Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
2.4.2008, Roman Pihan, článek
V minulých dílech jsme vysvětlili, co je to RAW, jak se ukládá, proč jej nelze běžně zobrazit a proč má cca třetinovou velikost oproti TIFF. Nyní se podívejme na praktické a konkrétní výhody RAWu pro fotografy.
PHiLiPZ (22) | 11.11.20214:49
V predchadzajucich clankoch pan autor, ktoreho pracu si velmi vazim a o to viac ma mrzi, ze jeho publikacie “Mistrovstvi prace s DSLR­/svetlem” uz nie je mozne kupit, uviedol, ze exposicna automatika sa snazi docielit strednu sedu v scene. Pokial bude zdroj svetla jednofarebny ­(modry, cerveny alebo zeleny­), a vyvazenie bielej nastavene napr. na slnecny den, prepali expozicna automatika cely snimok. Podstata mojho prispevku je, ze white balance ovplyvnuje expoziciu. Vacsinou dost malo na to, aby sa nutna zmena zmestila do dynamickeho rozsahu fotoaparatu.

Dalsie nepresnostinz diskusii ­- ci sa foti do 8bit, 12bit ci 14bit na kanal, nema to vplyv na dynamicky rozsah!! Dynamicky rozsah je dany od 0 po X a pocet bitov iba urcuje, na kolko casti ­(256, 4096…­) sa dany rozsah rozdeli.

Ak by ISO pri digitalnych fotoaparatoch nepouzivalom zosilnenie signalu PRED A­/D prevodnikom, bola by dana uprava ekvivalentna zosvetleniu vo fotoeditore.

Bolo by fajn spomenut, ze WB je informacia, v akom pomere sa maju zmiesavat RGB zlozky.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 11.11.20219:22
Dve male upresnenia:

1. V akom pomere sa maju zmiesavat RGB zlozky plati iba pre ciernobielu fotku. Pri farebnej WB urcuje iba vzajomny pomer v akom maju byt RGB navzajom zosilnene, nie zmiesavane.

2. Pocet bitov je dolezity tiez. Ak mame dynamicky rozsah od 0 po X kde X je povedzme 2000 tak 12 a 14 bitov je dostatocnych, ale 8 bitov uz nestaci, pretoze to dokaze rozlisit iba 256 urovni.
Odpovědět0  0
ropman | 4.5.201016:48
... už je nyní možné i v kompaktech ­(a snad i zrcadlovkách­) Canon pomocí CHDK, tento firmware obsahuje funkci vyvolání RAW, kdy jeden a tentýž RAW soubor lze pomocí různého nastavení fotoaparátu opakovaně vyvolávat a dostávat různé výsledky.
Snad ještě k vyvážení bílé ­- zrovna na uvedených fotkách se mi víc líbí ta nevyvážená, protože lépe zachycuje ­(dle mého­) atmosféru snímku, i když ta vyvážená zase asi odpovídá realitě. Ale myslím že o tom už Roman Pihan nebo jiní psali, že vyvážení bílé je jedním z kreativních nástrojů fotografie. Jiné je to u produktové fotografie. Jsem jen laik, nesnažím se rozdávat moudra :­-)
Odpovědět0  0
Jejda | 13.5.20081:23
Autor píše něco ve smyslu, že převod do jiného formátu RAW je zbytečný, když nemohu ovlivnit parametry převodu. Já si to nemyslím, předpokládám, že převod např. z MRW do DNG může být bezztrátový a pak ten nový DNG můžu upravovat stejně jako původní MRW. Jde jen o to, který formát víc chutná konkrétnímu RAW editoru. Mimochodem, ten RAW editor bude mít data z fotky v paměti zase v jiném svém formátu...
Odpovědět0  0
Petr Žůrek | 21.4.200815:13
Nesedí mi formulace po obrázkem CS3 pro zpracování RAW:
"... Samozřejmě můžete vše nechat na standardních hodnotách, otázkou však potom je, proč jste do RAW vlastně snímali.­"
Do RAW snímáme nejen pro možnost následného zpracování, ale také pro kvalitní nekompresní formu výstupního souboru ­(DNG, PSD, TIFF­). Osobně fotím mnoho záběrů tak, že vše je již řešeno při expozici a při rendrování z RAW používám implicitní nastavení snímku. Připouštím, že většina fotografů takto nefotí a nepoužívá implicitní parametry ze snímku.
Chtěl jsem jen připomenout, že RAW je kromě editačních možností také zdrojem nekomprimovaných dat.
Odpovědět0  0
centsm | 2.4.200813:30
Nějak mi nesedí graf na začátku článku a sám článek. Podle grafu nemá vyvážení bílé vliv na RAW, ale v článku je věta: ­"V praxi je však užitečné vyvažovat bílou na scéně i při snímání do RAW.­" A můj Nikon D80 v RAWu reaguje na vyvážení bílé. Podle grafu by neměl.
Odpovědět0  0
jo2X | 2.4.200814:28
RAW ktorý produkujú fotoaparáty je doplnený o dáta čo a ako bolo nastavené, preto je biela akože vyvážená. Skuste si otvoriť vo fotošope holý RAW a uvidíte, že to je iná divočina
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1041) | 2.4.200819:06
Vyvážení bílé se skutečně dělá až po výrobě obrazových dat. To, co vám ukazuje váš Nikon, je náhled, který se vytvoří jako JPG za použití všech nastavení foťáku a vloží se do výsledného souboru RAW. Většinou foťáky vkládají náhledy dva ­- maličký pro přehled fotek na LCD a větší s rozlišením např. 2 MPx pro zvětšování náhledu na LCD.
(Mimochodem tím je způsobena rozdílná velikost jednotlivých RAW souborů ­- kdyby obsahovaly jen RAW data a EXIF, byly by z jednoho foťáku všechny stejně velké.­)
Ten velký náhled velmi často využívají programy pro prohlížení fotek s podporou RAW ­- místo RAW dat vám ukazují ten náhled. Mohou samozřejmě mít i funkci pro konverzi a zobrazení­/uložení velké fotky.
Odpovědět0  0
Busy | 2.4.200810:04
Vyssie ISO sa robi zosilnenim uz analogoveho signalu ? Ja som si vzdy myslel ze je to robi az procesor digitalne...
Odpovědět0  0
Marki | 2.4.200810:52
Digitalne by to nemalo vyznam...
Velmi si ze by si mal 8bitovy A­/D prevodnik s analogovym rozsahom 1 Volt. Teda 0.000 V = digitalna 0, 1.000 V = 256.
0.01 V = 2 ­(alebo 3 ­- podla zaokruhlenia­). Ked by si to ­"zosilnil­"(=vynasobil­) 100, dostanes hodnotu 200 ­(alebo 300­) ­- namiesto spravnej 2.56*100=256.

Ak zosilnis analogovy signal, sice tam bude nejaky sum, ale pri 100nasobnom zosilneni ti vznikne zase 1 V ­(mozno +­/­- 50 mV sum­), z ktoreho mas presnych 256.

Cize cele to je o tom, ze pri prevode malych hodnot mas mensiu presnost ­(aj­) kvoli zaokruhlovaniu.

Skor ma zaujima otazka, ci sa ISO­/zosilnenie voli rovnake pre vsetky pixely alebo kazda ­"farba­" ma ine ­- teda ze ci zosilnenia pre jednotlive farby zavisia na vyvazeni bielej.
Odpovědět0  0
Busy | 2.4.200811:47
To je uplne jasne, ze s 8­-bitovym A­/D by digitalne zvysovanie ISO trpelo posterizaciou. Avsak dnes sa obvykle pouzivaju viacbitove A­/D prevodniky. Napr. 12­-bitovy ma uz 16x vyssiu rozlisovaciu schopnost, takze ak ­(dajme tomu­) ISO 100 je zakladna citlivost, potom aj pri digitalnom zosilneni na 1600 ISO este stale mame 256 rozlisovacich urovni, ktore su potrene na vytvorenie JPG.

Ak by sa dali zvolit rozne analogove zosilnenia pre R,G,B zlozky, bolo by to iste zaujimave, ale to by znamenalo, ze uz samotny RAW by bol vyvazovany na bielo. V praxi sa obykle vyvazenie bielej robi az pri prevode RAWu do JPG, takze zlozky sa menia digitalne ­(aspon vsade sa to tak uvadza­), ale neviem, nemam s tym ziadne skusenosti ­(ziadny moj fotak nevie ulozit raw­).
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1041) | 2.4.200819:16
"Samotný RAW­" nemůže mít hotové vyvážení bílé ­- to by se muselo dělat barevnými filtry při expozici, jiná možnost není. Leda u Foveonu ­(který z trhu zatím opravdu nemizí­) by se dalo uvažovat o vyvážení bílé rozdílným zesílením jednotlivých barevných kanálů ještě před digitalizací na základě změřené nebo nastavené barevné teploty světla, ale pokud vím, nedělá se to.
Odpovědět0  0
Jejda | 13.5.20081:10
Určitě se používají současně obě metody: zesílení signálu před ADC i dopočítání digitálně. Dnes se používá spíš 14bitový převod ­(16384 úrovní­) ale 12bitových je stále ještě dost. Nevím nakolik se počítá u nižších ISO, ale určitě se digitálně dopočítává u nevyšších ISO jako 1600 a výš. Tedy 1600 získám tak, že zesílím 4x a dopočítám 4x ­- a mám pořád 12bit ze 14.
Nevím kolik AD převodníků tam je a jestli převzorkovávají, jak je běžné u audia, pak by nebylo nutné zmenšovat bitovou šířku ale jen míru převzorkování.
Odpovědět0  0
Busy | 2.4.200810:02
Foveon z trhu prakticky vymizol ? Nemyslim. Ved, sice zriedka, ale na trhu sa sem­-tam stale objavuju fotaky s foven cipom. Podla mna jeho cas este len pride. Ale ved uvidime :)
Odpovědět0  0
jejda | 13.5.20081:13
např. Sigma SD14
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.