www.digimanie.cz
>
>

Domácí studio – 5.díl

Domácí studio – 5.díl
, , článek
I když to možná na první pohled nevypadá, volba pozadí je klíčová pro správnou fotografii. Není třeba se omezovat jen na produkty, v zásadě stejná pravidla platí i pro fotografování osob. V praxi je také více než častá potřeba pozadí tzv. vykrýt, tak se podívejme jak prakticky na to.



reklama

Pozadí při fotografování osob



I když domácí studio je mnohem snazší zrealizovat pro malé předměty (tzv. produktová fotografie) - typicky pro fotografování mobilů, fotoaparátů atd. - v zásadě stejná pravidla platí i pro fotografování lidí. A který fotograf by alespoň výjimečně nezatoužil nezkusit pěkný portrét či dokonce akt!


Na fotografování celých postav je potřeba poměrně velké a vysoké studio, protože se snadno postavou dostanete nad pozadí. Mnohem lehčí je fotografovat portréty či jen části postav.

Pozadí pro fotografování portrétů či částí postavy je poměrně snadné – stačí vhodně barevný a vhodně velký kus svisle visící látky nebo papíru. Pro fotografování celé postavy se opět používá tzv. nekonečné pozadí – uspořádání je tedy stejné jako pro produkt. Jen rozměry studia a pozadí jsou pochopitelně potřebné větší! Zejména zadní svislá část musí mít dostatečnou výšku, aby pozadí bylo i nad hlavou fotografované osoby. Použít lze opět buď dostatečně velkou látku nebo velký papír. U látky je problém se sklady – látku je třeba nejprve vyžehlit, případné švy kde se látky napojují bude potom nutné odstranit až v PC. Velká papírová pozadí se prodávají v různých barvách v lepších fotoobchodech v roli, obvyklá velikost například pozadí HAMA je 1,35 m šířka a délka role je 11 m. Pošlapané a špinavé části se potom průběžně odstřihují. Orientační ceny (včetně DPH) jsou následující:

Zmiňované šedé či bílé papírové pozadí Hama o rozměrech 1,35 x 11 m v roli stojí kolem 1.500,- Kč
Světle šedé textilní bavlněné pozadí o velikosti 2,4 x 2,7 m, které lze prát v pračce stojí 1.200,- Kč
Šedé plastové pozadí 1 x 1,3m závěsné stojí kolem 650,- Kč



Výběr papírových pozadí v roli je opravdu veliký. Látková pozadí potom často imitují různé vzory či přímo lehce rozostřené obrazy zdí, interiérů, zahrad atp.


Prosvětlovací pozadí



Profesionální vybavení pro tzv. table top fotografii jsou fotografické stoly, které jsou vybaveny nekonečným pozadím vyrobeném ze speciální průhledné a mléčné fólie, kterou je buď možné použít jako klasické bílé pozadí (stejně jako papír) nebo díky její mléčné průhlednosti do ní svítit i zespoda. Tím se dosáhne měkkého difúzního spodního světla, které jednak lépe prokreslí spodek předmětu ale zejména zcela zlikviduje stíny, které předmět na podložku vrhá. Pokud tedy použijete tuto techniku, není problém vytvořit i zcela bezestínovou fotografii, která se potom velmi snadno v počítači vykrývá.


Díky speciální fólii použité na profesionálních fotografických stolech je možné svítit zespoda i do fólie, ta se rozzáří a tím v podstatě zcela zlikviduje stíny. V amatérských podmínkách se ale tohoto efektu dosahuje těžko.


Vykryté pozadí



Několikrát v článku zazněl termín tzv. vykryté pozadí. Není to nic jiného, než fotografie pořízená na běžném pozadí (např. bílém) a později v počítači upravená tak, aby se pozadí stalo průhledným. Máte-li totiž nafocen předmět a následně vykryté pozadí, je snadno možné s předmětem v grafických programech manipulovat a umísťovat jej na libovolná jiná pozadí a to nejen různě barevná ale i text, jinou fotografii, řešit vzájemné zákryty předmětů atd. Vykrytí pozadí je poměrně náročný proces leč nesmírně častý a správné nafocení může budoucímu vykrytí předmětu hodně pomoci. Pro vykrytí pozadí je třeba mít vhodný grafický editor a také uložit výsledný obraz do správného formátu, který průhledné pozadí podporuje. A to (bohužel) není standardní JPEG.



Vykryté (průhledné) pozadí kolem předmětů umožňuje umístit je na libovolné jiné pozadí, přes jinou fotografii, nechat kolem nich téci text atp. Vykryté pozadí je tak častý požadavek grafiků, kteří jsou potom „svobodní“ ve svém návrhu.


J

ak nafotit předměty pro budoucí vykrytí



Pečlivou prací v editoru lze v principu vykrýt každý předmět, mnohem pohodlnější ale je, když je pozadí zcela jednolité a dostatečně kontrastní k předmětu. Proto například tmavé technické předměty (mobily, fotoaparáty atp.) je vhodné fotografovat na bílém pozadí a naopak světlé předměty je vhodné fotografovat na pozadí šedém. Černé pozadí bývá málokdy vhodné. Velkého kontrastu je možné dosáhnout i použitím barevného pozadí (například modrého), je však třeba dát velký pozor na to, aby pozadí svým odrazem předmět neobarvilo! To je častý problém při malém odstupu předmět-pozadí a proto se tato metoda používá spíše výjimečně.


Podobně kontrastní snímky, kde pozadí je silně odlišné od předmětu, jsou ideální na vykrývání. Lehkého stínu pod přístrojem je snadné se v editoru zbavit. Ne vždy však je situace tak ideální, u barevně bohatších předmětů se snadno stane, že část předmětu s pozadím splyne. Tam je potom třeba pečlivé ruční práce v editoru.


Jak vykrýt



Proces vykrytí probíhá potom tak, že ve vhodném editoru (Photoshop, Zoner či další) se vybere pozadí tak, aby vše co do pozadí skutečně patří bylo v mravenčením označeném výběru. Ideální na to je nástroj Kouzelná hůlka přítomný ve většině editorů. Dá se aplikovat i opakovaně a tím různá místa do výběru (mravenčení) přidávat či ubírat. Místa, kde nástroj Kouzelná hůlka nefunguje, je nutné opravit nástrojem Laso - opět přítomném ve většině editorů. Cílový stav potom je, že celé pozadí je vybráno ale není vybrán ani kousek předmětu.



Čím kontrastnější je předmět od pozadí, tím snáze se pozadí označuje tj. vybírá. Čím více pozadí s předmětem splývá, tím více je nutná ruční práce pečlivého výběru hran obvykle nástrojem Laso.

V okamžiku, kdy je pozadí dokonale vybráno, je vhodné aplikovat prolnutí okrajů výběru s poloměrem kolem 1-4 body. Prolnutím okrajů výběru se dosáhne měkkého přechodu mezi vybranou částí (pozadím) a předmětem a i ne zcela dokonalé vykrytí působí mnohem méně násilně. Po prolnutí okrajů stačí stisknout klávesu Delete a většina editorů pozadí zlikviduje = převede ho na průhledné. Pozor! Photoshop odmítá vytvořit průhledné pozadí na vrstvě typu Pozadí (Background). Vrstvu Pozadí je třeba nejprve zkopírovat (Ctrl+J), tím se vytvoří obyčejná vrstva obvykle s názvem Vrstva 1 a vrstvu Pozadí je potom třeba smazat!



Na obrázku je vidět typický způsob označování průhledného pozadí v editorech a sice čtverečky. To co je čtverečkované je ve skutečnosti průhledné.


Důkaz o tom, že je pozadí průhledné, je snadný. Stačí si pod předmětem (ideálně v samostatné vrstvě pod ním) hrát s různými druhy pozadí a hned je vidět, jak se vykrytí povedlo.


Jak uložit



Poslední krok je takto vytvořený obrázek předmětu na průhledném pozadí uložit. Pozor – oblíbený JPEG průhlednost nepodporuje a vše co je průhledné uloží jako bílé, čímž vám pracně vytvořenou průhlednost opět zlikviduje! Vhodné formáty jsou PSD, TIFF či PNG. Vhodné nastavení formátu TIFF je na obrázku, počítejte ale s velkými soubory. Průhlednost podporuje i formát GIF, ten však vůbec není vhodný na fotografie ale spíše na grafiku. Takže GIF nepoužívat.



Vhodné nastavení formátu TIFF pro uložení včetně průhlednosti.

Příště se podíváme na barvu světla a vhodné vyvážení bílé.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů