www.digimanie.cz
>
>

Studie ukázala negativní efekt "smrti" fotožurnalistiky

Studie ukázala negativní efekt "smrti" fotožurnalistiky
, , aktualita
Fotožurnalistika začíná být téměř mrtvým žánrem. Odvážní trénování fotografové začínají být nahrazování snímky ze sociálních sítí a lokálními méně zkušenými autory, což se nepříznivě ukazuje i na jejich kvalitě. Nyní to dokázala i jedna studie.
reklama
Zatímco kdysi byli fotožurnalisté jedním z nejdůležitějších článků mnoha médií, cestovali po celém světě a přinášeli působivé fotografie z centra dění, dnes jde už o téměř mrtvý žánr. Důvodů je více, ale jako u většiny záležitostí moderní doby, jde především o náklady a rychlost. Fotožurnalisté jsou v době sociálních sítí prostě příliš drazí a pomalí. Média je nahrazují právě snímky převzatými ze sociálních sítí nebo fotografiemi neprofesionálních lokálních fotografů, které mnohdy nedosahují kvalit klasických fotografů. Dokazuje to i poslední studie kvality fotografií z novin Times Herald-Record provedená na University of South Carolina a University of Oklahoma.
 
Fotožurnalistika
 
fotožurnalista, autor: Mstyslav Chernov/Unframe/http://www.unframe.com/ [CC BY-SA 3.0], přes Wikimedia Commons
 
Tyto noviny totiž v roce 2013 propustily všechny své fotografy a ačkoli nakupovaly snímky od profesionálů, významně se zvýšil počet snímků od neprofesionálů. Před změnou to bylo okolo 19 %, po změně počet snímků od méně zkušených fotografů stoupl na 33 %. Autoři studie přiřadili snímky do jedné ze čtyř kategorií jako informačně hodnotné (ale bez emocí), vizuálně atraktivní, emocionální (důraz na lidství) a intimní (vytváří vztah s pozorovatelem). Celkově bylo porovnáno 488 snímků od profesionálů a 409 snímků od "amatérů". Jde tak sice jen o jedno médium, což není zrovna velký vzorek, ale nějakou tu hodnotu přeci jen ukazuje.
 
Např. intimní snímek nebyl u neprofesionálů nalezen ani v jednom případě, u profesionálů to bylo v necelých 2 %. Mnohem častější jsou i emocionální a vizuálně atraktivní snímky, zhruba 2,5 až 3krát častěji. Ve výsledku tak snímky, které měly pouze informační hodnotu, ale žádnou emotivní nebo estetickou, tvoří u neprofesionálů drtivou většinu, přes 82 %. U profesionálů je to sice také relativně dost, nicméně se 49 % přeci jen podstatně méně.
 

profesionálové
neprofesionálové
intimní
1,8 %
0 %
emotivní
25,4 %
10,3 %
vizuálně atraktivní
23,6 %
7,6 %
informační
49,2 %
82,2 %
 
Důvodů je jistě mnoho a souvisí především s tím, co bylo řečeno výše. Profesionálové ví, co a kde si mohou dovolit, takže se mnohdy dostanou do výrazně jiných pozic než ostatní. Také mají za svou praxi mnohdy lépe natrénované fotografické oko a ví, jak fotit snímky, které nejenže dokumentují situaci, ale také ji emočně vyzdvihnou.
 


Ceny souvisejících / podobných produktů:


Nejnovější články
Zenit ukázal supersvětelný Zenitar 0,95/50 pro Sony FE Zenit ukázal supersvětelný Zenitar 0,95/50 pro Sony FE
V nabídce ruského výrobce objektivů KMZ se pod značkou Zenit objevuje supersvětelná novinka Zenitar 0,95/50. Podporuje full frame CSC fotoaparáty Sony a slibuje extrémně dobrou světelnost F0,95.
Včera, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Samyang uvádí objektiv AF 85mm F1.4 FE pro CSC Sony Samyang uvádí objektiv AF 85mm F1.4 FE pro CSC Sony
Čtvrtým objektivem, který byl představen společností Samyang v rámci 2019 Spring Collection, je model AF 85mm F1.4 FE. Jak už napovídá název, je určen pro Sony CSC fotoaparáty a má i podporu autofokusu.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Lensbaby představilo objektiv Edge 35 Optic Lensbaby představilo objektiv Edge 35 Optic
Společnost Lensbaby představila svůj další objektiv řady Edge Optic. Tentokrát jde o širokoúhlý model Edge 35 Optic s 35mm ohniskovou vzdáleností, který je kompatibilní s Optic Swap System, konkrétně s Composer Pro II.
15.3.2019, aktualita, Milan Šurkala
Huawei při propagaci telefonu opět zveřejnil fotku z fotobanky Huawei při propagaci telefonu opět zveřejnil fotku z fotobanky
Některé firmy se nepoučí a Huawei je očividně jednou z nich. Na propagačních teaserech lákající na uvedení nových vlajkových lodí P30 a P30 Pro opět nebyly fotografie pořízené mobilem, ale snímky z fotobanky.
14.3.2019, aktualita, Milan Šurkala15 komentářů
Sony A5100: postřehy z praxe Sony A5100: postřehy z praxe
Už nějakou dobu je na trhu CSC fotoaparát Sony A5100. Nyní se prodává za poměrně nízké částky, a proto jsme se mu podívali na zoubek. Nabídne 24MPx snímač a otočný dotykový displej. Jak si povede v našem testu?
14.3.2019, recenze, Milan Šurkala9 komentářů