Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
21.7.2003, Štěpán Mrázek, aktualita
K napsání tohoto článku mě inspirovaly dvě podařené fotografie z dovolené, které jsem si nechal udělat ve velkém formátu a pověsil na zeď. V tomto okamžiku jsem totiž narazil na hranice své digitální zrcadlovky se 4 Mpix CCD senzorem.
mitoroho.es | 3.8.201017:24
jak fotit se sony adsl a330 ...fotil sem nocni akci,asi tak o24h,nesustale se my fotky nelibi, nevim cim to je,nastavil se na program nocncni snimani a nic moc pri aktivaci aut.blesku se zlepsil obraz a to tak do min 7 metru kdyz sem sem prepnul spet na automat s bleskem trosku se to zlepsilo podotykam ze prvni moznost byla focena pres hledacek bylo lepsi,a pres nastaveni liwe nic moc a proto prosim kde je chyba ve mne nebo nastaveni predem dekuji radu s pozdravem skret
Odpovědět0  0
Maly Japonec | 15.7.200421:56
Jsou lidi, jako trebas ja, kteri delaji i vic jak stomegapixelove fotky a nemusim k tomu mit zadny extra fotak... jen to da trosku prace a jeste vic matematickych vypoctu, bohuzel neni tu nikdo kdo by to to dokazal na bezny format 30x40cm prenes a na pocitaci se to zobrazit uz vubec neda, jedine uzasne je ze si vyberete bod na fotce a zoomujete jako v americkych filmech az uvidite domek a nakonec i cloveka za oknem... ale z toho se clovek nenaji.
Odpovědět0  0
Radon | 14.8.200314:04
potřeboval bych si ujasnit jednu věc. Pokud má ta osvitová jednotka rozlišení 300dpi, tak to platí nazávisle na tom, jak velký formát osvítí ?

Někde jsem četl, že jsou osvitové jednotky na principu osvětlení přes LCD displej (ten má ale pevně dané rozlišení, takže bych předpokládal, že s rostoucím formátem bude dpi klesat) a některé mají zase osvit laserem (tam by ten paprsek asi zajistil stálé dpi). Ale možná je to úplně jinak.

Dík Tom
Odpovědět0  0
Tyfo | 14.8.200314:34
Jo je to uplne jinak, ten LCD ma danou velikost napr. 30*40 cm a to je max. velikost fotky (pripadne je to jen radek (Laser) pod kterym se pohybuje foto papir a to je v 300dpi a nelze udelat vetsi foto napr. LCD pro 30x40cm bude mit cca 3543x4724 bodu (barevnych) a male fotky jsou jen vyrez, proto ma vysledny obraz tech 300DPI
no a u laseru to je ze je posuv v 300 dpi a paprsek ma vychylovani 300 kroku na palec v miste dopadu na papir neco jako lazarova tiskarna s tim ze tam musi byt jeste barevne filtry a kazdy bod je potreba osvitit minimalne 3 barvama R,G,B
Odpovědět0  0
fiba | 12.8.200311:19
Mala poznamka: klasicka fotografie ma uvadene rozliseni 4-9MPix a predstavte si, ze i z takhle "spatneho" rozliseni se delaly fotky A1. Proc bych si tedy mel kupovat 150MPix :-) fotoaparat?
Odpovědět0  0
rebel | 22.7.200321:47
ta tabulka je naprosto zavádějící nesmysl...
Odpovědět0  0
ZM | 22.7.200310:55
Aha, tak to je jasné, to se bavíme o úplně jinačích kategoriích. HP5500 má 1200 dpi, Rockhopper končí na 1440dpi, z toho slušně vytištěnou FOTOGRAFII (nemluvím o velkoplošné grafice) prostě nedostanete - buď se nedostanete na rozumné lpi nebo je barevá hloubka hoodně malá. Pokud Vám kvalita z těchto výstupů stačí, není o čem mluvit, je to otázka názoru, já se při focení prostě nechci klepat o to kde budu mít na fotce rozpadlou hranu, který nápis bude "rozlitý" atd.

Obecně vzato - to co píšu se vztahuje na rozumné výstupy, tj. třeba sublimační tiskárny od 300dpi (ale radši 600dpi), stříkačky tak nad 3000dpi (a to ještě moc záleží na typu a papíru) a samozřejmě laby (se slušnými RIPy).
Odpovědět0  0
Jindra Štark | 21.7.200320:42
No nevím, kde autor přišel na tyto informace. Nechal jsem si udělat fotky právě ve firmě Fotostar. Mám 3,2MP foťák, ale fotil jsem v rozlišení 1024x768 Superfine q. = skvělé fotografie 10x15cm. Dokonce, ještě byla velice kvalitní fotka (výřez) 609x730, taky 10x15cm. Testoval jsem ještě 2048x1536 na 15x21cm a také velice dobrá.
Odpovědět0  0
ZM | 21.7.200323:18
Hmm, tak zkuste tímhle způsobem (1024x768, 10x15cm) nafotit třeba.. no třeba noviny, vedle toho si dejte stejně velkou fotku nafocenou klasickým způsobem - a užasnete nad tím rozdílem.

Tím nechci říct, že třeba romantická fotka klidné mořské hladiny v odlescích zapadajícího slunce nebude i ve výše zmíněném rozlišení skoro bezvadná. Jde jen o to, že na některém záběru tohle rozlišení (teoreticky 183dpi, spíš ale tak 160dpi) bude postačující a na některém to bude žalostně málo.
Odpovědět0  0
Adam | 27.7.200310:18
A nebude s těma novinama problém spíš v kompresi? Zkus ty novin vyfotit znovu a hodit to do Tiff, nebo Raw a ne do Jpg?
Odpovědět0  0
ZM | 28.7.200323:03
Hmmm :-) tak až tak hluboko jsem neklesl, abych takovýhle testy tahal v JPEGu ;-) Nee, ono se nad tím stačí zamyslet jen trochu logicky: zkus si naskenovat černobílý text z novin, resamplovat sken na 150dpi v šedé škále a pak se na to podívat na obrazovce, jak to má rozbitý hrany. A tohle je ještě idealizovaný příklad - v reálu se k tomu ještě přičtou zkreslení objektivu, šum snímače a nevím co ještě..
Odpovědět0  0
00 | 21.7.200317:33
Canon EOS 1D/s ma uz ted 11Mp takze 18Mp nebude zas tak daleko...
Odpovědět0  0
Petr Abrahámek | 21.7.200313:37
Jsem vlastníkem 2 Mp aparátu. Proto mne zajímalo, do jaké velikosti lze úspěšně zhotovit fotografie. Podle poznatků které mám, lze fotografie formátu i A4 zhotovit i s 2 Mp snímačem.
Podle logiky věci by se ze 4 Mp snímače měly dát bez problémů zhotovit fotografie formátu A3 (ve stejné kvalitě podrobností). Na druhé straně se ovšem domnívám, že pro větší obrázky již není zapotřebí zobrazovat na výsledné fotografii tak malé detaily jako na menších formátech (Větší formáty se obvykle ukazují z větší dálky a nikdo je neanalyzuje s lupou). Proto se domnívám, že na formáty velikosti A2 by měl být dostatečný snímač o velikosti 5 až 6 Mpix. Proto také chápu fotoaparáty s rozlišením 5 až 6 Mpix jako fotoaparáty pro normální smrteníky, kteří si občas chtějí udělat i velkou zvětšeninu.
Jinak samozřejmě fandím digitální fotografii a doporučuji to každému kdo má k dispozici výpočetní techniku pro archivaci snímků. Ačkoliv velmi rád fotografuji, tak přece jenom s fotografií na kinofilm jsem byl částečně omezen finančními náklady (např. z dovolené jsem míval tak 3 až 4 kinofilmy a nyní bez problémů klidně třeba 500 snímků - ty si klidně skladuji na disku nebo na CD a mohu si vybrat co si nechám odělat).
Odpovědět0  0
ZUX | 21.7.20039:48
Myslim, ze na 18 Mpx zas tak dlouho cekat nebudeme. Kodak uz loni na podzim uvedl senzor 14 Mpx (DCS 14n). Jinak souhlasim s predchozimi komentari.
Odpovědět0  0
Tyfo | 21.7.20036:40
Jo je to tak jak rika exiff ja sam jsem si nechal delat z 4Mpix (Olympus E10) fotografii rozmeru 50*75cm a mohu s klidnym svedomim rici ze to neni nejaky kompromis mohu se na to kouknout klidne i z 10cm a je to v pohode, pravda s takovou fotografii je potreba si predem pohrat aby to bylo k svetu, ostatne 163MB soubor ktery jsem posilal do fotolabu mluvi za sve.

a co se tyka tvrzeni ze na 10*15 neni potreba vic jak 2Mpix tak to je pravda pouze v pripade ze mate opravdu zmaklou kompozici ale pokud ne a potrebujete udelat nejakej vyrez tak to zase takova hitparada neni pak je potreba si s tim dost hrat nez to je kvalitni vyrez. Ja delam vyrezy z 5Mpix a je to v pohode, kolega s 2Mpix fotoaparatem ale obcas potrebuje zaostrovat na vyslednou fotografii aby dosahl aspon pseudoostrosti ke kyzenemu vysledku.

Jo a prepocitanim bodu na palec dle daneho (jeden vyrobce fotek) rozliseni je udaj scela scestny protoze pokud tedy pouzivam sublimacni tiskarnu s 200dpi tak je obraz na nic ?? a nebo pokud to davam k fy. ktera pouziva 400dpi tak to si mam dat delat mensi fotky aby nahodou neutrpela kvalita ????
Odpovědět0  0
AdamZ | 27.7.200310:28
Ahoj Tyfo,
prosimtě chtěl bych se tě zeptat, na kolik to vyšlo? Takový formát 50x75 to by mě zajímalo, nějak sem se v mém okolí nedopátral, nikoho, kdo mi něco takového udělá. Jinak zdar a sílů k dalším fotkám
Odpovědět0  0
Tyfo | 27.7.200313:51
Budes se divit ale bylo to zdarma :-)
Je to trochu zamotana historie ja to poslal na CD do HappyFoto s ostatnima asi 40 fotkama a oni mi to udelaly bez te velke fotky a s tydenim zpozdenim tak jsem tam zavolal a chtel jsem vedet o to ma znamenat tak mi rekli at to poslu dopisem s popisem v cem je problem, tak jsem to udelal a ono se 14dni nic nedelo, zase jsem volat, tentokrat uz neodbytne kazde 2 dny a za cca 14 dni se to konecne dostalo zpet do Cech (pry tento format delaji ve Widni) a poslali mi to domu s omluvnym dopisem a uplne zdarma ! Puvodne to melo stat 500kc + neco ty maly fotky ale stalo to jen to neco a cca mesic a pul cekani !
Odpovědět0  0
Petra Novotná | 8.4.200918:05
Vždycky když chci pro svou rodinu hezký dárek, nechávám udělat v Happy Fotu fotky, ty přeci každého potěší a zvlášt v této době digitalizace. Babičky jsou moc rády když jim nějaké fotk ynechám udělat. A ta fotokniha je dnes také velice oblíbená věc. Viděla jsem to poprvé u kamarádky co bydlí v Irsku a nadchlo mě to. Byla jsem nadšená když jsem viděla na stránkách Happy Fota nabídku na fotoknihu, a ještě ted ta sleva, prostě super.Takže toho musím využít. Co vy na to?
Odpovědět0  0
Tyfo | 14.4.20098:01
Mila Petro, je zajimave ze jsi ozivila temer po sesti letech tuto diskuzi.
Odpovim ti podle meho nejlepsiho vedomi a svedomi. Muj nazor na fotoknihy je rozporuplny zda se mi to predrazeny ­(i kdyz to neni pravda je to jen dojem­) a proto delam stale foto do albumu a nebo do ramecku. Ja tedy preferuji dat babicce zaramovane foto treba 30x45 nez delat fotoknihu, ono to chce taky trochu te tvurci invence protoze pokud se to necha na automatu tak to neni uplne ono. Moje rada zni : Pokud si stim pohrajes a mas trochu umeleckeho citeni tak ta kniha bude nejen pekny dare ale take tak trochu Tvym obrazem a proto ziska daleko vetsi atraktivnost nez obycejne fotky, Jdi do toho a niceho se neboj, Preji ti dobre svetlo a polibek muzy.

Tyfo
Odpovědět0  0
pohoda2000 | 11.8.200316:24
Pekne velkoformatove fotky mi udelali v Raj? fotaku - www.rajfotaku.cz

Delaji je v CR a jsou schopni i prepocitat a vyhladit fotky na velky format nejakym fraktalovym programem. Na webu maji cenik.
Odpovědět0  0
exiff | 21.7.20031:39
Prosimvas a videl jste nekdy fotografie rekneme formatu A2 z aparatu s 6Mp snimacem? (napr Nikon D100, Canon D60,...) Kvalita je opravdu dostacujici. A4kove snimky jsem si nechaval delat uz davno s 2Mp snimacem a jejich kvalita byla take naprosto v pohode (asi hranice 2Mp snimace) Je zde totiz neco cemu se rika SW interpolace, ktera je jiz dnes na takove urovni, ze ji lze bez problemu mozne pro velke tisky pouzit. Pak napriklad jsem mel moznot zkoumat foto-tisk velikosti A1 z 6Mp Nikonu D100 a taky musim rict, ze kvalita byla vice nez dostacujici.

Clankem jako jste napsal jen vystrasite pripadne zajemce o difitalni fotografii a to myslim neni ucelem vaseho webu... Opet tedy clanek hodne o nicem. Proc neudelate nejake testy + scan ruznych zvetsenin, porovnani vysledne kvality nebo neco takoveho? Jako napsat vzal jsem si na 5min do ruky program calc.exe, to opravdu o necem svedci a nemusim sem asi psat o cem...
Odpovědět0  0
PetrD | 21.7.20032:25
plně souhlasím, já běžně dělám A4 z 3 mpx foťáku a je to super kvalita... tady potom asi hodně záleží na kvalitě čoček daného foťáku a síle nastavené JPEG komprese :-)
Odpovědět0  0
Jan Fára | 21.7.200315:18
Nez se pustite do dalsi kritiky autora, doporucuji shlednout http://www.printing.cz/art/pol_minim/rozliseni1.html
Zde je problematika vysvetlena na zaklade konkretnich faktu. Nedomnivam se, ze by prepocitavani bylo zcestne. Jen si myslim, ze clanek neni uplny a jak zde jiz bylo nekde receno, chybi zde prave to, co naleznete na vyse uvedem webu. Pro mensi fotografie je rozliseni alespon 300dpi nezbytne, ale pro format A4 jiz staci kuprikladu 150dpi atd. Pokud nekdo studuje billboard s lupou v ruce, pak se mu pochopitelne uvedena pravidla nezamlouvaji, ale to neznamena, ze nejsou v prumeru zrakem obycejneho smrtelnika takto provedena dilka vnimana uspokojive. Softwarova interpolace samozrejme existuje, ale v principu nedoplni chybejici informaci. V beznych podminkach je podle meho nazoru lepsi tuto praci prenechat konkretnimu driveru tiskarny ci jineho vystupniho zarizeni a jako zaklad pouzit maximalni mozny celistvy podil zakladniho rozliseni periferie. Podle mne, pokud nevlastnite ripovaci software, coz predpokladam nikoliv, nema smysl obrazek neumerne zvetsovat softwarovou interpolaci, byt kvalitni bikubickou, ci jinymi algoritmy. Driver toto provede rovnez a s tim, ze optimalne pro dane zarizeni (rozmisteni tiskovych bodu).
Odpovědět0  0
Zdeněk Michálek | 21.7.200318:23
Dobrý, beru do ruky kalkulačku.. 6MPix, to máme na formátu A2 (594x420mm myslím nebo tak nějak, nechce se mi to hledat) 5 bodu na milimetr, neboli 128 dpi. Vážený pane exiff, uvážíme-li, že při tisku na:

- křídu chtějí tiskaři skenovat v rozlišení aspoň 250dpi (no, 200dpi taky nějak přežijí)
- obyčejný papír aspoň 150dpi
- pokud jsou na fotce detaily stylu černý drát na světlém pozadí, tak rozumné minimum je 300dpi pro obé

tak mi vychází, že vaše argumentace "6MPix pro A2 kvalita je opravdu dostacujici" je ryze demagogická.

To odhlédnu od toho, že 6MPix je ve skutečnosti o dost méně než 6MPix (neb zdaleka neplatí, že pro každý jednotlivý bod jsou 3 čidla v základních barvách) a od toho, že kvalita fotografie bývala výrazně vyšší než kvalita ofsetového tisku, byť na křídě.

A co se týče argumentu o interpolaci - jak říkával náš matematik na fakultě: "Z hovna vyinterpolujete, studenti, použitím sofistikovaných matematických metod zase jen hovno".

Odpovědět0  0
exiff | 21.7.200322:09
Nehodlam se s Vami prit, ale moje tvrzeni vychazeji z celkem slusne praxe. Pocitat sice muzete umet pekne, ale ja mam zase zkusenosti s velkymi tisky. Dnesni tiskarny toho dovedou opravdu hodne. Pohopitelne nemluvim o zadnem ofsetu, ale o velkoplosnych fotografickych tiskarnach, ktere jsou opravdu hodne drahe a kvalitni. Nicmene tvrdit, ze z 6Mp snimace na nich nedostanu kvalitni A2 je nesmysl, protoze z nich dostanu i velice kvalitni A1... Verit mi to nemuste, ale ja mluvim z praxe...
Odpovědět0  0
ZM | 21.7.200323:11
Můžete upřesnit které velkoplošné tiskárny máte na mysli ?
Odpovědět0  0
exiff | 22.7.200310:32
Napr: HP - 5500, Mutoh - Rockhopper...
Odpovědět0  0
ZM | 22.7.200310:57
Aha, tak to je jasné, to se bavíme o úplně jinačích kategoriích. HP5500 má 1200 dpi, Rockhopper končí na 1440dpi, z toho slušně vytištěnou FOTOGRAFII (nemluvím o velkoplošné grafice) prostě nedostanete - buď se nedostanete na rozumné lpi nebo je barevá hloubka hoodně malá. Pokud Vám kvalita z těchto výstupů stačí, není o čem mluvit, je to otázka názoru, já se při focení prostě nechci klepat o to kde budu mít na fotce rozpadlou hranu, který nápis bude "rozlitý" atd.

Obecně vzato - to co píšu se vztahuje na rozumné výstupy, tj. třeba sublimační tiskárny od 300dpi (ale radši 600dpi), stříkačky tak nad 3000dpi (a to ještě moc záleží na typu a papíru) a samozřejmě laby (se slušnými RIPy).
Odpovědět0  0
Tyfo | 22.7.200311:20
Tak to jsme opravdu v jine kategorii ono totiz vetsine lidi dostacuje kvalita fotek z ingoustu 1200x1200dpi a to jsem predpokladal i zde, pokud se budeme bavit o opravdu trochu kvalitnejsi fotografii se kterou by jsem nesel na ingoust s min nez 4800x1200dpi (HP5550) tak to opravdu nelze interpolovat, ale gde vam dnes udelaji kvalitnejsi fotografie nez je na te HP 5550, mne staci z me HP920c nebo z naseho plotru hp designjet 800 ktery umi 2400x1200 dpi

pokud je vyzadovana nekompromisni kvalita pri pohledu z blizka tak to opravdu z 5Mpix max A4 a to jeste s odrenyma usima

Tyfo
Odpovědět0  0
Tyfo | 22.7.200310:53
Tak to asi fakt nema cenu se tu o tom hadat, je fakt ze z hovna bic neupletes.

tak jsem to tedy udelal a ulozil na web je to na adrese http://www.volny.cz/tyfo/interpolace.jpg jedna se o vyrez z fotografie A1 (84cmx60cm) a je to housenka na listu je tam tedy jen jeji spicka s chlupama (cela mela neco prez 60 cm) a gdo chce at si to stahne (cca 170kB) a zkusi si udelat fotku, je to pripraveno pro foto 10x15cm a pokud se tu bavilo o A2 tak at si zkusi udelat foto 7,5x10cm a muze se kouknout jestli mu takova kvalita staci a mebo ne a podle toho muze usoudit jak velke fotografie si muze dovolit ze sveho digitaku.

ted jeste nejaka technicka data :

Fotoaparat : Olympus E20P + close UP +3 cocka Cokin P
format : ulozeno do JPG komprese nastavena na 1/2,7
obrazek byl oriznut na dany format a interpolovan na velikost 840mm x 595mm na 300DPI a pote zaostren
vse v programu Corel Draw 9

pak udelan vyrez 150mm x 100mm a ulozen jako JPG komprese 10

Tyfo
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.