10.12.2019, Milan Šurkala, aktualita

Sony vylepšilo své snímače s Quad Bayerovou barevnou maskou o novou technologii 2×2 On-Chip Lens (OCL). Ta zvětšuje mikročočky nad pixely, které pokrývají 2×2 pixely, což má mít výhody zejména pro autofokus.

reklama
Trošku mě zaráží, | od: Pavel Matějka (888)  11.12.20199:32
proč se tyhle nové směry neprojevují i u foťáků. Příliš vysoká cena velkého snímače se 140 nebo 260 megapixely? Drahý výkonný procesor s pamětí?

Nebo si to firmy šetří pro budoucí čas ­- až začnou mobily dohánět plnoformát? :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(2)
Re: Trošku mě zaráží, | od: Milan Šurkala (5946)  11.12.20199:40
Spíš bych to viděl v obecnou nedůvěru v to ­(zákazník fotící s FF to vidí trochu jinak než ten, který fotí se smartphonem­). Ono mít třeba 50MPx FF, ze kterého lezou jen 12MPx HDR fotky, by až tak moc lidí nepotěšilo ­(neříkám, že nikoho, ostatně A7S také stačí mnoha lidem­). A když navýšíš rozlišení, aby měl výstup po zmenšení vyšší množství pixelů, pak se zase bude prskat, že to má 100­-200 MPx na FF ­(i když je výstup jen 25­-50 MPx­) a musí to šumět snad i na ISO 100. Za další, DR dnešních APS­-C a FF čipů je už natolik solidní, že tam takové hrátky ani nejsou tolik potřeba. Takže zbývá ta fázově zaostřovací část a tu už Canon v podstatě má.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(0)
Re: Trošku mě zaráží, | od: Choakinek (3135)  11.12.201912:10
"... ostatně A7S také stačí mnoha lidem...­"

Je to tak, až se rozhodnu mít CSC, reálně o použité A7S uvažuji.

Z těch současných 20 Mpx MFT snímačů moc tedy okouzlený nejsem, přestože bych MFT preferoval. Solidní možnost je i Nikon Z50 ­(s pevnými skly pro Z6, Z7 fotí opravdu velmi pěkně­), ale tam by to chtělo vydat ještě ­"pár­" nativních pevných skel. Že bych pro něj kupoval pevná skla pro Z6, Z7, s tím Nikon opravdu nemůže počítat.

S volbou může značně zamíchat nějaká revoluce na poli snímačů, ale myslím si, že se na dlouhou dobu dopředu už nic konat nebude. Počítám prostě s tím, co je nyní a zhruba totéž bude i třeba za 10 let.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(1)
Re: Trošku mě zaráží, | od: zolo_sk (218)  12.12.201912:57
Až na to, že A7S je optimalizovaná na video, nie na fotenie ­(preto má oproti A7 menej MPx­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(4)  nízká(0)
Re: Trošku mě zaráží, | od: busy (3635)  12.12.201913:27
A7S je optimalizovana skor pre extremne vysoke ISO.
Pre kvalitne a detailne 4k video ma prilis malo megapixelov.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Re: Trošku mě zaráží, | od: zolo_sk (218)  13.12.201913:37
Ja som nepísal, že na 4k video. A v čase vydania to ISO práve prezentovali na videu, nie fotkách. Možno sa len potrebujete robiť múdry. Ale Sony má v rámci A7 tri vetvy. Klasickú A7 bežné fotenie, A7S na video ­(s cca polovicou MPx­) a A7R s dvojnásobným MPx oproti A7 keď treba mať detaily ­(krajinky, výrezy­). To, že S má dobré ISO akosi vyplýva práve z toho počtu MPX na stále rovnakom FF senzore.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(1)
Re: Trošku mě zaráží, | od: Pavel Matějka (888)  12.12.20199:09
Právě to, že se složí pixel ze čtyř subpixelů, šum krásně potlačí. Stačila by jedna recenze a došlo by to i FF fotografům...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(2)
Re: Trošku mě zaráží, | od: busy (3635)  12.12.201911:40
A keby namiesto toho pixela zlozeneho zo styroch subpixelov bol jeden poriadny velky jednoliaty nativny pixel, tak sum by bol este o kus nizsi. A ani celkove realne rozlisenie ­(vzhladom na bayerovu masku­) by nijak neutrpelo.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(1)
Re: Trošku mě zaráží, | od: Choakinek (3135)  11.12.201911:50
"... až začnou mobily dohánět plnoformát...­"

Jsi pojedl nějakou vtipnou kaši, ne? :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(4)  nízká(1)
Re: Trošku mě zaráží, | od: busy (3635)  11.12.201912:55
No, ja by som sa az tak nesmial. Beznu velkost snimaca u profikompaktov 1­" uz dohnali ­(Panasonic CM1­) alebo boli hooodne blizko ­(Nokia 808­). Nedivil by som sa ­(resp. velmi potesil­) ak by sa v dohladnej dobe objavil nejaky mobil s 4­/3­" snimacom.

Chapem ze hlavny mobilny mainstream su tenke placky, a vtesnat velky snimac s objektivom ­(s rozumnym ohniskom­) do niekolkych milimetrov je dost problem, ale sem­-tam ­(vid dva spominane mobily vyssie­) motyka predsa len vystreli a preto nestracam nadej...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(3)
Re: Trošku mě zaráží, | od: martinX34 (344)  11.12.201916:14
Uz tu bol aj ­"mobil­" s APS­-C snimacom.
https:­/­/en.wikipedia.org­/wiki­/Samsung_Galaxy_NX
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(1)
Re: Trošku mě zaráží, | od: busy (3635)  11.12.201916:37
Ano, ale to je skor ­"iba­" fotoaparat s androidom. Nespominal som ho pretoze ten za mobilny telefon nepovazujem hned z dvoch dovodov:
­- nema klasicke telefonne funkcie
­- je to normalny velky a tazky fotak, len samotne telo ma okolo pol kila. Do kapsy na koseli ho nestrcim...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(0)
Re: Trošku mě zaráží, | od: mlsný amatér (611)  14.12.20199:48
kvalitu je možno získat dvojí cestou: Buď obrovským snímačem a obrovskou a těžkou optikou, nebo fotomobilem s kvalitním postprocesingovým SW. Výsledky jsou, pro běžného konzumenta, naprosto totožné.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Trošku mě zaráží, | od: busy (3635)  16.12.201911:37
Chcem vidiet ten kvalitny postprocesingovy SW, co pri foteni na ISO 102400 z mobilneho pidisnimaca s pixelmi velkymi 1 um vyrobi ­(aspon pre bezneho konzumenta­) tak isto kvalitnu fotku ako z obrovskeho FF snimaca s pixelmi velkymi 9 um ­(a povedzme ze takym istym rozlisenim­)...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Trošku mě zaráží, | od: mlsný amatér (611)  14.12.20199:44
Ještě zbývá udělat snímač, který bude, kromě RGB klasiky umět i žlutou. U TV to zkoušel Sharp a výsledky byly zajímavé, bohužel dojel na to, že pro ,,čtyřbarevné­" snímače i zobrazovače zatím není plnohodnotný SW. I když pro zpracování by asi sudý počet barev byl lepší, protože všechno digitální je o dvou stavech, takže by se zjednodušily výpočty, což mi mohlo přinést i jakous takous úsporu energie.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Trošku mě zaráží, | od: Milan Šurkala (5946)  14.12.201910:11
Pokud jde o žlutou, tak snímače s touto barvou už dávno existují. Nevím, zda zrovna RGBY místo RGGB, ale jsou RYYB a jsou nasazeny v několika telefonech. Ono RGGB u telefonů není zas až tak moc časté, jak si všichni myslí a u smartphonů se poměrně často využívají nestandardní masky ­(RYYB, masky s bílými pixely...)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Trošku mě zaráží, | od: třebaň (186)  16.12.201912:24
Sony avizuje nový FF quad bayer senzor typ IMX521 pro komerční kamery a kamkordéry. Je pravděpodobné, že se v nějaké modifikaci ukáže v A7Siii­/iv. Dle specifikace bude senzor umět vyčítat 12...14...16 bitové slovo při různých rychlostech a rozlišeních a tudíž nová A7S by měla být hardwarově připravena min. na standard Ultra HD Blu Ray. Doufejme ve víc, neboli 12bit­/4k­/120p­/4:4:4 v režimu video, pro fotografování by čip měl umět vyčítat individuálně všech 60 Mpix při 10fps­/14 bit. Jsem také zvědav, zda­-li paměť bude mít NVMe rozhraní ­(XQD­/CFexpress­/SDexpress­/SSD­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Díky! | od: 2xs (261)  11.12.20198:19
No konečně!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(1)
Nevalné výsledky | od: Choakinek (3135)  11.12.20195:00
To je furt tohle a tamto vylepšení, ale snaha přechytračit fyziku vede akorát k nevalnému výsledku :­-­(. Nakonec nejvíce práce leží na bedrech vývojářů softwaru a jejich práce ovlivňuje úroveň výstupu více než dost ­- viz např. spíše špatné výstupy z mobilních foťáků od Sony či Xiaomi a naopak spíše dobré výstupy z Lenovo Z6 Pro, v určitých případech i z iPhonů.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(4)  nízká(0)
Re: Nevalné výsledky | od: martinX34 (344)  11.12.20199:29
Xiaomi Mi CC9 Pro Premium Edition momentalne spolu s Huawei Mate 30 Pro vedu rebricek DXOmarku, teda s tou kvalitou to nebude az tak zle.
https:­/­/www.dxomark.com­/category­/smartphone­-reviews­/
V kazdom pripade, ja som s fotakom v Xiaomi Mi 9 SE ­(48Mpx downsamplovane na 12Mpx­) spokojny.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(1)
Re: Nevalné výsledky | od: Choakinek (3135)  11.12.201912:19
Není to ­"tak zlé­", ale je to horší, než něco jiného.

Co se DxO týče, tam se kloním k názoru ­(nepřišel jsem s ním já­), že se DxO utápí v komplexitě svých testů. Testuje to z mnoha různých hledisek, přičemž každému hledisku dává nějaký význam, ale ten se může od významu, který nějakému hledisku dává uživatel, značně lišit.

Co pak ničí DxO testy především, je ten samotný jejich žebříček, který komplexitu těch testů neskutečně zjednodušuje. Když pak testy DxO přeberou jiná, obvykle mainstreamová média, často jen vycházejí z onoho žebříčku, což celý problém ještě násobí.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Oni mají | od: Hirogen (511)  10.12.201923:21
žluté logo na červeném pozadí, my máme červené logo na žlutém pozadí ­(Cesta do Ameriky­). Jinými slovy Canon má DualPixel ­(kde se každý pixel podílí i na tvorbě obrazu­), Sony musí mít něco víc ­- budou mít QuadPixel...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Re: Oni mají | od: bedo. (343)  11.12.20197:21
analogicky ku ­"krížovým­" AF senzorom, ktoré sú okrem horizontál citlivé aj na vertikály ­- to je len logický vývoj, Canon ukázal cestu a Sony ďalej vylepšuje...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: Oni mají | od: Hirogen (511)  11.12.201920:02
Jasně, další na řadě je SexPixel, pardon, SixPixel. Ten bude ostřit i na diagonály :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Re: Oni mají | od: Choakinek (3135)  13.12.20193:30
:­-D
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste vpravo nahoře. Pokud nemáte profil, zaregistrujte se.
Uživatelský profil Vám umožní u nás využívat několik zajímavých funkcí.