Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
7.6.2018, Milan Šurkala, aktualita
Sony představilo šestou generaci svého kapesního kompaktu řady RX100. Nese název Cyber-shot RX100 VI a díky 24-200mm objektivu se z něj stal už spíše kapesní ultrazoom. Umí oversamplované 4K video i fázové ostření.
stn35 (205) | 11.6.201816:13
Kebyže stal polovicu aspoň z toho čo stojí čo by bola aj jeho reálna cena za to čo ponúka,bol by zaujímavý,takto ho na celej čiare poráža konkurencia, či už u canonu no hlavne Panasonic TZ100­/200, s touto cenovou politikou je Sony bez šance.. sorry ­-najnovsie na ephoto vyšla recenzia na TZ 200 aj vzhľadom na horšiu svetelnosť prekvapivo obstál na výbornú, ako cestovateľský UZ nemá žiadne väčšie negatívum..
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.6.201818:33
Co konkretne od Canonu ho poraza ?
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 11.6.201823:48
Asi něco, co Canon ještě nevyrobil :­-­). Navíc TZ200 je už podle mě trochu jiná kategorie ­(má o dost větší zoom, než ten Soňák­) a bohužel ­- kresba objektivu TZ200 ­- žádná sláva. Takže takový přímý konkurent RX100 VI je TZ100. Fakt je, že TZ100 je dnes výrazně levnější, než RX100 VI, byť je třeba v lecčems horší.
Odpovědět0  1
busy (4706) | 8.6.201810:35
Trosku ma prekvapilo ze tento novy ­"utrazoomik­" ­(ako by sa dal nazvat maly vreckovy ultrazoom­) stale nesie oznacenie RX100. Cakal by som ze bude mat nejake ine oznacenie, pretoze oznacenie RX100 mam tak nejak zafixovane ako typovu radu profikompaktov s velmi dobrou svetelnostou.

Zase ale na druhej strane, Sony ­(na rozdiel od napr. Panasonicu­) svoje typove rady az tak velmi nedodrzuje. Napriklad take RX10 III a IV by som tiez uz povazoval za inu tpovu radu nez RX 10 I a II.
Odpovědět2  0
Choakinek (4686) | 8.6.201821:46
To je pravda. Skoro to vypadá, jakoby nejpodstatnější cílovka spol. Sony v této oblasti byla jakási skupina lidí, která kupuje drahý foťák třeba jen na jednu sezónu. Jakoby chtěla vyjádřit:

"Tak lidi, tento rok budete fotit s větším zoomem.­" :­-)
Odpovědět1  0
Kabe (881) | 8.6.201810:30
Strasne mi na tom vadi ten teleskopicky chobotek misto objektivu, to bych se stydel venku vyndat. A taky mi u toho chybi nejake poradne ovladani hlasem, protoze mojima rukama tyto veci ovladat nejdou.
Jinak co do moznosti, vlastnosti a parametru mi to taky prijde jako zajimava masinka na cesty proste na dokumentovani mist a zazitku ..
Odpovědět0  5
busy (4706) | 8.6.201810:37
A co ine by to namiesto toho chobotu malo mat, aby to malo taky rozsah ohnisk pri danej svetelnosti a nebolo to o nic vecsie a tazsie ? ;)
Odpovědět3  0
Kabe (881) | 8.6.201811:02
No objektiv.
Odpovědět0  4
busy (4706) | 8.6.201813:52
A preco si myslis ze ten chobotek nie je objektiv ?
Odpovědět0  0
Kabe (881) | 8.6.201814:28
Protoze objektiv vypada jinak.
Odpovědět0  3
busy (4706) | 8.6.201815:40
A ako by podla teba mali vyzerat objektivy na takychto malych vreckovych ultrazooomoch ?
Odpovědět0  0
Kabe (881) | 8.6.201819:47
Tak to jsem zatim fakt nikdy neresil. Za to ale vim, ze tenhle choboitek se mi nelibi natolik, ze bych ho nechtel.
Odpovědět0  3
Choakinek (4686) | 8.6.201821:58
No, Panasonic LF1 nemá chobotek, byť má objektiv dělený na dva články, ale ne na tři a tolik se nevysouvá. Nejspíš by museli trochu zhoršit světelnost ­(zejména na delších ohniscích­) a zvětšit tubus objektivu.

To se mi ovšem na LF1 dost líbí, trochu to působí jako ­"fake­" kompakt ­- zkrátka ­"protistrana­" nemusí vždy úplně přesně vědět, jak moc si ji mohu přiblížit :­-­).
Odpovědět0  1
Kabe (881) | 8.6.201823:19
Vidim, ze muj chobotek tady vzbudil pozornost. Jen chci upozornit, ze jsem onen chobotek hodnotil ciste jako designovy prvek, ktery me odpuzuje.
Odpovědět0  3
Choakinek (4686) | 9.6.20180:35
Jasně :­-­). Jenom ještě dodám, že ten RX100 to ještě nemá tak hrozné, ty kompaktní ultrazoomy s malým čipem a ohniskem nad 700 mm měly ještě mnohem ­"horší­" chobotky :­-­).

Třeba:
https:­/­/u.smedata.sk­/recenzie­/images­/61­/nikon­-coolpix­-a900­-big1000­-71456474361.jpg
https:­/­/u.smedata.sk­/recenzie­/images­/58­/nikon­-coolpix­-a900­-big1000­-31456474358.jpg
:­-)
Odpovědět0  1
busy (4706) | 11.6.201811:00
Aha, jasne takze je to ciste vec vkusu :­)

No dobre, tak skus napisat ako by podla teba mal vyzerat objektiv s takymi istymi parametrami, aby na teba neposobil odpudivo ?
Odpovědět0  0
Kabe (881) | 11.6.201811:20
Ja nejsem konstrukter objektivů. Znamená to, že se mi chobotky musí líbit? :)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.6.201813:17
Teraz som nemyslel ze aku konstrukciu by mal mat z technickeho hladiska ­(na to si uz vyssie odpovedal ze to si nikdy neriesil­), ale len tak ciste pre zaujimavost, ze ci mas nejaku ­(kludne aj cisto laicku­) predstavu ako by ten objektiv podla teba mohol vyzerat z estetickeho hladiska.

Zaujma ma to hlavne preto lebo si napisal ­"objektiv vypada jinak­" tak som len zvedavy, aka je tvoja predstava toho ­"jinak­".
Odpovědět0  1
Kabe (881) | 11.6.201813:33
Hehe tak ja nevim, co je realne na kompaktech, ale libi se mi objektivy ..no vlastne skoro vsechny...jen ty chobotky me proste irituji....a nejvice se mi libi proste objektiv valec .... nejlepe nevyjizdejici ... takova plechovka no :­) nebo jeste jinak jsi to myslel? Kdyz tak klidne postni nejaky obrazky a ja je seradim do souteze krasy Lenses Universe Model 2018 :)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.6.201814:33
Zial, nemam ziadne vhodne ukazkove obrazky kandidatov na Lenses Universe Model 2018 :­)

Inak, mne osobne sa chobotky tiez moc nelubia, ale u mna je to dane skor technicky ­- je mi tak nejak proti srsti, ked zaciatok objektivu ma mensi priemer nez jeho ­"koren­". Suvisi to s tym ze u objektivu v zaujme co zachovania najlepsej svetelnosti podvedome ocakavam, ze vstupna sosovka bude s najvecsim priemerom, a dalsie sosovky vnutri uz mozu mat priemer kludne aj mensi. Takze mne osobne sa viac pozdavaju ­"trubky­" ­(typicky priklad Nikon AF­-S Nikkor 600mm F4E FL ED VR­), ale ani normalny ­(popr. vysuvny­) ­"valec­", ako maju velke ultrazoomy, nie je zly.
Odpovědět0  1
busy (4706) | 11.6.201811:11
Objektivu LF1 stacia dva clanky, pretoze ma fyzike ohnisko len 42 mm, a to sa do cca 3 cm tela v pohode vojde na dvakrat. Kdezto RX100 VI ma az 72mm a tam je uz nutne objektiv do podobne velkeho tela skladat na trikrat.

Technicky by sa samozrejme dal vyrobit objektiv ktoreho dlzka by bola mensia nez jeho fyzicke ohnisko, ale netusim, ci by to bolo realizovatelne aj v pripade takychto malych skladacich objektivov na vreckovych ultrazoomoch.
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 8.6.20181:55
Tak schválně, jestli v blízké době vyjde nějaký ­"LX­" od Panasonicu. Lze předpokládat, že bude mít asi jen běžný zoom, pak by to docela potvrzovalo teorii, kterou tu kdysi někdo zmínil, že se ty firmy mezi sebou domlouvají, jak co budou vyrábět. Byť Sony udělala jistě krok správným směrem, tak ale taková náhlá změna zoomu v této řadě, pokud nejpozději do konce roku vyjde ­"LX­", bude působit docela podezřele.

Na druhou stranu bych se tomu dnes už ani moc nedivil. Firmy takového formátu si v podstatě mezi sebou rozdělují ­- pro ně ­- mini trh.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 8.6.201810:28
Panasonic nemusi kvoli tomuto RX100 VI vymyslat nic, pretoze uz davno ma TZ100 a najnovsie aj TZ200 :­)

Skor si myslim, ze v tomto pripade sa iba Sony opici po Panasonicu. Panasonic prisiel na trh s niecim dovtedy nevidanym ­- malicky vreckovy ultrazoom s velkym snimacom. A ked nedavno vydal uz druhu verziu, Sony to nevydrzalo a tiez vydalo svoj kompaktny ultrazoom s velkym snimacom.

Ono to vlastne ani nie je po prvy krat co Sony takto ­"kopiruje­". Panasonic vydal FZ200, ultrazoom s konstantnou svetelnostou F2.8 v celom rozsahu, a o rok na to Sony prislo s RX10 ktory ma tiez F2.8 v celom rozsahu.

A mozno ze aj taky RX10 III je ­(mozno trosku oneskorenou­) reakciou na FZ1000 ... kto vie ...
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6625) | 8.6.201813:53
Opravdu bych neřekl, že RX10 je kopií FZ200. To jsou úplně jiné kategorie.
Odpovědět1  0
Puppy8 (858) | 8.6.20181:26
A není to málo? :­-­) Nechápu moc kdo má být cílovým zákazníkem. Kdyby se jim povedlo udržet F1.8 na začátku, tak budiž.
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 8.6.20181:44
Mám Panasonic LF1 s podobným rozsahem ohnisek a musím říci, že to je docela praktické. Navíc když to má dnes takové super video vlastnosti, jako je např. 250 fps skoro FullHD video nebo velmi kvalitní 4K video, tak je lepší, když je má zákazník k dispozici ve foťáku, který má zároveň nadstandardní zoom.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1041) | 8.6.20186:59
Podle mě je to ideální rozsah na cestování, na dovolenou a pod. Tedy přesně to, na co beru kompakt. Jen ta cena je nechutně přestřelená. Jestli to do dvou let sleze pod dvacet, tak si to možná koupím.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6625) | 8.6.20189:28
Jj, souhlasím, na cestování naprosto ideální prostředek. Také se mi to docela zamlouvá. Nyní mám RX100 a zvažuji výměnu za LX15, kde se mi líbí vynikající stabilizace, 4K, F1.4, super cena, ale zase mě odrazuje jen těch 70 mm, či kolik to má. 200 mm u RX100 VI je super i při té světelnosti, jen škoda toho F2.8 na začátku. Do dvou let to za dvacet asi nebude, spíše bych to viděl někde kolem 22­-24 tisíc. Také záleží na tom, kolik nástupců se představí, Sony teď prodloužilo interval na 1,5 roku, takže RX100 VII tu cenu asi moc nesrazí.
Odpovědět2  0
Puppy8 (858) | 8.6.201812:13
Cena určitě moc neklesne, alespoň ne v ČR. Ostatně počkejme až se ukáže, jak ty fotky vlastně vypadají :­-)
Odpovědět0  0
LeHydrak (102) | 8.6.201812:53
Tady už jsou ukázkové snímky z tohoto fotoaparátu a myslím že nevypadají vůbec zle. :­-­) http:­/­/www.photographyblog.com­/reviews­/sony_cybershot_rx100_vi_review­/preview_images
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 8.6.201821:42
Řekl bych, že výstup je zpracováván odlišně, než u posledního RX10, tj. u RX100 v.6 se více žehlí, ale to jistě půjde vypnout, tak je to jedno. Kresba objektivu u nejdelších ohnisek nejspíš není zcela bez chyb, ale jde spíše jen o rohy.

Nicméně celkově výstup působí solidně. Pochopitelně 20 Mpx 1­" není žádný ISO lamač rekordů, takže nad ISO 800 bych už v případě JPEGu nešel, v případě RAWu je situace pochopitelně zcela odlišná, to je jasné. Pro RAW nejspíš nebude problém ani ISO 6400.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1041) | 9.6.20188:48
ISO ­- ono záleží, jak velkou fotku člověk potřebuje. Protože na 10x15 cm určitě stačí i ISO 6400, podle toho, co jsem viděl na dpreview. Zkoumat šum v zobrazení 1:1 mělo smysl tak u 6 MPx, u dvaceti jen pro hodně veliké zvětšeniny. Nemluvě o tom, že tisk šum trochu zamaskuje.
Odpovědět0  0
Kabe (881) | 9.6.201810:39
Ano, pro hodně velké zvětšeniny na tisk nebo třeba také pro velké výřezy či pro postproces­/kompozice.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.