www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?
, , recenze
Znáte to. Koupíte si nové tělo s vyšším rozlišením a vaše objektivy ostré jako břitva najednou začnou vypadat jako bláto. Podívejte se s námi na to, jak moc vyšší rozlišení pomůže a zda i neostrý objektiv dokáže na lepším senzoru dodat více detailů.



reklama
Každý objektiv je schopen vykreslit určité rozlišení a snímač s vyšším rozlišením pak teoreticky nepřinese vyšší skutečné rozlišení. Obecně panuje názor, že když objektiv podává nepříliš ostrý výsledek už na čipu s malým rozlišením, tak na čipu s vyšším rozlišením zákonitě nepřinese nic. Náš dnešní srovnávací test se na tento fenomén podívá podrobněji a zkusí zjistit, kde je skutečně pravda. Tedy, zda neostrý objektiv opravdu nepřinese více detailů na snímači s vyšším rozlišením a je to jen mrhání místem na paměťových kartách? Kde je hranice objektivů pro APS-C senzory?





K tomuto nám poslouží dvě dvojice fotoaparátů. Jako první se podíváme na srovnávací test Samsungu NX11 s APS-C snímačem, jehož rozlišení je 14,6 MPxSamsungu NX30, jehož rozlišení je o něco vyšších 20,3 MPx. Oba fotoaparáty budou otestovány se stejnými objektivy na cloně F8, v případě zoomovacích objektivů na nejširší i nejdelší ohniskové vzdálenosti. Do testu jsme zařadili setový objektiv 18-55mm F3,5-5,6 OIS, profi zoom 16-50mm F2,0-2,8 OIS, dále pevné objektivy 30mm F2,0 pancake a světelný 85mm F1,4. Aby toho nebylo málo, najdete tu i test starých manuálních objektivů Helios-44M 58mm F2,0Jupiter-9 85mm F2,0.

Další test proběhne na starší APS-C zrcadlovce Nikon D700016MPx snímačem a proti ní postavíme novou zrcadlovku Nikon D3300, která je vybavena 24MPx senzorem bez AA filtru. Testovány budou čtyři objektivy. Jako první to bude AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II, za další pak telezoom AF-S AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.0-5.6G ED VR. Dále to bude ultrazoomový objektiv AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR a pevný objektiv AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G. V případě Nikonu jsem se snažil držet cca 55mm ohniskové vzdálenosti a nezkoušel minimální a maximální hranici.

Test proběhne jednoduše. Fotografie bude vyfocena oběma fotoaparáty a budou prezentovány 1:1 výřezy. V případě Samsungu uvidíte 1:1 výřez z 20MPx senzoru, pak i ten ze 14,6MPx čipu. Díky tomu budete moci srovnat přínos a vliv pixelů navíc. Pro skutečné porovnání bude navíc prezentován snímek, kdy z 20,3MPx fotografie udělám zmenšením 14,6MPx snímek a z něj 1:1 výřez. Vzhledem k tomu, že zde budete mít 14,6MPx fotografii ze 14,6MPx čipu a 14,6MPx fotografii z 20MPx senzoru hned pod sebou, uvidíte, zda je zde skutečně rozdíl nebo už jsme za limitem objektivu.

Jinak si to také můžete představit jako tisk na předem danou plochu určité velikosti, tedy jak kvalitně vykreslí oba fotoaparáty plochu dané velikosti, akorát že velikost plochy zde udáváme cílovým rozlišením a ne centimetry. To ale na věci nic nemění. Pokud jeden 14,6MPx snímek bude kvalitnější než druhý 14,6MPx snímek, je jasné, že při tisku na velkou plochu bude výtisk druhého snímku kvalitnější, přestože mají oba stejné rozlišení a oba jsou tištěny na stejně velkou plochu. Analogicky se toto bude týkat testu na Nikonu s rozlišeními 24 MPx a 16 MPx. Snímky budou převedeny z RAWu bez úprav.
Nejpopulárnější fotoaparáty
Nejnovější články
Adobe uvolnil Camera Raw 9.8 a Lightroom CC 2015.8 Adobe uvolnil Camera Raw 9.8 a Lightroom CC 2015.8
Společnost Adobe uvedla nové verze svých programů Camera Raw 9.8 a Lightroom CC 2015.8. Najdete zde nové funkce pro porovnávání snímků a samozřejmě také podporu nových RAWů včetně těch ze smartphonů.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Apple vládne Flickru, 8 z 10 nejčastějších fotoaparátů je iPhone Apple vládne Flickru, 8 z 10 nejčastějších fotoaparátů je iPhone
Server Flickr tradičně zveřejňuje zajímavé statistiky o tom, jaké je zastoupení fotoaparátů. Naprosto drtivé vítězství má na kontě Apple se svými iPhony. V Top 10 je totiž hned 8 iPhonů a pouze dva fotoaparáty jiné značky.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala
Manuální expozice i ostření pro Adobe Lightroom Mobile for iOS 2.6 Manuální expozice i ostření pro Adobe Lightroom Mobile for iOS 2.6
Adobe již nějakou dobu nabízí Photoshop Lightroom Mobile for iOS, tedy aplikaci pro správu fotografií a jejich focení pro platformu iPhonů a iPadů. Novinkou je přepracované rozhraní a konečně i manuální ovládání expozice verze pro iPhony.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala
Supersvětelný objektiv Meyer-Optik Görlitz Nocturnus 50mm F0.95 II Supersvětelný objektiv Meyer-Optik Görlitz Nocturnus 50mm F0.95 II
Společnost Meyer-Optik Görlitz představila nový supersvětelný objektiv Nocturnus 50mm F0.95. Novinka je určena i pro full frame fotoaparáty a díky světelnosti F0,95 nabídne extrémně malou hloubku ostrosti.
8.12.2016,  aktualita, Milan Šurkala,  6 komentářů
Magazín Sports Illustrated dostal poprvé obálku vyfocenou smartphonem Magazín Sports Illustrated dostal poprvé obálku vyfocenou smartphonem
Jak už jsme říkali několikrát, mobilní telefony dnes válcují všechno, nejen kompakty. Magazín Sports Illustrated se odhodlal k zajímavému kroku a nechal si poprvé vyfotit titulní obálku právě pomocí mobilního telefonu.
7.12.2016,  aktualita, Milan Šurkala,  2 komentáře