Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
11.8.2010, Michal Srna, článek
Dnes se zaměříme na nejdůležitější část fotopříslušenství - stativ. Po oživení potřebné teorie pro výběr stativu se podíváme, kde lze třínohého přítele využít k získání kvalitnějších snímků. Považujete stativ za nepodstatný? Článek vás přesvědčí o opaku.
Leiah | 9.5.201310:44
Mám Olympus sh­-21 a protože cestuji a ráda fotím krajiny, uvažuji o stativu. Nikdy jsem žádný neměla ­(používala jsem různé zídky a ploty­) a nevím, jaký pořídit. Ráda bych měla ostré fotky za rozumnou cenu. Poradíte mi, prosím?
Odpovědět0  0
Delta (4) | 9.5.201311:58
Klasický stativ mi nevyhovuje, takže používám JOBY Gorilla http:­/­/joby.com­/gorillapod­/slrzoom nebo http:­/­/www.olympusobchod.cz­/stolni­-stativy~stativy~prislusenstvi. Mám dvě velikosti ­- u většího stativu jsem objevil i další možnost ­- skvěle se sním natáčí, když si člověk opře dvě novy o břicho.
Odpovědět0  0
pefab | 14.2.20128:55
v první řadě děkuji za velmi užitečný článek se spoustou zajímavých podnětů k zamyšlení.
nejspíš jsem něco nepochopil u tabulky optimálních časů pro focení z ruky a vycházejí mi jiné časy.. konkrétně pro fotoaparát s crop 2x bych použil pro objektiv 200 mm ekvivalentní pro kinofilm skutečných 100 mm; vynásobím crop factorem ­(2­) a dvěmi a jsem na 1­/400 s namísto tabulkových 1­/800 s
Odpovědět0  0
busy (4706) | 14.2.201220:41
Optimalne casy nie su umerne fyzickemu ohnisku, ale tomu prepocitanemu na kinofilm.
Napriklad ak ma nejaky objektiv ­(kompaktu­) crop faktor 6, fyzicke ohnisko 6 mm, tak optimalny cas nie je 1­/6 sec, ale 1­/36 sec pretoze prepocitane ohnisko ma 36 mm.
Odpovědět0  0
pefab | 15.2.20127:48
díky za reakci, tomu rozumím;
nicméně právě podle tohoto výpočtu mi vychází jiné výsledky než co je v tabulce, jak popisuji ve svém výpočtu. Proto mě zajímá, jestli mám pravdu, nebo jsem se dopustil chyby v přepočtu ­- pak bych rád věděl kde :­-)
Odpovědět0  0
ginger (16) | 24.7.201115:35
Dobry den,
Bola by som vdacna za radu. Nedavno som si kupila ultrazoom Fujifilm finepix hs10 ako nahradu za lacnejsi kompakt, kedze som chcela prejst na nieco lepsie a zrkadlovka bola este privela. Chcem ale na nu casom prejst. Momentalne sa snazim vyuzivat hlavne manualny rezim aby som sa naucila pracovat s expoziciou, clonou a ostatnymi nastaveniami. A pri tom vsetkom rozmyslam aj o kupe stativu. Kedze som studentka a momentalne bez brigady tak rozmyslam o tomto konkretnom Triopo C­-258 + KJ2 titánový stativ s hlavou. Co najviac fotim alebo sa aspon snazim fotit :­) je krajina, makro a kedze sa pohybujem medzi psami tak potrebujem nieco pri com na fotke budem mat viac nez len chvost. Chcela by som vediet ci podla vasho nazoru toto bude stacit aspon na zaciatok. Prechod na zrkadlovku nechystam skor ako o tri styry roky.
Dakujem za radu
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 5.2.201122:42
Každopádně všecko co mám zapnuté zbytečně mi mašinu zpožďuje, naprd je mi, že mám ,,nejrychlejší mašinu na světě,, když tam mám pozapínané všecko co de.
Odpovědět0  0
Ratatabum (65) | 5.2.201115:35
Díky za pěkný článek, který si i hezky četl. Porovnání fotografií stativ­/ruka bylo pro mě dost překvapující. Osobně vlastním stativ Vanguard Alta 233AP a jsem maximálně spokojen. Jeho nohy potažené pěnou byly nepostradatelné při focení v mrazech. Mohu ho jen doporučit.

Chtěl bych se zeptat, proč je dobré mít při focení ze stativu vypnutou stabilizaci jak uvedl uživatel kaiman?? Má to nějaký negativní vliv na výslednou fotku?? díky
Odpovědět0  0
busy (4706) | 5.2.201118:40
Mechanicka opticka stabilizacia ­(posuv optiky alebo cipu­) pracuje tak ze snima zmeny rychlosti fotoaparatu v priestore a na ich zaklade vyhodnocuje polohu a snazi sa upravit drahu svetla tak aby dopadalo stale na to iste miesto na cipe. Podla fyzikalnej definicie, pokial teleso ma nulove mechanicke zrychlenie v lubovolnom smere, pohybuje sa priamociaro rovnomernou rychlostou. Fotoaparat upevneny na stative ma tiez nulove zrychlenie, preto si stabilizacia mysli ze fotak je v rovnomernom priamociarom pohybe, ktoreho smer a rychlost je urcena zaznamenanymi zrychleniami v minulosti ­(z fyzikalneho hladiska: vektor rychlosti fotaku je rovny integralu vektorov vsetkych zrychleni zaznamenanych v minulosti­). A fotoaparat sa snazi tento pohyb kompenzovat, cim ziskame krasnu v jednom smere pohybovo rozmazanu fotku :­)

Niektore lepsie fotaky ­(alebo objektivy a zrkadlovkove tela­) maju implementovanu logiku, ktora ked zisti ze za urcity cas ­(radovo desatiny sekundy­) boli vsetky zrychlenia nulove, vyhodnoti ze fotak je asi na stative a stabilizator vypne. Samozrejme ak by bol fotak naozaj v nejakom rovnomernom priamociarom pohybe, vypnutie stabilizacie v tomto pripade by malo za nasledok rozmazanu fotku, avsak toto je statistiky menej casty pripad :­)
Odpovědět0  0
Ratatabum (65) | 5.2.201119:31
Díky .. musel sem si to přečíst 2x, abych to pochopil, ale teď už je mi to asi jasný.
Ještě jednou díky za vysvětlení! Od teď budu stabilizaci vypínat.
Odpovědět0  0
tesla15 (23) | 5.2.201120:19
Připojuji se k poděkování. V pozdních létech již není tolik času a chuti obsáhle něco studovat, toto mi ještě vyhovuje. Díky.
Odpovědět0  0
vít slabý | 18.8.201011:05
ještě to chtělo se zmínit o panoramatických hlavách ­- jsou přece jen čím dál používanější a už existují celé servery s 360° panoramaty.
Odpovědět0  0
Michal Srna (96) | 18.8.201011:28
Máte pravdu, o nich by se však dal napsat i samostatný článek. Děkuji za doplnění.
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 12.8.201017:31
Zkusme si představit začátečníka kerý si koupil zrcadlo za deset tisíc, dovedete si představit, že dá za stativ polovinu toho co dal za mašinu?
Já ne.
Teprve po tom co zjistí, že ty jeho výtvory nějak nejsou to pravé, začne nakupovat ,,lepší,, objektivy a ,,lepší,, co já vím eště, ale stativ od 3000,­- je jaksi na úplném konci jeho snahy.
Proč? protože dal na reklamní kecy jak výrobců těch ,,potřebností,, a jaksi až srážka s realitou jej přinutí kecnout na zadek a začít přemýšlet.

Proč stativ. Protože než jej vybalím, postavím, vyvážím, tak si uvědomím proč vlastně chci to či ono vyfotografovat. No a k tomu je potřeba čas, který mi tato ,,zbytečnost,, poskytne.
Při tom si ještě vzpomenu na filtry a jiná udělátka a najednou vidím, že sem vlastně TOTO ani vyfotit nechtěl.
No a pak ta pohodička když vám dojde, že když zakomponujete, máte TO tam a naráz ,,ouha,, chtělo by to jiný mraky.
Mašina nastavená, stativ zatížený, kontrolní snímek z ruky v ní a vy čučíte na pařezu, bafáte už páté cigáro a čekáte na zázrak v podobě vámi si vymyšlenách oblaků.
Dobrá, po čase vám dojde, že teď je to ono. Zmáčknete tu dálkovou spoušť. A máte cosi, co se vůbec nepodobá tomu prvému snímku z ruky který se vám jevil tak dokonalý.
Pak přijdete na to, že tu čapatů zbytečnosť by chtělo přeci jenom trošku lepší a začnete brousit po internetu a hledat to nej.
Děte do bazaru, kupte si pětikilový dřevák s 3­/4coulovou středovou trubkou a máte vystaráno. Sice dojdete z výpravy nedření jak havíř ze šichty, ale bude to stát za to. Jako odměnu vám pánbu sem tam aj ty mraky pošle podle vašeho přání.

Vzpomínám si jak sem potkal při svém prvém výletě do Prahy pana Sudka a oba sme fotali jednu sochu v parku a jeho připomínku ­'­'Mladej, dají tomu čas­'­' když sem zdvih smenu a udělal cvak. Von tam ještě hodinu postával a žmoural do mraků.
DS­-ZF
Odpovědět0  0
kaiman | 12.8.201014:12
Díky za skvělý článek. Zejména demonstrace ukázek ­"s­" a ­"bez­" je přesvědčivá a také výstižná. Článek jsem nestudoval slovo od slova, a tak jsem možná přehlédl kapitolku o monopodech, které sice nejsou plnohodnotnými stativy, ale také hodně usnadňují fotografování. Jsou zajímavou alternativou k ­"trojnožkám­".
Bylo by dobré takhle komplexní materiál doplnit osvědčenými tipy na koupi v jednotlivých cenových a hmotnostních úrovních. Prostě trošku praktických poznatků, protože laik se sice po přečtení článku orientuje, ale při návštěvě Škody apod. pravděpodobně omdlí.
A teď něco z mé praxe, aneb co mi chybělo v radách:
1. Určitě používat destičku, mám jich víc, na více aparátech.
2. Portréty jsou další oblastí, kde stativ hodně pomůže a činí Vás nezávislým při rozhovoru s portrétovaným a drobných úpravách jeho pózy atd. ­(každý nefotí s asistentem...­).
3. Rozlišoval bych taková tři pásma časů a související problémy ­- a­) časy, které udržíme i z ruky ­- tam stativ pomáhá dokonalé fixaci kompozice a také přináší jistotu, že všechny, ne jen některé fotky budou ostré na 100 %, b­) časy, které už z ruky neudržíte, ale nejsou ty dlouhé vteřinové a delší expozice ­- zde velmi záleží na bytelnosti stativu a musíme jej vždy oužívat velmi obezřetně ­(dálková spoušť, předskopené zrcátko, používání dvousekundové samospouště atd.­) ­- zde jsou lehké a laciné stativy na p..., c­) u delších časů je počáteční chvění při stisku spouště překryto dlouhou expozicí, apkliže se stativ už nehýbe ­(ve větru, houpání podlahy atd.­) ­- tedy kupodivu nemusí to být ten nejrobustnější. Neboli ­- nejkritičtější jsou takové ty šedesátiny až čtvrtiny vteřiny, kteréými někdy fotíme z ruky a na malých fotkách se celkem nic neděje, ale ty opravdu ostré z nich nevyždímeme.
4. Skutečně pomáhá pověšení brašny na stativ a zvýšení jeho hmotnosti.
5. Dobrá a pohotově ovládaná hlava se vyplatí ­- jako vždycky :­-­)
6. Gumy, bodce atd. Je li možno střídat, také trošku pomohou.
7. Bylo by také dobré zmínit problematiku IS ­- nejen coby ­"náhradu­" stativu, ale třeba i to, že je dobré stabilizaci vypnout, s výjimkou objektivů, které stativ rozpoznají a IS vypnou automaticky.
8. Při koupi stativu rozhoduje jeho celková ovladatelnost. Třeba starší Gitzo s malými utahovacími objímkami nejsou zrovna pohodlným řešením. Podobně to platí i o ­"ponožce­", která pokrývá nohy stativu. V zimě, ale i v létě na rameni se velmi osvědčilo... Mimochodem ­- řemen na stativu také není k zahození, jistěže odepínací. Vyrobil jsem si sám, výrobci tady zaspali.
PS: HCB určitě není zakladatelem fotožurnalistiky. Ani náhodou :­-­)
Odpovědět2  0
Michal Srna (96) | 12.8.201014:44
Díky za poznatky a rady, které mohou pomoci i ostatním čtenářům. Možná v budoucnu vyjde pokračování, které některé zde zmíněné poznámky zahrne :­-)
Odpovědět0  0
tesla15 (23) | 11.8.201016:30
Před nástupem slušné digi foto na kvalitní kinofilm se muselo dost počítat bych co nejméně fotek zkazit. O to víc jsem se musil věnovat záběrům. ­( 36 snímků za 130 Kč. + vyvolání ­).Nyní bych mohl mačkat bezhlavě spoušť stím, že ono to nějak dopadne. Tak takové focení mne nebaví. Kouzlem je nejen stativ ­( 700 Kč ­) rozbalit, najít si správný záběr ­( by mi potom leccos v něm nevadilo. Zrcadlovka. Nemusím a ani v počítači nedělám další úpravy. Bohužel mi pravá ruka neslouží 100% a se stativem tento problém obcházím. Zde uvedené fotky mne ještě více o jeho kladech přesvědčily. Jsem rozhodnut ještě pro koupi malého stolního stativu.
Odpovědět0  0
Michal Srna (96) | 11.8.201017:00
To rád slyším, díky za příspěvek.
Odpovědět0  0
bobo2sk-neprihlaseny | 11.8.201014:32
Pri tomto clanku sa nemozem zbavit dojmu,ze skutocny stativ zacina od 5tisic korun za hlavu, treba vysuvne hroty, sneznice a minimalne 5vrstvovy carbon...
Sam som majitelom uz druheho lacneho stativu a k plnej spokojnosti ­(prvy som uz zodral, ma otvorenu frakturu lavej prednej nohy :­) ­)
Urcite by sa mi pacil kvalitny stativ za x tisic korun,ale svoju cast roboty spravi aj tento. Viacsekundove expozicie v horskej bystrine,ci nocne fotografie na machu ci polmetrovom snehu s trochou opatrnosti sa daju zvladnut aj na stative za 600­-700korun ­(Hama Star61­).

PS: Ked sa ma niekto spyta,ze naco stale nosim stativ,tak poviem,ze je to odhanadlo na medvede :D
Odpovědět0  0
Michal Srna (96) | 11.8.201017:05
Také jsem po dobu několika let používal levný stativ a říkal si, že mi stačí. Ale když jsem po dlouhé době zainvestoval 4000 Kč do hliníkového Manfrotta 190XPROB s hlavou 804RC2 ­(tedy žádného extra drahého modelu­), nemohl jsem se zbavit dojmu, že manipulace s ním je značně pohodlnější a dokonce i do té doby ostré fotografie byly nyní ostřejší.

Tím nechci nijak říci, že stativ do 1000 Kč je nepoužitelný. Platí takové pravidlo, že jakýkoliv stativ je lepší než žádný ;­-)
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 12.8.201017:36
svatá pravda
Odpovědět0  0
Václav Kostlán | 11.8.201011:39
Dalším důvodem, proč v krajinářské fotografii používat stativ je skutečnost, že se vám uvolní ruce pro práci s filtry, které se právě v krajinářské fotografii používají ve značném rozsahu.
Odpovědět0  0
Michal Srna (96) | 11.8.201011:43
Díky za doplnění, taktéž pravda :­-)
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.8.20109:06
Co presne sa mysli pod tou ­"plíživou­" neostrostí ?
Odpovědět0  0
Michal Srna (96) | 11.8.20109:35
Není to viditelné rozmazání kresby jako v případě pohybové neostrosti, ale plíživá neostrost způsobuje ztrátu jemných kresebných detailů a obrysové ostrosti.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.