www.digimanie.cz
>
>

Cesta ke kvalitní fotografii: 5.díl

Cesta ke kvalitní fotografii: 5.díl
, , článek
V minulém díle seriálu jsme popsali základní pravidla kompozice, horizontu a svislic, úhlu snímání, rytmů a rámů. V závěrečném díle završíme náš seriál chybami typu srostlice, dotyky a opuštění snímku, přidáme pravidla pro výřez a ořez a zakončíme závěrečným doporučením, jak hledat zajímavé scény.



reklama

13. Srostlice, těsné dotyky, nechtěné linie, opuštění snímku



Bohužel celkem běžnou chybou jsou tzv. srostlice, kdy dva předměty ve zcela jiné vzdálenosti se na snímku překryjí. Dokáží v horším případě i rozesmát publikum, což obvykle není záměr (z hlavy vyrůstá strom, okap, v nejhorším případě parohy v pozadí). Srostlice jsou důsledkem nepečlivého nalezení stanoviště na scéně a nevhodné kompozice snímku. Vyvarujte se jich tedy!




Srostlice dokáží zkazit nejeden pěkný obrázek. Malá srostlice se dá retušovat, zbavit se ale velkých srostlic je někdy obtížné. Stačí jen na to myslet na scéně a udělat malý krok stranou.

Pokud se dva předměty na fotografii jen dotknou či se hlavní objekt těsně přiblíží k okraji fotografie, mluvíme o tzv. těsném dotyku. Opět je to nežádoucí jev, který buďto předměty nevhodně propojí nebo těsným dotykem s okrajem se poruší celistvost fotografie. I když to pochopitelně na reálné scéně bývá problém, snažte se podobných chyb opět vyvarovat.




Těsný dotyk dvou předmětů v různé vzdálenosti od sebe většinou nepůsobí dobře a vede k perspektivnímu zmatení oka.

Nechtěné linie jsou opět modifikací těsného dotyku či srostlic a vznikají v okamžiku, kdy dva předměty se dotknou či překryjí a vytvoří spolu nechtěnou a de facto neexistující linii, která nevhodně vede oko záběrem.

Horší je to v okamžiku, kdy dochází špatným zarámováním snímku k uříznutí rukou, hlav, částí postav, kdy budovy či předměty nejsou na snímku celé atp. Na vině je opět chybná kompozice na scéně případně snímání rychlých dějů (sport, zvířata), kdy snímek lze jen obtížně kontrolovat. Pokud se taková „nehoda“ stane, je někdy lepší jí dodatečným ořezem zvýraznit a tak jí „předělat na záměr“.




Momentka z albánské pekárny na chleba trpí špatným zarámováním snímku. Tmavá pec opouští snímek (vlevo dole) a pekař má nepříjemně uříznutou ruku. Současně snímek působí nevyváženě – nahoře je moc lehký (monotónní dlaždičky) a dole moc těžký (je tam příliš mnoho prvků a předmětů). Je to ale někdy v terénu těžké...

14. Výřez a ořez



Je vcelku běžné, že se na scéně ne vše povede. Zejména při reportáži či akčních snímcích je na místě obava, že hlavní objekt částečně opustí snímek a tak se z opatrnosti rámuje ne až tak zcela těsně jak by kompozice vyžadovala. Rovněž udržet správný horizont a svislice je při reportáži obtížné a tak na řadu přichází dodatečný ořez (výřez části) fotografie v PC. Ořezem se lze také zbavit nechtěných cizích prvků, které na poslední chvíli vnikly do záběru. Nalezením zcela jiného ořezu lze případně i opravit chybně komponovanou původní fotografii.

Uvědomte si však, že každým ořezem v PC přicházíte o cenné pixely obrazu (více viz článek Megapixely, DPI a JPEG ). Proto čím lépe dokážete již na scéně zarámovat obraz, tím menší ořez budete muset následně provádět.




Tento snímek byl na scéně hodně špatně zarámován. Kus dítěte vpravo, moc místa vlevo a nahoře, dotek ruky dole. Takto je tedy nepoužitelný.

Při troše dobré vůle se ale v obraze dal nalézt lepší výřez, který všechny problémy odstranil. Z původně 6 MPix obrázku zbylo ale jen cca 2 MPix.

Do problémů s vhodným ořezem se dostanete i v okamžiku, kdy připravujete data pro konkrétní rozměr fotografií. Máte-li požadavek na fotografie formátu např. 13x18 cm, tak se při přípravě dat může snadno stát, že i původně dobře komponovaná a zarámovaná fotografie se na předepsaný formát nedá vhodně položit. Máte potom v zásadě 4 možnosti:
    • Původní fotografii položit na papír celou s tím, že část papíru zůstane bílá jako okraj, který následně nůžkami odstřihnete. Zachováte kompozici i zarámování snímku, budete mít ale fotografie různých formátů – obrázek dole vlevo.
    • Fotografii oříznete tak, aby se vešla na formát, porušíte však pravidla kompozice a rámování snímků (uříznete ruce, porušíte zlatý řez atp.) – obrázek dole vpravo.
    • Najdete původní originál fotografie a pokusíte se najít jiný výřez více vhodný pro daný formát papíru
    • Jako ad 1) ale pokusíte se chybějící části fotografie domalovat či vyretušovat, což u monotoniích pozadí jako je tráva, obloha, keře atp. často naštěstí lze.




Jsou v zásadě 2 strategie jak fotografii přizpůsobit konkrétní velikosti papíru. A. Sice bez ořezu ale s bílými pruhy (vlevo) nebo B. Bez bílých pruhů ale s ořezem. Ořez však často způsobí chyby kompozice (šipky).


15. Hledejte zajímavá místa



Dobrý recept na zajímavou fotografii je navštěvovat zajímavá místa, kde se tak říkajíc „něco děje“. Nejlépe ta, která odpovídají vaší momentální náladě a tomu, co rádi fotografujete. Pěkná místa hledejte i když nemáte s sebou fotoaparát a vracejte se potom na ně s ním. Divy dokáže vyrobit i různý čas či různé počasí! Některé fotografie (třeba krajina) chtějí prostě "vychodit" a vracet se i několikrát.

Nepočítejte také s tím, že fotografování bude vždy pohodlné a příjemné. Budete-li úzkostlivě chránit svojí techniku a fotografovat jen při teplotě 20°C, v suchu, bezprašném povětří a v klidu, nejspíš pěkný záběr neulovíte. Dnešní technika již něco vydrží a koneckonců jste si jí pořizovali pro fotografie – ne do klimatizované poličky! Pro pěkný záběr budete tak muset občas i trochu "zariskovat" a nešetřit sebe ani fotoaparát :) .



Nedá se nic dělat, pro hezký záběr je třeba někdy trochu zariskovat. Doma v obýváku jen těžko ulovíte něco nevšedního a zajímavého.


16. Rozhodný okamžik



Ve fotografii se používá termín "Rozhodný okamžik". Je to ta magická setina vteřiny, v které jsou všechny prvky obrazu poskládány tak jak mají a v které k dyž zmáčknete spoušť, tak zachytíte jedinečný a správný záběr. Lidi fotografujte pokud možno v okamžiku, kdy se na vás nesoustředí – budou přirozenější.

Nespěchejte. Možná jste na správném místě, jen to chce chvíli počkat. Zklidnit se, nechat odeznít první často matoucí pocity a začít přemýšlet. Chce to se v klidu rozhlédnout, prohlédnout scénu z několika míst a zkusit několik pohledů. A ono to přijde! Nezapomeňte též v klidu a s rozvahou nastavit fotoaparát z technického pohledu.




Chytit rozhodný okamžik je samozřejmě výrazně těžší u dynamických a akčních snímků než u krajiny. Proto mějte fotoaparát stále připraven a dívejte se kolem sebe.


17. Technicky správně



Sebelepší fotografie je k ničemu, když není technicky zvládnuta. Mezi technické zvládnutí lze počítat správnou expozici včetně správné ISO citlivosti, správné zaostření a hloubku ostrosti, správné vyvážení bílé, správné JPEG/RAW/TIFF parametry, správné ohnisko atp. Něco lze v PC zachránit, něco jsou však tak nevratné změny, že fotografie může být nanejvýše hrubě dokumentační. Na serveru www.digimanie.cz lze však najít dostatek článků zabývajících se i technickou problematikou fotografie.


Závěr



Kdo čekal „algoritmus“ na pěknou fotografii, musí být zákonitě zklamán. Žádný totiž neexistuje a je to dobře, protože kdyby existoval, ztratila by fotografie svoje kouzlo a stala by se průmyslem. S respektováním pravidel výše se současným technickým zvládnutím fotografie je však velká šance, že se podaří vytvořit estetickou a zajímavou fotografii. I když k tomu někdy digitální fotoaparáty svádějí, necvakejte obrázky jako o život, ale snažte se vrátit jen s několika ale zato těmi správnými. Menší počet obrázků vám také dá prostor pro řádnou úpravu snímku, srovnání svislic a horizontu, vyladění ořezu, kontrastu či barev atd. Potom budete na svoje fotografie právem hrdí!

A proto si před každým záběrem položte otázky typu:
    • Co chcete vlastně vyfotografovat? Je to zajímavé světlo, mraky, lidi a jejich život, keř, strom, brouk, květina, moře či abstraktní fotografie? Co je hlavní objekt a proč?
    • Bude fotografie něčím zajímavá? Když si jí bude prohlížet parta lidí v obýváku u kávičky zaujme je něčím? Čím?
    • Jakou emoci chcete předat? Radost, štěstí, smutek, tíži života, dramatickou atmosféru, je to abstrakce či dokument? A čeho je to dokument?
    • Jak bude fotografie působit na formátu 9x13 cm?
    • Jak fotografii dramaticky zjednodušit? Co vynechat a jak se toho zbavit?
    • Jak zdůrazníte a izolujete hlavní objekt? Jak budete fotografii komponovat, jaké vymyslíte popředí a pozadí?
    • Je teď dobré světlo? Je ho dost? Jak zvládnete případné obtížné světelné podmínky?
    • Zvládnete fotografii technicky? Stihnete zaostřit, nepřekročíte dynamický rozsah, zvládnete (zejména u DSLR) hloubku ostrosti, jak vyvážíte bílou?
    • Máte teď trochu toho fotoštěstí?
Pokud na vše odpovíte ano, jste připraveni :) !




Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů