reklama
Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Srovnání senzorů: 4/3" vs APS-C vs Full frame

23.8.2018, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na další srovnávací test, do kterého zapojíme rovnou tři fotoaparáty. V tomto případě se budeme věnovat 4/3", APS-C a full frame senzoru, rozdílu jejich šumu, dynamického rozsahu a hloubky ostrosti.
Dnes jsme se v krátkosti podívali na rozdíly, které nás mohou čekat při volbě různých velikostí senzorů pro kompakty, CSC nebo DSLR systém. Předmětem mnoha sporů v oblasti fotoaparátů s výměnnými objektivy jsou schopnosti přístrojů v závislosti na velikosti jejich senzorů. Máme zde malé 4/3" čipy, větší APS-C a největší full frame (nepočítáme-li okrajové středoformáty). Cílem článku bylo ukázat v praxi, jak všemu doopravdy je a nakolik (a zda vůbec) je praxe vzdálená od teorie.
 
Panasonic Lumix G9
 
Výsledek ve většině případů asi nepřekvapil. Pokud jde o míru šumu, zde se ukázalo, že jde primárně o problematiku velikosti senzoru. Už články v minulosti ukázaly, že větší pixelová hustota na stejně velké ploše ten šum zas až tak moc nezvyšuje, jak by se mohlo zdát. Ano, šum je o něco vyšší, ale o něco lepší bývají i detaily.
 
Tento článek naopak srovnával podobné rozlišení (20 až 26 MPx) na různě velkých senzorech a ukázalo se, že mezi 4/3" a APS-C čipem je skutečně zhruba 1EV rozdíl podobně jako mezi APS-C a full frame. Rovněž se ukázalo, že to není úplně přesně 1 EV za všech podmínek, ale jsou zde i další vlivy. Kromě již zmíněné pixelové hustoty (snímače se přeci jen trochu lišily v rozlišení) je to i technologie senzoru, takže bylo až překvapivé, že u nejvyšších citlivostí byly rozdíly mezi snímači menší než na těch nižších.
 
Canon PowerShot G1 X Mark III
 
Pokud jde o dynamický rozsah, zde už mohly být výsledky pro někoho překvapivé. Tady se i v jiných testech mnohokrát ukázalo, že dynamický rozsah primárně závisí na technologiích senzoru a podstatně méně pak na rozlišení a velikosti snímače. Full frame od Canonu s největšími pixely tak v našem případě rozhodně nebyl vítězem, naopak docela příjemně překvapil APS-C čip od téže značky. 4/3" čip měl sice rovněž velmi dobrý dynamický rozsah, ne-li lepší, ale ve stínech dříve získává fialový nádech a menší barevný šum, zatímco ostatní si i přes vyšší barevný šum lépe drží zdání barev. Zde ale musíme podotknout, že větší formáty zde zastupovaly fotoaparáty Canonu, které nemají tak dobrý dynamický rozsah jako konkurence (to platí zejména pro testovaný full frame, který byl horší než APS-C téže značky a v dynamickém rozsahu byl dokonce horší než výrazně menší 4/3" čip).
 
Nakonec jsme tu měli srovnání hloubky ostrosti. Zde opět nedošlo k žádnému nečekanému překvapení. Full frame logicky při stejné cloně podstatně více maže pozadí a snímky jsou při stejné citlivosti mnohem méně zašuměné než u APS-C nebo 4/3" čipu. Pokud na menší senzory hodíme světelnější objektiv vyrovnávající rozdíl ve velikosti čipu, potvrdilo se, že hloubka ostrosti se v podstatě srovná a s tím i šum. Takže skutečně F4 na full frame bude mazat a šumět velmi podobně jako F2 na 4/3" čipu. Bohužel pro menší senzor to zpravidla znamená mnohem dražší objektivy.
 
Canon EOS 6D Mark II
 
Vyplývá z toho snad, že by 4/3" a APS-C fotoaparáty fotily zásadně hůře a nemají své místo na slunci? Určitě ne. Menší senzory mohou mít výkony dosti blízké full framu, nicméně potřebují k tomu výrazně světelnější objektivy, které jim pomohou dohnat malou hloubku ostrosti a s tím i šum díky možnosti volby nižších ISO citlivostí. Jenže takový objektiv bude i podobně tak velký jako u full frame.
 
Navíc, pro světelné objektivy nemají menší architektury odpověď, aby za všech okolností výše zmíněné dohnaly (FF s F1,4 objektivem prostě 4/3" čip nedožene, F0,7 objektivy, které by dokázaly srovnat výše zmíněné parametry, se totiž běžně nedělají). Na druhou stranu menší senzory umožní vyrobit podstatně menší fotoaparát a objektiv, pokud tuto světelnost, hloubku ostrosti a nižší šum oželíte. Každý ale nechť si zvolí, co je mu libo. Všechno má své kompromisy, jen v jiných oblastech.



Vývoj ceny testovaného produktu:




Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.
reklama
reklama