Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G

30.6.2014, Milan Šurkala, recenze
Otestovali jsme pro vás populární pevný objektiv Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G, který je určený pro APS-C zrcadlovky značky Nikon. Nabídne dobrou světelnost F1,8 a přepočtenou ohniskovou vzdálenost 52 milimetrů.
Dále se podíváme na ilustrační snímky. Jako základ posloužila digitální zrcadlovka Nikon D5300.




expoziční čas 1/400 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Kvalita obrazu je dobrá, je zde dostatek detailů, možná bych si představoval trochu vyšší ostrost. Můžete se podívat na snímek ve formátu RAW.




expoziční čas 1/400 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Makro není zrovna nejlepší a na detaily rozhodně nelze objektiv doporučit. Každopádně můžete čekat hodně rozmazané pozadí.




expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 220, ohnisko 35 (52) mm, makro předsádka
Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení


Vyzkoušel jsem i makropředsádku Raynox DCR-150 se 4,8 dioptriemi a přepočtené zvětšení objektivu se zhruba zdvojnásobilo. Makro objektiv to sice stále není, ale přeci jen je to pak už použitelnější.




expoziční čas 1/250 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Plně otevřená clona přináší velmi malou hloubku ostrosti. V zaostřené rovině je vidět poměrně málo detailní kresbu.




expoziční čas 1/500 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



V zaostřené rovině jde opět vidět jen průměrnou kresbu. Pozadí se lehce maže, výrazné hrany mají lehké duchy s aberací. Každopádně na počítači vypadá snímek mnohem lépe než na displeji.




expoziční čas 1/500 s, clona F2,2, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Trocha přiclonění nikdy neuškodí a zlepší kresbu. Nicméně i tak má k řezavě ostré hodně daleko a chtělo by to alespoň F2,8. Pozadí se příjemně maže a objektiv je vhodný i pro portréty zabírající trochu více než jen tvář. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Ve vlasech si můžete dobře všimnout, že místo rozmáznutí se vytváří jacísi duchové (relativně ostrý vlas a aura kolem něj).




expoziční čas 1/320 s, clona F6,3, citlivost ISO 180, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je slušná po celé ploše. V jasech se kvůli velkému dynamického rozsahu scény ztrácí větve. Z RAWu něco málo zachráníte, všimněte si však poměrně velkého množství chromatické aberace.




expoziční čas 1/250 s, clona F2,2, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Hloubka ostrosti je díky nízké cloně malá, bokeh je kvůli složitosti scény poněkud nervózní.




expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Zde lze rozhodně chválit, kresba je celoplošně slušná a ve spolupráci s Nikonem D5300 a jeho čipem s vysokým rozlišením se můžete těšit na velké množství detailů. I zde je k dispozici RAW.




expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 220, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



I kvůli lehkému vzdušnému závoji není kresba až tak detailní, jak bych od pevného objektivu očekával. Směrem k rohům se však v podstatě nijak nezhoršuje.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.