISO 200 nabídl clonu f/14. Chtělo to ale ještě kratší čas – racek je již rozmazán a také není kompozičně umístěn ideálně. Chtělo by ho to mít asi 1 cm nad obzorem fotky. Škoda. Ohnisko 70 mm, WB zataženo.



Moře, oblaka a lidé je nekonečné téma na fotky. V podstatě to nelze zkazit. Pamatujte ale, že je třeba exponovat podle světel (podle oblohy), aby nebyla přepálená. Tmavší snímky také nabídnou sytější barvy. Naměřit expozici je proto lepší na zataženou oblohu. Naměříte-li ji příliš nízko ve stínech, snímek bude přeexponován. Zde režim Tv (S) s časem 1/320 sec a ISO 200 nabídl clonu f/6.3. Ohnisko 24 mm, WB zataženo. Oba snímky moře pořízeny ve Vlissingenu.



A takto vypadá civilní snímek Vlissingenu.

Pokračování příště…
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Canon EF 35mm f/2 IS USM Canon EF 35mm f/2 IS USM
V dnešním testu se podíváme na zajímavý zrcadlovkový objektiv Canon EF 35mm F2 IS USM. Ten při své krátké ohniskové vzdálenosti překvapí přítomností optické stabilizace. Jaký bude po dalších stránkách?
Dnes, recenze, Milan Šurkala
Fujifilm ukončuje vývoj 33mm F1.0, bude 50mm F1.0 Fujifilm ukončuje vývoj 33mm F1.0, bude 50mm F1.0
Společnost Fujifilm loni do roadmapy přidala objektiv 33mm F1.0, nicméně se ukázalo, že vyrobit takový objektiv je dost velký problém. Místo toho raději udělá 50mm F1.0, který by měl být konstrukčně o něco jednodušší a kompaktnější.
Včera, aktualita, Milan Šurkala2 komentáře
Olympus v rozhovoru slíbil 500mm objektiv a více novinek Olympus v rozhovoru slíbil 500mm objektiv a více novinek

Společnost Olympus v poslední době nevydala mnoho novinek. V posledním rozhovoru zástupci společnosti řekli, proč tomu tak bylo, ale také zmínili, jaké novinky chystají do budoucna. Měl by to být např. objektiv s 500mm reálnou ohniskovou vzdáleností. 

Včera, aktualita, Milan Šurkala
4 chystané objektivy Tamronu budou všechny s F2.8 4 chystané objektivy Tamronu budou všechny s F2.8
Před měsícem Tamron vydal teaser na čtyři připravované objektivy pro systém Sony FE, tedy full frame CSC fotoaparáty této značky. Nyní prosáklo na veřejnost, o které modely půjde a všechny mají mít světelnost F2.8.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fotograf proměnil celé patro mrakodrapu v New Yorku v obrovský foťák Fotograf proměnil celé patro mrakodrapu v New Yorku v obrovský foťák
Fotografie se dají vytvářet různými způsoby, netradiční postup si našel britský fotograf, který k fotografování použil celé jedno patro vysokého mrakodrapu v New Yorku. Přetvořil ho na obří fotoaparát.
21.9.2019, aktualita, Kateřina Hoferková1 komentář