Celkem se divim, proc nikdo neudela neco jako 20-50mm FF (14-35mm APSC). Na foceni v interierech dokumentarni fotografie idealni. Prijde mi, ze na te strane 50mm 70mm bych to bez tech 70mm prezil. Proste se to orizne, s aktualni ostrosti objektivu a rozlisenim snimacu to neni zas takovy problem. Kdyz udelam z 50mm vyrezu 70, tak to znamena oriznout lednu stranu zhruba na 3/4. A s 50mm uz se da vyfotit i portret apod. Naopak na tom sirsim konci je kazdy mm hodne znat, a clovek to pozdeji uz nespravi, kdyz se mu do zaberu neco neveslo. A 20-50 by urcite vysla opticky lepsi a zaroven lehci/mensi.
Odpovědět0 0
Ja si hlavne rikam, proc se vyrobci fotaku nevzpamatuji a nepridaji ty funkce, o kterych mluvis. Sdileni, zalohovani, uprava fotografii by v nich klidne mohly byt a nestalo by to o moc vic. Opravdu bych ocenil, kdybych mohl povedenou fotku z fotaku rovnou oriznout a nahrat treba na facebook z terenu. Delat to postupem vyndat doma kartu > importovat do programu na PC > vyvolat > nahrat na fb je proste hrozne zdlouhave a malokdo na to ma v dnesni komplikovane dobre nervy a cas. Kdyz si lide kupuji mobil za 25k kvuli fotaku, tak by si mozna koupili mist toho mobil za 10k a k tomu fotoaparat za 15, pokud by umel s fotkami to same, jako ten mobil.
Odpovědět0 0
- Svoje komentáře píšu z perspektivy, že tento článek bude zajímat hlavně lidi, kteří kupují první pořádný fotoaparát a kteří se v nabídce fotoaparátů nevyznal a kupují první přístroj.
- U fotoaparátů s výměnnými objektivy bych se v první řadě lidem s méně zkušenostmi zmínil o tom, že s každým fotoaparátem/řadou kupujete celý ekosystém kompatibilnich objektivu, logiku ovládání, editorů a dalšího příslušenství. Každá značka, případně řada, se profiluje jinak, a tyto je zásadní informace pro rozhodnutí o koupi. Objektivy vydrží daleko déle než těla, proto je podle mě důležitější nabídka objektivů než konkrétní tělo v danou dobu. Kdo má 10 objektivů Canon nezačne najednou fotit s Panasonic, protože v akci vychází tělo o pár tisíc levněji.
- U kompaktů na ekosystému záleží daleko míň, objektiv se vyměnit nedá a jde o celkové schopnosti daného kusu.
- V segmentu APS-C mirrorless snímačů jsou Sony (video nebo stupínek k FF, menší výběr objektivu přímo na APS-C), Canon M (univerzál, málo objektivů), Nikon (univerzál, stupínek k FF, málo objektivů optimalizovaných pro APS-C), FujiFilm (spíše fotografie, dobrý výběr malých objektivů). U APS-C mi přijde zásadní, jestli chce fotograf pokračvat s menšími APS-C foťáky kvůli velikosti a obecně nižším cenám (Fuji, Canon), nebo chce koupit v budoucnu full frame, teď na něj nemá peníze, ale objektivy chce kupovat už full frame (Sony, Nikon).
- U snímačů m3/4 je velká výhoda v ceně a malé velikosti objektivů, trochu na úkor kvality výstupu. Jsou zde Panasonic (známé dobrým videem) a Olympus (stabilizace, velikost a odolnost vhodné pro outdoor, nejistá budoucnost značky).
- Až potom, co se člověk rozhodne pro určitého výrobce a řadu, je možné vybírat konkrétní fotoaparát.
- Přijde mi, že je málo zastoupeny FujiFilm, vzhledem k tomu, jak je to úspěšný výrobce ve svém segmentu. Ve výběru jsou 4 fotoaparáty Panasonic, 2 Olympus a jen 1 FujiFilm. Třeba takový X-T30 je zajímavý svým špičkovým výkonem i cenou 20tis.
- Naopak mi přijde, že zařazený Olympus E-M1 ii je velice specifický produkt, po kterém by měl sáhnout pouze zkušený fotograf, který přesně ví, co chce. A má už sadu m4/3 objektivů. Za dané peníze se dají sehnat stejně velké fotoaparáty s lepším výstupem, případně se dá koupit jiný Olympus, který umí 90% toho samého za 30% ceny. E-M1 bych prostě začínajícímu fotografovi nedoporučil nikdy.
- U fotoaparátů s výměnnými objektivy bych se v první řadě lidem s méně zkušenostmi zmínil o tom, že s každým fotoaparátem/řadou kupujete celý ekosystém kompatibilnich objektivu, logiku ovládání, editorů a dalšího příslušenství. Každá značka, případně řada, se profiluje jinak, a tyto je zásadní informace pro rozhodnutí o koupi. Objektivy vydrží daleko déle než těla, proto je podle mě důležitější nabídka objektivů než konkrétní tělo v danou dobu. Kdo má 10 objektivů Canon nezačne najednou fotit s Panasonic, protože v akci vychází tělo o pár tisíc levněji.
- U kompaktů na ekosystému záleží daleko míň, objektiv se vyměnit nedá a jde o celkové schopnosti daného kusu.
- V segmentu APS-C mirrorless snímačů jsou Sony (video nebo stupínek k FF, menší výběr objektivu přímo na APS-C), Canon M (univerzál, málo objektivů), Nikon (univerzál, stupínek k FF, málo objektivů optimalizovaných pro APS-C), FujiFilm (spíše fotografie, dobrý výběr malých objektivů). U APS-C mi přijde zásadní, jestli chce fotograf pokračvat s menšími APS-C foťáky kvůli velikosti a obecně nižším cenám (Fuji, Canon), nebo chce koupit v budoucnu full frame, teď na něj nemá peníze, ale objektivy chce kupovat už full frame (Sony, Nikon).
- U snímačů m3/4 je velká výhoda v ceně a malé velikosti objektivů, trochu na úkor kvality výstupu. Jsou zde Panasonic (známé dobrým videem) a Olympus (stabilizace, velikost a odolnost vhodné pro outdoor, nejistá budoucnost značky).
- Až potom, co se člověk rozhodne pro určitého výrobce a řadu, je možné vybírat konkrétní fotoaparát.
- Přijde mi, že je málo zastoupeny FujiFilm, vzhledem k tomu, jak je to úspěšný výrobce ve svém segmentu. Ve výběru jsou 4 fotoaparáty Panasonic, 2 Olympus a jen 1 FujiFilm. Třeba takový X-T30 je zajímavý svým špičkovým výkonem i cenou 20tis.
- Naopak mi přijde, že zařazený Olympus E-M1 ii je velice specifický produkt, po kterém by měl sáhnout pouze zkušený fotograf, který přesně ví, co chce. A má už sadu m4/3 objektivů. Za dané peníze se dají sehnat stejně velké fotoaparáty s lepším výstupem, případně se dá koupit jiný Olympus, který umí 90% toho samého za 30% ceny. E-M1 bych prostě začínajícímu fotografovi nedoporučil nikdy.
Odpovědět0 0