Canon PowerShot SX130 IS: levný všeuměl

21.4.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se podíváme na velmi levný ultrazoom Canon PowerShot SX130 IS, který vzhledem ke své ceně nabízí velmi slušné možnosti nastavení. Disponuje 12MPx snímačem a 12× optickým zoomem. Jak si povede?
Canon PowerShot SX130 IS se ukázal být docela zajímavým nástupcem původního modelu SX120 IS. Přináší něco navíc, ale zároveň se v některých ohledech zhoršil. Máme zde širší 28mm ohnisko a výrazně lepší HD video, na druhou stranu se znatelně zhoršila světelnost objektivu a s tím i kvalita snímků v situacích, kdy je trochu méně světla (např. když je zamračeno). Ale popořadě.

Fotoaparát je na svou třídu velký, v kapse jej poznáte. Má to však výhodu v tom, že se velmi dobře drží, ovládací tlačítka jsou obrovská a jednoduše ovladatelná. Menu nabídky jsou logické a quick menu je pro Canon typické, tedy vynikající. Ergonomie ovládání je tedy o třídu lepší než už většiny konkurence, zde Canon válí. Situaci kazí trochu fakt, že odezvy přístroje a ostření je poněkud pomalejší, takže fotoaparát nepatří mezi nejrychlejší. Zklamal mě trochu LCD displej, který je na slunci hůře pozorovatelný a barvy nejsou právě nejvěrnější (jsou chladnější než ve skutečnosti).

Za skvělou cenu pod 4000 Kč s DPH dostanete fotoaparát, který má plné možnosti manuálního nastavení expozice včetně irisové clony. Objektiv dostal širší ohnisko 28 milimetrů, což chválím. Co však musím pokárat, je výrazné zhoršení světelnosti, v celém rozsahu o 2/3 EV. Canon tak s Panasonicem dal také sbohem světelným objektivům a dnes už v podstatě nelze sehnat světelný kapesní ultrazoom (výjimkou je Olympus SZ-10, ten ale nenabídne žádné manuální možnosti nastavení expozice). Když už má fotoaparát tak velké rozměry, proč nemůže mít lepší světelnost?

Nicméně, abych objektiv jen nehanil, musím pochválit velmi slušnou kresbu až do rohů, a to prakticky v celém rozsahu ohnisek i při plně otevřené cloně. Na nejdelších ohniscích se ale horší světelnost projevuje tím, že i při plně otevřené cloně obraz trochu rozmazává difrakce. Ale jak již bylo řečeno, dnes neexistuje žádný světelný ultrazoom, a tak na tom konkurence není o nic lépe. Chromatická aberace je o něco nižší než u předchůdce, ale na širších ohniscích a na nejdelším zůstala. Makro je výborné na nejširším ohnisku, to si ale často stíníte a na delších ohniscích je telemakro spíše horší. Rychlost ostření je podprůměrná.

Automatické nastavení expozice mohlo být trochu více propracované. Fotoaparát rád nastavuje co nejkratší časy a místo toho, aby se aspoň trochu spolehnul na stabilizaci, raději hodně zvýší citlivost (samozřejmě to není nutno přehánět jako u Panasonicu, který naopak stabilizaci považuje za všemocnou a volí někdy až příliš dlouhé časy). Samozřejmě s tím klesá kvalita snímku kvůli vyššímu šumu. Nutno říci, že při nejnižší citlivosti ISO 80 je kvalita a detailnost snímků poměrně dobrá.

S funkcí i-Contrast, která prosvětluje stíny a stahuje jasy, sice dosáhnete mnohem lepší jasy, ale za cenu vyšší citlivosti a výrazně horších a rozpatlaných detailů. Pro menší rozlišení je tato funkce skvělá, pokud ale chcete co nejvyšší kvalitu snímků, raději se jí vyhněte. Kvalita snímků na vyšších citlivostech nevybočuje z průměru své třídy. Automatika poněkud přeexponovává, takže občas neuškodí mírná korekce expozice do mínusu. Pochválit musím výborné HD videosekvence s dobrou stabilizací a konečně i optickým zoomem. Výdrž na 2 AA baterie je nadprůměrná, zhruba o třetinu až polovinu vyšší než u konkurence.

Mám-li shrnout všechny poznatky do několika krátkých vět, pak mohu říci, že Canon PowerShot SX130 IS nabízí výborný poměr ceny a výkonu. Velmi dobré výsledky dokáže nabídnout v případě, že člověk bude fotoaparátu "kecat" do nastavení (korekce expozice, ISO citlivost, vyvážení bílé), bohužel na automatiku mu to moc nejde. Je to fotoaparát zejména pro ty, kteří si rádi hrají a chtějí proniknout do tajů fotografie, přitom za co nejméně peněz. Kdo nepotřebuje HD video nebo širokoúhlé ohnisko, tomu bych doporučil uvažovat i o starším modelu PowerShot SX120 IS za ještě mnohem nižší cenu s o něco kvalitnějšími snímky co do úrovně šumu.

Vynikající ergonomie
Horší zobrazení LCD displeje
Nízká cena