www.digimanie.cz
>
>

Studie ukázala negativní efekt "smrti" fotožurnalistiky

Studie ukázala negativní efekt "smrti" fotožurnalistiky
, , aktualita
Fotožurnalistika začíná být téměř mrtvým žánrem. Odvážní trénování fotografové začínají být nahrazování snímky ze sociálních sítí a lokálními méně zkušenými autory, což se nepříznivě ukazuje i na jejich kvalitě. Nyní to dokázala i jedna studie.
K oblíbeným
reklama
Zatímco kdysi byli fotožurnalisté jedním z nejdůležitějších článků mnoha médií, cestovali po celém světě a přinášeli působivé fotografie z centra dění, dnes jde už o téměř mrtvý žánr. Důvodů je více, ale jako u většiny záležitostí moderní doby, jde především o náklady a rychlost. Fotožurnalisté jsou v době sociálních sítí prostě příliš drazí a pomalí. Média je nahrazují právě snímky převzatými ze sociálních sítí nebo fotografiemi neprofesionálních lokálních fotografů, které mnohdy nedosahují kvalit klasických fotografů. Dokazuje to i poslední studie kvality fotografií z novin Times Herald-Record provedená na University of South Carolina a University of Oklahoma.
 
Fotožurnalistika
 
fotožurnalista, autor: Mstyslav Chernov/Unframe/http://www.unframe.com/ [CC BY-SA 3.0], přes Wikimedia Commons
 
Tyto noviny totiž v roce 2013 propustily všechny své fotografy a ačkoli nakupovaly snímky od profesionálů, významně se zvýšil počet snímků od neprofesionálů. Před změnou to bylo okolo 19 %, po změně počet snímků od méně zkušených fotografů stoupl na 33 %. Autoři studie přiřadili snímky do jedné ze čtyř kategorií jako informačně hodnotné (ale bez emocí), vizuálně atraktivní, emocionální (důraz na lidství) a intimní (vytváří vztah s pozorovatelem). Celkově bylo porovnáno 488 snímků od profesionálů a 409 snímků od "amatérů". Jde tak sice jen o jedno médium, což není zrovna velký vzorek, ale nějakou tu hodnotu přeci jen ukazuje.
 
Např. intimní snímek nebyl u neprofesionálů nalezen ani v jednom případě, u profesionálů to bylo v necelých 2 %. Mnohem častější jsou i emocionální a vizuálně atraktivní snímky, zhruba 2,5 až 3krát častěji. Ve výsledku tak snímky, které měly pouze informační hodnotu, ale žádnou emotivní nebo estetickou, tvoří u neprofesionálů drtivou většinu, přes 82 %. U profesionálů je to sice také relativně dost, nicméně se 49 % přeci jen podstatně méně.
 

profesionálové
neprofesionálové
intimní
1,8 %
0 %
emotivní
25,4 %
10,3 %
vizuálně atraktivní
23,6 %
7,6 %
informační
49,2 %
82,2 %
 
Důvodů je jistě mnoho a souvisí především s tím, co bylo řečeno výše. Profesionálové ví, co a kde si mohou dovolit, takže se mnohdy dostanou do výrazně jiných pozic než ostatní. Také mají za svou praxi mnohdy lépe natrénované fotografické oko a ví, jak fotit snímky, které nejenže dokumentují situaci, ale také ji emočně vyzdvihnou.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


Nejnovější články
Viltrox uvede 3 APS-C objektivy se světelností F1.4 a AF Viltrox uvede 3 APS-C objektivy se světelností F1.4 a AF
Výrobce objektivů a příslušenství Viltrox si chystá tři novinky s pevnou ohniskovou vzdáleností. Všechny budou mít autofokus a výbornou světelnost F1,4, přičemž budou určeny pro APS-C CSC fotoaparáty.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Metabones SpeedBooster Ultra 0.71× pro Fujifilm GFX Metabones SpeedBooster Ultra 0.71× pro Fujifilm GFX
SpeedBoostery od společnosti Metabones nemusí být určeny jen pro malé senzory, kde chceme dosáhnout výkony velkých senzorů. Nová verze je dokonce pro středoformát Fujifilm GFX a dovoluje montáž objektivů Hasselblad V.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Fotografie zachycují paddleboarding mezi aljašskými ledovci Fotografie zachycují paddleboarding mezi aljašskými ledovci
Aljaška představuje díky své krásné přírodě ráj pro krajinářské fotografy. To si o této zemi myslí i Toby Harriman a Jussi Ruottinen, kteří vytváří fotografie a videa při paddleboardingu po ledovcových jezerech. 
Včera, aktualita, Kateřina Hoferková
Yongnuo YN 35mm F1.4C DF UWM s ultrazvukovým motorkem Yongnuo YN 35mm F1.4C DF UWM s ultrazvukovým motorkem
Čínská společnost Yongnuo vylepšila svůj 35mm F1.4 objektiv a uvedla jeho novou verzi YN 35mm F1.4C DF UWM. Ta se může chlubit především rychlým a tichým ultrazvukovým zaostřovacím motorkem UWM.
20.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Jedna cena EISA 2019 pro Huawei, Panasonic a Skylum Jedna cena EISA 2019 pro Huawei, Panasonic a Skylum
Poslední tři společnosti, které ještě získaly ocenění v letošní anketě EISA Awards 2019, jsou Huawei, Panasonic a Skylum, všechny shodně po jednom. Dostalo se na smartphone, CSC fotoaparát a software.
20.8.2019, aktualita, Milan Šurkala