Nikon AF-P DX Nikkor 70-300 mm f/4,5-6,3G ED VR
3.1.2018, Milan Šurkala, recenze
Nikon nedávno uvedl nové setové telezoomy AF-P 70-300mm pro DX zrcadlovky a v dnešní recenzi se podíváme na jeho opticky stabilizovanou verzi. Pojďte se s námi podívat na jejich praktické výsledky.
Kapitoly článku:
Abyste mohli lépe posoudit vlastnosti objektivu, můžete se podívat ještě na dalších 14 snímků, které byly pořízeny ve spolupráci s digitální zrcadlovkou Nikon D5600.
expoziční čas 1/60 s, clona F7,1, citlivost ISO 280, ohnisko 70 (105) mm, klikněte pro zvětšení
Objektiv zde nabídl dobrý obraz. Není sice nějak extrémně ostrý, ale detailní je dostatečně a bez výraznějších optických vad. Ke stažení dávám také snímek ve formátu RAW.
expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 4000, ohnisko 300 (450) mm, klikněte pro zvětšení
I když nejde o zrovna světelný objektiv, nejen při dlouhých ohniskových vzdálenostech dokáže mazat pozadí. Bokeh je poměrně jemný, což je dobře.
expoziční čas 1/80 s, clona F4,8, citlivost ISO 1600, ohnisko 95 (142) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Pozadí se v tomto případě maže jen trochu, více už světelnost objektivu nedovolila. Přesto dokáže snímku dát trochu dojem prostoru. Opět si můžete stáhnout RAW snímek.
expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 3600, ohnisko 300 (450) mm, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku už bokeh tak moc jemně nevypadá. Poněvadž byla fotografie focena při dosti vysokém ISO, je nesnadné hodnotit vliv objektivu a šumu na kresbu.
expoziční čas 1/320 s, clona F6, citlivost ISO 100, ohnisko 260 (390) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Dlouhé ohniskové vzdálenosti dovolí focení s výrazně potlačenou perspektivou. Kresbou je na tom objektiv v pořádku, průměrně.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 155 (232) mm, klikněte pro zvětšení
Výrazné potlačení perspektivy je vidět i zde.Uprostřed obrazu jsou detaily opravdu velmi pěkné, směrem k rohům se to ale poněkud zhoršuje a není to jen hloubkou ostrosti jako vpravo.
expoziční čas 1/125 s, clona F4,8, citlivost ISO 250, ohnisko 140 (210) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Bokeh je přijatelný, není tedy z nejjemnějších, ale není ani moc rušivý. Peří je v RAWu ve většině plochy aspoň v náznaku vykresleno, u JPEGu je odšumováním místy potlačeno.
expoziční čas 1/60 s, clona F4,5, citlivost ISO 220, ohnisko 70 (105) mm, klikněte pro zvětšení
Tento telezoom rozhodně není portrétní objektiv, tuto úlohu ale zvládne o něco lépe než základní setové objektivy (18-55mm). Ty mají na konci světelnost F5,6, zatímco zde s trochu delší ohniskovou vzdáleností dosáhnete lepších F4,5. Pozadí tak můžete trochu více rozmazat. Opět dávám k dispozici RAW snímek.
expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 140, ohnisko 270 (405) mm, klikněte pro zvětšení
Pokud jde o bokeh, ten je relativně jemný, odlesky jsou poměrně plné a kulaté.
expoziční čas 1/800 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 155 (232) mm, klikněte pro zvětšení
Výraznou vadou objektivu bývá silná vinětace. Tady si jí nelze nevšimnout.
expoziční čas 1/20 s, clona F5, citlivost ISO 6400, ohnisko 150 (225) mm, klikněte pro zvětšení
Na tomto snímku jde dobře vidět účinek optické stabilizace obrazu, neboť jde o fotografii focenou z ruky. Pochopitelně nečekejte nějakou zázračnou kvalitu (ISO 6400 je přeci jen dost vysoká citlivost), ale nouzově se to dá použít.
expoziční čas 1/60 s, clona F8, citlivost ISO 180, ohnisko 70 (105) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Kresba je po celé ploše dostatečná, řezavou ostrost ale nečekejte. K dispozici je snímek ve formátu RAW.
expoziční čas 1/640 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 300 (450) mm, klikněte pro zvětšení
Vzhledem k tomu, na jakou vzdálenost bylo foceno (a jakou paseku obvykle umí vzduch udělat), dopadl snímek překvapivě dobře. Opět je vidět vinětaci.
expoziční čas 1/400 s, clona F6, citlivost ISO 900, ohnisko 240 (360) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Znovu je viditelná vinětace (ztmavené rohy). Kresba je slušná, detailům v zaostřené ploše není moc co vytýkat.