www.digimanie.cz
>
>
>

DSLR na cestě časem - 17. díl

DSLR na cestě časem - 17. díl
, , článek
Po kreativním režimu Tv (S) je načase probrat režim Av (A), který patří pravděpodobně mezi fotografy k nejpoužívanějším. Lze hrubě odhadnout, že u profesionálů vzniká asi 70 % fotografií v tomto režimu. Je k tomu řada praktických důvodů, které si dnes probereme.



reklama
Na úvod opět zopakujme zásadní tabulku, která popisuje chování fotoaparátu v různých expozičních režimech:


Režim
ISO
Clona
Exp. čas
Blesk
AUTO
Auto
Auto
Auto
Auto
Scénické režimy
Auto
Auto
Auto
Auto
P
Ručně (Auto ISO)
Auto (+/-)
Auto (+/-)
Ručně
Tv (S)
Ručně (Auto ISO)
Auto (+/-)
Ručně (SS)
Ručně
Av (A)
Ručně (Auto ISO)
Ručně (SS)
Auto (+/-)
Ručně
M
Ručně (Auto ISO)
Ručně
Ručně
Ručně
Tabulka popisující chování fotoaparátů v různých expozičních režimech. Dnešní téma je režim Av (A).


Režim Av (A)



Režim Av (A) se jmenuje podle slov Aperture Value (Canon, Pentax) či jen Aperture (ostatní výrobci). Naznačuje tím prioritu clony z hlediska fotografa – jinými slovy, fotograf nastaví clonu a ISO a na automatice zbude poslední hodnota – expoziční čas. Stejně jako i v ostatních kreativních režimech má fotograf pod ruční kontrolou i blesk.




Řada podobných snímků vzniká často v režimu Av (A). Není to ale pravidlem, každý fotograf může mít jiné zvyklosti.


Jedná se tedy opět o plnou automatiku, kdy automatika reaguje na měnící se světelné podmínky vně fotoaparátu regulací expozičního času. Správná hodnota ISO a clony, případně rozhodnutí o použití/nepoužití blesku, je ale plně v rukou fotografa!




Typický snímek, pro který je vhodný režim Av (A). Požadavek byl na co nejvíce rozostřené pozadí, a k tomu je potřebné maximálně otevřít clonu (zde clonové číslo 2.8). A právě k regulaci clony je nejlepší režim Av (A) – viz bod (1) níže.


Možná vás napadne, proč je tento režim tak oblíbený? Proč je regulace clony tak zásadní výhodou oproti regulaci expozičního času? Nehledejte v tom žádný jinotaj, různí fotografové mají různé zvyky a je v podstatě jedno, jak dojdou ke správné trojici ISO – clona - expoziční čas. Cesta je lhostejná, hodnotí se jen výsledek. Přesto je režim Av (A) mezi zkušenými fotografy nejoblíbenější, což má několik důvodů:
  1. Při požadavku na malou hloubku ostrosti (např. portréty) je potřeba plně otevřít clonu (nízká clonová čísla - typicky 2.8), na což je ideální právě režim Av (A). Čas prostě nějaký vyjde.
  2. Při požadavku na co nejkratší expoziční čas (typicky sport) je potřeba plně otevřít clonu (nízká clonová čísla - typicky 2.8), protože v tom případě má automatika k dispozici nejvíce světla, a proto zvolí pro dané ISO nejkratší možný expoziční čas.
  3. Při fotografování ve slabém světle bez blesku (typicky snímky v interiérech) je třeba dopravit maximum světla na senzor (proč světlo omezovat clonou, když je ho málo), a proto je třeba plně otevřít clonu (nastavit nízká clonová čísla - typicky 2.8). Opět tedy režim Av (A).
  4. Při požadavku na maximální hloubku ostrosti (např. makro) je třeba nastavit maximální clonové číslo objektivu, typicky f/22.
  5. Při požadavku na hyperfokální ostření (optimální hloubka ostrosti - typicky krajina) je potřeba vypočítat správné zaostření pro konkrétní clonu a tu nastavit.
  6. Při běžném fotografování venku je vhodné nastavit clonu kolem f/8 až f/11, protože při těchto clonách má každý objektiv nejlepší kresbu.




Typická ukázka snímku pořízeného hyperfokálním ostřením. Zní to složitě, ale je to tak šikovné zaostření pro konkrétní clonu, aby na snímku bylo vše ostré. Clonu je ale třeba spočítat a nastavit, a proto je tedy vhodný režim Av (A) – viz bod (5) výše.




Pro snímky ve spoře osvětlených interiérech bez blesku je vhodné plně otevřít clonu, a tím šetřit světlem pro co nejkratší expoziční čas. – viz bod (3) výše.


Z uvedeného seznamu vyplývá, že režim Av (A) se hodí pro snímky ve slabém světle nebo snímky, kdy potřebujete regulovat hloubku ostrosti, pro snímky s co nejkratším časem atd. Jeho použití je tedy poměrně časté, ačkoliv nic nebrání tomu dojít ke stejnému výsledku přes režim Tv (S). Nicméně použití režimu Av (A) je typické, a proto lze odhadnou jeho 70% používání.


Safety Shift (SS)



Zcela stejně jako u režimu Tv (S) hrozí, že při nastavené určité cloně v režimu Av (A) narazí automatika na limity expozičního času. Rozsah expozičního času je však v porovnání s clonou několikanásobně širší (typicky od 30 vteřin do 1/4000 sec – to představuje rozsah 17 EV, clona má pro srovnání rozsah jen kolem 5 EV), a proto narazit na limit expozičního času je vzácné. Nicméně i to se stát může a potom nastupuje i v režimu Av (A) zcela stejný proces jako u režimu Tv (S):
  • Automatika nastaví hraniční čas (nejdelší či nejkratší) a snímek se normálně provede buď podexponovaný, nebo přeexponovaný
  • Na limitní hodnotu času je fotograf upozorňován blikáním expozičního času v hledáčku či na displeji.
  • Je-li zapnuta funkce Safety Shift (SS – jen Canon), tak automatika v rozporu s logikou režimu Av (A) změní i clonu, pokud se s regulací expozičního času dostane do potíží. Poruší tak pravidlo pevně nastavené clony v režimu Av (A) výměnou za dobře exponovaný snímek i „za limitem“.


Auto ISO



Zcela stejně jako u režimu Tv (S) pracuje i funkce Auto ISO. Pokud se tedy automatika dostane do problémů s limitní hodnotou expozičního času (buď narazí na limit nejkratšího možného času, nebo nejdelšího), pomůže si změnou ISO. Stejně jako u funkce Safety Shift ale platí, že díky velkému rozsahu expozičního časů narazí automatika na limit jen zřídka, což oblibu režimu Av (A) nadále zvyšuje.


Expoziční kompenzace (+/-)



V režimu Av (A) je také povolena expoziční kompenzace (Exposure Compensation). V režimu Av (A) je prováděna jen a pouze změnou expozičního času, a pokud se automatika dostane mimo rozsah času, stejně jako u režimu Tv (S) kompenzaci neprovede. Na DSLR Canon, a je-li povolena funkce Safety Shift, kompenzaci i mimo rozsah expozičního času provede změnou clony.


Ikona Odkaz na databázi
ISO
Clona
Exp. čas
Výchozí hodnota
100
f/8
1/100 sec
Kompenzace + 1
100
f/8
1/50 sec
Kompenzace -1
100
f/8
1/200 sec
Příklad práce expoziční kompenzace v režimu Av (A), není-li automatika na limitu s expozičním časem.

Ikona Odkaz na databáziIkona Odkaz na databázi
ISO
Clona
Exp. čas
SS vypnuta
Výchozí hodnota
100
f/8
1/4000 sec
Kompenzace + 1 [1]
100
f/8
1/2000 sec
Kompenzace -1 [2]
100
f/8
1/4000 sec
SS zapnuta
Výchozí hodnota
100
f/8
1/4000 sec
Kompenzace + 1 [1]
100
f/8
1/2000 sec
Kompenzace -1 [2]
100
f/11
1/4000 sec
Příklad práce expoziční kompenzace v režimu Av (A) je-li automatika na limitu s expozičním časem (předpokládáme, že kratší čas než 1/4000 sec fotoaparát neumí).
[1] Kladná kompenzace je provedena prodloužením expozičního času zcela normálně.
[2] Záporná kompenzace se neprovede, protože expoziční čas není již možné více zkrátit.
[3] Díky funkci Safety Shift je záporná kompenzace provedena uzavřením clony.


Závěrem k režimům P, Tv (S) a Av (A)



Tyto režimy se nazývají kreativní, protože umožňují značně omezit nechtěné vlivy automatiky, přitom ale zachovávají plně automatickou reakci fotoaparátu na měnící se světelné podmínky. Právě proto jsou mezi zkušenými fotografy tolik oblíbené, zejména jak již bylo uvedeno režim Av (A). Začátečník se jich obvykle bojí, protože jejich chování je na první pohled „zmatené“ a nepřehledné (zejména při aktivní funkci Auto ISO, Safety Shift atd.). Pokud se s nimi ale seznámíte, tak zjistíte, že jejich chování je logické a velmi užitečné.




Režim Av (A) je velmi oblíbený i při makrofotografii, protože umožňuje mít pod kontrolou hloubku ostrosti, která je v makru klíčová.


Při prvním seznamování s režimy P, Av (A) a Tv (S) vzniká ještě jedno časté nedorozumění. Nastavíte např. režim Av (A), clonu f/11, ISO 100 a pořídíte snímek – automatika nastaví expoziční čas např. 1/100 sec. Pohledem na snímek ale dojdete k závěru, že snímek je nutné např. zesvětlit. Otevřete tedy clonu (tj. nastavíte místo f/11 např. f/8) a očekáváte světlejší snímek. Snímek je ale stejný! Důvod je logický – automatika v režimu Av (A) vámi nastavené cloně přizpůsobila čas, a tedy čas zkrátila – zde na 1/200 sec. Zesvětlování/ztmavování snímků v režimech P, Av (A) a Tv (S) není tedy možné realizovat změnou ISO, clony ani času, ale výhradně expoziční kompenzací.

Příště se podíváme na plně manuální režim M a některé exotické režimy jako je A-DEP, Sv, TAv, X, C atd.


Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů
Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera
Retro a instantní fotoaparáty zažívají boom. Společnost Lomography to tak zkouší z ještě jiného úhlu a přichází s kinofilmovým jednorázovým fotoaparátem Simple Use Film Camera. Vrátí se doba vyvolávání filmů?
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář