Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
28.8.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes se mrkneme na srovnávací test paměťových karet SDHC, SDXC a microSDHC, které jsou používány v mobilních telefonech, fotoaparátech a jiných zařízeních. Jak jsou na tom s rychlostí? Doplněno o karty Samsung EVO+ a Kingston React.
xysad (3) | 24.11.201619:24
Vcera som testoval Kingston microSDHC 16GB UHS­-I Class 10 High­-Speed, udavane rychlosti rovnake ako pri 32GB verzii ­(vas test­), citacku som pouzil Gembird usb 3.0 ­(kupenu tento tyzden ­- netusil som, ze mozu byt AZ taketo rozdiely v citackach­), ale rychlosti uplne ine ako teoreticke ­- R­/W 90­/45.

CrystalDiskMark 5.2.0
Seq Q32T1: 31.74 ­/ 26.61
4K Q32T1: 6.296 ­/ 1.141
Seq: 31.25 ­/ 23.49
4K: 4.415 ­/ 0.950

obycajna cinska citacka ­- R­/W: 18­/8

v telefone Xperia z1c ­- R­/W: 34­/24

32GB verzia ­(rovnaka ako vo vasom teste­) z vacsej casti zaplnena, vo fone 30­/22
Odpovědět0  0
jis (16) | 14.12.201618:44
Nepřipojil jsi tu čtečku omylem na USB 2.0 port?
Odpovědět0  0
xysad (3) | 15.12.201611:03
Mám iba 2.0 ­(a 1.1 starší pc­), bral som maximum 60MBps, preto sa mi nezdala polovičná rýchlosť. Až teraz som viac googlil, že tých 60 je od dosky, odtiaľ sa rozdvojuje, takže aj rýchlosť sa delí. Hmm takže tu je pes zakopaný.
Odpovědět0  0
jis (16) | 15.12.201611:33
Přesně tak, rychlá karta a USB 3.0 čtečka nestačí, musíš mít i rychlý USB 3.0 port, pak se ti teprve tvá investice zúročí :)
Odpovědět0  0
xysad (3) | 16.12.20169:48
Mne išlo len o to, že som to skúšal v satelite, ten ukazoval dosť malé rýchlosti. Ešte menšie ako cez pc. Pritom tam mal max 100MBps rozhranie rýchlosti.
Odpovědět0  0
Janas3 (1) | 28.7.201623:21
Zkusil jsem koupit některou z dopručených karet, ale s výjimkou těch nejdražších je aktuálně část karet v obchodech už označena jinak. Recenze vznikala během 3 let, a výrobci označení časem mění. Třeba Transcend neuvádí označení karet 600 x nebo 300 x, testovaná Sandisk Extreme je nahrazená v obchodech netestovanou rychlejší atd. Tato recenze je určitě zajímavá, ale časem ztrácí na vypovídací schopnosti a mi osobně při nákupu nepomohla. Hledám 16GB SDHC kartu s rychlým zápisem ve standardní velikosti, ale žádnou z doporučených karet do 400 Kč jsem v obchodech už nenašel. Prakticky jen velmi obtížně, nebo skoro vůbec nejde dohledávat testované předchůdce aktuálně prodávaných karet.
Odpovědět0  0
edimer (3) | 24.6.20165:51
Slušně rozsáhlý a přehledný článek.Docela by mě zajímalo co si myslíte o této paměťové kartě:

https:­/­/youtu.be­/yCbdphTEtDc

Myslíte,že je to jedna z nejlepších karet mezi těmi velmi rychlími a má cenu o ní uvažovat?
Odpovědět0  0
vlado44 (1) | 30.5.201622:35
Chapem, ze rychlost je velmi dolezity parameter pamatovej karty. Ale velmi dolezity je aj kapacita. Mal som problem, ze moj mobil podporoval kapacitu max do 32 GB. A vzhladom na data, co som tam mal bol kazdy GB pre mna dolezity. Ake bolo moje zdesenie, ked som zistil, ze skutocne kapacity boli nizsie od deklarovanych aj o 700 MB, ci dokonca celý GB ­(!­).
Je to normalne? Preco sa toleruje, ked vyrobca napise 64 GB a karta ­(alebo USB fleska­) ma napr. 62,3?
Udaj o skuocnej kapacie by mal byt povinne zverejneny. Ocakaval by som, z ked si uz date tu namahu urobit takyto test, ze udaj o skutocnej kapacite by chybat nemal. Mozno aj v prehladne tabulke, nech vidime, ktory vyrobca ako klame spotrebitela.
Odpovědět0  0
edimer (3) | 14.5.201613:09
Uvažuji o koupi nějaké karty.A tento článek mi velice pomohl.Zde mám tip na dobrou paměťovou kartu.Třeba to někomu pomůže.Jsou tam krásně vidět rozdíli co uvádí výrobce a jaká je realita.
https:­/­/youtu.be­/4hzB8M_3paw
Odpovědět0  0
jis (16) | 15.5.201616:08
"Jsou tam krásně vidět rozdíli co uvádí výrobce a jaká je realita.­"
Já bych řekl, že naměřené hodnoty odpovídají tomu, co uvádí výrobce:
Class 10 = zápis 10 MB­/s.
Až 48 MB­/s = maximální rychlost čtení.
PS: Testování rychlosti zápisu a čtení v integrované SD čtečce v notebooku a zkopírování jedno velkého souboru svědčí pouze o zcela amatérském provedení testu.
Odpovědět0  0
edimer (3) | 20.10.201510:23
Díky za skvělí článek.Já používám SanDisk Micro SDHC UltraAndroid 16GB UHS­-I U1 a v pohodě zvládá FullHD 1080p video a při kopírování je úžasně rychlá viz:

https:­/­/youtu.be­/pqjTGs74Sgc

Velká spokojenost ! :­-)
Odpovědět0  0
zivan (1) | 16.10.201510:11
Vypada to, ze se minimalne u 16GB Samsungu Pro zmenila radikalne cena ­(nebo to jsou pribalene kusy jako darek treba ke kamere, ktere eshopy vyndaji prodavaji samostatne?­)

Samsung Pro 16GB ­- v clanku 564Kc ­-> nektere ocbhody ji maji tesne nad 200Kc

Btw. v prvni tabulce posledni strany mate u nekolika karet minusovou cenu. Kde muzete nakoupit a jeste vam za to zaplati? :)
Odpovědět0  0
Paladin138 (1) | 27.9.201513:07
Chtělo by to test nějaký paměťovky ze serie SanDisk microSDHC Extreme Pro pro porovnání s SanDisk SDHC Extreme Pro Cl.10 UHS­-I. Zda­-li je rychlost čtění­/zápis stejná i v menším děle.
Odpovědět0  0
Mr.Lolendo (1) | 12.9.201513:15
Mám dotaz. Jak jistím jaké max rychlosti podporuje paměťový slot zařízení? Protože nikde to není psané. Jedině maximální kapacita ale ta není většinou pravdivá, protože je zde možnost dát vyšší kapacitu.
Odpovědět0  0
honza_lin (5) | 8.11.201411:31
Proč nově zařazené karty do testu již netestujete programem HD Tune Pro? Díky tomuto programu bylo vidět, že u některých karet dochází ke změně rychlosti v závislosti na tom, zda jsou data čtena ze začátku, či z konce konce karty ... což je zajímavé. Tento jev by se u paměťových karet a SSD sidků vyskytovat neměl.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 8.11.201413:14
Ano, je to zajímavé, ale je to jen pro čtení. Mnohem zajímavější by to bylo, kdyby to bylo vidět u zápisu. AS SSD něco takového měřit umí, ale přijde mi, že výsledky nejsou ideální ­(vždy při zápisu se v polovině propadá rychlost, když vytváří nová data ­- u každé karty to tak vypadá, že v polovině má nějaký zásek­). Pokud víte o nějaké solidní aplikaci, která to umí změřit i u zápisu a bez problémů, dejte vědět.
Odpovědět1  0
Sinpa (2) | 6.8.201418:27
Zkuste ještě test rošířit o ADATA SDHC Premier Pro ­(ASDH32GUI1CL10­-R­).
Používám je k plné spokojenosti, poměr cena­/výkon mi přijde velmi dobrý.
Naměřené čtení­/zápis 82­/65

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
RiMr (756) | 6.8.201413:26
...zrovna předevčírem jsem se byl v Megapixelu kouknout na Panasonic FZ1000 a natočit v prodejně pár zkušebních záběrů. Když pominu očekávané a mnohde duskutované tlačení Sony RX10 ­(včetně takových fint jako vytočená dioptrická korekce u FZ1000 ­"vidíte sám, že ten hledáček oproti RX10 není nic moc­" ale i prostě nepravd ­"ono to protlačování FZ1000 je jen marketingová záležitost, RX10 fotí mnohem líp, FZ1000 nás zklamal­" atd atd­), mě dostalo, když jsem vytáhnul svoji kartu z GH3, Patriot třídy 10. Klučina hned začal ­"ale jestli chcete zkoušet 4k video, tak na to potřebujete lepší kartu, takovou, co má minimálně sto mega!­" A já jsem se zeptal, sto mega čeho, megabitů nebo megabytů? Klučina znejistěl a bylo vidět, že vůbec neví, o čem to melu. Říkám mu ­"no on FZ1000 natáčí 4k video s datovým tokem 100 megabitů, což je ale 12,5 megabytů za sekundu, což zvládne každá slušná karta class10 bez jakýchkoliv problémů­". No že né, kdepak pane, my jsme byli na školení, ale já jsem si stál s úsměvem za svým, koukal na mě, běžel k počítači, něco tam zuřivě hledal... Kartu jsme tam dali, samozřejmě zvládla ukládat 4K 100Mb video zcela bez problémů. Klučina z Megapixelu říkal ­"ale my jsme byli na školení od Panasonicu a ti tam říkali atd atd­" a ukázal mi na počítači karty, které prý jsou nutné pro 4k záznam. No není divu, když karty které mi ukazoval stály několik tisíc a ty moje Kingstony v class10 stály nějakých šest stovek jedna.
Pro mě to bylo hlavně utvrzení v tom, že už ani v tom Megapixelu se nemůžu spolehnout na radu, protože je docela možné a pravděpodobné, že mi nenaškolí to co je lepší, ale to, na čem je lepší vejvar..
Proti tomu klučinovi nic nemám, on prostě jen nevěděl a zřejmě plnil pokyny...
Odpovědět1  2
RiMr (756) | 6.8.201413:29
Píšu o Patriotu a Kingston ­- platí pro obojí ­- zcela bez problémů.
ADaty mě trochu zlobily.
Odpovědět0  1
Zanzibarman (6) | 11.1.201422:56
výborný test a A­-Data mě příjemně překvapily kvalitou :)
Odpovědět0  1
nephilim (906) | 11.1.201417:00
Opět se mi potvrdilo, že si počínám správně, když už roky kupuji paměťová média od Transcendu.
Odpovědět1  3
neutrinograf (514) | 8.11.201822:33
já rožněv!
Odpovědět0  0
jis (16) | 5.1.201415:36
Dobrý den pane Šurkala, velmi vám děkuji za obsáhlý a detailní test. Měl bych však prosbu pro příště, v popisu testovací platformy nezapomeňte zmínit typ použitého USB 3.0 řadiče a verzi jeho ovladače. Neméně důležitá je také informace o verzi firmware v řadiči a čtečkách. Tím nechci říci, že je takto celý test k ničemu, ale například tvrzení, že karta A­-Data 8GB SDHC Class 4 byla nekompatibilní se čtečkou od Transcendu je o ničem, když nevíme jaká verze fw byla ve čtečce Transcend. Aktualizovaný firmware čtečky může totiž podstatně zvýšit rychlosti čtení a zápisu a zlepšit kompatibilitu s některými typy karet. Jak bych si to představoval, viz moje vlastní měření rychlosti čtení a zápisu karty Samsung microSDXC 64GB Class 10 Pro: http:­/­/androidforum.cz­/post717104.html#p717104
Test by stálo za to rozšířit o jednu kapitolu a to o srovnání samotných čteček, nejen z hlediska jejich výkonu a stability, ale i o vaše zkušenosti z jejich praktického používání, které jste určitě při obsáhlém testování karet nasbíral. Sám jsem velmi spokojen se čtečkou Transcend TS­-RDF8W. Zvolil jsem tento model s připojením přes kablík, protože neblokuje sousední porty jako model RDF5. Zpracování včetně kabelu, obalu a manuálu je příkladné. Firmware ve své 22. verzi má slušně optimalizovaný a vychytaný díky tomu, že je tato čtečka na trhu již dva roky a pět měsíců. Ke čtečce lze navíc zdarma stáhnout Transcend® Recove?™ Software, který slouží pro záchranu a obnovu dat. Jsem s ní tak spokojen, že pořídím ještě jednu pro rychlé kopírování na stejný typ karty. Vřele ji doporučuji, opravdu si to zaslouží.
Odpovědět0  0
jis (16) | 23.1.201416:27
Dobrý den pane Šurkala, můžete prosím doplnit informaci o verzi firmware alespoň ve čtečce Transcend?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 2.2.201414:14
Dobrý den. Tak jsem se konečně dostal k těm čtečkám a zjistil Vám ty firmwary. U Kingston MobileLite G3 se mi verzi firmwaru nepodařilo zjistit. Kingston USB3.0 Media Reader měla verzi 0125, přeflashoval jsem na 0131. Čtečka Transcend měla firmware TS07, nyní je flashnut na TS22. Nové firmwary se v testech karet objeví až po další aktualizaci článku, již testované karty se přetestovávat nebudou ­(drtivou většinu z nich už nemám k dispozici­).
Odpovědět1  0
jis (16) | 2.2.201415:03
Naprosto perfektní, moc vám děkuji.

> U Kingston MobileLite G3 se mi verzi firmwaru nepodařilo zjistit
Pokud je mi známo, její fw nelze aktualizovat. Tím pádem není zdaleka tak zajímavá, jako zbylé dvě čtečky.

> Čtečka Transcend měla firmware TS07, nyní je flashnut na TS22.
Páni, tak to byla opravdu velmi stará verze. Věřím, že s novým fw čtečka nebude mít s kartou A­­-Data 8GB SDHC Class 4 žádný problém a bude dosahovat ještě lepších výsledků.

> již testované karty se přetestovávat nebudou.
To je bohužel jasné.
Odpovědět0  0
honza_lin (5) | 12.10.201316:01
V první řadě chválím autora za perfektní a rozsáhlý článek s testem paměťových karet!

Pokud je na dále počítáno s jeho postupným doplňováním o další modely, velice by mě zajímalo, jak v by v testu obstály nové karty SanDisku SDHC Extreme. Karty s uváděnou rychlostí 45MB­/s ­(která je i součástí testu­) přestal již výrobce vyrábět a nahradil je kartami, které mají udávanou rychlost čtení­/zápis až 80­/60 MB­/s. Protože drahá verze Pro také nedosáhla slibovaných 95 MB­/s, ale pouze 80MB­/s při čtení, mohlo by tak jít o zajímavé srovnání.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 12.10.201317:40
Test se průběžně doplňuje, toto je jeho druhé vydání. V době psaní první části testu byly ještě 45MB­/s SanDisky aktuální ­(80­/60MB­/s verze se teprve uváděly na trh a starší verze jsou ještě stále k dostání­). Ve třetím kole uvidíme, je možné, že se na novou řadu Extreme podíváme.
Odpovědět0  0
RR (79) | 13.9.201310:58
je dobra, ale co pridat jeden sloupec cena za GB ­- asi by to reklo vice. Moc prace by to nedalo.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 13.9.201311:36
Původně tam byl, ale nakonec byl zrušen a pracuje se na nějaké vhodnější formě ­(ideálně pro všechny kapacity dané řady, neboť cena za GB pro 4GB a 8GB kartou bývá dost často naprosto odlišná­).
Odpovědět0  0
honza_lin (5) | 12.10.201316:05
Domnívám se, že uvádět cenu za GB je v testu rychlosti paměťových karet zbytečné. Navíc ceny karet se postupně mění a je tak nesnazší porovnat ceny např. na Heurece.
Odpovědět0  0
ODSakEda (26) | 11.9.201315:18
Pane Milan Šurkala, mám takovou neblahou zkušenost s , pravda nejlevnější v poměru kapacita­/ceny­/rychlost ­- alespon teoretická..., SDHC kartou od A­-data, šlo o Class10 tuším 16GB s nějakým přívlastkem ultra nebo tak něco..., ale po zaplnění z víc jak poloviny kapacity se najednou zápis i čtení a tedy i práce fotoaparátu výrazně zpomalila!

Jednou jsem takovou kartu vzteky rozlomil a obsahovala dva­(!­) placaté pamětové čipy a tak jsem nabyl dojmu, jako by tyto měly možná jen jeden společný řadič a jakoby se data z prvního čipu, po jeho naplnění, musela vždy přelít do druhého, tedy jakoby měli jen jeden řadič člili jakoby byli zapojeny do série nebo tak nějak. :­-­(

Nejsem technický odborník přes IT a tak se omlouvám za nepřesné termíny. Tímto vás prosím, jetli by jste mohli zahrnout vždy i test poklesu rychlosti při zaplnění nad 50%! Mohlo by se hodnocení především nejdůležitějšího parametru ­- rychlot zápisu, relativně výrazně zamýchat ­"kartama­"!!! Vlastně zamíchat ­"kartama­" u ­(pamětových­) karet ;­-)
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6644) | 11.9.201315:45
A­-Data karet mám doma několik ­(dokonce dvě ty rychlé, jmenovalo se to Turbo Series­), ale nic takového jsem nezpozoroval ­(do testu se nedostaly, protože už nejsou v prodeji­). Co se týče toho průběhu, tam je to komplikované, neboť toto testuje HDTune, ale ten není schopen měřit zápis u paměťových karet. Zkoušel jsem také naprogramovat něco vlastního, ale zatím mi to nefunguje natolik, abych byl spokojen. Může se ale zkusit zapnil kartu z poloviny a pak spustit test, tam ale nevím, jak to poberou ty programy. Ono se dá dokonce testovat zaplnění celé karty ­(nyní se testuje na jednom GB­), ale to by provedení jednoho testu trvalo hodiny ­(testování se pro přesnější výsledky provádí několikrát­). Ne všechny karty jsou však k dispozici pro dotestování.
Odpovědět0  0
Ganec (869) | 11.9.20139:43
Vďaka za test.

Je dobré vedieť že na tvrdenia v špecifikáciách sa ­(samozrejme plus­/mínus­) dá spoľahnúť.
(tým myslím že sa podľa nich aspoň dá orientovať­)

A že keď je uvedená jedna hodnota, tak to znemaná aj čítanie aj zápis.
(a nie sú za tým žiadne kulehy)
Odpovědět0  3
shasler (37) | 11.9.20138:50
"U zápise se situace mění.­" ­-> ­"zápisu"
Odpovědět0  1
Wolfsteen (2) | 9.9.201315:44
Docela by mě zajímaly výsledky těchto nových karet:
[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]

a

[odkaz, pro zobrazení se přihlaste]
Odpovědět0  0
Wolfsteen (2) | 9.9.201315:46
Jo a docela by bylo zajímavé udělat test praktického dopadu při ukládání větších RAWů s různými kartami.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6644) | 9.9.201316:19
Nebojte, další karty jsou v plánu a zrovna Transcend by měl patřit mezi první, o které se tento přehled rozšíří ­(zatím to ale nemohu slíbit­). Co se týče praktického efektu při ukládání RAWů, zde je problém, neboť nemám fotoaparát, na kterém by se to dalo testovat ­(můj nepodporuje UHS­-I, a tak se velmi rychlé karty už neprojeví­).
Odpovědět0  0
honza_lin (5) | 12.10.201316:26
Protože nejrychlejší karta dosahuje rychlosti 80MB­/s a RAWy z moderních zrcadlovek mají okolo 25MB, vychází to na nějaké 3,2 snímků za sekundu ... rychlost sériového snímání snad všech nových foťáků toto číslo přesahuje. Rychlost sériového snímání se použitím i té nejrychlejší karty tedy podle mě nezvýší!
Výhoda rychlých karet tak spočívá pouze v tom, že se rychleji uvolní buffer foťáku a může být možné pořídit delší sekvenci snímků při rychlém sériovém snímání. Zrychlí se ale například prohlížení a zvětšování pořízených snímků ... to mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. Používám kartu SanDisk Extreme 45MB­/s a jen pokud je zrovna zaplněná, použiji nějakou jinou záložní SD kartu ... na rychlosti foťáku ­(Canon 550D­) je to okamžitě znát. Proto, i když režim sériového snímání prakticky nepoužívám, bych do pomalejší karty již nikdy neinvestoval.
Odpovědět1  0
snejdy (282) | 9.8.201420:54
já si nedavno musel kupovat 80MB­/s karty ­(taky sandisk extreme­) protože i u JPEG sériového focení pomalejším kartám behem chvíle došel dech a snímkovací frekvence šla dolů cca po deseti fotkách. Taky je dost nezanedbatelná pak rychlost přenášení do PC když se odněkud vrátim a mam stahnout třeba 12 GB záznamů...
Odpovědět0  0
lukassnb (1) | 17.5.201619:02
Zrovna vcera jsem si testoval novou K­-1 od pentaxu.... Mam nejake starsi karty, Sandisk Ultra Plus 32Gb SDHC I 48Mb­/s cteni, zapis neuveden, Sandisk Extreme 16gb SDHC I 45­/Mb­/s, zapis 40Mb­/s ­(karta ktera je tu testovana­) Adata 16gb SDHC, class 10, a novou cerstve koupenou kvuli tomuhle fotaku Samsung PRO+ 64gb SDXC I, cteni 95MB­/s a zapis 90MB­/s a musim ric ze jsem klamanej.

RAWy jsou kolem 40Mb a vsechny karty co jsem vyjmenoval jsem si testoval sekvencnim snimanim dokud se fotak nezpomalil, coz je pri nejvyssi rychlosti 17 RAWU, vsechny karty to zvladly pak se sekvence zpomalila a ja prestal fotit. Zapis na Adata trval 80sec, vecnost, taky shit karta. ale co me prekvapilo i ta nejnovejsi a nejrychlejsi karta co mam, tedy samsung byla stejne rychla jako oba sadisky, respektive jen o vterinu rychlejsi. takze to co pises je tak nejak pravda, myslel jsem ze kdyz budu mit rychou kartu tak to fakt bude znat a ono nic, rad bych vedel limit zapisovani K­-1.

btw meril jsem to lajckym zpusobem, sekvencni snimani, stejne nastavene hodnoty a pak zmacknout spoust cekal jsem nez se rozsviti led ktera znaci pristup na kartu, zacal jsem stopovat cas a kdyz fotak zpomalil prestal jsem fotit, vetsinou jsem udelal jeste jednu fotku po plne rychlosti .... a pak jsem cekal nez ledka zhasnne.

Sandisk Extreme ­- 26sec
Sandisk Ultra Plus ­- 25sec
Samsung PRO+ ­- 24sec
Adata ­- 80sec

Muj kompletni test vcetne fotek karet zde
http:­/­/www.pentaxforums.com­/forums­/190­-pentax­-k­-1­/321296­-write­-speed­-sd­-card­-test.html#ixzz48vw4eKr8
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.