Nejnovější komentáře
Re: Nejasnosti | od: Milan Šurkala  24.2.20179:22
Omlouvám se, jednou jsem to tam popletl. Jsi mě s těmi poměry už úplně domotal. Jednoduše řečeno, počítám prostě rozdíl jasu pixelů ­(ostatně na těch grafech jsou popsané osy, kde je to vysvětleno taky­). Když jeden pixel má 128, druhý má 126, výsledek je 2. Takto spočítám v části obrazu průměrné rozdíly mezi pixely. Takže ono třeba vyjde, že jeden čip dává při ISO 100 rozdíl 1,2, při ISO 200 je rozdíl 1,6. Když u dalšího čipu při stejném jasu snímku ­(exponovaném na stejnou ­"tmavost­" snímku­) při ISO 100 naměřím třeba rozdíl jasů okolo 1,45, tak vím, že je to ekvivalentní prvnímu senzoru někde kolem ISO 170 a šumí tedy o cca 2­/3 EV více. Pořád se počítá jen a pouze s rozdílem.

U jednoho fotoaparátu tu sérii citlivostí vyfotím na bracketing, abych mohl vybrat podobnější snímek ­(ono to pak při tom obrazovém srovnání vypadá lépe­). Vtip je v tom, že ať ten snímek exponuješ o 2­/3 EV hůře nebo o 2­/3 EV lépe než je střední šedá, rozdíl v jasu pixelů vyjde dost podobně a ty rozdíly jsou v setinách EV. V praxi ale nedochází k tomu, že bych používal větší než 1­/3EV rozdíl. Co tohle bohužel nepostihuje, je skutečná ISO citlivost a skutečná světelnost objektivu. V praxi tedy třeba jeden čip více kecá a pro stejně exponovanou fotografii potřebuje o 1­/3 EV delší čas, případně o 1­/3 EV vyšší ISO. To už šum ovlivní, ale těžko zjistit, kde nastává toto zkreslení ­(zda na čipu, objektivu,...­). Pořád to ale dává rámcově dobrou představu o rozdílu, pochopitelně to není s úplnou přesností. A tato číselná měření odpovídají i vizuálnímu dojmu z toho, co člověk vidí.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Nejasnosti | od: kolyy  24.2.20170:22
Práve si písal, že priexponovanie nezmení pomer signál­/šum ­(­"Navýším expozici pro jeden přístroj, to ano, ale poměr signál­­/šum je v podstatě identický.­") Z toho čo píšeš mi vôbec nie je jasné, čo vlastne robíš. Čo presne znamená ­"rozdíl­"? Rozdiel čoho?
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: njn | od: xvasek  24.2.20170:16
Konečně jsem se k tomu dostal. :­-­) Zajímavé. Pěkný postprocesing, to se musí nechat, já jsem se na svoje ISO 10000 fotky podíval a rovnou je vyhodil, ani jsem se nesnažil je nějak zachránit. Určitě sis našel cestu, jak z toho vytáhnout co nejvíc, ale stejně mi to celé přijde jako softwarový trik ­- nastavení ISO nemá IMHO žádnou fyzickou podstatu ­- ten senzor je pořád stejný, nic se s ním nedělá, dopadne na něj stejné množství světla, jenom se elektronice říká, která hodnota je 0 a která je 16384 ­(nebo kolik tam máš bitů­) a pak se to odečte a digitálně zakóduje. Možná Milan by věděl víc ­- jestli ISO znamená nějaké fyzično se senzorem, nebo je to jenom parametr výpočtu.

Tím neříkám, že to nefunguje, ale spíš že si myslím, že je to jenom matematický přepočet, který ve výsledku konkrétně ty umíš líp zpracovat ­- a tím se z toho stává reálný bonus. Ale vyzkouším to, až se vrátím z cest. :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Nejasnosti | od: Milan Šurkala  23.2.201723:21
Nedává ti to smysl, protože mi vsouváš něco, o čem nemluvím. Pozor, nehovořil jsem o poměru, ale o rozdílu. Poměr není rozdíl. A ten navýšením citlivosti zvětšuješ ­(ať už navýšíš ISO nebo vezmeš nižší ISO a dosvětlíš to stejně softwarem­). Já měřím rozdíl, ne poměr. To mi snadno umožňuje porovnat jednotlivé ISO citlivosti vzájemně mezi sebou.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Mám od Olympusu dve pevné sklá ­(25­/1.8 a 45­/1.8­) a odskúšal som aj niekoľko ďalších. Jednorazové ostrenie so všetkými je bleskurýchle aj bez DFD. Kontinuálne ostrenie je veľmi použiteľné, ale zhoršuje sa pri dlhých ohniskách, kde DFD zrejme pomáha výraznejšie. Nemám príliš pochybnosti, že jednorazové aj kontinuálne ostrenie objektívov Olympus s GX80 je lepšie ako s E­-PM2.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Nejasnosti | od: kolyy  23.2.201721:47
Problém je, že to čo hovoríš nedáva fyzikálny zmysel. Ak priexponovanie o 1,3EV nezmení pomer signál­/šum, tak je niekde chyba, Ak presvetlenie snímku zmení pomer signál­/šum, tak je znova niekde chyba.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Máte někdo zkušenost, jak ostří GX80 s objektivy Olympus a Sigma? DFD asi fungovat nebude... To pak zůstane jen to pomalé jednorázové ostření? Uvažuju o náhradě mého Pena E­-PM2 a v hledáčku mám GX80 a E­-M10 II, kde se všude uvádí, že GX80 má lepší kontinuální ostřená a lepší video. Ale už mám 6 objektivů Sigma a Olympus a teď mě napadlo, že s tím bude problém a na rychle kontinuální ostření můžu s GX80 zapomenout. Díky za případné rady...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Inspirace pro Nikon | od: Kabe  23.2.201721:04
V zásadě je to fuk. Pokud se totiž lidé nevzpamatují a nedají jasně najevo, že konzum, který tu máme, nám nestačí, bude nakonec stejně jen jeden výrobce fototechniky a pak bude zcela jedno, jak se bude jmenovat, brand ztratí jakýkoliv význam.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Inspirace pro Nikon | od: Choakinek  23.2.201719:28
No vida. Tady se může Nikon inspirovat. Pokud do pár let nepostaví nějakou solidní koncepci, která nahradí DSLR, tak může skončit jako výrobce objektivů pro bajonet Sony :­-­). Tak o solidním kšeftu v tomto případě nepochybuji, jen je to mírně ponižující ;­-­).
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Rychlost | od: RiMr  23.2.201714:34
...tak se záznamem do 4K ­(ve 100Mb­) nemá problém ani zcela průměrná Class10 karta...
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Umělecký akt | od: Darksome  23.2.201714:15
Zažij ten okamžik, v němž se smyslnost panenské krajiny i nahého lidského těla stávají jedním celkem.
Staň se součástí výtvarné fotografie aktu, pořízeného ve spektru okem neviditelném ­- ve spektru infračerveném.

Pro více informací navštiv webovou stránku: https:­/­/darksome.eu/
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dobré srovnání... | od: pavel_p  23.2.20179:05
Wov, já přesně ze stejných důvodů prodal Sony RX100II ­(z druhé ruky­), akorát to nahradil mobilem, protože GF1 a 20mm už vyžaduje brašnu na malý ultrazoom a není to kapesní. Tuhle kombinaci používám tak do tašky přes rameno ­(kdyby něco­) a jednou na kolo do Chorvatska.
Jasně rozdíl mezi RX100II a mobilem je propastný, ale pokud se fotky zmenší pod 5MPix, není to zas tak hrozné a vzhledem k malému využití Sony ­(lyže, běžky, sem tam kolo­) jsem si nikdy nezvykl na ovládání. Nakonec teda zvítězila kombinace mobil v kapsičce, foťák v batohu a na lyže vůbec.
Netušil jsem, že se dá poskládat něco opravdu kapesního, asi bych měl občas navštívit nějakou fotoprodejnu :­-)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Tak ty detaily jsou spíš vlastnost objektivu, Sony třeba nemá moc dobrou kvalitu v rozích.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dobré srovnání... | od: Milan Šurkala  22.2.201723:55
Ta práce s mrazy je opravdu individuální, já tu 12­-32mm testoval pár dní v Beskydech na chatě a to tehdy zrovna přišly čtyři supermrazivé dny ­(v podstatě pořád pod ­-15 °C­) a nebyl problém.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Nejasnosti | od: Milan Šurkala  22.2.201723:53
Nebudu to tak interpretovat. Přijde mi, žes to, co jsem psal, vůbec nečetl. Navýším expozici pro jeden přístroj, to ano, ale poměr signál­/šum je v podstatě identický. Kolikrát mám ještě psát, že rozdíl expozic o 1,3 EV dal rozdíl pouhopouhých 0,2 EV v šumu, tedy, že v tomto případě, kdy se expozice snímků lišila v průměru o 0,2 EV, ten odstup signál šum byl ­"zlepšen­" jen o 0,03 EV? Ted to, zda jsem naměřil 1,00 EV nebo 0,97 EV už výsledek v podstatě nijak zásadně neovlivní.

S delším expozičním časem se šum nijak zásadně nemění, obzvláště ne, pokud se bavíme o hodnotách kolem střední šedé. Kde se ale šum hodně změní, je tehdy, když se snímek vyfotí podexponovaně a v konvertoru se následně doexponuje korekcí do plusu ­(která tmavý snímek se šumem zněkolikanásobí, tedy znásobí i šum­). Poměrově je to stejně, rozdílově ale mnohem více. A ono to také sedí, ISO 100 korigované do plusu o 1 EV má šum jako ISO 200 ­(a ono tak i vypadá­), ISO 100 vyfocené s časem o 1 EV delším má šum víceméně stejný jako ISO 100 s klasickým časem.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dobré srovnání... | od: wooferx  22.2.201723:45
Přímá náhrada za GM1 bohužel není,
http:­/­/camerasize.com­/compact­/#491,570,593,699,ha,f

Z prodávaných kusů jsou nejmenší:
GF7 je trochu větší ale zase má výklopný display.
GX800 je spíše upgrade GF7 o 4k video, duální stabilizaci.., ale zatím zbytečně drahý.

Nebo bazarový GM1, GM5 ­(má i hledáček­). Na paladix bazaru se GM1 běžně prodává do 5000 za tělo.

Akorát pozor setový 12­-32mm objektiv má sice perfektní kresbu, ale musí se ručně rozvinout, takže není vhodný na ­"jednoruční focení­", a můj kousek se nekamarádil s mrazy ­(při ­-10°C se již takřka nedal vysouvat­). Jako více ­"survival­" řešení bych doporučil spíše pevnou 14mm, 20mm nebo automaticky vysouvací power zoom LUMIX G X VARIO PX 14–42.


OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Nejasnosti | od: kolyy  22.2.201723:11
Takže meriaš šum v absolútnej hodnote ­(stredná kvadratická odchýlka v signále­) a nie odstup signálu od šumu ­(stredná hodnota signálu podelená strednou kvadratickou odchýlkou­)? To mi príde značne nepraktické, keďže naozaj musíš dorovnávať jas snímkov. Pri odstupe signál­/šum je jas ­(t.j. amplifikácia­) nepodstatný, lebo zosilnením sa v priamej úmerne navyšuje signál aj šum. Navyše máš rovno výsledky interpretovateľné v EV, nie je mi jasné ako to robíš pri absolútnej hodnote šume.

Problém v popísanom postupe sa dá jednoducho demonštrovať ­- predstav si, že máš dva prístroje s identickým senzorom, ale z nejakého dôvodu sa pri identickej expozícii líšia v jase snímkov ­(napr. odlišná definícia ISO, odlišný obrazový profil, nesprávna interpretácia raw konvertoru­). Odstup signál šum je rovnaký a pri softwarovom zladení jasu dajú identický výsledok. Ak však Ty miesto toho navýšiš expozíciu pre jeden prístroj, tak ten bude mať okamžite lepší pomer signál­/šum a Ty to budeš interpretovať tak, že má efektívnejší senzor. Preto je identická expozícia zásadne dôležitá, len tak sa dajú dostať konzistentné výsledky.
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Dobré srovnání... | od: adrenalic  22.2.201714:11
Který takový kompaktní 4­/3 je dnešní obdobou GM1? Právě v outdoor prostředí skladný, ale kvalitní foťák nutně potřebuji..
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
první | od: jiri.sefrna  22.2.201713:58
opravdový konkurent pro CARL ZEISS Sonnar T* 135­/1,8 pro bajonet A, který jsem měl moc rád a na který se bohužel Canon 135­/2 L USM nechytal, ani barvy, ani mikrokontrast neměl na Zeisse šanci, tak uvidíme
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)
Re: Rád čtu | od: Kabe  22.2.201710:15
Tak ono se to da zobecnit i mnohem více, jakože třeba, že ti, co hodně fotí, většinou už nemají moc času na debaty na netu :)
OdpovědětKvalita příspěvku:  dobrá(0)  nízká(0)