Stativ - nejlepší přítel fotografa
11.8.2010, Michal Srna, článek
Dnes se zaměříme na nejdůležitější část fotopříslušenství - stativ. Po oživení potřebné teorie pro výběr stativu se podíváme, kde lze třínohého přítele využít k získání kvalitnějších snímků. Považujete stativ za nepodstatný? Článek vás přesvědčí o opaku.
Kapitoly článku:
- Stativ - nejlepší přítel fotografa
- Stativ bez hlavy, malíř bez štětce
- Se stativem na krajinářskou fotografii
- Nechme čas a vodu plynout
- Stativ a jeho klíčová role v infrafotografii
- Noční lov se stativem
- Další odvětví fotografie, kde se bez stativu neobejdete
- Shrnutí aneb stativ + fotoaparát = základ kvalitní fotografie
Tuto kratší kapitolu jsem zařadil do článku ze dvou důvodů - je vhodnou motivační ukázkou, kde lze všude uplatnit stativ, protože fotografování v oblasti infračerveného spektra patří mezi ty nejnáročnější fotografické disciplíny, co se týká nároků na kvalitu stativu. Zadruhé svět infrafotografie vede ke zcela novým a neokoukaným snímkům, které mohou poskytnout vaší tvůrčí kreativitě nekonečné možnosti. Podrobněji jsem se infrafotografií zabýval v článku Objevte svět infrafotografie.
Provozovat infrafotografii bez stativu je možné pouze v případě, že vaše DSLR má odstraněný IR-cut filtr blokující infračervené záření (osobně to však nedoporučuji, jelikož odstraněním IR-cut filtru si můžete fotoaparát trvale zničit a naopak delší expoziční časy působí často zajímavě). Důvodů, proč použít stativ právě při infrafotografii, je ovšem více, pojďme si rozebrat jednotlivé z nich.
1. Extrémně dlouhé časy expozice
Jak již bylo zmíněno v článku o infrafotografii, většina DSLR obsahuje filtr blokující IR záření a proto se expoziční časy pohybují od desítek sekund až po minuty (záleží na modelu DSLR). I sebemenší záchvěv fotoaparátu může znamenat neostrost výsledné fotografie, a proto je důležité dbát na pevné umístění stativu a dotažení všech aretačních šroubů. V následující tabulce je uvedeno několik příkladů citlivosti různých DSLR na IR záření. Jednotlivá data byla převzata ze serveru DPanswers.
Provozovat infrafotografii bez stativu je možné pouze v případě, že vaše DSLR má odstraněný IR-cut filtr blokující infračervené záření (osobně to však nedoporučuji, jelikož odstraněním IR-cut filtru si můžete fotoaparát trvale zničit a naopak delší expoziční časy působí často zajímavě). Důvodů, proč použít stativ právě při infrafotografii, je ovšem více, pojďme si rozebrat jednotlivé z nich.
1. Extrémně dlouhé časy expozice
Jak již bylo zmíněno v článku o infrafotografii, většina DSLR obsahuje filtr blokující IR záření a proto se expoziční časy pohybují od desítek sekund až po minuty (záleží na modelu DSLR). I sebemenší záchvěv fotoaparátu může znamenat neostrost výsledné fotografie, a proto je důležité dbát na pevné umístění stativu a dotažení všech aretačních šroubů. V následující tabulce je uvedeno několik příkladů citlivosti různých DSLR na IR záření. Jednotlivá data byla převzata ze serveru DPanswers.
Orientační citlivost vybraných DSLR na IR záření (použitý filtry Hoya R72)
|
||||||||
Pentax K100D
|
Nikon D40/50/70
|
Nikon D100
|
Nikon D80
|
Nikon D200
|
Nikon D300
|
Fuji S2
|
Fuji S3 (filtr W89B)
|
|
expoziční čas
|
1/30 s
|
1 s
|
1/6 s
|
30 s
|
25 s
|
15 s
|
1/4 s
|
23 s
|
clona
|
5,6
|
13
|
8
|
8
|
4,5
|
2,8
|
5,6
|
8
|
ISO
|
400
|
200
|
200
|
125
|
200
|
100
|
200
|
100
|
Sony A100
|
Canon 20D
|
Canon D30
|
Canon 10D/300D
|
Canon 350D
|
Canon 400D
|
Canon 1D Mk2
|
Olympus E-300
|
|
expoziční čas
|
25 s
|
20 s
|
2 s
|
6 s
|
10 s
|
70 s
|
15 s
|
1/4 s
|
clona
|
11
|
4,5
|
8
|
8
|
8
|
5,6
|
8
|
4,5
|
ISO
|
100
|
800
|
200
|
400
|
100
|
100
|
200
|
200
|
Canon 400D, Hoya R72, Manfrotto 190XPROB + 804RC2 - exp. čas 35 s, F11, ohnisko 18 mm
klikněte pro zvětšení
2. Kompozice záběru
Většina IR filtrů je velmi tmavá až neprůhledná, proto je nutné provést kompozici ještě před nasazením filtru. Je nezbytné umístit fotoaparát na stativ, provést kompozici a až poté nasadit IR filtr. Opět zdůrazňuji význam stability stativu, jelikož při šroubování filtru není těžké si kompozici zcela rozhodit nepatrným posunem fotoaparátu na nezajištěném stativu.
3. Stínění fotoaparátu
Stativ vám při fotografování kromě podpory poskytuje i další výhodu - volné ruce. Při slunečném dni můžete použít nějakou desku či obyčejný kus hadru a přidržením nad tělem fotoaparátu zamezíte dopadání přímých slunečních paprsků na tělo přístroje. V případě snímání IR mohou přímé sluneční paprsky zcela pokazit výslednou fotografii, jelikož i při použití krytky hledáčku pronikne u některých modelů DSLR nepatrné světlo do fotoaparátu a způsobí nechtěné barevné fleky na snímku, což potvrdili i uživatelé v diskuzi pod článkem Objevte svět infrafotografie.
Canon 400D, Hoya R72, Manfrotto 190XPROB + 804RC2 - exp. čas 25 s, F11, ohnisko 18 mm
klikněte pro zvětšení
Z mnoha příkladů to může být právě infrafotografie, která vás přesvědčí o nutnosti pořízení stativu. Cesta k hledání nevšedních fotografických obrazů v době, kdy "fotografem" je každý z nás, kdo vlastní nějaké zařízení s digitálním snímacím čipem, je velmi těžká. U infrafotografie je výhodou, že není ještě zdaleka tak okoukána jako ostatní fotografické postupy a bránu k ní vám otevřou zejména dvě části fotopříslušenství - infračervený filtr a kvalitní stativ.
Rozhodnete-li se nejprve ke koupi infračerveného filtru, musíte si uvědomit, že jej užijete pouze na infračervenou fotografii, zvolíte-li však nejprve nákup stativu, můžete si být jisti, že jste jej nepořídili jenom kvůli infrafotografii. Tvůrčí kreativitu s vaším třínohým přítelem můžete rozvíjet například i v noci. Tím se dostáváme k další kapitole, kde bych vám rád nastínil, jak může být prospěšný stativ v případě, že se rozhodnete vyrazit s fotoaparátem ven i v tuto fotograficky nevšední denní dobu.