Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
1.10.2024, Milan Šurkala, aktualita
Sony uvedlo nový snímač pro mobilní telefony. Jde o typ 1/1,28" s velkými 1,22µm pixely, které se navíc mohou slučovat. Zajímavostí nového čipu má být především velmi vysoký dynamický rozsah.
Jirka-77 (245) | 4.10.202411:29
Když má LCD monitor bílý pixel 1000x světlejší než černý, kolik to je dB?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6675) | 4.10.202414:26
1000krát světlejší by mělo být cca 10 EV, tedy 60 dB.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (245) | 4.10.202416:34
Na přesný vztah těch tří věcí mezi sebou by to asi chtělo koalový článek, protože co jsem v rychlosti našel, tak jsou dB popsaný pro akustiku kde to komplikují s výkonem.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6675) | 4.10.202417:09
Na koalový článek je to příliš matematické ­(20 log10­(2­), což je 6,02, tedy 1 EV = 6,02 dB­).

https:­/­/www.imatest.com­/imaging­/dynamic­-range/
Odpovědět0  0
Jirka-77 (245) | 4.10.202417:52
Díky.
Odpovědět0  0
Casper001 (264) | 2.10.20247:03
Ve smartphonech tam to jede ten vývoj... ale že by se to dostalo i do nějakých profi kompaktů to ne
Odpovědět0  0
Puppy8 (1016) | 2.10.20249:53
To už je zcela mrtvá kategorie, kromě přístrojů na vlogging, které se ale zase tak úplně nehodí k fotografování. Sony ­(RX 100­) a Canon ­(G7 X­) si ještě drží jeden až dva staré modely ­(Panasonic už žádný­), ale to jednou také skončí.

Můj Panasonic LX15 ­(v Rawu­) je stále lepší přístroj než mobil, ale až odejde, náhrada už asi žádná nebude. Záruka výrobce už se také prodloužit nedá.
Odpovědět0  0
Casper001 (264) | 2.10.202413:33
Tak do kapsy mám ještě původní RX100 a i dnes to fotí super. Jinak mám zrcadlo a objektivy, ale ne vždy se mi s tím chce tahat. Mobil mám sice u sebe pořád, ale na něj fotit fakt nehodlám. Není nad to odfotit si to pořádně a doma si v klidu pohrát s RAWy
Odpovědět0  0
snejdy (289) | 2.10.202414:18
U dnešních fotomobilů jsou taky 1­" senzory a rawy. A dá se z toho vytahnout podle mě i lepší výsledek, než z RX100.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6675) | 2.10.202415:45
Souhlasím. Dost udělá taky objektiv, který je u RX100 docela špatný ­(mám i RX100 VII a je to dost rozdíl, což mě praštilo do očí zejména poté, co jsem po fotkách z RX100 VII začal upravovat X let staré fotky z RX100­). Z hlediska detailů a celoplošné ostrosti občas vytáhnu lepší fotky i z iPhonu SE s 1­/3­" snímačem ­(pochopitelně z RAWu­). Ale jinak nic proti RX100, bylo to krásných 10 let.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1016) | 2.10.202417:34
Vím že Pixel 8a není top model, ale když jsem fotil na stejné akcí tím a LX15, dostanu z LX15 rawu stále lepší fotky. Objektiv je naštěstí docela slušný. Pokud by to mělo být stejně pohodlné i na mobilu, potřebovat bych nějaký grip s tlačítkem spouště.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6675) | 2.10.202418:41
Tak na akci ­(za horšího světla­) se dá něco takového očekávat. Přece jen je to mnohem menší 1­/1,73­" snímač a LX15 má objektiv s F1,4. Navíc LX15 má dost dobrý objektiv. To se o RX100 moc říct nedá, ta je na širokém ohnisku v rozích docela slabá.
Odpovědět0  0
Puppy8 (1016) | 2.10.202419:48
V rawu je LX15 na širokém ohnisku v rozích taky hrozné, jenže je to ve skutečnosti daleko širší než 24mm a řeší to ořezem, kdy už to vypadá lepší. F1.4 pomáhá, ale ani na dlouhém konci na F2.8 to nakonec nebylo zlé. Musí se ale použít M režim, automatické ISO funguje velmi špatně a nastavuje zbytečně vysoké hodnoty, které nevyužívají potenciál dobré stabilizace.
Odpovědět0  0
Choakinek (4803) | 3.10.202415:15
Lumix LX7 měl skvělý objektiv. Krásně ostrý od rohu do rohu na všech ohniscích, avšak zcela famózně jen na středních ohniscích.

Měli ho zkopírovat do kompaktu s 1­" snímačem. Kdyby byl moc veliký, tak měli lehce snížit světelnost anebo zkrátit ohniskový rozsah.

Objektiv v Lumixu LX100 podle mě tak dobrý nebyl.
Odpovědět0  0
Casper001 (264) | 3.10.20246:48
Jo, a stačí trošku zazoomovat a ty Vaše mobily se s těma omalovánkama můžou jít zahrabat... holt fyzika je sviňa :­-)
Odpovědět2  0
Choakinek (4803) | 3.10.202414:28
Je to tak. Bavíme­-li se o nadprůměrné kvalitě fotek u telefonů, tak spíše dražší až drahé telefony takovou vlastnost mají, ale pouze v rámci hlavního fotomodulu. Jde tak o přístroje ­"jednoho ohniska­", chybí jim jakákoliv univerzalita.
Odpovědět0  0
kultus (456) | 3.10.202416:43
Nechapu proc mate porad tu patologickou potrebu mobily coby nahradu fotaku za kazdou cenu deklasovat. Vemte si na mesic poradny fotomobil a fotte s nim i do RAWu. Mozna budete prekvapeni, jak jsou i dnesni telemoduly pouzitelne a taky se porad bavime o tom, ze mate mobil porad po ruce. Pochybuji ze sebou porad nosite profikompakt nebo bezzrcadlovku. Mobily maji sve misto a kvalita se posunula o dost dal, quadbayer snimace s vysokym rozlisenim, multiexpozice kde na nemusite cekat na HDR, nocni rezimy atd. a jestli zase zacnou delat spouste fotaky i v mobilech bude i ergonomie o kus dal. Proste dneska to uz neni jen o fyzice ale spis o SW. Podivejte se na fotky treba z Pixel 8 Pro resp. 9 Pro. stejne tak muzete jen tak rict jestli je lepsi MPV, SUV nebo sportak ci kombik.
Odpovědět1  1
Choakinek (4803) | 3.10.202420:50
Takovou potřebu nemám! Píšu, jak to je. Drtivá většina mobilů má na ultrawide a tele ­"pidičipy­", čímž zásadním způsobem ztrácejí univerzální použití. S ohledem na kvalitu výstupu je jistě slušná náhrada kompaktů vybavenými pevnými ohnisky ­(např. Ricoh GR III­), ale tím výčet fotoaparátů prostě končí.

Já pochopitelně bezzrcadlovku všude netahám ­(mám Panasonic G80­), nicméně v tom případě také nefotím ­(jasně, nepočítám ­"pár­" cvaků mobilem­), no a když fotím, tak mám bezzrcadlovku celou dobu ­(nebo takřka celou dobu­) pověšenou na krku, abych ji měl při ruce.

Já fotím výhradně do JPEGu a potřebuji mít ­(takřka­) shodnou kvalitu výstupu minimálně v ohniskovém rozsahu 24 ­- 120 mm za různých světelných podmínek a v tom případě neexistuje žádný mobil, který by mi to umožnil. Takže smůla.

Edituji pouze RAWy, ale zejména kvůli korekci chyb anebo výjimečně kvůli některým vlastnostem ­(např. zvýšení dynamického rozsahu­).

Pro ilustraci přikládám snímek z posledního iPhonu 16 na ultrawide ohnisko v noci:

https:­/­/www.idnes.cz­/priloha?foto=VOKa732e754b9_img_0115.jpg

Otřesná kvalita výstupu, FUJ!
Odpovědět1  0
kultus (456) | 4.10.202413:57
Ale tak urcite ­"vetsina­" kdyz si ale priplatite dostanete kvalitu nebe a dudy...neverim, ze je tohle reprezentativni snimek z IP16. Samozrejme to chce prime srovnani, ale rekl bych, ze to vetsina fotomobilu ze spicky vyfoti lepe. Na druhou stranu je otazka, jestli to i ten Vas fotak vyfoti o tolik lepe, s jakym objektivem a nakolik budete muset priclonit a jake budete mit rohy ­(tohle neni portret kde se to ztrati. Vsadim se, ze na manualni rezim hlavnim snimacem, kde se da krasne vyuzit kvalita stabilizace + ­"velka­" clona, lze na delsi cas vyfotit lepsi snimek + polaborovat s nocnim rezimem ­(vse samozrejme z ruky­). Ono je totizto rozdil rychle neco cvaknout mobilem, pak to same fotakem kde si vse pekne nastavim a brat to jako objektivni srovnani. A to nemluvim o RAWu, kde se z tech skoro palcovych snimacu da vytahnou opravdu hodne. Samozrejme tady by tele nestacilo, to klidne uznam.
Odpovědět0  0
Casper001 (264) | 4.10.20247:56
A hlavně i z hlediska ergonomie mobil nemůže foťák nikdy nahradit ;­-­)
Odpovědět1  0
kultus (456) | 4.10.202413:45
Tak je z poslednich let videt, ze pro vetsinu lidi muze a cetl jsem i nazory poloprofi a nadsencu, kteri kdyz musi foti lepsim fotomobilem a nejen ze si nestezuji, ale si to i pochvaluji. Samozrejme se nebavime o profi pravi ­"naprodej­".
Odpovědět0  0
snejdy (289) | 5.10.20242:18
Presne, ja jsem dost rozmlsanej na obrazovou kvalitu, mam CSC a dost objektivu ­(vč. pevnych 1.4 skel­), a presto aktualne fotim skoro vsechny bezne veci telefonem a fotky z toho mi naprosto staci. Fotak beru uz v podstate jen na seriozni foceni dulezitych akci. Ale je to az u poslednich dvou telefonu co mam, predtim to jeste nebylo na takove urovni.
Odpovědět0  0
snejdy (289) | 4.10.20242:40
Neni pravda, nejnovější vlajky maj solidní snímače i na sekundárních objektivech. Muj telefon fotí naprosto použitelné fotky v rozsahu 15­-200mm. Nebo případně rawy v 15, 23, 100 mm.
Odpovědět0  0
Casper001 (264) | 4.10.20247:58
To bych teda chtěl vidět tu fotku na 200mm
Odpovědět0  0
kultus (456) | 4.10.202420:21
Co je to za telefon, pokud to neni tajne?
Odpovědět0  0
snejdy (289) | 5.10.20242:06
Vivo X100 pro
Odpovědět0  0
Choakinek (4803) | 1.10.202414:09
Je to jistě pěkné, ale uživatel by měl mít možnost snadno určit intenzitu HDR stylu, třeba už v náhledu, neboť platí, že HDR snímek není univerzálně použitelným stylem, který vždy zajistí nejlepší snímek. Neumělecký HDR styl zajistí ­(v oblasti dynamického rozsahu­) technicky dokonalý nebo takřka technicky dokonalý snímek, ale pro pořízení nejlepšího snímku je někdy ­(někdy i docela často­) nutné naopak pořídit technicky méně dokonalý nebo i nedokonalý snímek v oblasti dynamického rozsahu.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (245) | 3.10.202416:40
Za nejlepší DR beru stejný jako má člověk.
Odpovědět0  0
kultus (456) | 3.10.202416:51
A kolik fotaku to splnuje? Dneska uz ani u fotomobilu neplati, ze jsou ty multiexpozice za kazdou cenu prehnane HDR, na ktere se neda koukat. Prave naopak priblizuji se skutecnosti tak, ze i lepsi fotak ma z jedne expozice problem to same vytahnout z RAWu. Mozna bude mit o neco lepsi detail, ale u scen narocnych na DR by si se mozna divil, jak vyvazene sceny se daji vyfilotit uz do jpg. Mam Pixela od google a zrovna ten si na to dost potrpi, delat z nej RAW neni uplne med jako z me fujiny, ale vysledky na rodinny fotak vyborne.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.