Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia
Komentáře od třebaň
Velká tlama RF bajonetu např. EOS R100 může poněkud frustrovat ale ukrytá za malinkou, byť nestabilizovanou dírečkou f2,8 tohoto pancake, může i příjemně uspokojit :­-­).
Asi ta nejlevnější a nejlehčí kombinace na dnešním APS­-C trhu se spolehlivým fázovým AF, ničím nepřekvapí ale taky nezklame.


OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Já mám v povědomí Hasselblad ­(500­) ze slavného Antoniniho filmu Zvětšenina.
Konstrukce H1 a H2 umožňovala ­(před dvaceti lety¨!­) používat filmová nebo digitální záda. Cena za tělo byla nějakých 40.000 dolarů. Podobná unikátní konstrukce asi dnes už neexistuje. Novější systém X už je jen digitální.
Mimo Zeisse tehdy s Hasselbladem spolupracoval na výrobě objektivů i Fujifilm.
Ukončení výroby­/podpory této středoformátové ikony po dvaceti letech asi bylo nevyhnutelné. RIP.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Doufejme, že ceny konkurenčních FF fotoaparátů s vrstveným senzorem půjdou dolů alespoň o 10%. Možná, že taky prodeje Z9, zato majitelé věhlasné D850 mají o čem dumat.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Ještě loni na podzim kolovalo info že se chystá M50iii. Teď to vypadá tak, že M50ii se doprodává za necelých 14.000,­- ­(velmi dobrá cena­).
Canon obvykle ukončí výrobu, když má náhradu, v tomto případě objektivy RF­-S. Vyjma zmíněných skel bude další na řadě EF­-M 11­-22mm. Asi měsíc už máme nové tělo ­- EOS R50, které je asi lepší ale momentálně taky výrazně dražší. Jaká bude nabídka skel RF­-S, když Canon váhá s podporou třetích výrobců s AF na rozdíl od EF­-M ­(Sigma a Viltrox¨­)?
U mně osobně vzbuzuje APS­-C systém Canon mnoho otázek a asi bych momentálně ani do EOS M ani do RF­-S neinvestoval ­(na rozdíl od FF­-RF­). Vybavení EOS M vydrží roky, a po definitivním ukončení by náhradní díly a servis měl pokračovat odhadem 5­-10 let. V Japonsku je tento systém ­(Kiss M­) velmi populární a Canonu by náhlé ukončení podpory neposloužilo.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Na video­-upoutávce odhalil někdo bystrozraký v pozadí číslici 8 ­- tedy Z8. Osmička mi připomíná věhlasnou D850, ale přebírá spoustu parametrů od Z9, která byla velmi dobře přijata. Tělo má být vyrobeno pomocí uhlíkových vláken.
Po čínských webech koluje cena kolem 3.600USD což by znamenalo podstřelení R5 i A7RV za fotoaparát s vrstveným senzorem ­(osobně si myslím, že cena bude spíše kolem 4.000USD­) a velmi kvalitním AF se sledováním a identifikací objektů.
Nikon nakonec taky ­"umí­" 10bit HEIC, i když na vzestupu je bezpoplatkový AVIF od Google, který bez milosti skoncoval s podporou konkurenčního JPG XL v Chrome. Nicméně Adobe ale i další tyhle dva kvalitní kompresní formáty podporují ­(hurá!!!­).
Nikon se zřejmě mimosoudně vyrovnal s RED ohledně legality interního N­-raw komprimovaného video kodeku, uvidíme, zda si najde cestu i do Z8.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Předchozí Xiaomi 12 Ultra zas tak úplně nezabodovalo, problém byl s protisvětlem ­(kvalita vrstev?­) a nekonzistentním přechodem mezi různými ohniskovými délkami.
Hlavní 1­" senzor 13 Ultra je osazen stabilizací, clonou 1,9 nebo 4 a 8 čočkovým objektivem z COC materiálu ­(cyklický olefinový kopolymer­) s optickými vlastnostmi ne nepodobnými sklu a poskytuje až 14bit rawy.
Nicméně celkem tady 6 máme ohniskových délek: 12mm 0,5X ultraširoký, 23mm 1X hlavní, 46 mm 2X hlavní, 75mm 3,2Xtele, 120mm 5Xsupertele a 240mm 10X.
Výhodné pro ovládání této soustavy může být příslušenství, které zahrnuje nacvakávací rukojeť s bezdrátovým ovládáním, spouští a zoomovacím prstencem s analogickou funkcí jako např. sony zv­-e1 s motorovým zoomem. S tímhle gripem mobil už připomíná jakýsi hybridní mobil­-kompakt :­-­) a dále 67 mm adaptér a filtr.
13 Ultra je globální, cenu očekávám min. kolem 30­-40 tis. Kč.





OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Canon zřejmě odkryl temnou stranu síly:­-­), kdy na rozdíl od konkurence, která umí zvýšit rozlišení 4x pomocí posunu snímače, to R5 má zvládnout ca 9x a šlape na paty v tomto ohledu i na 100 MPx středoformát Fuji GFX.
Pokud bychom chtěli dosáhnouti teoretického rozlišení 400 MPx na FF senzoru v jednom snímku, jsme omezeni difrakcí a bude nutno použít clonu max 2,8 a modré světlo, ­(odhlédneme­-li od kvality objektivu­). S rostoucí vlnovou délkou ­(červené světlo­) a menší senzor se rozlišení díky difrakci samozřejmě výrazně zhoršuje.
Nyní máme v podstatě dvě cesty zvýšení rozlišení­-posunem snímače ve fotoaparátu nebo AI algoritmy ­- viz Topaz, DXO, Adobe...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Amazon ani nenabídl DPR k prodeji, asi by to bylo moc složité i když rozhodnutí o ukončení činnosti padlo údajně už letos v lednu.
Navíc neexistuje žádný plán archivace, takže obdivuhodné know­-how tohoto foto­-serveru, který sledovala celá generace fotografů, možná prostě nenávratně zmizí, pokud se nenajde někdo ochotný zafinancovat aktiva popř. chod serveru.
Smutek a podpásovka.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Hlavní 50MPx senzor je Sony IMX878, rozměrově ­(1­/1.13­" neboli 11,4 x 8.6 mm­) je prakticky shodný s konkurenčním 1­/1.13­" HP2 od Samsungu a jenom o chlup menší než typ IMX989 ­- typ 1­". Světelnost f 1,6 je vysoce nadstandartní a odpovídá FF ekvivalentu f4,8.
Prémiové fotomobily ­(nad 800 USD­) používají interní velmi rychlé paměti UFS 4,0 ­(zatím max 2TB­) s rychlostí zápisu­/čtení srovnatelnou s SSD­-NVME takže SD karty se nekonají. ­(Proč proboha nejsou takové paměti ve fotoaparátech?¨­) Snad jen škoda, že tenhle model ­(honor obecně?­) nabízí kratší dobu aktualizací než např. Samsung.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
S5ii má velmi dobrý poměr cena­/výkon a umí v podstatě všechno ­(možná až moc­) co bych čekal v roce 2023. Nicméně konkurence v této kategorii je hodně tvrdá a Pana by měl přijít s nějakou významnou inovací ­- možná S1ii?.
Přečetl jsem si i ten legrační PR text a cituji naprostou perlu: ­"Extrémně účinná stabilizace obrazu se pak neskloní před prachem, bouřkou...­".
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Canon je prostě Canon. Nejlevnější FF RP je za 900€, APSC velmi dobrá R7 s IBIS za 1600€ a teď FF R8 bez IBIS za 1800€. Politika nelicencování RF bajonetu ­(snad jen vyjma RED­) odrazuje možné zákazníky.
Na druhou stranu STM skla jako např. 35­/1,8, 85­/2, 100­-400 jsou vybaveny OIS a myslím, že se tak dá vystavět slušný cenově přijatelný fotoarzenál s R8 a výhodou prvotřídního AF a slušným obrazovým výstupem do ISO 12 000.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Fotoaparáty rostly o 11% za rok 2022, mobily postihl pokles o 11%. Samsung a Apple si polepšili, zřejmě na úkor čínských výrobců ­(zejména XIAOMI­) ale oba giganti i přes kvalitní high end zaznamenaly pokles zisku i obratu. Řada Samsung A používá low­-endový korejský senzor SK Hynix.
Sony rostl a má už 55% na trhu senzorů a to díky ca 10­-leté spolupráci s Apple, který chystá do iPhone 15­-16 vyjma periskop­-zoomu i údajně zcela nový Sony senzor s podobnou dvouvrstvou strukturou fotodioda ­- gate ­(brána­) jako Samsung HP1 pro zvýšení dynamiky.
Mimochodem aktuální cena nerozbaleného iPhonu z roku 2007 na aukci ­(https:­/­/auction.lcgauctions.com­/bids­/bidhistory?itemid=729­) je kolem 15.00USD, ve finále se očekává až 50.000 USD :­-­)­))
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
1­/ DVTG zvyšuje odolnost proti přepalům ­(lepší dynamický rozsah ve světlech­).
2­/DSG simultánně vyčítá data pomocí dvou různými koeficientů konverze: 1xCG ­(normální expozice­) vygeneruje dynamiku 10 bit a druhý 4xCG ­(expozice na stíny­) přidá 2 bity ­(dynamika 12bit­).

OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
V historii FF optických zoomů si zatím nikdo ­(z veteránů Canon, Nikon, Zeiss...­) netroufl navrhnout a skloubit kompaktní ultraširoké sklo s portrétním teleobjektivem s konstantní světelností F4. Obrovské zkreslení na široké straně krotí elektronika ve foťáku, v případě vyvolání raw asi bude nutno počkat na update ACR apod.
Tohle unikátní sklíčko může nahradit duo 16­-35­/f4 a 24­-70­/f4 a stát se univerzálním zoomem s využitím i pro FF vlogg. Ostřejší a výrazně lehčí než 24­-105­/f4 byť bez stabilizace. Cena je prakticky shodná, kolem 38.000,­- na Amazon.de. ­(Amazon.com ukazuje o 200USD více v neprospěch 24­-105­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
S5 II asi aktuálně nabízí nejlepší poměr cena­/výkon FF hybridních kamer. Zvláštní, že Pana neimplementoval fázový AF do GH6.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Analogoví veteráni, pamětníci slávy Pentaxu, odmítači digitální sterility­/manipulace­/AI asi jásají i když jsem to pochopil tak, že RICOH­/PENTAX teprve film zvažuje. Jaký bajonet?
Osobně se mi moc líbí středoformát Pentax 67 TTL, ale co když se něco vysype?
Každopádně Leica již vzkřísila a úspěšně prodává analogovou legendu M6 s nesmrtelným M bajonetem, ale Leica tvrdí, že má komplet náhradní díly na min. dva roky.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Dobrý začátek: dálkoměr s Leica M bajonetem a minimalistickou konstrukcí. Nemohu tomuto startupu nefandit!!!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Prodeje v roce 2019 ­(leden­-říjen­): 12.7 milionů kusů, letos 6.5 mil.
Regulérní členové CIPA jsou tradiční výrobci ­(Canon, Sony, Pana, Fuji, OMDS, Ricoh, Nikon, Tamron, Sigma, Kenko­), CIPA nezahrnuje statistiky čínských výrobců objektivů nemluvě o produktech podporujících členů CIPA jako Adobe, Apple, Huawei, Honor, Vivo, Carl Zeiss a další. Leica a Xiaomi nikde nefigurují.
Osobně řadím mezi fotoaparáty i prémiové mobily. Co nekonečný zdroj AI pro výtvarnou tvorbu, imitující umělecké styly včetně fotografie jako Stable Diffusion, Midjourney, DALL­-E a další? Třeba Adobe Stock bude tyto tzv. generativní AI díla nabízet s tím, že vlastně zas tak nezáleží na tom, jaký nástroj autor použije.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Podle testu na FE bajonet není vůbec špatné a pro Z6 nebo APSC bude tohle sklíčko za 6.000 Kč asi OK. Nikon licencuje Z bajonet pro další třetí výrobce a od příštího roku přihodí Sigma 16 skel. Canon licencuje svůj RF bajonet s plným AF výrobci profi kamer RED a zřejmě zůstane v tomto přístupu­-nelicencovat RF s AF třetím výrobcům objektivů­-osamocen. Nicméně všichni vykazují výrazně rostoucí prodeje bez ohledu na licenční politiku. Jedním z hlavních tahounů růstu prodejů je slabý jap. jen za situace, kdy 90% tržeb se realizuje v zahraničí.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
"společnosti Leica a Xiaomi spolu vytvořily zajímavý koncept smartphonu Xiaomi 12S Ultra Concept­" Vidím to podobně. Je to koncept ­- ­(zatím­) nepraktický a asi i neprodejný, ale přece existovaly 1­" Nikony J1 s několika výměnnými skly a taky adaptérem FT1 pro FF DSLR objektivy Nikon. Mimochodem Laowa má 9 mm FF sklíčko pro bajonet M, po přepočtu tedy ca 24 mm.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Japonský jen za rok vůči dolaru prudce poklesl což vede ke zvýšení exportu ale rostou ceny surovin. Přitom inflace v Japonsku činí pouhá 3% a nezaměstnanost 2,6%. Bank of Japan jako jedna z mála nezvyšuje úrokové sazby. Co z toho plyne? Ceny výrobků na domácím trhu rostou jen velmi zvolna a na zahraničních jsou levnější a lépe se prodávají ­- zejména na dolarových trzích. Těžko říct co je u Sony high­-end, protože Sony prodává skutečně velmi drahou techniku pro TV nebo řadu Venice a FX pro profi video a Hollywood. Prodeje mobilů Sony jsou spíše symbolické, např. v Británii činí asi 1,5% trhu ­(iPhone asi 65%­), zato Sony fotočipy jsou velmi úspěšné a nikoli náhodou Sony uvádí novou značku LYTIA senzorů pro mobily.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Racek se střemhlav vřítí do houfu turistů u kašny, vytrhne za letu vyjukanému turistovi zmrzlinu z ruky, zakličkuje a odlétá s lupem mezi střechy :­). Pohotový a připravený fotograf v okně na náměstí má nastaveno celoplošné zónové ostření, oční AF a sledování. Zamkne ptačího lupiče při náletu a pokud bude celá akce trvat vteřinu, měl by mít 36 snímků ostrých ­(u R6ii předpokládám úspěšnost 90 %­).
Jinak R6iii by měla mít i oslíka, mezka, mulu a dromedára :)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
RV vs R5. Sony musí proti prvotřídnímu Dual Pixel AF Canonu nasadit dedikovaný AI procesor a nový stabilizační algoritmus. Stojíte na přejezdu ­(imaginárně­) a máte na výběr točit­/fotit blížící se vlak:­), auto, chodce ­(otočeného zády!­), cyklistu, motorkáře, hmyz, vlka, letadlo, ptáčka...Pro RV to absolutně není problém. Sony protlo A1 + Siii + Riv a přidalo leccos navíc. Ale kde jsou ty časy, když Ri vážila ani ne půl kila. Cena RV­/R5 je ca 3900 USD, kdo nepotřebuje ­"tolik­" video, tomu postačí Riii­/Riv ­(2.000­/3000USD­), nebo i Fuji XH2 ­(ta ale musí dotáhnout AF­). Kdo chce nekompromisní rychlost, musí samozřejmě sáhnout po A1.
Full Frame senzory ­(nevrstvené­) mladší 10 let fotí perfektně, výběr je obrovský, teď jde vývoj k rychlému a spolehlivému AF.
Celkově superhybridní RV pravděpodobně splní každé přání fotografa­/videotvůrce popř. jako odlehčená B­-kamera k A1 nebo Siii. Škoda, že Sony nemá vychytávku jako Panasonic s nahráváním přímo na SSD z USB­-C, protože rychlé CFA karty Sony jsou ku*****y drahé i když RV zvětšila interní paměťový buffer na dvojnásobek proti Riv. Příležitostný fotograf­/videotvůrce má k dispozici slušné fotomobily, v běžně osvětleném interiéru používám na video 13 mini­-úplně v pohodě.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
M6 a M3 byly zatím nejúspěšnější fotoaparáty Leicy a nemyslím si, že by německý výrobce udržoval exkluzivitu á la Ferrari. Kolem roku 2000 byla Leica kousíček od bankrotu a je zázrak, že přežila tsunami digitálních kompaktů a loňský rok byl mimořádně úspěšný. Možná přežila díky Die Hard analogovým freakařům a své umíněnosti, vždyť každý kus je vyroben ručně a individuálně testován! Letošní M6 je z 95% M6 z roku 1984, zinek byl nahrazen bronzem, hledáček pochází z modelu M­-P a povrch z modelu M11, pouze některé elektronické díly jsou úplně nové. Jedná se o analogový komerční fotoaparát, nikoli speciální edici. Původní M6 v roce 1984 stála kolem 1 700 USD což dnes představuje ca 4 000 dolarů. Na ebay lze občas zahlédnout kousek z nějaké speciální edice s cenami od 4 000 ­- 45 000 USD.



OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Vivo, Oppo, Xiaomi i Sony ­(Pro 1 mkii­) chystají globální prémiové fotomobily s 1­" snímačem a novým Snapdragon Gen 2 a vyzvou trh fotoaparátů. Primitivní kompakt ZV­-1F naopak ohrozí tyto fotomobily svou lácí. Schyluje se k 1­" válce klonů ­- ale která strana je temná a kam se přikloní Darth Vader? :­)­)­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Právě řeším jakou raw apku na moji zánovní 13 mini . Všichni chválí Halide, ale cena je 10% ceny mobilu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Copy­-paste je užitečná funkce a FX3 dostává menšího brášku za poloviční peníz, který v pohodě může plnit funkci B nebo C kamery. FX30 drsně cenově podsekla GH6 a H2S, které překonává autofokusem, byť v některých funkcích možná zaostává. Myslím, že pro začínající ­(mladé­) tvůrce se jedná skutečně o velmi přitažlivý produkt.
Srovnání s iPhone 14ProMax, Z30 a FX3­/A7Siii pro příp. zájemce: https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=3heQQKhfOns
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Jedná se již o osmou generaci 35­/1,4 Summilux a druhou s plovoucím členem ­(FLE­). Plovoucí člen umí kompenzovat ostření objektivu na rovinu senzoru při změně clony, což nebylo u filmových rangefinderů zapotřebí. První Summilux 35­/1,4 z roku 1961, ­"Steel Rim­" se prodává za ca 25.000 USD, neboli 60 dolarů za gram ­(cena zlata je dnes kolem 53 USD­/gram­). Navíc se proslýchá, že Leica oživí legendu a jeden z nejlepších fotoaparátů všech dob ­- M6 nebo M7 ­- v nějaké podobě a snad ještě letos. Hurá:)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Pokud by náhodou někoho zajímalo, jak si vede čtrnáctka ve srovnání se Z9 či A1 ­(se sympatickou modelkou:­)­)­)
https:­/­/www.youtube.com­/watch?v=T934_KcjNlw
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Adobe a spol. očekávají jako RAW regulérní Bayer RGGB masku ­(popř. xtrans­) a neumí zpracovat quad, nona ­(2x2, 3x3...­) struktury. Remosaikovací algoritmy umožní vygenerovat z 12MPx výstupu quad bayer senzoru zase 48 Mpx. Apple spolupracoval při vývoji svého prorawu přímo s Adobe ale těžko říct, zda se taky jedná o remosaikování anebo si iPhone umí nějak sáhnout přímo na 48 MPx matrici. Apple není moc sdílný...Samsung má ExpertRaw s 16­(!­) bit DNG, soubory mají 30...40 mega ­(megapixely nevím­).
Možná si někdo koupí 14 Pro se 128GB, většina lidí fotí na mobilech do jpg a pošle to po síti dál. iPhone má nativně 10 bit heif. ProRaw s hloubkou 10 bit je pro mě velké překvapení, měl jsem za to, že se jedná o 12 bit:)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Smutné...Majitelem FiLMiCu je nově milánská Bending Spoons, možná je tohle děsivé předplatné jejich iniciativa.
Filmic otevřel v iPhonech ProRes, nicméně dnes je tento kvalitní ale datově náročný kodek k dispozici pro iPhone 13 a 14 nativně, pro 4k je myslím nutné mít alespoň 256 GB paměť. Velká škoda, že Apple váhá s náhradou Lightning konektoru s rychlostí na úrovni USB2 za USB C.

OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Celková tržní převaha Sony E­-mount je až nemravná:­)
Osobně se mi v rámci nových fotoaparátů asi nejvíc zamlouvá duo Fuji H2S­/H2. H2 považuji aktuálně za nejlepší hybrid na trhu. Relativně. minimalistický design, otevřený protokol, mraky skel ­(i když některé nemají 100% kompatibilitu­), obrovský potenciál pro foto i video, štědře vybavená stabilizaci a interní foto paměť ­(buffer­) pro burst sériové focení. Snad Fuji nezapomene i na nás, fanoušky ­"old­-school­" hledáčkového designu.
Kousky, které umí Insta360 X3 jako točení na špagátu, simulace dronu, spojení záběrů z horního a spodního skla do jednoho obrazu, vynikající stabilizace a možnost okamžité editace v apce iPhonu otevírají další nemalý potenciál ­"malých senzorů­". ­(Skoro bych použil parafrázi: Není malých senzorů¨:­)¨¨¨­)­)
Před­-objednávky iPhonů 14 v USA jsou údajně přetíženy a termíny někdy sklouzávají i o týdny. No, v říjnu každopádně rozbiju prasátko!

OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Pojem Quad Pixel se stává standardem i u Applu a 4 nm procesor A16 Bionic, který nechává ve výkonu Snapdragony daleko za sebou a Photonic Engin s novým algoritmem zpracování obrazů přinese lepší správu barev, dynamiky a detaily. Dolby Vision ­(10+ bit­) HDR video 4k­/60 ­(oversampling z 8kila¨?­) má disponovat ­"akčním modem­" pro stabilizaci i při běhu. 12MPx std. obrazavý výstup, 48 MPx v ProRaw ­(remosaikování?­). To vše má zobrazovat displej s P3 širokým barevným gamutem a jasem až 2000 nitů venku.
Mobily získávají letos další momentum, naskočí další výrobci s 1­" senzorem, XIaomi 13 Ultra bude globální model. Huawei otevřelo spolupráci s Porsche Ddesign ­(Mate 50 RS­), v říjnu se objeví Pixel 7 ­(50 MPx­), skládací displeje mobilů okopíroval Canon a patentoval si skládací displej pro fotoaparát ­(!­)
Kéž by výrobci fotoaparátů integrovali lepší displej, bezdrátové nabíjení a velkou paměť do těla ­(alespoňˇ 512 GB­). Nový a designově nádherný Hasselblad disponuje 1TB. Stranou nechávám všetečné otázky typu: Bude taky foťák někdy telefonovat? Vydrží alespoň půl hodiny pod vodou anebo pád na zem? Darth Vader s pomocí temné strany by to dokázal :­)­)­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Asi bych se Canonu v této věci zastal. Čínští výrobci, při veškeré úctě, moc nerespektují průmyslové vzory a kopírují, co je napadne. Canon si prostě chrání svoje know­-how a pokud vím, tak má dvě řady RF skel: levnou s krokovým motorkem ­(STM­) a plastovým asférickým členem a dražší s nano USM motorkem a špičkovým obrazovým výstupem. Canon také jako první přišel s pokrokovým dual fázovým AF na CMOS senzoru a velmi šikovným ostřením pomocí snímání pohybu oka. A právě AF protokol je zde klíčový a logicky si jej Canon chrání vůči reverznímu inženýrství. Sony AF protokol otevřel ale nepovolil třetím stranám vyrábět telekonvertory. Nikon je vůči Viltroxu poměrně tolerantní a údajně se už rýsuje spolupráce s Tamronem. Fuji také otevřel AF protokol třetím stranám, prostě každý výrobce to cítí trochu jinak.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Mobil Samsung Galaxy S4 Zoom se před 10 lety pyšnil 10x zoomem 24...240 mm a BSI senzorem 1­/2.33­". XPERIA 1 IV se pyšní telezoomem 85­-125 mm a senzorem 1­/3.5­". Kvalita obrázků...no...nic moc. Japonci stejně používají hlavně iPhony :­)­))
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(2)
Prapůvodně se předpokládalo uplatnění Foveonu hlavně v mobilech díky vyššímu rozlišení ­(v řádech desítek procent­) než odpovídající Bayer. Sigma koupila Foveon v roce 2008 odhadem za USD 100 mega po smrti vynálezce 3­-vrstvého senzoru Dicka Merilla, kdy se firmě už nedařilo a musela propouštět. Už tehdy byl Yamaki u toho a smekám před jeho houževnatostí, že to ani po tolika letech s Foveonem neodpískal ­- asi, že Sigma je rodinná firma, takže si může dovolit ­"piplat­" svého foveónka. Foveon má určité výhody ­- netrpí aliasing efektem ­(moire­) ale taky nevýhody ­- hlavně přeslechy mezi vrstvami. Možná Yamaki vymáčkne z Foveonu špičkový senzor, byť si myslím, že nebude konkurenceschopný cenově ale v prémiových foto nebo video přístrojích ­- pokud nabídne vyšší obrazovou kvalitu ­- kdo ví?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Zatím používám UHS­-I Samsung Pro Plus ­(V30­). Na 4k­/25p mi to stačí, rychlost zápis­/čtení kolem 80­/90 MB­/s na stařičké čtečce, zatím spokojenost a můžu doporučit. Některé UHS­-II dosáhnou i na V90 a pro 8k je to asi nezbytnost. Jsou ca 3x rychlejší než můj Samsung ale cenově asi 8x výš.
Alespoň prémiové fotoaparáty by měly mít integrovanou paměť řekněme 512 GB jako má Zeiss ZX a každý lepší mobil. SSD disky v počítačích jsou už léta naprosto běžné.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Sony nedávno publikovalo sebevědomou vizi, že za pár let fotomobily doženou DSLR a propaguje dvojí trend: prémiové fotomobily budou osazeny velkými ­(rozuměj 1­") senzory s progresivní Octa PD technologií zatímco nižší­/střední třída mobilů bude ­"odsouzena­" k menším senzorům i pixelům. Cílem je 60% podíl na trhu s mobily..OctaPD v podstatě znamená, že každý pixel v Quad Bayer struktuře je ještě půlen ­- proto 2x4 neboli Octa ­- a může individuálně jednak fázově ostřit a jednak exponovat a vygenerovat 10 bit HDR s potlačenými pohybovými artefakty.
Svého času až 90% mobilů Huawei nevyhovělo standardům Leica. Dnes je Leica v Japonsku zastoupena v Sharp Aquos 7 s 1­" Sony OctaPD senzorem a v Číně v Xiaomi 12S ultra ­(materiály uvádějí tajemné ­"multi­-PD­"). Cena bude kolem 1000€ nicméně je otázka, zda se model dostane do EU, potažmo do české kotliny. Nenašel jsem ani oficiální zastoupení v USA ale vypadá to, že tato značka kotovaná na burze v Hong­-Kongu to myslí s výzvou iPhonu vážně mj. i díky chytrému propojení prémiových produktů Sony a Leica.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Neinspirující. Zfx má alespoň slušný retro design.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(1)
Podobných aplikací je poměrně dost ­(photoshop express­). Majitelé iPhonů­/iPadů léta používají aplikaci Fotky ­(Photos­) s bohatými možnostmi třídění a vyhledávání, editace ­(včetně ProRaw­) a to nejen fotek ale i videa ­(Cinematic mod ovšem jen majitelé třináctek­), vychytané sdílení, bezpečné ukládání na iCloud s přístupem odkudkoli. Podobně Lightroom ­(pro mobily­) je taky zdarma ale nevím zda video funkce není prémiová ­(placená­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Dnešní CMOS obrazové snímače jsou natolik kvalitní a řekl bych ­"gumové­" že slušně fotí i bez základních znalostí expozice. Rekordman je asi nová Arri Super35 ­(APSC formát­) s dynamikou 16EV i při iso 6400. U fotomobilů s ostřením i expozici pomůže AI. Ročně se prodá řekněme miliarda mobilů a fotky skákajících koček válcují sociální sítě ­(to je vtip kočky mám rád­), většina lidí prostě fotí příležitostně ­(­"casual photography­") a to přesně mobily umožňují. Technikálie už nejsou tak důležité jako ještě před pár lety a myslím, že i tak lze interpretovat marketing Sony ohledně DSLR vs mobily. Ale nechť si každý vybere.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Ambiciózní X­-H2S vtrhl do cenové hladiny FF. V útrobách vymazleného těla se nalézá moderní vrstvený senzor a větší paměť. buffer než má Canon R7 ale ten překoná H2S ­(chemická značka sirovodíku :­-­) v autofokusu zděděnému z R3. Fuji uvedl i nový video profil Flog 2 s dynamikou 14 EV a dokonce se může pochlubit 4k­/120p byť ve spec. režimu. Obecně má tento kousek obrovský potenciál, extrémní rychlost a dlouhá skla mohou oslovit zájemce o sport­/ wildlife. Fuji ovšem musí zapracovat na spolehlivosti a rychlosti AF. Jinak APSC paráda.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
RED podal patent na komprimované raw video v roce 2010. Vyprší v roce 2028. Sony ­(Venice 2­) i Canon mají s RED dohodu na interní kompr. raw video. Nikon se může také dohodnout nebo přejít na BRAW. Ale dotčený firmware 2 už je venku a nic nemůže zastavit jeho šíření. Nikon to celé udělal velmi chytře a v záloze má přece nekomprimované Prores Raw ­- což je ­"jen­" o velikosti paměťové karty. RED je špička v Hollywoodu ­(např. nový Matrix byl točen na 15 ­(!­) RED kamerách a je pravidelně osazovan ­(po ARRI­) na Oskarové filmy se Sony Venice.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Osobně mi těla M6 a možná i M6ii připadají líbivější. Senzor v R7 je starší generace FSI, recyklovaný z M6ii i když digic X udělal z R7 super­-svižný stroj i pro sport a wildlife, tělo zas připomíná FF R6. Video spec vypadají slibně. Není jasná nabídka skel, stávající dva zoomy mají plastové mounty ­(!­). Proti zavedeným foťáčkům Fuji, Sony i vlastním M5­/6 to možná nebude mít Canon úplně jednoduché ale třeba má něco v záloze.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Nikonu to přeji, ukázal konkurenci že bohatě vybavená profi třída může být rel. cenově dostupná jako např. lahůdková kombinace pro sport a wildlife Z9 + NIKKOR Z 800mm f­/6.3 VR S.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Dlužno připomenout neméně úchvatné foto a video světlušek ­(https:­/­/fireflyexperience.org­/­) původem českého fotografa Radima Schreibera aktuálně žijícího v USA.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Poslední generace Snapdragonu určitě představuje pro Android slušný posun a hardwarově 8kilo dá ale cítím tady trochu křečovitý marketing. Jsem spíše zvědav na nový vylepšený Sharp AQUOS R7, tentokrát již opravdu s 1­" senzorem 47MPx Sony s technologií Octa PD AF a Leica Summicronem. A taky samozřejmě na zářiový iPhone 14. Jen houšť mobilů s prémiovými foťáčky!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Řekl bych, že běžný uživatel si bohatě vystačí na 12 iphonu s 10 bit HLG ale upravené ­(graded­) 10 bit log v3 ­(viz video ve článku­) vypadá velmi dobře. Kámoška si dnes koupila iPhone 13 mini a fotky i video ve srovnání s mým letitým SE vypadají už na první pihled minimálně o třídu lépe. Testy Filmicu Pro na Androidu jsem nenašel.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
PureRAW 2 zrovna zkouším a ISO 6400 RAW z FF je prakticky čisté a bez šumu ale řekl bych, že až moc čisté a některé fotky nějak
ztratí jiskru ­(i po exportu do dng nemluvě o jpg­). Adobe snad přijde s jemným lokálním nastavením v rámci nástroje ­"masking­". Jinak z AI technik mám velmi dobré zkušenosti s Topaz Sharpen ­- doporučuji.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
‘TrueDepth­' dvojitá přední kamera pro Face ID se poprvé objevila v iPhonu X. Pro Max 13 přinesla 7. generaci, tentokrát již s 28 nm Sony Exmor RS procesem ­(velmi drahým­). iPhone kamery jsou konzistentně označovány za ty nejkvalitnější, Apple loni prodal kolem 250 mil. iPhonů což je asi 18% tržní podíl, iOS roste na úkor Androidu a atakuje 30% podíl. ProresRaw video formát Applu si našel cestu do všech profi značek ­"velkých­" foťoaparátů. Podtrženo sečteno věřím, že 14 nabídne kvalitní inovace, hlavně jsem zvědav, jak si povede funglovka hlavní 1­/1.3­" modul. Mimochodem před deseti lety se poprvé objevila BSI technologie a o dva roky později následoval vrstvený senzor. V mobilech.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Kickstarter projekt možná prostě jen shání peníze a k tomu potřebuje šikovný marketing a proto ty splácané kraviny. Možná OK pro úchyla co si v nici potřebuje natáčet sousedku a A7S je pro něj moc komplikovaná.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Nikon jse vrací v plné síle a tenhle firmware se dvěma!!! interními!!! RAW video kodeky je prostě bomba a v mém žebříčku se zet devítka katapultovala na pomyslnou první profi příčku. Nikon nějakým způsobem dokázal obejít patenty RED ­(anebo jim zaplatil?­). Je velká škoda, že Z9 má být údajně opět dostupná až od ledna 2023 ­- jsem zvědav, co do té doby vymyslí konkurence :­-­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Dnes prostě hodně lidí ­(možná většina­) fotí na mobil a pan fotograf Šibík jim může svými kurzy poradit a uvedený článek­/odkaz je prostě marketingové promo pro provozování Šibíkovy živnosti ­- nic víc nic míň. Na druhou stranu má pan Šibík zpětnou vazbu, že tady existují profíci, kteří dokážou posoudit schopnosti mobilu­/autora dle pár náhodných hd fotek v jpg formátu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
zaměsnancem u Carl Zeisse ­(1902­-1910­), kde představil svou vizi malého fotoaparátu. Neuspěl a přesunul se do Wetzlaru ke společnosti Leitz, kde pracoval na projektu Ur­-Leica. Zapáleně ­(geek­) prosazoval malý kompakt proti velkým deskovým fotoaparátům a jeho krédo bylo ­"malý negativ, velký obraz­". To se neobešlo bez zvětšováku. Kolega Max Berek navrhl sklopný Elmar 50 f3,5 a 31 ks Leica O Serie malého kompaktu na bázi 135 mm filmu s otočným posunem spatřily světlo světa roku 1923 . Ernst Leitz II svolil ke komerční produkci byť byl od tohoto záměru odrazován naprostou většinou profesionálních fotografů. Vysoká mechanická kvalita ­(Leitz tehdy vyráběl mikroskopy­) a v té době nevídaná schopnost fotografa být ­"neviděn záhy přesvědčila řadu profíků a entuziastů a fotoaparát i zvětšováky se začaly dobře prodávat i přes vysokou cenu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
a čekám na šikovný SSD adaptér z USB výstupu foťáku. Panasonic a další už snad něco mají, co Sony? Levnou CFexpress Typ­-B lze už také postavit s pomocí SSD. Za zlomek ceny ve srovnání s uvedeným Lexarem je i nová řada Samsung PRO Plus SDXC 256 ­(UHS­-I­) byť s poloviční přenosovou rychlostí.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Tento ­(mimořádně nudný­) produkt je určen hlavně pro US a japonský trh, kde Apple jasně dominuje a částečně i pro ten evropský. Apple je nepopiratelně prvotřídní technologický lídr ale považuji za sympatické, že dokáže přinést majitelům starších iPhonů SE, 7 a 8 prakticky identický mobil aby mohli využít stávající příslušenství jako nabíječky, sluchátka, ovládání, manipulaci a ideální velikost. Leckdo možná ocení spolehlivost, a až paranoidní zabezpečení systému Apple. Sám vlastním původní iPhone SE z roku 2016 a mým potřebám naprosto vyhovuje ­(i když pošilhávám po jiném modelu­). Někdo jiný upřednostní za své peníze Samsung, Xiaomi nebo jiné Androidy, je otázka jak spolehlivé budou za 6 let. Můj názor.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
bych zmínil, že Canon EMEA avizuje humanitární podporu a pomoc v rámci Ukrajiny a středoevropských států a zastavuje prodej produktů do Ruska přes své kanály. Podobně i Sony vyhlašuje finanční pomoc a zastavuje prodeje PlayStation a některých titulů. Společnost Skylum s centrálou v Kyjevě nemůže pokračovat ve vývoji editorů Luminar. Do výčtu bych zařadil Apple, dále Microsoft, Intel a mnoho dalších, kteří takto vyjadřují solidaritu s válkou sužovanou Ukrajinou.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Původní 4 vrstvý CMOS sensor ­(modrá ­- zelená ­- červená + substrát­) trpěl různými neduhy a Sigma postupně uzavřela původní továrnu FOVEON a předloni i TSI Semiconductors a předává výzkum­/testování do Japonska. Jak dlouho může vývoj k úspěšné masové produkci trvat je otázka, Sigma získala FOVEON v roce 2008 a po 14 letech začínají od nuly, nicméně dnes jsou zvládnuty různé vrstvené technologie CMOS ­/ fotodiod a to může být živá voda na FOVEON mlýn.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
MFT zřejmě chytá druhý dech. GH6 je těžká váha s hmotností na úrovni Sony A1, ale: gyrosenzory a akcelerometr poskytují fantastickou stabilizaci a odpadá gimbal, s integrovaným ventilátorem se nic nepřehřeje. Ukládání dat na SSD z USB ­(konečně!­). Video 4k­/120p, 10 bit 422, ProRes, mraky videorežimů... Fanoušci M43 hybridů mohou být s nabídkou OM­-1­/GH6 spokojeni a ptát se: Co se mi chce? Točit nebo fotit? :­-­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Řekněme, že pro CMOS platí něco podobného jako Moorův zákon ­(každé dva roky se zdvojnásobí počet tranzistorů­). Ale představa, že do pixelu o velikosti 0,56 mikro ­(v podstatě zelené světlo­) se vmáčkne i ­"delší­" ­- žluté, oranžové a červené světlo mi moc nesedí. Co duální povaha světla ­(někdy částice, někdy vlna­)? Možná. Dále je tady nepříjemná otázka difrakce. Omnivision, Samsung a další kalkulují, že za pár let se budou fotomobily osazovat 200MPx senzory v režimu 2x2 tzn. 50MPx ­(8k video a 1,2 mikro pixely­) anebo 4x4 tzn. 12MPx ­(4k a 2,4 mikro­) a plocha se bude blížit 1­" typu. Quad­-Bayer senzor v OM­-1 má ve skutečnosti 80 MPx subpixelů ­- fotodiod někde na úrovni 1 mikro ­(po sloučení 20MPx­) a přitom má údajně o 1EV lepší dynamiku ­(odstup signál ­- šum­) než předchozí M43 generace z roku 2016. Obecně bych řekl, že přechod na Q­-B ­(jemnější­) strukturu přináší ovoce.

OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
svým způsobem prošlapává cestičku vrstveného quad bayer senzoru do FF. Původně jsem si tipoval, že bude umět slučovat pixely do 5 MPx výstupů ­(něco na způsob Leicy M11­) pro zvýšení dynamiky ale jedná se o 2x2 OCR tzn. jeden pixel obsahuje 4 fotodiody neboli subpixely použitelné i pro fázový AF ­(struktura, která je hojně používaná ve fotomobilech­). Nový rychlý procesor zvládá bravurně funkce od rychlého AF přes multiexpozice po HDR, velký oled evf, luxusní krytí proti stříkající vodě, nová baterie, větší grip, video 4k­/60p­/10bit, externě proresraw....prostě špičkový moderní hybridní foťáček. Za mě rozhodně palec nahoru!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(7)  nízká(0)
Avizovaná OM1 může obsahovat Quad Bayer senzor imx472. Specifikace Sony uvádí 4 módy vyčítání pixelu: Normal, Phase difference, Single pixel a HDR. Výstup má být 10 ­(1,07 miliard barev­) nebo 12 bit ­(doufejme­). Quad Bayer znamená sloučení 2x2 sousedních pixelů do jednoho velkého neboli 22,1 MPx se sloučí do obřích 5,2 MPx ­(noční focení apod?­). AF fázové ostření je jasné. HDR mód může být dvojí zesílení ­(dual gain­) z pixelu anebo sousední pixely pracují s různým zesílením a výsledkem je větší dynamický rozsah ­(něco podobného se používá u fotomobilů­). Jaký je rozdíl mezi módy normal a single pixel si netroufám tipovat. Je otázka jaký procesor a algoritmus OMDS nasadí do OM1 aby se maximálně využila flexibilita senzoru.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
co byla dnes zveřejněna vypadá velmi dobře, bude to superrychlý foťák! Fázový AF si poradí s: auty, supersporty, motorkami, letadly, helikoptérami, vlaky včetně parních a šikanzenů, psy, kočkami, tvářemi, očima, ve výčtu mi chybí jen TIE Stíhačka Darth Vadera :­-­)­))
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
a design Epsonu považuji za nadčasový. Bohužel lpění na 6MPx CCD senzoru a nekvalitní hledáček se podepsaly na klesajících prodejích a nový přístroj nedostal šanci na rozdíl od Leicy ­(v té době M8 měla ca 11 MPx CCD­), která se tvrdošíjně drží ­(a zatím úspěšně­) služebně nejstaršího bajonetu M od roku 1954. M11 již nicméně ukazuje, že hledáček, byť vyroben s mikronovou přesností, dosahuje s 60MPx FF senzorem svých hranic a tak Leica nabízí přídavný EVF a flexibilní rozlišení. V článku se uvádí, že Epson se odklonil od M bajonetu, což mi připadá zvláštní, když jeho partnerem byla tehdy Cosina­/Voigtlander, která vyráběla řadu let kvalitní filmové Bessy právě s M bajonetem a dnes její objektivy patří k těm nejkvalitnějším na trhu. DSLR pomalu začíná vyklízet pozice, kéž by někdo ukázal snahu přijít s jednoduchým minimalistickým FF hledáčkovým aparátem s M bajonetem!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
nákup Sony GM AF 135­/F1.8 FE s výraznou slevou a musím říct, že to je fantastické sklíčko a pro mé účely absolutní jednička. Doufám, že pro mnoho zájemců, kteří mají hlouběji do kapsy, nabídne tento Samyang také velmi slušnou kvalitu.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
D500 byl a je velmi slušný apsc foťák a těžko by se hledal lepší v dané kategorii. Mám za to, že Z50 používá prakticky identický senzor ­(BSI CMOS­) vyjma nějakých tweaků jako fázový AF a optimalizace pro nízká ISO ­(specialita Nikonu­). Nakládání se šumem obstarává procesor­/algoritmus. Příklad: Canon R3 byl na DXO vyhlášen králem nízkého šumu načež následovalo tvrdé vyjádření na DPR potvrzené photonstophoto s verdiktem, že procesor v R3 potlačuje šum bez možnosti vypnutí a na úkor detailů­/dynamiky. Každopádně je škoda, že tyhle mašinky pomalu a jistě mizí...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Osobně preferuji web ­"photographyblog.com­", kde je možný download neupravených .dng fotek z příslušných fotomobilů takže nejsem odkázán na přeostřené jpg. Nejlépe tam vycházejí nepřekvapivě Xperia PRO­-I ­(asi favorit pro fajnšmejkry­) a iPhone 13 Pro ­(ideální spíše pro běžné uživatele­). To je vcelku ve shodě s porovnávacími testy blogera Tony Northrupa. Myslím, že tyhle dva kousky nastavují pomyslnou horní laťku ­(berme v úvahu, že vývoj mobilu třeba u Apple trvá tři roky­) foto­-mobilů ­- ale bohužel i v ceně..
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
i Čína a letos přijde záplava nové generace s ultra­-výkonnými Snapdragony a MediaTeky. Zákazníci v USA nebo Japonsku zůstanou věrní iPhonům ale Applu chybí zoom a údajně připravuje do 14 nebo 15 velký 1­/1.3­" hlavní senzor s 8k ­(48Mega­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
integrovaný 1.4TC dává prakticky 400...560 v jednom v rámci FF nebo ca 600­-­-­-800 mm­/DX. Komu se cena nezamlouvá, může si pořídit 400­/2,8 přes e­-bay 6.5­-kilové AF­-I za 70.000,­-Kč :­-­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
Xiaomi si vede velmi dobře a uvádí, že objednávky dvanáctky ­(kde se přiklonil k menšímu senzoru Sony­) po 5 minutách dosáhly hodnoty kolem 6 mld Kč, což je částka podobná celkové objednávce Nikonu Z9. Jsem zvědav na spolupráci Xiaomi s Leicou, která se rozloučila s Huawei, ale myslím, že velikost senzoru nemusí být na prvním místě, standard v mobilech aktuálně znamená hlavní senzor 50 Mega pod 1­/1,5­", světelnost pod f2, celkem 3 senzory, nový Snapdragon Gen1 popř. Mediatek Dim 9000, rychlonabíjení a kvalitní displej a zábavu ­(třeba pro mě­). Nové procesory znamenají rychlejší a kvalitnější ­(doufejme­) zpracování obrazu a určitě vidím posun v Raw ­(zde + ve spolupráci s Hasselbladem­). OnePlus avizuje, že se zaměří na vyšší segment trhu s cenou nad 2.000 juanů ­(ca 7.000Kč­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
svou největší továrnu v Číně s celkovou produkcí kolem 12 mil objektivů, 1,2 mil foťáčků a kamer, počet dotčených zaměstnanců je nemalý ­- kolem 1300. Canon se údajně má stahovat zpět do Japonska. Jako důvod se uvádí ty notoricky známé: stále se zlepšující fotomobily, nedostatek čipů a epidemie.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
V reálu asi nebude dynamika vyšší než 13 EV ­(jedná­-li se o Sony senzor­) a to asi jen v režimu nízkého ISO 64­-200. Obecná podpora formátu s větší dynamikou a širším barevným prostorem než jpg už by byla na místě ­(JPEG XL?­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Update ii ­(a už končím­). Shrnutí web testů AF objektivů Viltrox:
+ Kovová poměrně robustní a kvalitní konstrukce, kovový bajonet, rel. kvalitní antireflex, vodo­-odpuzující povrch přední čočky, ruční clona, rel. příznivá cena, možnost updatu firmware, dobrá centrální ostrost, obecně optická kvalita a AF nezarmoutí, výborná světelnost.
- Není jasná rychlost AF za nízkého osvětlení­/kontrastu, výrazná vinětace a nižší ostrost mimo střed, pouze 9 lamel a otvor není vždy úplně kruhový ­(!­), občas je slyšet AF motorek, zkreslení, vinětace a optické vady nelze kompenzovat v aparátu ­(focení do jpg­) ale pouze z rawů při postu.
Vcelku bych řekl, že Viltroxy naleznou uplatnění spíše u APSC Z­-mountu, kde je výrazný deficit skel.


OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Update: Na Viltroxstore.com je krom nabídky sortimentu i zajímavé video výroby objektivů, zdá se, že mimo montáže mají i broušení čoček a kontrolu kvality. AF objektivy Viltrox obsahují mj. asférické, HR a ED členy, spíše si ale myslím, že tyto speciální skla nakupují.
Opticky identické jsou APSC skla 23­/33­/56 mm f1,4 a portrétní velmi slušná ­(srovnatelná nebo lepší než Sony­) FE 85mm­/f1,8 od Tokiny. V ČR Tokinu nabízí EKG sro, zmíněná 85 pro FE je zde za necelých 15.000,­-Kč, naproti tomu aktuální cena na Amazon.de je něco přes 9.000,­-Kč ­(což považuji za velmi dobrý poměr kvalita­/cena­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
a nabízí skla pro řadu APSC se světelností 1,4: 23, 33 a slušnou 56 mm. Nová třináctka f1,4 by měla být k dispozici i pro ostatní APS­-C ­(Canon M, Sony E a Nikon Z­), připravuje se ještě 60 mm makro. Řada FF je zastoupena 24, 35, 50 a 85 mm­/f1,8 pro Sony FE a Nikon Z, chystá se 20 mm, 105 makro a 135. Lightroom má korekci chromatických vad Viltroxu pro Sony ­(ostatní nevím­). Optika a kontrola jakosti asi nebude nic výjimečného ale to se časem může jedině zlepšit.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Samsung a Apple obsadily letos celosvětově tři první příčky v prodejích. High­-endový Xiaomi Pro 12 vyfasuje zbrusu nový Sony IMX707 1,28­" ­(pravděpodobně RGGB­) stabilizovaný snímač a zřejmě se odehraje i světová premiéra se zbrusu novým výkonným procesorem Snapdragon 8 Gen1. Nově je exkluzivně pro Samsung Galaxy S21 Ultra ke stažení Expert RAW, který umožňuje ladění stínů, světel, barev apod. a ukládání obr. ve formátech bezeztrátový JPG a 16­-bit DNG RAW přímo v mobilu. iPhone má ProRaw, jaký a zda vůbec bude mít raw editor i Xiaomi zatím nevíme.
Mimochodem z rawů je možno v PC­/Mac extrahovat tzv. embedded jpg, takže není nutno fotit raw + jpg. Free utilita odzkoušeno se Sony ­(https:­/­/www.fastrawviewer.com­/RawPreviewExtractor­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Na ebay jsou těla A7iii a Pana S5 kolem 30.000,­-Kč, Nikon Z6 je o něco levnější ale nedokážu posoudit, zda je to málo nebo hodně. Sony možná dočasně zkouší zaříznout APSC. Na profi nová FF těla se čeká měsíce, údajně Nikon má 40.000 objednávek na Z9 ale měsíční kapacita výroby je 3.500 ks, podobně je na tom i A1 a R3. High end trh je hladový a Sony soustřeďuje síly právě zde. Sony jako výrobce cmos obrazových senzorů a Qualcomm jako dodavatel procesorů Snapdragon avizují právě teď partnerství a Tony Northrup dokonce spekuluje, že Sony bude portovat Android na FF fotoaparát A3 s cenou kolem 1000 USD :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
vyrovnávaly s handicapem nižší dynamiky pomocí různých forem multiframingu, binningu ­(zlepšení šumu­), eliminací přeslechů ­(difuze fotonů do sousedních pixelů­), eliminaci odrazů fotonů ­(úpravou povrchu pixelů­). Odhaduji, že touto radikální změnou struktury z plošného uspořádání pixelů ­(fotodiod s tranzistory­) na dvouvrstvé dojde k zlepšení dynamiky a šumu tak, že např. malý 2­/3­" se posune na úroveň 1­", ten na M43 atd.
Ale ani fandové FF nemusí smutnit, společnost GPixel, kde se to jen hemží veterány z oblasti cmos čipů, angažovala nedávno specialistu Dr. Assaf Lahava z izraelského Toweru a výsledkem spolupráce je komerční dostupnost vrstveného 49MPx čipu GCINE4349, který ­"umí­" video 8k­/120fps, takže je výrazně rychlejší než A1­/Z9­/R5 a dynamiku v HDR režimu až 110 dB.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
tak je to FF obdoba Fuji XPro3 s hybridním optickým a el. hledáčkem. Ale ne takový nedotažený polotovar a samozřejmě s M bajonetem. Něco jako byl Epson RD. Je škoda, že si nikdo netroufne na takový rangefinder, focení s takovými sklíčky by prostě ­(pro mě­) byla radost. Leica sice chystá hodně inovativní M11 ale já si počkám na Darth Vader edici :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Batman a Darth Vader. Mithril, magický stříbrný kov pevnější než ocel chránil hrdiny ve Středozemí, možná se jednou dočkáme Leicy oděné i do tohoto zázračného materiálu :­-­). Pro ty, kteří preferují fakta: Leica Q2 Reporter byla navržena mj. pro připomenutí 40. výročí prestižní ceny ­"Leica Oskar Barnack Award ­(LOBA­)­" v dokumentární fotografii. Letos byla oceněna venezuelská fotografka Ana María Arévalo Gosen za svou citlivou sérii Días Eternos z ženských věznic ve Venezuele a El Salvadoru aparátem Leica Q.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
Já fotím na FF sony hlavně muziku­/koncerty, kde bodovky vyrobí lokální přepaly na čele nebo vlasech a přitom většina snímku je v šeru nebo dokonce tmě ­(problém dynamiky­). Jak se to řešilo dříve? Náhodou jsem narazil na DPR ca 20 let staré hodnocení dynamiky Nikonu D1 a EOS D30 a k mému údivu tam uváděli, že DR pro RAW i jpg bylo kolem 9 EV ­(neboli hluboce pod 60dB a kontrastní poměr ca 600:1, asi CCD senzory­). Proč to uvádím? Dynamikou 60 dB ­/10EV­) se dnes pyšní i poslední gen. mobil. senzorů Samsung a nové ISP procesory Mediatec 9000 nebo Snapdragon Gen1 budou umět přes super rychlý multiframing vyrobit HDR dynamiku 18EV ­(lidské oko má dynamiku kolem 20 EV ale nevnímá int. světla lineárně jako CMOS senzor ale logaritmicky­). Gigajot má s pixely 1,1 mikronu dynamiku 80 dB ­(13EV­) ­- což je prakticky na dohled FF aparátům. Co to bude stát? Optika se stabil. modulem s FF ekvivalentem kolem F7 ­(iPhone 13­) stojí kolem 20USD, senzor pár dolarů + ISP, takže za 200gr. mobil s 3 fotomoduly, špičkovým 12 bit HDR Dolby Vision displejem a dobrou výdrží baterky vypláznu kolem 1500 USD. Ale nechť si každý vybere sám!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
krajina z Kanárů, zasypané sopečným popelem vypadá jak dig. renderovaná...anebo je vše reálně zachyceno? Pak mě zaujal obraz důstojného smutku královny v Kapli Sv. Jiří, nádherná atmosféra. Následující práce se světlem a dynamikou během souboje tenisty Tsitsipase s Djokovicem je můj šálek kávy. Paráda.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
se osmělují nabízet AF skla pro RF a Z bajonety a Viltrox byl zřejmě zatím vyhodnocen jako neškodný. Provedení pro Sony FE ­(opticky dle testů slušný­) a Nikon Z neobsahují přepínač AF­/MF jako u Canonu RF, cena kolem 350€ ­(německý dealer, v ČR jsem nenašel prodejce­) je OK ale jak je to s kontrolou kvality a konzistencí výroby? Mimochodem Samyang­/Rokinon z nabídky AF pro RF záhy vycouval, údajně hrozila žaloba Canonu ale chystá řadu cine XEEN MEISTER 35­-50­-85­/T1,3 ­(pro ARRI PL, Canon EF a SONY FE­), z čehož by se mohla vyklubat slibná AF sklíčka F1.2.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
za laciné dílko a vůbec se nedivím, že naaranžované černošské děcko v rozbitém baráku u moře vzbuzuje kritiku ­- dle mého oprávněnou. Toto ­"umění­", chladně kalkulující s lidskými city se nikoli náhodou trefně nazývá ­"Misery Porn­".
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Z jiného soudku je ztvárnění ornitoptér v nové Duně, kde tvůrci museli vymodelovat mimo vizualizace tvaru, pohybu křídel á la vážka i efekty víření písku a vytvořit doprovodnou akustiku se zvuky tak, aby náš mozek akceptoval tyto nám neznámé létající okřídlené stroje jako reálné. Myslím, že se tvůrčí týmy podobnými dokumenty inspirovaly s vynikajícím výsledkem.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(1)  nízká(0)
že mu nevyšel ten jeho let do Moskvy. Údajně nejhorší postihy jsou za fotky osoby v červeném svetru před Kremlem.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(1)
a to kvůli zabudovanému shieldu ­(viz batmobil z Batman 1989­). Profi bezzrcadlovka bez závěrky, kdy se dočkáme bezkamerky? Ale vážně, Nikon se předvedl, nešetřil to, dal se dohromady s Apple, koupil licenci ProRes ­(Raw­) a zřejmě i licenci od intoPIX pro svůj nový foto formát compress­-raw a video formát N­-Raw a to ještě podsekl konkurenci. Držím palce!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(2)
viz: https:­/­/www.sony.jp­/ichigan­/info2­/20211021.html
Společnost zvažuje uvedení α7IV a dalších produktů na jap. trh jakmile budou k dispozici detailní informace. Japonci volí taktiku opatrného vyčkávání ­(notorický nedostatek součástek­/čipů?­).

Na závěry ohledně kvality fotek je ještě brzy ­(není k dispozici raw editor­), pokud jde o video ozývá se kritika, že 4k­/60p je pouze v S35 ­(APSC­) formátu a nikoli FF, na druhou stranu kvalita FF 10 bit 4k­/30p videa je zřejmě díky oversamplingu ze 7k vynikající a vyrovná se kvalitě A7siii.

OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
byla skutečně extrémně úspěšná a stále je velmi dobrá ale už nestíhá čelit R5 a R6 Canonu. Sony usazuje zbrusu nový senzor ­(vrstvený?­) do těla A7Siii a akcentuje ­"filmové­" vychytávky jako streaming a vlogging pro mladší generaci a kvalitní 4k. Proč zrovna film? R5 přišla s 8k, Apple chystá ProRes pro iPhony, Leitz coby těžká filmová váha vstupuje do L­-mount aliance, Panasonic se profiluje zřetelně filmově. 33mega také může přilákat zájemce, kterým se 20­-24 MPx už zdá málo. Doufejme jen, že 15 EV dynamika se promítne i do rawů hlubší černí, prokreslenějšími stíny a snad i lepší filmovou dynamikou než skýtá A7Siii ­(něco přes 12EV v praxi­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
ilustruje vývoj Sony v oblasti prémiových zoomů, kdy vůbec poprvé výrobce zařadil čočku s velmi nízkým rozptylem a asférickým tvarem ­(ED aspherical­). Tuto špičkovou a velmi drahou technologii, která eliminuje sférickou a barevnou aberaci v jediném kroku, ovládl Canon a Nikon již dříve a zde Sony pomohla díky výrazně jednodušší optické konstrukci uspořit libru na hmotnosti a přesto ve srovnání s první generací zlepšit prakticky všechny optické parametry. Sony chce své tři základní zoomy tzn. 16­-35, 24­-70 a 70­-200 nabídnout i v provedení ­"cine­" a myslím, že je na dobré cestě.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(3)  nízká(0)
který není z hlediska editace ideální a nově i do vlastního ProRaw, který byl laděn ve spolupráci s Adobe a zahrnuje multi­-frame výpočtový proces Applu ­(na rozdíl od jednosnímkového rawu­) a je nově podporován Adobe i na iPadech. Shodou okolností se na DPR strhla intenzivní diskuse nad galerií Apple iPhone 13 Pro v souvislosti s recenzí tohoto povedeného fotomobilu s f6.8 FF ­(cituji­) ekvivalentem hlavní kamerky. Důležitá je zmínka zobrazovat­/editovat fotografie z tohoto iPhonu­/ProRaw na moderním HDR ­(OLED nebo IPS­) displeji disponujícím DCI­-P3 barevným prostorem a mohu skutečně potvrdit viditelný rozdíl v barevném podání a lepším prokreslení stínů při zobrazení fotek z galerie po aktivaci HDR a P3 na OLED displeji. Osobně si nicméně počkám až na Phone14 :­-­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
A kde jsou Dvoukvítek s Mrakoplašem???
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Společnosti Canon a Nikon nikdy neposkytly komunikační protokoly svých bajonetů třetím stranám. Tudíž dodavatel optiky pro tyto bajonety se musí vydat cestou reverzního inženýrství. Pokud je mi známo, tak pouze Samyang popř. čínské firmy to zkouší. Tamron ani Sigma v seznamu dodavatelů pro RF nebo Z mount zatím nefigurují a navíc Sony coby hlavní akcionář Tamronu si bude hlídat vlastní zájmy. Zajímavá informace v této souvislosti je, že TTArtisan avizuje AF 35­/f2.8 pro pět MILC bajonetů ­(!!!­) a to FF i APSC. Možná čínští reverzní inženýři skutečně odhalili tajemství temné strany. :­-­)­)­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Monochromatický Starvis snímá i v ič spektru ­(důležité pro vodíkové pásy­), ultranízký šum, funkce HDR a binning ­(např. quad 2x2­), je umístěný v temperovaném pouzdře ­(až do ­-35C­) a je to úplně jiná liga než A7Riv. Triplet Apochromát bez barevných vad a s korekcí komy je v této kategorii samozřejmostí, sledovací zařízení, stativ, software pro skládání expozic, za pár minut se to postaví a fotíme. Barevné fotky se získají automaticky kombinací snímků s filtry.
Nepochybuji nicméně o tom, že existují zapálení astronomové, kteří si dokáží postavit něco podobného za část ceny. Existuje i jistý astronomický server, který umožňuje přes webové rozhraní zablokovat si pozorovací časy observatoří a ohromit kámošku mimozemskými mlhovinami na monitoru u sálajícího krbu. :­-­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(2)  nízká(0)
Na DPR fórech už před lety volali pamětníci z éry kinofilmových poloprofi EOS5 ­(1992­) a EOS3 ­(1998­) aby Canon vtělil Eye focus i do bezzrcadel, ale Canon usoudil, že do M řady se to nehodí. V R3 funguje Eye focus skvěle. Bravo!
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Jak tahle vychytávka funguje v praxi, Canon doporučuje kalibraci?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
na fotografovaný objekt přes hledáček se mi velmi zamlouvá coby intuitivní technika ostření. Smůlu údajně mají modroocí a obrýlení a čučkaři :­-­). Vůbec AF je velmi silná stránka Canonu. Jsem zvědav jak si R3 povede vedle veleúspešných a levnějších R5­/R6.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)

Uvádí se, že lidské oko má rozlišení necelých 600 Mega neboli 200 000 světločivných buněk na čtvereční milimetr sítnice, zatímco u orla je to asi 5x více, vidí barvy živěji a dokáže rozlišit více odstínů a vidí také v ultrafialovém spektru. 90% očního signálu u člověka zpracovává mozek, u orla je to max. 50% ­(jakási obdoba AI­). Zatím jsem si nevšiml, že by orli protestovali s tím, že by se spokojili s nižšími parametry. :­-­)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)