www.digimanie.cz
>
>
>
>
>

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?

Vyšší rozlišení a hustota pixelů APS-C čipů: k čemu další MPx?
, , recenze

Znáte to. Koupíte si nové tělo s vyšším rozlišením a vaše objektivy ostré jako břitva najednou začnou vypadat jako bláto. Podívejte se s námi na to, jak moc vyšší rozlišení pomůže a zda i neostrý objektiv dokáže na lepším senzoru dodat více detailů.




reklama
Každý objektiv je schopen vykreslit určité rozlišení a snímač s vyšším rozlišením pak teoreticky nepřinese vyšší skutečné rozlišení. Obecně panuje názor, že když objektiv podává nepříliš ostrý výsledek už na čipu s malým rozlišením, tak na čipu s vyšším rozlišením zákonitě nepřinese nic. Náš dnešní srovnávací test se na tento fenomén podívá podrobněji a zkusí zjistit, kde je skutečně pravda. Tedy, zda neostrý objektiv opravdu nepřinese více detailů na snímači s vyšším rozlišením a je to jen mrhání místem na paměťových kartách? Kde je hranice objektivů pro APS-C senzory?





K tomuto nám poslouží dvě dvojice fotoaparátů. Jako první se podíváme na srovnávací test Samsungu NX11 s APS-C snímačem, jehož rozlišení je 14,6 MPxSamsungu NX30, jehož rozlišení je o něco vyšších 20,3 MPx. Oba fotoaparáty budou otestovány se stejnými objektivy na cloně F8, v případě zoomovacích objektivů na nejširší i nejdelší ohniskové vzdálenosti. Do testu jsme zařadili setový objektiv 18-55mm F3,5-5,6 OIS, profi zoom 16-50mm F2,0-2,8 OIS, dále pevné objektivy 30mm F2,0 pancake a světelný 85mm F1,4. Aby toho nebylo málo, najdete tu i test starých manuálních objektivů Helios-44M 58mm F2,0Jupiter-9 85mm F2,0.

Další test proběhne na starší APS-C zrcadlovce Nikon D700016MPx snímačem a proti ní postavíme novou zrcadlovku Nikon D3300, která je vybavena 24MPx senzorem bez AA filtru. Testovány budou čtyři objektivy. Jako první to bude AF-S DX Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G VR II, za další pak telezoom AF-S AF-S DX Nikkor 55-200mm f/4.0-5.6G ED VR. Dále to bude ultrazoomový objektiv AF-S DX Nikkor 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR a pevný objektiv AF-S DX Nikkor 35mm f/1.8G. V případě Nikonu jsem se snažil držet cca 55mm ohniskové vzdálenosti a nezkoušel minimální a maximální hranici.

Test proběhne jednoduše. Fotografie bude vyfocena oběma fotoaparáty a budou prezentovány 1:1 výřezy. V případě Samsungu uvidíte 1:1 výřez z 20MPx senzoru, pak i ten ze 14,6MPx čipu. Díky tomu budete moci srovnat přínos a vliv pixelů navíc. Pro skutečné porovnání bude navíc prezentován snímek, kdy z 20,3MPx fotografie udělám zmenšením 14,6MPx snímek a z něj 1:1 výřez. Vzhledem k tomu, že zde budete mít 14,6MPx fotografii ze 14,6MPx čipu a 14,6MPx fotografii z 20MPx senzoru hned pod sebou, uvidíte, zda je zde skutečně rozdíl nebo už jsme za limitem objektivu.

Jinak si to také můžete představit jako tisk na předem danou plochu určité velikosti, tedy jak kvalitně vykreslí oba fotoaparáty plochu dané velikosti, akorát že velikost plochy zde udáváme cílovým rozlišením a ne centimetry. To ale na věci nic nemění. Pokud jeden 14,6MPx snímek bude kvalitnější než druhý 14,6MPx snímek, je jasné, že při tisku na velkou plochu bude výtisk druhého snímku kvalitnější, přestože mají oba stejné rozlišení a oba jsou tištěny na stejně velkou plochu. Analogicky se toto bude týkat testu na Nikonu s rozlišeními 24 MPx a 16 MPx. Snímky budou převedeny z RAWu bez úprav.
Nejnovější články
Bentley vytvořil 53GPx fotku auta technologiemi NASA Bentley vytvořil 53GPx fotku auta technologiemi NASA
Společnost Bentley je známá tím, že produkuje netradiční reklamy na své produkty. Poslední propagační akce využívá 53gigapixelového snímku Bentley Mulsanne na Golden Gate Bridge, k čemuž byly využity technologie NASA použité na vozítku Curiosity.
Včera,  aktualita,  , Milan Šurkala,  3 komentáře
Program 'a la carte' nyní i pro Leica M Monochrom Program 'a la carte' nyní i pro Leica M Monochrom
Úspěšný program a la carte, ve kterém si můžete upravit vzhled a funkce fotoaparátu Leica, byl nyní rozšířen i na fotoaparát Leica M Monochrom. Ten je vybaven snímačem bez Bayerovy masky, který fotí pouze černobílé fotografie.
Včera,  aktualita,  , Milan Šurkala
Aerolinky poškodily svatebnímu fotografovi vybavení za $20000 Aerolinky poškodily svatebnímu fotografovi vybavení za $20000
Létání s drahým fotografickým vybavením může být pořádný adrenalin. Svatební fotograf Yosef Shidler letěl s American Airlines do Detroitu, nicméně jeho fotografické vybavení v hodnotě 20 tisíc dolarů to nepřežilo zrovna v nejlepším stavu.
24.6.2016,  aktualita,  , Milan Šurkala
Firmware C1.10 pro Nikon D5 zlepšuje nejen video Firmware C1.10 pro Nikon D5 zlepšuje nejen video
Full frame zrcadlovka Nikon D5 dostala novou verzi firmwaru C1.10. Ten vylepšuje např. video, které je nyní možné doplnit o elektronickou stabilizaci obrazu. Mimo to se zapracovalo i na autofokusu a bylo opraveno i několik chyb.
24.6.2016,  aktualita,  , Milan Šurkala,  2 komentáře
Středoformátové CSC od Hasselbladu, X1D-50c Středoformátové CSC od Hasselbladu, X1D-50c
Hasselblad sliboval velkou věc a tou je nový fotoaparát X1D-50c. Jde o CSC přístroj, který ale není jen tak ledajaký, neboť ukrývá obrovský středoformátový senzor s vysokým rozlišením 50 megapixelů a velkými 5,3mikrometrovými pixely.
23.6.2016,  aktualita,  , Milan Šurkala,  8 komentářů