Canon EF 50mm f/1.4 USM
23.10.2019, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na objektiv, který má za sebou už nějaký ten pátek. Jde o světelné sklo Canon EF 50mm f/1.4 USM určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Jak si bude vést dnes, v roce 2019?
Kapitoly článku:
- Canon EF 50mm f/1.4 USM
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Autofokus, ostření
Canon EF 50mm f/1.4 USM je vybaven ultrazvukovým motorkem USM a dovoluje manuální přeostřování i v AF režimu. Objektiv je navíc vybaven i ukazatelem zaostřené vzdálenosti, což manuálního přeostřování trochu usnadňuje. Vazba zaostřovacího kroužku je mechanická, rychlá a přesná. Při ostření se vysouvá přední člen, ale jak už bylo řečeno, neotáčí se. Zaostřovací prstenec pak akorát škubne po skončení doostřování.
Poněvadž jde o ultrazvukový motorek, je sice znatelně tišší než jednodušší DC motorky, nicméně je hlučnější než ty krokové. Je vidět, že se s natáčením videa při konstrukci objektivu nepočítalo (tehdy ještě Canon neměl ani digitální DSLR, natož DSLR, která by uměla video), takže se budete muset připravit na velké kroky, škubání a relativní hluk při natáčení videa (to, co je naprosto v pořádku u fotek, bohužel nestačí pro video). Zaostřování je relativně rychlé, i když nemá na ty nejrychlejší. Přeostření z nekonečna na zhruba 60 cm zabere okolo 0,55 až 0,6 sekundy, doostření a vyfocení snímku z již předostřené vzdálenosti (běžná situace, kdy nemáte úplně rozostřený náhled), je záležitostí asi tak na 0,2 sekundy.
Minimální zaostřovací vzdálenost objektivu činí 45 cm od roviny senzoru, resp. 36 cm od přední čočky. Na makro to opravdu není, objektivu jsem naměřil zhruba 0,145× zvětšení (nejblíže je schopen ostře vyfotit plochu cca 25×17 cm). Vyzkoušel jsem i makro předsádku Raynox DCR-150, která má 4,8 dioptrie. Ta zkrátila nutnou vzdálenost na 24 cm (resp. 14 cm od přední čočky předsádky), což zvýšilo zvětšení na mnohem použitelnějších 0,385×. Problémem je však vinětace, s trochou ořezu by se ale ale dalo zvládnout.
Focení makra
Co tato čísla znamenají v praxi, to nám ukáží následující snímky. Začneme tradičně fotografií kleští.
expoziční čas 1/60 s, clona F2, citlivost ISO 1000, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Tady je dobře patrné, že je zvětšení skutečně malé a objektiv se na focení detailů vůbec nehodí. Za tímto účelem ale ani nebyl vyvíjen.
expoziční čas 1/320 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Také na snímku orchideje je vidět, že to se zvětšením není moc slavné, ale takto se projevuje většina pevných 50mm objektivů.
expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisková vzdálenost 50 mm, makro předsádka Raynox DCR-150, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
S výše zmíněnou předsádkou Raynox DCR-150 se zvětšení významně zvýší a začne to být použitelné. Bude ale potřeba ještě ořezávat a zbavit se tmavých rohů. Takže počítejte s ještě větším detailem, ale menším rozlišením.
Světelnost a clona
Zde to budeme mít jednoduché. Objektiv má výbornou světelnost F1,4, ke clonění pak slouží 8lamelová clona. Sudý počet lamel už dnes není příliš obvyklý. Maximální hodnota činí F22 a ovládání clonění se pak děje elektronicky z fotoaparátu.
Bokeh
Podíváme se nyní na to, jak dobře maže objektiv pozadí a jemnost bokehu. Nejprve bude objektiv plně odcloněný.
expoziční čas 1/5 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Zde se dost projevuje starší optická konstrukce objektivu. V zaostřené ploše je při focení na krátkou vzdálenost hodně měkká kresba (v podstatě zde není plně zaostřené místo) a odlesky směrem k rohům získávají více a více tvar připomínající čočku. Bokeh jako takový je ale jemný.
expoziční čas 0,8 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisková vzdálenost 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení