www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?
, , recenze
Znáte to. Koupíte si nové tělo s vyšším rozlišením a vaše objektivy ostré jako břitva najednou začnou vypadat jako bláto. Podívejte se s námi na to, jak moc vyšší rozlišení pomůže a zda i neostrý objektiv dokáže na lepším senzoru dodat více detailů.



reklama
Každý objektiv je schopen vykreslit určité rozlišení a snímač s vyšším rozlišením pak teoreticky nepřinese vyšší skutečné rozlišení. Obecně panuje názor, že když objektiv podává nepříliš ostrý výsledek už na čipu s malým rozlišením, tak na čipu s vyšším rozlišením zákonitě nepřinese nic. Náš dnešní srovnávací test se na tento fenomén podívá podrobněji a zkusí zjistit, kde je skutečně pravda. Tedy, zda neostrý objektiv opravdu nepřinese více detailů na snímači s vyšším rozlišením a je to jen mrhání místem na paměťových kartách? Kde je hranice objektivů pro APS-C senzory?





K tomuto nám poslouží dvě dvojice fotoaparátů. Jako první se podíváme na srovnávací test Samsungu NX11 s APS-C snímačem, jehož rozlišení je 14,6 MPxSamsungu NX30, jehož rozlišení je o něco vyšších 20,3 MPx. Oba fotoaparáty budou otestovány se stejnými objektivy na cloně F8, v případě zoomovacích objektivů na nejširší i nejdelší ohniskové vzdálenosti. Do testu jsme zařadili setový objektiv 18-55mm F3,5-5,6 OIS, profi zoom 16-50mm F2,0-2,8 OIS, dále pevné objektivy 30mm F2,0 pancake a světelný 85mm F1,4. Aby toho nebylo málo, najdete tu i test starých manuálních objektivů Helios-44M 58mm F2,0Jupiter-9 85mm F2,0.

Další test proběhne na starší APS-C zrcadlovce Nikon D700016MPx snímačem a proti ní postavíme novou zrcadlovku Nikon D3300, která je vybavena 24MPx senzorem bez AA filtru. Testovány budou čtyři objektivy. Jako první to bude AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II, za další pak telezoom AF-S AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.0-5.6G ED VR. Dále to bude ultrazoomový objektiv AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR a pevný objektiv AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G. V případě Nikonu jsem se snažil držet cca 55mm ohniskové vzdálenosti a nezkoušel minimální a maximální hranici.

Test proběhne jednoduše. Fotografie bude vyfocena oběma fotoaparáty a budou prezentovány 1:1 výřezy. V případě Samsungu uvidíte 1:1 výřez z 20MPx senzoru, pak i ten ze 14,6MPx čipu. Díky tomu budete moci srovnat přínos a vliv pixelů navíc. Pro skutečné porovnání bude navíc prezentován snímek, kdy z 20,3MPx fotografie udělám zmenšením 14,6MPx snímek a z něj 1:1 výřez. Vzhledem k tomu, že zde budete mít 14,6MPx fotografii ze 14,6MPx čipu a 14,6MPx fotografii z 20MPx senzoru hned pod sebou, uvidíte, zda je zde skutečně rozdíl nebo už jsme za limitem objektivu.

Jinak si to také můžete představit jako tisk na předem danou plochu určité velikosti, tedy jak kvalitně vykreslí oba fotoaparáty plochu dané velikosti, akorát že velikost plochy zde udáváme cílovým rozlišením a ne centimetry. To ale na věci nic nemění. Pokud jeden 14,6MPx snímek bude kvalitnější než druhý 14,6MPx snímek, je jasné, že při tisku na velkou plochu bude výtisk druhého snímku kvalitnější, přestože mají oba stejné rozlišení a oba jsou tištěny na stejně velkou plochu. Analogicky se toto bude týkat testu na Nikonu s rozlišeními 24 MPx a 16 MPx. Snímky budou převedeny z RAWu bez úprav.
Nejpopulárnější fotoaparáty
Nejnovější články
Panasonic Lumix FZ2000 dostal 20× zoom, ND filtr a Cinema 4K Panasonic Lumix FZ2000 dostal 20× zoom, ND filtr a Cinema 4K
Nový ultrazoom Lumix FZ2000 od Panasonicu přináší spoustu zajímavých technologií. Nově umí natáčet Cinema 4K videosekvence, má integrovaný tříúrovňový ND filtr, DFD technologii i 12fps sekvenční snímání a obrovský OLED hledáček.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Premium objektivy Samyang MF 14mm F2.4 a 85mm F1.2 Premium objektivy Samyang MF 14mm F2.4 a 85mm F1.2
Dalšími novinkami ze stáje Samyangu jsou dva nové manuální objektivy řady Premium. Prvním je širokoúhlý objektiv Premium MF 14mm F2.4, druhým je pak vysoce světelný model Premium MF 85mm F1.2.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Olympus připravuje OM-D E-M1 Mark II: 60 fps, 4K video i 5,5EV stabilizace Olympus připravuje OM-D E-M1 Mark II: 60 fps, 4K video i 5,5EV stabilizace
Společnost Olympus chystá novou vlajkovou loď nazvanou OM-D E-M1 Mark II. Ta přinese opravdu spoustu zajímavých novinek. Sekvenční snímání nabídne až 60 fps v plném rozlišení, stabilizace slibuje 5,5EV účinek a v duálním režimu ještě vyšší.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  2 komentáře
Samyang přichází s video objektivem XEEN 16mm T2.6 Samyang přichází s video objektivem XEEN 16mm T2.6
Korejská společnost Samyang představila další objektiv určený zejména pro natáčení videa, XEEN 16mm T2.6. Novinka podporuje až full frame senzory a úhel záběru 106,9°. Nechybí ani irisová clona s 11 lamelami.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala
Sony A99 II dostává dvojité hybridní fázové ostření Sony A99 II dostává dvojité hybridní fázové ostření
Sony A-Mount stále žije. Důkazem je nová vlajková loď v podobě full frame modelu A99 II, který je špičkou toho, co dnes Sony nabízí. Najdete tu 5osou stabilizaci, hybridní dvojité fázové ostření na čipu i speciálním senzorem a mnoho dalšího.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů