www.digimanie.cz
>
>
>

DSLR na cestě časem - 16. díl

DSLR na cestě časem - 16. díl
, , článek
V minulém díle jsme z expozičních režimů přítomných snad na každém fotoaparátu (nejen na DSLR) probrali scénické režimy a režim AUTO. Dále se podíváme na zlatý hřeb pro kreativní fotografování – režimy Tv (S), Av (A) a M a dnes na první z nich – režim Tv (S).



reklama
Pro ty z vás, kdo vydrželi studovat celý seriál, snad již začalo být zřejmé, že všechny expoziční režimy nejsou nic jiného než mnoho muziky kolem expoziční trojice ISO – clona - expoziční čas. Nic ale naplat – stanovení této správné trojice jak s ohledem na množství světla, tak i s ohledem na charakter a účel snímku je vedle správného zaostření zcela klíčové. Do expoziční trojice ISO – clona - expoziční čas je možné a často i nutné ještě uvažovat blesk, kterému se ale budeme podrobně věnovat později.


Režim
ISO
Clona
Exp. čas
Blesk
AUTO
Auto
Auto
Auto
Auto
Scénické režimy
Auto
Auto
Auto
Auto
P
Ručně (Auto ISO)
Auto (+/-)
Auto (+/-)
Ručně
Tv (S)
Ručně (Auto ISO)
Auto (+/-)
Ručně (SS)
Ručně
Av (A)
Ručně (Auto ISO)
Ručně (SS)
Auto (+/-)
Ručně
M
Ručně (Auto ISO)
Ručně
Ručně
Ručně
Pro jistotu zopakujme tabulku, která popisuje základní chování expozičních režimů na drtivé většině fotoaparátů. Dnešní téma je režim Tv (S) a tabulku rozšíříme ještě o některé další funkce jako je expoziční kompenzace (+/-), funkce Safety Shift (SS) a Auto ISO – vše viz text.


Režim Tv (S)



Režim Tv či S získal svůj název ze slov Time Value (Canon, Pentax) či Shutter priority (ostatní výrobci). Znamená ale u všech to samé, a sice prioritu expozičního času z hlediska fotografa. Jinými slovy – fotografovi záleží na hodnotě expozičního času. Jak vyplývá z tabulky výše, tak expoziční čas podléhá stejně jako ISO ručnímu nastavení, a tak automatice zůstal v moci jen poslední vrchol expozičního trojúhelníku, a sice clona.

Jedná se tedy stále o plnou automatiku, kdy automatika reaguje na měnící se světelné podmínky vně fotoaparátu, reaguje ale pouze clonou. Správná hodnota ISO a expozičního času, případně použití/nepoužití blesku, je tak plně v rukou fotografa!




Režim Tv (S) je ideální pro situace, kdy potřebujete mít pod kontrolou přesnou hodnotu expozičního času.


Pozor na režim Tv (S)!

Režim Tv (S) má však jedno velké úskalí, na které musí fotograf stále dávat pozor. Je to omezený rozsah clonových čísel, který má automatika pro regulaci expozice k dispozici. Typický objektiv totiž nabízí rozsah clonových čísel jen v rozsahu:

4.0 (světelnost objektivu) ... 22 (maximálně uzavřená clona),


což je rozsah pouhých 5 EV. Pokud tedy nastavíte pevné ISO a pevný expoziční čas, může automatika v režimu Tv (S) regulovat expozici jen pro světelné podmínky měnící se o 5 EV! A to bývá často málo. Bezmyšlenkovité nastavení expozičního času v režimu Tv (S) proto může vést k chybně exponovaným snímkům!

Příkladem, kdy expoziční režim Tv (S) narazí na limit clony, může být situace, kdy v režimu Tv (S) fotografujete venku na denním světle. Máte nastaveno ISO 100 (proč si vysokým ISO kazit snímek, když je světla dost) a expoziční čas 1/200 sec (bezpečný čas pro snímky z ruky pro ohniska až do hodnoty kolem 200 mm). Takže pohoda, automatika v režimu Tv (S) reguluje expozici clonou a clonová čísla vycházejí kolem hodnoty 5.6 až 11, takže vše pracuje skvěle.




Pro snímky vně jeskyně byl režim Tv (S) s nastaveným ISO 100 a časem 1/200 sec dobrou strategií.


Nyní vstoupíte do temné jeskyně a předpokládáte, že automatika v režimu Tv (S) bude nadále regulovat expozici. Jenže světla v jeskyni je málo a automatika může regulovat pouze clonu, ISO i expoziční čas je pevný. Co udělá? Otevře clonu na maximum - například na clonové číslo 4.0 = světelnost objektivu, ale ono to nestačí. Hodnoty ISO 100, 1/200 sec (oboje nastaveno pevně) a clonové číslo 4.0 nestačí na dobrou expozici - světla je prostě málo. Automatika ale v režimu Tv (S) víc dělat nesmí a nesmí ani zapnout blesk. Snímek tedy vyjde silně podexponovaný. Přesto se ale v hledáčku či na displeji o této situaci dozvíte – clona obvykle bliká či svítí červeně, aby automatika sdělila fotografovi, že narazila na regulační limit.




Uvnitř jeskyně je ale režim Tv (S) se stejně nastavenými hodnotami ISO 100 a časem 1/200 sec špatná volba. Ani plně otevřená clona (pro příklad f/4.0) nestačí pro správnou expozici, a tak snímek vyjde silně podexponovaný.




Na výše popsaný stav většina DSLR upozorňuje blikáním clony v hledáčku či na LCD displeji.







Zcela stejný problém u režimu Tv (S) hrozí na opačném konci, kdy je světla moc. Nahoře běžný snímek s časem 1/100 sec, kdy vyšla clona f/11. Dole snímek při zadaném čase 4 vteřiny – i maximálně zacloněný objektiv (f/22) by ale nedokázal světlo zregulovat. Pomoci musel šedý filtr o síle 6 EV, růžový nádech je dán propustností filtru na infračervené světlo.


Funkce Safety shift (Canon)



Pro řízené překonání výše uvedených limitů režimu Tv (S) (zcela stejně je na tom ale i režim Av (A), byť se problémy vyskytují méně často) mají pokročilé DSLR Canon funkci nazvanou Safety Shift (SS). Je-li zapnuta, tak umožňuje automatice v rozporu s logikou režimu Tv (S) změnit i expoziční čas, pokud se s regulací clony dostane do potíží. Ve výše uvedeném příkladu z jeskyně by tedy automatika zjistila, že i při otevřené cloně f/4 je expozice nedostatečná a sama prodloužila expoziční čas 1/200 sec např. na 1/15 sec, kdy by expozice byla již dobrá. Porušuje to však pravidla pevně nastaveného expozičního času v režimu Tv (S) výměnou za dobře exponované snímky i „za limitem“.




Funkce Safety Shift se na DSLR Canon dá vypnout (standardně) nebo cíleně zapnout. Je někdy (!) velmi užitečná, je však třeba dobře vědět, co dělá.


Expoziční kompenzace (+/-)



V režimu Tv (S) je na všech DSLR povolena expoziční kompenzace (Exposure Compensation). Znamená fotografem požadované zesvětlení snímku oproti názoru automatiky (+) či ztmavení snímku (-). Otázkou je, kterou hodnotou automatika kompenzaci provádí. Odpověď zní, že v režimu Tv (S) jen a pouze clonou – tu má totiž v tomto režimu automatika k dispozici. Pokud se však dostane mimo rozsah clony, kompenzaci neprovede. Na DSLR Canon a je-li povolena funkce Safety Shift kompenzaci i mimo rozsah clony provede změnou expozičního času.


Ikona Odkaz na databázi
ISO
Clona
Exp. čas
Výchozí hodnota
100
f/8
1/100 sec
Kompenzace + 1
100
f/5.6
1/100 sec
Kompenzace -1
100
f/11
1/100 sec
Příklad práce expoziční kompenzace v režimu Tv (S) není-li automatika na limitu s clonou.

Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
ISO
Clona
Exp. čas
SS vypnuta
Výchozí hodnota
100
f/4
1/100 sec
Kompenzace + 1 [1]
100
f/4
1/100 sec
Kompenzace -1 [2]
100
f/5.6
1/100 sec
SS zapnuta
Výchozí hodnota
100
f/4
1/100 sec
Kompenzace + 1 [1]
100
f/4
1/50 sec
Kompenzace -1 [2]
100
f/5.6
1/100 sec
[1] Kladná kompenzace se neprovede, protože clonu již není možné více otevřít.
[2] Záporná kompenzace je provedena uzavřením clony zcela normálně.
[3] Díky funkci Safety Shift je kladná kompenzace provedena expozičním časem.


Totéž, ale v případě, že automatika je s clonou na limitu možností objektivu otevřít clonu (předpokládáme světelnost objektivu f/4). Zcela stejně by vše pracovalo i na opačném konci, kdy by objektiv byl naopak na limitu se zavíráním clony.


Auto ISO



Mnoho DSLR umožňuje nastavit automatické nastavování ISO citlivosti, a to i pro režimy P, Tv (S) a Av (A). DSLR Canon však zavedly tuto možnost až od modelu EOS 40D. Logika Auto ISO je v zásadě podobná funkci Safety Shift s tím, že automatika v případě, že se dostane do problémů, nezmění expoziční čas jako u Safety Shift, nýbrž ISO.




Například u DSLR Nikon D90 je možné definovat jednak maximální ISO, do kterého fotograf hodlá funkci Auto ISO pustit (zde 3200) a také minimální expoziční čas (zde 1/30 sec). Minimální hodnota expozičního času se však uplatní jen v režimech Av (A) nebo P a bude popsána společně s režimem Av (A) příště.


I když to vypadá vše na první pohled trochu složitě, tak je to v zásadě logické a vše je nejlepší si v klidu domova a pro vaší konkrétní DSLR vyzkoušet. Dobrá znalost chování režimu Tv (S) (a nejen jeho) se vám totiž v terénu může velmi hodit.

Příště se podíváme na režim Av (A) a M.


Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů