Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
8.7.2017, Milan Šurkala, aktualita
Pokud chcete velmi levný a přitom vysoce světelný 50mm objektiv, mohl by vás zaujmout Sainsonic Kamlan 50mm F1.1. Počítejte však s tím, že jde o jednodušší manuální objektiv bez podpory autofokusu.
FotoZemek (919) | 8.7.201710:24
takže je to vlastně pětasendesátka na apsc a stovka na 4­/3 ......
Kdo eště dneska uní točit prstencem a koukat na zaostření, když rastr a klín současné foťáky nemaj .....
Odpovědět1  0
Puppy8 (858) | 8.7.201710:53
Tak zase máme MF pomocníka a barevný ukazatel ostrých hran. On ten autofocus ­(Sony A6000­) zase takový zázrak taky není. Tím že je tady skutečně mechanický to bude fungovat ještě pohodlněji, než to courající se elektronické točítko. Trochu opruz je, že nepřenese nastavení clony.

Teď jen co z tohodle výrobku poleze za obrázky na plnou díru :­-)
Odpovědět1  0
mlsný amatér (775) | 8.7.201711:15
Mám už druhý rok něco podobného: Voigtlander Nokton 42,5 mm­/0,95. pro MFT. Také plně manuální a spokojenost. Zaostření na EVF bez problémů, přiclonění vyrovná jasová automatika hledáčku a expozici si v A režimu foťák dopočítá. A i ostatní parametry jsou zajímavé. Zaostřovat se dá od 23 cm do nekonečna, hloubka ostrosti někdy až nepříjemně nízká a díky stabilizaci čipu žádné problémy s rozmazáním obrázku.
Odpovědět3  2
Choakinek (4686) | 8.7.201721:33
Nechápu dvě nízká hodnocení. Manuálně lze se zvětšeným náhledem obstojně ostřit i u kompaktu přes tlačítka či ­"kolébku­", s dobře udělaným kroužkem to musí být úplná pohoda.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 10.7.20178:22
Manualne ostrenie cez tlacitka ­/ kolisku nemam rad, pretoze sa mi obcas stava ze v jednej polohe je zaostrene kusok pred, a v nasledujucej polohe ­(po jednom stlaceni tlacidla­) je zaostrene uz kusok za. A navyse, pri tlacidlach som si uz parkrat omylom posunul fotak co je hlavne u makra dost kriticke ­(zial nemam makrosanky­). Kruzok na objektive je na toto ovela praktickejsi, ci uz s elektronickym alebo ­(idealne­) s mechanickym prevodom.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 11.7.201711:06
Já makrosáňky také nemám a nijak mi nescházejí. Fotím buď se 14­-40­/2,8 PRO, nebo se 40 ­- 150­/2,8 PRO a makro si pak ,,vyrobím­" v editoru. ­(Zvednu DPI,udělám výřez a zvětším rozměr snímku­). Výhodou je hloubka ostrosti, které s makroobjektivem nemám šanci dosáhnout. A jde to i s tím Voigtlander Niktonem. Největší výhoda digitální fotografie je jednak v tom, že paměťové médium je, na rozdíl od negativu, znovu použitelné a v možnostech postprocesingu, kdy s digitálním datovým souborem se dají dělat věci, na které chemická klasika nemá šanci dosáhnout.
Odpovědět1  2
mlsný amatér (775) | 9.7.201711:08
Ale ale. Kdopak nedokáže pochopit, že když obrázek na čipu nebude ostrý, tak nebude ostrý ani v EVF? A jasová automatika hledáčku, čili kompenzace zaclonění se dá v menu aktivovat, defaultně zapnutá není, ale ono toho není u všch foťáků, když je donesete z obchodu, zapnutého víc. A pokud jde o tento typ objektivu, doporučuji www.fotoskoda.cz Dělají se pro MFT, APS­-C i FF a k dispozici jsou troje ohniska pro každý formát.
Odpovědět2  1
busy (4706) | 10.7.20178:28
Pokial ma hladacik ­(alebo aj displej­) nizsie rozlisenie nez samotny snimaci cip, vzdy je tu nejaka sanca, ze fotka bude neostra aj napriek ostremu obrazu v hladaciku.
Odpovědět0  1
mlsný amatér (775) | 10.7.201714:03
Ano, píšeš správně: Pokud. Ale v takovém případě je tu ještě displej, i když koukat na něj na plném slunci opravdu není to pravé ořechové. A hledáčky u obou M1 nízkým rozlišením opravdu netrpí. Takže je dobré, mít aktivované automatické přepínání hledáček­/displej; když koukáš na foťák, jede displej, v momentě, kdy přiložíš hledáček k oku, zapracuje čidlo a obraz se automaticky přepne do hledáčku.
Odpovědět1  1
Choakinek (4686) | 8.7.201721:26
Co je v tomto případě ­"rastr a klín­"?
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 8.7.201722:01

běž do bazaru a podívej se třeba do hledáčku do Prakticy
Odpovědět0  0
Choakinek (4686) | 8.7.201722:44
Vypdalo to nějak takto?
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=uAVAh0pDxPw
To v tom kroužku vypadá jak rastr a to uprostřed kroužku vypadá jak klín :­-­). Čili vždy, když se obraz v hledáčku jevil jako rozostřený, tak byl vidět rastr a klín a se zaostřením zmizel? Hmm, pěkná pomůcka. Ovšem otázka je, do jaké míry ve vztahu k rozlišení fotografie, by to bylo účinné, tj. do kolika Mpx fotografie bych s tím byl schopen přesně zvolit rovinu zaostření.
Odpovědět0  0
Doyl2kX (121) | 9.7.20179:07
tak mě nedělá problém MF , pokud se to moc nehýbe. Mám M1mkII, takže není problém . Pokud bude tak dobrý jak můj oblíbenec Helios 44M tak se bude ve tmě fotit suprově a nejen tam
Odpovědět2  0
mlsný amatér (775) | 9.7.201711:13
Tak tak. Já jsem zase fotil, na zkoušku, s Pentacon electric 1,8­/50 z Prakticy a také no problem, fungoval úplně stejně, jako s originálním tělem, t. j. ručně clona a zaostření ­(redukční kroužek je vyroben tak, že clona bezprostředně reaguje na pohyb prstence­), jas hledáčku se ale neměnil, díky jeho jasové automatice a fotky byly kvalitnější, než z kinofilmového negativu.
Odpovědět2  1
mlsný amatér (775) | 9.7.201711:16
Když máš EVF, není co řešit. EVF zobrazuje to, co je na snímači, takže když obraz na snímači je neostrý, bude neostrý i v EVF. ­(v podstatě to funguje stejně, jako kdybys měl v optické pentaprizmě matnici po celé ploše­).
Odpovědět1  1
busy (4706) | 10.7.20178:55
Ale to by platilo iba v pripade ze by ten EVF hladacik mal rovnake rozlisenie ako samotny snimaci cip. Matnica ma voci EVF predsa len jednu vyhodu ­- je analogova ­(ma teoreticky nekonecne rozlisenie­) a ak ju vidis dostatocne velku, dokazes nou manualne zaostrit este presnejsie nez akymkolvek sposobom cez snimaci cip. Takze sa kludne moze stat ze aj ked obraz na matnici nebude idealne ostry, vysledna fotka bude tak ostra ako to len rozlisenie snimacieho cipu dovoluje.

Aj ked zase na druhej strane je pravda, ze EVF umoznuje pri ostreni obrazok zvecsit, takze to rozlisenie, aspon stredovej oblasti, moze byt dostatocne pre idealne zaostrenie aspon toho zvecseneho stredu.
Odpovědět0  0
mlsný amatér (775) | 10.7.201714:10
Add matnice:
Pokud máš objektiv s AF, tak je ostření na plochu čipu, pokud máš na čipu oba typy senzorů, bezkonkurenčně nejlepší. Při ostření mimo plochu čipu musíš zaručit, aby dráha, kterou světlo proběhne od poslední čočky objektivu na plochu čipu, byla za všech okolností na setinu mm stejně dlouhá, jako na plochu matnice a to může být někdy dost problém, zejména když čip je stabilizovaný, tedy ,,plovoucí­" A pro manuální ostření existuje řada MF asistentů, takže perfektně zaostřit se dá i s ne moc megapixelovým hledáčkem.
Odpovědět1  1
busy (4706) | 10.7.201715:01
Ano, mas pravdu, neuvedomil som si ze aj matnica moze byt v inej vzdialensti a moze tiez potrebovat ­"microadjustment­". Ostrenie priamo snimacim cipom ma sancu byt vzdy najpresnejsie.
Odpovědět1  0
mlsný amatér (775) | 11.7.201711:00
Flexarety a Ljubitěly, měly v šachtě výklopnou lupu, takže uměly to, co dnes umí elektronický hledáček Olyho M1. Totiž zvětšit část záběru a tím pádem zpřesnit zaostření. M1 má ještě jako bonus barevné zvýraznění hran, které akceptuje nastavení clony, takže se z něj dá velmi dobře poznat i hloubka ostrosti. ­(Co je ostré, to je barevně zvýrazněné­). Takže komfort, na který optický hledáček běžné zrcadlovky nedosáhne.
Odpovědět2  2
jiri.sefrna (339) | 11.7.201722:47
to ale platí jen pokud je dost světla, s ubývajícím světlem se ztrácí i kontrast a od určité hranice ostré hrany mizí a přes EVF není možné ručně zaostřit. Ani na Olympusu, ani na Panasonicu ani na Sony. Přestane fungovat Focus Peaking a je po srandě, v klasickém pentaprismovém hledáčku vidím pořád více se světelným sklem. EVF mají mnoho výhod, ale s málo světlem si stále poradit neumí. A to s nimi mám nafoceno hodně a jak píšu, při dobrém světle je MF s nimi paráda, opačně je to utrpení. Nakonec jsem od MF objektivů odešel a tak dnes hledáček potřebuju jen pro kompozici a ne jako pomocníka na všechno. Olympus jsem již prodal, Sony A7r také jde do světa budu si muset vystačit s 5D IV.
Odpovědět1  4
Milan Šurkala (6625) | 11.7.201723:05
Každý to máme jinak. Já bych naopak řekl, že i za špatného světla je obraz v EVF pro manuální ostření o několik levelů lepší než v tom optickém.
Odpovědět3  0
jiri.sefrna (339) | 11.7.201723:21
Milane, já netvrdím, že s klasikou zaostřím, jen že v něm lépe vidím, ale např. v tmavém kostele není s EVF šance zaostřit, v hledáčku kromě šumu není vidět ostrá hrana, není se čeho chytit a pomocníci jako focus peaking nefungují. není to všemocné.
Odpovědět1  3
mlsný amatér (775) | 12.7.20179:08
Pane Šefrna a mohl byste nám konkrétně sdělit, s jakým foťákem jste tyhle potíže měl? Protože Já jsem se u Olyho s něčím takovým nikdy nesetkal.
Odpovědět3  2
Milan Šurkala (6625) | 12.7.20179:57
No, nevím, nevím. Řekl bych, že EVF je ve tmě i s tím šumem na mnoha fotoaparátech mnohem, mnohem dál než OVF. A to jak v tom, co jde vidět, tak i v tom, jak se tam dá manuálně ostřit. Dle mých zkušeností na moderních CSC je právě focení v noci jednou z velkých výhod EVF proti OVF.
Odpovědět2  0
mlsný amatér (775) | 12.7.20179:04
Omyl, pane kolego. Slušný EVF má jasovou automatiku a, jak jsem se osobně přesvědčil, velmi dobře fungující; kdysi jsem fotil dno vrtné sondy, když jsem se podíval dovnitř, nebylo vidět skoro nic, ale v EVF se nejen ukázaly všechny detaily, ale automatika bez problémů zaostřila. Jinak řečeno: Když máte kvalitní stroj, můžete s EVF na automatiku klidně vyfotit i černocha v tunelu. Vše je jen o tom, jak nastavit FW, což je ostatně u lepších foťáků nutnost, protože default od výrobce je nastaven tak, aby z foťáku padaly JPG omalovánky, se kterými si poradí i ten nejslabší počítač a nejslabší postprocesingově SW. A ruku na srdce: Kdo z vás si při pořízení nového foťáku poctivě pročetl celý návod?
Odpovědět1  2
busy (4706) | 12.7.20179:36
V tejto suvislosti ma napada ­- uz pred nejakym som v inej diskusii pisal skusenost z fotenia jednej sportovej akcie. Fotil som na krytom zimnom stadione, kde hracia plocha bola velmi dobre a silno osvetlena, ale divaci boli v tme. Okrem fotiek zo samotneho sportoveho diania som chcel aj zopar fotiek pozerajucich sa divakov, ale tu nastal problem. Ked som sa ocami, zvyknutymi na silne svetlo z hracej plochy, pozrel na divakov, videl som prakticky ciernu tmu v ktorej som len tusil nejake tmave pozerajuce sa siluety. Ano, mohol som chvilku pockat kym sa oci prisposobia, ale ­- za tu dobu by mi mohli ujst ine zaujimave zabery, takze to som rovno zavrhol.

A prave vtedy som ocenil velku vyhodu EVF ­- ked som sa pozrel na divakov cez EVF hladacik ­(ktory ma jasovu automatiku­), hned som pekne a jasne videl co idem fotit. Toto by za danej situacie s klasickym DSLR OVF hladacikom bolo v podstate nemozne.

Taktiez plne suhlasim aj s tym defaultnym nastavenim generovania JPG. Ano, viem, ked nie som spokojny s JPG, mozem sa pohrat s RAWom. Ale z cisto praktickeho hladiska, ked chcem z nejakej reportaznej akcie urobit fotoalbum na socialnej sieti ­(kde nejaka extra super kvalita nie je nutna­) tak sa mi moc nechce hrajkat s RAWmi. Fotim preto rovno do JPG, ale v ramci zachovania aspon nejakej kvality mam JPG processing nastaveny uplne inak nez default od vyrobcu ­(odsumnovanie na minimum, EV na ­-1, maximalny cas expozicie na 1­/125 sec, ...­)

A cely navod si vzdy precitam napriklad ja ­(asi som vynimka­) :­)
Odpovědět1  1
mlsný amatér (775) | 15.7.201711:36
Já mám Photoshop nastavený tak, že JPGy mi automaticky otevírá v RAWu. Sám si ce do JPG nefotím, ale občas edituji známému, který fotit neumí, jeho příšernosti a zjistil jsem, že nejjednodušší a nejefektivnější způsob, jak ty špatně naexponované a odšumováním rozmydlené omalovánky aspoň trochu zcivilizovat je právě RAW.
Odpovědět0  2
Doyl2kX (121) | 12.7.201720:58
Jiří , zkoušel jsem to teď pod pergolou a na dvoře s Olympusem M1 mkII a 12­/40­/2,8 ­(21hod­) pršelo automat mě to zaostřil na obou ­(pod tmavou pergolou 2x najel tam i zpět, ale zaostřil­). během 5 minut došla bouřka a silný déšť pak už se automat nechytal, ale ručně to šlo doostřit . Nemohu posoudit jak ostří DSLR, tak se k tomu nevyjadřuji.
Je možné že jsi to s MF vzdal moc brzy.
Odpovědět1  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.