Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
15.4.2011, Jana Bártová, fejeton
Opět se musím vrátit k tématu focení svateb. Ne, že by mě to zas až tak moc zajímalo, ale poslední zkušenost mi prostě nedá spát. Nechala jsem se ukecat a šla kamarádovi na svatbu. Ne jako fotograf, ale jako host.
Zdenek.h (15) | 24.4.201117:18
Sedmdesátá a počátek osmdesátých let ­- fotopřístroj zrcadlovka Praktika ­(made in DDR­), kinofilm většinou ORWO, podpultový japonský blesk Nacional. To byla výbava, s níž jsem vyfoti pár svateb, většinou známých, od nastupování do auta před domem až po přípitek a jídlo na hostině. Byl jsem srozuměný s tím, že se nechají fotit v ateliéru ­- bylo to tak běžné. Nafotil jsem většinou 3 filmy, cena za práci byla lidová ­- aby zbylo na materiál a na cigára... snad ti lidé mají mé fotky dodnes ­-:­).
Úsměvná pointa ­- jednou jsem nafotil začátek hostiny a musel odejít. Nechal jsem se přemluvit, že přijdu v podvečer, což jsem neměl. Dostavit se střízlivý na dobře rozjetou svatební pijatiku a ješto to dokumentovat... měl jsem z toho smíšené pocity. A když jsem jim pak ukázal nevěsty matku, jak tancuje v minisukni na stole, moc se jim to nelíbilo...
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 24.4.20119:02
Všeci se tu ohánějí jakousi ,,kvalitou,, já bych řekl, že kvalita je přímo úměrná vynaloženým prostředkům na fotografa. někdo dá 3000 dostane to z ,,kompaktu,, někdo 10.000,­- a někdo si zavolá chlapa z Anglie a vyplázne 50.000,­- ­/hepry, hepry, chcu ho vidět­/.

Ostatně, každý máme nějaké ty fotečky na webu, častokrát je to každý pes jiná ves, to podle toho co se nám kdy ,,náhodů,, povedlo.
Tak je to u většiny. Jenom někteří tam maj třeba jedinou svatbu od A­-Z.

Zákazník si vybírá podle
1. ceny 2. doporučení známých 3. Až někde dáááleko v zadu je vaše portfolio.

Zapomeňte na kvalitu, za 5.000, nedostanente to co za 50.000,­- To prostě nejde. A pokud se o to někdo pokusí, velice rychle přijde na to, že kdyby tu dobu co sedí u PC věnoval brigádě u zedníků tak by si vydělal 2­-3x víc.

Klasický povzdech instalatera ­/kerá pi.., to tady dělala­/, se nese celou diskuzí, tento povzdech je typický pro řemeslníka neumětele. Majster ví, že to kolikrát nejde, že to co bylo odvedeno bylo to co se opravdu dalo odvéct a prostě jinak to nešlo.
Ostatně, za peníze v Praze dům ­- ve Vídni dva.
fotozemek
Odpovědět0  2
NumberQ | 24.4.20110:17
...a tak si troufnu také přidat zkušenost. Nechte si představit ­(tedy popsat­) všechny účastníky obřadu i hostiny. Je trapas, když budete mít spoustu fotek bezdomovce, který se přišel jen tak trochu ­"napapat­" a ani jednu nenápadného dědečka jenž celou svatbu sponzoroval.
A jedna opravdová historka ­- závěr si udělejte sami.
Svatbu jsem úspěšně nafotil a za tři dny předal vybrané a upravené fotky se slibem, že ještě vyrobím nějakou oficiální prezentaci. Asi za tři měsíce jsem potkal dceru a postěžoval si, jak mi to jde pomalu. ­"Tati, nech to plavat, oni už jsou rozvedení!­"
A Vám paní Oborná, fandím.
Odpovědět0  0
coulomb (55) | 24.4.20111:06
To se stalo na mé vlastní svatbě v r. 1960. Známý nám ji filmoval tehdy ještě na klasickou osmičku a při gratulacích nakonec věnoval největší pozornost manželčině kolegyni a mé rodiče úplně vynechal.
Odpovědět0  0
coulomb (55) | 23.4.201115:00
Bude to znít úsměvně, ale musím se vrátit do dob kdyjsem začínal fotit na svatbách. Samozřejmě jen známých a v rodině. Ale to bylo v dobách, kdy jsme fotili ještě na film. A bylo k vzteku když před důležitým okamžikem bylo třeba vyměnit film. fotil jsem flexaretem, takže na jeden film pouhých 12 snímků. To se opravdu muselo počítat a načasovat si výměnu filmu na nějaké hluché místo. Víc aparátů jsem neměl, byl jsem rád, že jsem měl alespoň blesk se směrným číslem 20. Film 24 DIN a s případnou podexpozicí počítat při vyvolávání. Samozřejmě že to bylo černobíle. Když bylo nejhůř, musela se namíchat vývojka pyrokatechin s louhem. To pak stačila i čtvrtinová expozice. Za cenu trochu většího zrna se daly důležité snímky zachránit. V některém kostele byla docela tma.
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 20.4.20117:59
Janičce nechám všeobecnou úvahu, která jí jde opravdu dobře. Ostatně filda se pozná. Jani, dobrý, rostete.
Co se týče svateb ­- technika
dvě těla, aspoň dva blesky, pokud chcete dělat ,,fotečky v parku,, tak aj záblesky, asistenta, pokud možno atelier i když mobilní a jsme někde na 10­-12.000,­- ¨
Ještě se divíte, že si lidi nechají dělat svatby od známých?

Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 20.4.20118:14
jo a týden práce u PC, je těch 12.000 moc???
Odpovědět0  0
Doyl2kX (121) | 20.4.201117:17
pokud ovšem ta práce fotografa má kvalitu, je cena přiměřená. Jak jsem psal níže z 5. jen jeden odvedl výbornou práci . Je těžké si vybrat kvalitního fotografa, kameramana. Nemohu vybírat podle toho že je uznávaný krajinkář atd, když ani pořádně neví kam se pořádně postavit a velmi často dobíhá na poslední chvilku , protože nepředvídá či neví co bude následovat.... Proto je alespon pro mne ­/pokud bych byl ženich­/ lepší když tam budou pobíhat dva zapálení amatéři a já si pak vyberu co stojí za to...
Odpovědět1  0
Láďa S. | 19.4.20118:21
Autorčin článek a portfolio je výsledkem příliš vysokého sebevědomí a nedostatkem sebereflexe.
Odpovědět0  2
Yokac (28) | 17.4.201122:44
...,fotky nam udelal hezky, to jo, ale ze prosvihl polibek, tak to by se mu stat nemelo. Ale nastesti tam bylo take par ­"pricmrndavacu­" s kompaktama, takze nejakou tu fotku s polibkem nastesti mame.
Odpovědět0  0
Busy . | 19.4.201112:52
A bolo by taky problem tu pusinku specialne pre ucely vyfotografovania zopakovat ?!?!
Fotil som uz vela svadieb a na niektorych fotografi po bozku prosili: Este, este, este raz... :­)­)­)
Ale inak uznavam, profikovi by sa to nemalo stat.
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 20.4.20118:16
Ale, stat sa to može, všecko de napravit, pokud to de, stačí aby to fotograf řekl na rovinu, ostatní ­/aj farář­/ sa zasmějů a prostě se ten ,,hubanec,, zopákne. nemělo by se to stát, ale je to možné.
Odpovědět0  0
Busy . | 20.4.20118:20
A nevesta so zenichom budu len radi, ze sa mozu este viac opusinkovat :­)­))
Odpovědět0  0
Yokac (28) | 20.4.201123:09
On by nebyl problem tu pusu zopakovat, ale my to zjistili az po svatbe, ze to nevyfotil:­-)
Odpovědět0  0
coulomb (55) | 20.4.201123:27
To je potom ten fotograf, váhám jak to napsat slušně, hloupý. Má to říct. Vždyť svatba má být záležitost veselá. Další polibek pro všechny fotografující není problém.
Odpovědět0  0
M.Šera | 22.4.201122:08
Kolik svateb už jste vyfotil, že takhle kategoricky odsuzujete? Já předem všem, především ženichovi a nevěstě, dávám podrobné instrukce a co myslíte ­- řídí se jimi? Málokdy. Zkusíme předem polibek, aby byli vidět dobře oba a kladu na srdce ­- hlavně nespěchat. A stejmě se mi už mockrát stalo, že polibek byl tak letmý, jako když se manželé po 20 letech ráno loučí do práce. Mohu gestem naznačovat nebo říkat polohlasem ­- ale na to nereagují, jsou v transu. A řvát na ně přes celou svatební síň ­"JEŠTĚ JEDNU PUSU­" tak to opravdu nejde. :­-(
Odpovědět1  0
libb (58) | 23.4.201113:17
přesně tak. Domluvil jsem se se snoubenci, že mají při polibku napočítat 3 záblesky. Samozřejmě, že po prvním už bylo po polibku... No aspoň něco jsem měl... jednou jsme polibek opakovali, celkem zákeřně, bylo to v kostele a novomanželé byli opět velice rychlí, tak jsem jim nenápadně řekl, že to nemám a až po obřadu se políbili celkem nenápadně znovu a dnes to nikdo neví :­-­) Hlavně je třeba se dobře domluvit a připravit snoubence na tu možnost opakování polibku.
A zase na jiné svatbě se kamarádka s ženichem líbala tak dlouho, že jsem měl už 10 fotek, už jsem ani nefotil a oni se pořád líbali ;­)

P.S. Já ze své svatby taky polibek nemám, a to jsem tam měl dva zkušené fotografy... ;)
Odpovědět0  0
busy (4709) | 26.4.201114:02
...co si nenafotis sam... :)
Odpovědět0  0
libb (58) | 23.4.201113:13
a dali jste mu čas? Pokud uděláte rychle mlask, tak se nedivte, že to nemá.
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 17.4.201115:07
a když tak pořádné, jak sa to tam nepobije a nemám to v mašině, tak je to o ničem.
Odpovědět0  0
photomistr (48) | 17.4.20119:17
Urcite s autorkou souhlasim, ze foceni svatby neni jednoducha vec a musi se u toho hodne premyslet. Na druhou stranu kazdy musi nejak zacit a treba ty foto­-kamaradi uz priste foceni svatby odreknou, nebo to priste poradne promysli ;o­) A urcite je pravda, ze se da poznat i z dalky, jestli fotograf vi co dela, nebo jestli budou fotky stat za starou backoru.

Vsem remcalum tady bych doporucil nejen zverejnit jejich portfolio, ale i odkaz na jejich texty, at se muze autorka poucit jak se to ma spravne delat ;o­)

Milan
www.stryja.com
Odpovědět0  0
Jana Z. | 16.4.20118:55
K tomu snad jen, ze take nechapu lidi, co si nechaji svatbu fotit ­"kamaradem­" jen aby usetrili, byt je i kamarad ­"fotograf­" :­) Fotky a foceni miluju, je to pro me zhmotneni vzpominek, a obzvlast, pokud jde o svatbu, nebylo mi lito dat za fotografku castku, pri ktery na nas okoli koukalo, jestli nejsme blazni... Investice do dortu, vselijakych vysluzek a podobnych veci, po kterych za tyden nestekne ani pes, jsou pro vsechny OK, ale priplatit si za prstynky a fotografa ­(resp. fotky­), ktere pri trose stesti zustanou na cely zivot, to je pro hodne lidi problem... bohuzel.
Odpovědět2  0
FotoZemek (919) | 20.4.20117:47
¨troše štěstí ­- závidím a přeju
Odpovědět0  0
kamera11 (19) | 15.4.201117:01
Tož tak. Je nějaký universální návod, které fotky ze svatby jsou ty NEJ? Každý má jiné gusto. Někomu se líbí fotky v „běhu“ někomu unuděné, narafičené. V dnešní době digitálu není problém upravit skoro každou fotku, k obrazu...­- koho? čeho?. Ten kdo fotky dodává­/prodává je vyumělkuje, odstraní skoro vše co není IN ­(co je ale in?­) Mnohdy s odstupem doby, když vidím svatební fotky, ani nepoznávám, že to jsou ti ONI. Krásní, upravení, decentní...asi to tak má být. Ale není to, to původní, není tam ta atmosféra. Silné blesky, 25MB čip, Photoshop udělají svoje. Ale tu krásu, kouzlo okamžiku, srandu, závist, nejistotu...to ani profi fotograf nemá garantovanou. Mnozí z těchto profesionálů to ani nemají „v popisu práce“. Proto mnohdy po letech se mnozí vracejí k těm fotkám, někdy takřka nepovedeným, ale vyjadřující pravdu. Tím nechci říci, že by nevěsta a ženich neměli mít kvalitní fotky OD NĚKOHO. Třeba od toho profi fotografa z obřadu či ze studia. To je věcí názoru. Samotný obřad by měl mít důstojnost, nemá to být cirkus ­(což se skutečně mnohdy děje­) ale to je už spíše věci naší kultury. Asi to k nám už patří. Co vy na to?
Odpovědět3  0
jan kaspar | 15.4.201113:00
Do diskuze se nezapojuji,pouze zasílám odkaz na stránky,které pro někoho z vás mohou být inspirací,pro někoho zklamání.Dobré světlo přeje Honza

http:­/­/www.wpja.com/
Odpovědět0  0
coulomb (55) | 15.4.201111:04
Svatby a jiné oficiální akce je opravdu potřeba fotit se zkušeností. Řekl bych, že je potřeba znát „scénář“ akce, být připraven na následující, „neprošvihnout“ třeba nasazování prstýnků, polibek ap. Se světlem nic nenaděláte, uvnitř pomůže výkonný blesk, třeba i se změkčující clonkou, ale v parku je nutné se jen postavit do správného místa. Jinak se vždy bavím, když vidím někoho fotit venku dvacet, nebo ještě více metrů vzdálený objekt kompaktem se zapnutým bleskem, který má směrné číslo maximálně 10. Když jsem jednou takovému odborníkovi řekl, že si jen zbytečně vybíjí baterii, málem mi vynadal. Také na stadionech je to legrační. Z té svatby se třeba z toho velkého množství třeba náhodou vybere i něco použitelného.
Odpovědět5  0
FotoZemek (919) | 20.4.20117:50
od toho se volá profik, aby si to i v tom parku přisvítil, záblesky do auta vlezou a centrála taky, když už není na akumulátor.
Odpovědět0  0
Sandra Matušková | 15.4.201110:52
...ale to je realita většiny svateb. Člověk dá do příprav plno peněz a energie, ale na fotky jakoby zapomínal, přitom právě ony člověku všechno připomenou i za několik let...Nechápu, proč se to tak podceňuje...nebo možná nepodceňuje a dotyční jsou spokojení se svými kýčovitými fotkami? Kdo ví, každopádně v jejich stopách nepůjdu :­)
Odpovědět2  0
karelfrydrych | 15.4.201110:47
Dobrý den, mohu se zeptat, máte někde nějaké album svých foto prací ? Nemám rád člověka co píše články o tom co je dobře a co ne a přitom se nemohu podívat na jeho tvorbu. Neberte to zle, ale tohle by mohl psát každý ­"jak se co má dělat jak je co špatně­" a přitom nemusí kritizovanou věc on zvládat sám ... Mimochodem jsem neviděl nikde přiložené fotky z té svatby a vy taky ne jak jste již psala a tak vůbec nevíte jaký byl výsledek ..
Odpovědět2  5
mandak1 (4) | 15.4.201111:48
Však taky každý může a má právo napsat, ­"jak se co má dělat, jak je co špatně­". Člověk nemusí být odborník v dané oblasti, aby na to mohl vyjádřit svůj názor. S vaším názorem nesouhlasím, ale máte na něj právo. Já jen za sebe říkám, že s autorkou souhlasím a tenhle článek podle mě není ani tak o těch fotografiích, jako spíše o celkovém pohledu na focení svatby. A já v tom vidím velký kus pravdy.
Odpovědět4  1
kolemjdouci-tudy | 15.4.20118:59
Souhlas, na svatbu si vezmu někoho kdo to umí, přinejmenším někoho kdo bude na focením přemýšlet ­- potud i souhlas s autorkou. Ale pro Vás ­- rodiče si děti fotí pro sebe a příbuzné ne do webové fotogalerie pro hodnocení miniatury a leštění svého ega. Krom toho, že při focení mají na starosti i to dítě samotné, které speciálně rodičům nepostojí. O vyčerpání jejich invence na věci jiné nemluvě. Kritiky jako vy opravdu nemám rád. Každý ať si fotí jak chce!
Odpovědět2  0
Václav Brabec | 15.4.201110:09
Tak za prvé: nestydím se za své jméno Potažmo pokud chci někoho kritizovat popřípadě urážet.
Za druhé: nepochopím proč by fotografie určené jen pro domácí použití popřípadě pro příbuzné nemohly být také hezké.
Odpovědět1  0
kolemjdouci-tudy | 15.4.20118:51
Souhlas s ­"zdenek m­". Jen by mne zajímalo jestli vy byste zadupala a vítr by ustal, slunce by začalo dodávat krásné difuzní světlo a mraky by se zatavili tak aby vytvořily plastické stíny v krajině. Protože nic kloudného ve vašich článcích není. Je to takový deníček nespokojené a unuděné fotografky. A nepíši to proto aby se zde zase našli nějací zastánci, ale abyste přehodnotila svůj příspěvek společnosi a začala psát o něčem a nechala se zaobýrat ničím.
Odpovědět3  6
vasheg (2) | 15.4.20119:07
Absolutni souhlas. :)
Odpovědět1  4
Jana Bártová (37) | 15.4.20119:13
Určitě bych nezadupala a vítr by nejspíš neustal :­-­), i když mohla bych to příště zkusit, třeba by to fungovalo. Ale jsou tu takové jednoduhé věci, jako chvilku počkat, než slunce zajde za mrak a světelné podmínky jsou stabilnější, nebo nefotit v pravé poledne, pohrát si trochu s kompozicí snímku atd. Občas s dá i z mizerných podmínek vytřískat maximum, jenže se musí chtít a musí se u toho trochu přemýšlet. Z vlastní zkušenosti vím, že když někdo chce, řešení vždycky najde. Ale když nechce... Jinak unuděná zatím opravdu nejsem, na to nemám čas....ale kdybych byla, dám vědět :­-­)
Odpovědět5  0
Doyl2kX (121) | 15.4.201113:17
No ono mne by taky zajímala vaše galerie, pokud ji máte někde. Jinak si myslím že máte pravdu asi tak v 70%. Jsem fotograf amater fotim už skoro 40let. Nějaké svatby ,křtiny , oslavy jsem nafotil. Když sem začínal fotil sem na to na co jsem měl , smena,zorkij4 ­/ten byl asi nej.­/nyní mám Sony DSC­-H50 a pokukuju po Panasu GH2 ­/bohužel rodina kterou živím je čím dál náročnější takže je to zatím sen­/.Ze začátku to bylo v černobílém ­/fotky sem byl schopen do hodiny dodat od nafocení­/ atd. nyní je to jednodušší v digitálním podání je to úžasně rychlé a úpravy v ZPS a LR přidají výsledné fotce více jak 60% na kvalitě... Bohužel nesouhlasím s Váma ohledně poledního slunce,větru atd. Dá se nafotit pěkná fotka i v takových podmínkách. Je jasné že pokud jsou novomanželé oddáni kolem 10­-11hod , většinou vyjde že fotky jsou pořizovány kolem poledne, pak všichni hurá k obědu. Po 15hod je už problém zvěčnit střízlivého ženicha či čisté družičky , ale jsou i vyjimky :­). Co se týká profesionála k focení či kameře z vlastní zkušenosti u mých dětí či velmi blízké rodiny jsem zažil většinou zklamání, z pěti jsem byl spokojen jen z jednim, možná jsem moc náročný , ale aby profik nafotil fotky ­/vercajk asi za 100K­/ za které se bude hanbit nevěsta a raději je zapře... pardon sem se nějak rozepsal :­) . Bohužel je pravda že dnes má každý mobil či kompakt a když je nějaká velká oslava hromadně lezou do záběru, ale stačilo by aby ženich či družba nebo oslavenec řekl, na úřadě či v kostele nás bude fotit ten a ten prosím neběhejte mu do záběru. Jinak přeji dobré oko, dobré světlo a pohotovou ruku na spoušti.
Odpovědět1  0
Busy . | 19.4.201113:04
Na niektorych svadbach byva zvykom mat jedneho hlavneho fotografa + jedneho hlavneho kameramana, ti dvaja sa mozu pohybovat kde chcu, a pre vsetkych ostatnych plati nejaka ciara za ktorou si mozu robit co chcu ale ktoru nesmu prekrocit, aby okolo hlavnych akterov nevznikol neusporiadany chaos. Toto je podla mna velmi rozumny sposob ako si zabezpecit aspon trosku poriadok.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6692) | 15.4.201112:25
Myslim, ze Jana tu ma pravdu. Take kolikrat trpim, kdyz si nevezmu fotak a vidim, jak to jini ­"flakaji­". Tim samozrejme netvrdim, ze by me fotografie byly nejak uzasne, ale i s nepriznivymi podminkami a neprofesionalni technikou se daji zvladnou pomerne slusne vysledky. A kdyz pozorujete jine fotografy, clovek, ktery fotografii aspon trochu rozumi, uz odhadne, kdy z toho mozna neco kloudneho vyleze a kdy ne.
Odpovědět3  0
David H (1707) | 15.4.201114:35
Jj. na mojí svatbě fotil můj bývalý spolužák ­- prof. fotograf. Fotky opravdu pěkné, klasika. Pak několik lidí, co si sebou vzalo fot­'áky a pak nám nosili cdčka s fotkama, na kterých už nebylo nic víc, až na jednoho člověka, o kterém jsem málem ani nevěděl. Když jsme pak ale dostali do počítače fotky od něho, byly a jsou úžasné. Prostě z různých úhlů pohledu, netypické záběry, perfektně zachycující atmosféru celého toho dne a jsem za ty fotky opravdu rád. A to prosím fotil nějakým prachobyčejným kompaktem ­(no obřad byl naštěstí venku­). Takže ono opravdu hodně záleží na tom, kdo to v ruce drží.
Odpovědět1  0
Doyl2kX (121) | 15.4.201119:07
jj , prostě jsou lidi , kteří udělají z mobilem pěknou fotku a naopak lidi co nedokáží z drahou zrcadlovkou a kvalitním sklem udělat dobrý záběr a kvalitní fotku. Jinak je 80% úspěchu vědět kam se v pravou chvíli postavit a zachytit ten správný okamžik a ne jen CVAK,CVAK.....
Odpovědět1  0
libb (58) | 23.4.201113:29
aspekt, který jste nezohlednil:
hlavní fotograf musí hlavně obřad fotit ­"na jistotu­". On musí mít příchod, prstýnky, polibek a musí to udělat co nejlíp, ale hlavně nějak ­(tím neodmlouvám školácké chyby­). Ten druhý fotograf z hostů měl možnost si hrát, fotit bez blesku a kdyby se něco nepovedlo, nevadí, když se povede, bude to super. Prostě pokud jsem ten hlavní, fotím dvěma těly, na jednom mám univerzální zoom, na druhém nějaký hravý objektiv. Tělo s univ. zoomem je s bleskem a rychlé, druhé je celkem jedno jaké bude, hlavní focení je tím prvním, tzv. na jistotu, druhé tělo občas střídám a tím právě vznikají ty zajímavější fotky.

Ještě k článku: někdy chce nevěsta ­(ženichovi je to většinou jedno­) super fotky a podřídí se tomu, jindy je jim to skoro jedno. Nejhorší je, když nevěsta chce super fotky, ale není ochotná vytáhnout ani na půl hodiny paty z hostiny. Naopak mám zkušenost s kamarádkou, které ty fotky byly skoro ukradené, ale hodně do nich investovala, domluvila si zajímavé prostory a focením strávila skoro třetinu odpoledne.
Pokud svatba, kterou popisuje autorka, byla z těch, kdy snoubenci nevyšli fotografům vstříc, není se čemu divit. Můžete být king, ale pokud nevěsta není ochotna posunout hostinu a před ní dát čas focení, případně čekat, než se změní světlo, nenaděláte s tím nic.
Jedině odmítat focení svateb, pokud se na to opravdu hodně necítím, protože to je výborná příležitost, jak si udělat obrovskou ostudu. Zvlášť, když se mezi hosty objeví zákeřně dobrý fotograf ­- preventivně je dobré všem ostatním focení zatrhnout, pak to nehrozí, že by někdo měl lepší fotky, než já ;­)
Odpovědět0  0
Doyl2kX (121) | 23.4.201117:11
souhlas, ale ještě je jedna možnost a to vůbec nedát novomanželům fotky ale pár tištěných knihpro nejbližší a dvd na které jsou fotky ve formě slideshow v nízkém rozlišení, takže nikdo to nebude zvětšovat hledat chyby a nedej bože kopírovat orig. fotky. S tím jsem se už setkal a byl jsem nemile překvapen přístupem drahého fotografa, on totiž zapoměl že babičky a ne všichni mají DVD přehravač :­-(
Odpovědět0  0
Václav Brabec | 15.4.20117:38
Ve vyspělých zemích ­(a tím nemíním, že by se vyspělost měřila počtem hypermarketů na metr čtvereční­) je dobrým zvykem brát si na svatbu dva profesionální, popřípadě vynikající amatérské fotografy. Jeden fotí oficiální stránku svatby a druhý dělá fotky ze ­"zákulisí­" Kombinací těchto fotografií vznikají nádherná alba. Slečně Oborné se vůbec nedivím že trpěla. Mívám velmi podobné pocity i když vidím jak si na vycházkách rodiče fotí své ratolesti. Hezky ze stoje, bez rozmyslu, bez jakékoliv invence. A o svatbách a českých pseudosvatebních fotografech ani nemluvě. No holt proti gustu....
Odpovědět6  0
Doyl2kX (121) | 15.4.201119:08
plně s Vámi souhlasím , jeden je dost málo...
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 20.4.20118:19
V těch tzv. vyspělých zemích stojí svatební fotograf skoro měsíční plat. Ne tři, pět tisíc.
Odpovědět0  0
photomistr (48) | 20.4.201110:29
presne tak, ja fotim v Anglii svatby polo­-profesionalne jen tak po vikendech pro zname a bez problemu si uctuji cca 22 tisic za svatbu ­(coz je dolni hranici profi fotografu, nejdrazsi si uctuji 10x tolik­), ale je to presne jak rikate ­- 2 fotografove, 3 tela, blesky, mobilni studio a podobne... nevim jak se ted foti svatby v CR ale pocitam, ze moc lidi to takhle nefoti, respektive ze to moc nikdo neoceni­/ nezaplati ­- nebo se pletu?

Milan
www.stryja.com
Odpovědět0  0
libb (58) | 23.4.201113:33
pletete se napůl ­- někdo tak fotí, ale lidi to nezaplatí :­-­( Nefotím svatby na kšeft, jen když někdo známý nebo známý známého požádá ­(teď se těším na svatbu jedné kočky, které jsem fotil akty a po čase přišla, že chce nafotit svatbu, protože ta má focení ráda a bude se s ní dobře spolupracovat­)¨.

Fotím na dvě těla ­(zkoušel jsem i na tří, ale to už je šílené­), hlavně nemusím měnit objektivy, jen prohodím celý foťák a kdyby se něco stalo, tak aspoň jedny fotky budou. ­(už jsem zažil, že kamarád měl na konci svatby prázdnou kartu, protože zavadil o grip a při zápisu ztratil napájení ­- naštěstí to šlo zachránit)
Odpovědět0  0
libb (58) | 23.4.201113:30
jasně, jenže to by fotograf spolkl z rozpočtu tolik, kolik jsem měl já na celou svatbu :­-­) Někdo prostě má jiné priority a možnosti
Odpovědět0  0
zdenek m | 15.4.20116:50
no profesionál nejsem, tvářička je pěkná, portfoilo se úspěšně plní, četl jsem a říkal si, jestli mi to něco dá. Dalo. Akorát poznání, jak malá může být sebereflexe a jak moc může být někdo tak plný sebe sama, že nic sděluje ostatním. S pozdravem
Odpovědět4  6
mraziczech (1) | 15.4.20112:03
vsadím se, že svatba proběhla na zámku v Hluboké nad Vltavou ;)
Odpovědět0  0
Jana Bártová (37) | 15.4.20119:16
Fotografie je opravdu odtamtud, ale svatba byla v Náměšti nad Oslavou....nevím proč jsem si zrovna na tuhle fotku vzpomněla....
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.