www.digimanie.cz
>
>
>

Fotografický blesk na cestě časem – 10. díl

Fotografický blesk na cestě časem – 10. díl
, , článek
V řadě minulých dílů jsme se věnovali základní strategii práce s bleskem tak, aby blesk nebyl na výsledném snímku vůbec patrný. Dnes se podíváme na některé méně obvyklé funkce blesku, jako jsou červené oči, proč vznikají a jak je redukovat, na zoom hlavu blesku a její vztah ke směrnému číslu, synchronizaci blesku na lamely. A také na stroboskop.



reklama
V minulém díle jsme dokončili popis tří základních dovedností, které vedou k téměř neznatelné práci s bleskem. Jsou to:
    1. Správná expozice bleskem vyvážená s trvalým světlem na pozadí – více zde
    2. Správná práce s barvou blesku a její začlenění do scény – více zde
    3. Vyřešení lesků a stínů ve většině případů odrazem blesku o strop či stěny – více viz minulý díl

Je důležité si uvědomit, že bohužel ne vždy je možné všechny tři podmínky splnit. Například třetí podmínka – odražený blesk – je nesplnitelná v exteriéru (například snímky v nočním městě), kde není o co blesk odrazit. Problém činí i velké prostory (pražská Lucerna) či stropy obložené dřevem atd. Třetí podmínka je také automaticky nesplnitelná pro všechny interní blesky, protože vyžaduje natáčecí a sklápěcí hlavu blesku a jeho vyšší výkon (směrné číslo).




Pokud se nepodaří vyřešit podmínky uvedené výše, snímky s bleskem trpí všemi neduhy – silné lesky a stíny, tmavé pozadí a často i nepřirozené barvy.


První podmínka je zase nesplnitelná v situaci, kdy trvalého světla je na pozadí tak málo, že jej bez použití stativu nelze na snímek zaznamenat. Nemáte-li stativ, je-li jeho použití zakázané, či hýbe-li se fotografovaný objekt (v takovém případě je přirozeně stativ k ničemu), tak trvalé světlo nelze se světlem blesku efektivně vyvážit. Na snímku bude proto jen kus scény osvětlený bleskem a pozadí bude typicky tmavé.




A naopak – pokud se vše podaří, tak blesk na snímku nenajdete.


Druhá podmínka, i když méně často, také dokáže pozlobit. Například kombinace blesku s umělými světly (žárovky, zářivky) je velmi nápadná a je-li na snímku vše barevně důležité, nelze efektivně vyvážit bílou dobře pro celý snímek. Pomůže jen barevný filtr na blesk, máte-li ho s sebou.

Čím více výše uvedených podmínek splníte, a čím je splníte lépe, tím více bude blesk na snímku nepozorovatelný. Podaří-li se splnit všechny na 100 %, blesk se na snímku bude tvářit jako náhrada příjemného a měkkého denního světla podobného zamračené obloze. A naopak – nelze-li přes všechnu snahu splnit ani jednu podmínku, budou snímky vypadat jako typické snímky s bleskem – černé pozadí, ostré stíny a lesky a případně i posunuté barvy.


Červené oči (Red Eyes)



I při splnění všech výše uvedených podmínek nejsou ale všechny trable 100% zažehnány. Jedním nepříjemným problémem může být efekt červených očí, který lze jen stěží prohlásit za „pěkný“. Příčina tohoto jevu je ve faktu, že světlo blesku osvítí skrze otevřenou zřítelnici oka část prokrvené a tudíž červené sítnice. A to bohužel stejnou část, jakou zřítelnicí oka fotografujete. Efekt je o to horší, že blesk se často používá ve slabém světle, kdy jsou právě zřítelnice lidí velmi otevřené. Ve dne, kdy bleskem přisvětlujete stíny, je proto spíše vzácností.




Červené oči jsou nepříjemný jev, který je tím silnější, čím více se svítí směrem od objektivu. Mizí tedy při svícení z úhlu.


Tento efekt je díky mechanismu svého vzniku tím slabší, čím více se bleskem svítí z jiného směru (úhlu) než od objektivu. Sice se taktéž bleskem osvítí část sítnice, ale díky stranovému svícení jiná, než se fotografuje. Proto efekt červených očí dělají nejsilněji kompaktní fotoaparáty, které díky své konstrukci mají blesk velmi blízko objektivu. Lépe jsou na tom interní blesky DSLR, které jsou výklopné, a proto svítí více z úhlu.




Objektiv vidí otvorem v oku (zřítelnicí) kus sítnice. Čím svítí blesk z větší vzdálenosti od objektivu (D), tím více je osvícená část sítnice vzdálena od té, kterou vidí objektiv. Svítí-li blesk příliš blízko objektivu, osvětlená a fotografovaná část se kryje a vzniká efekt červených očí. Obrázek není v měřítku.


Nejlépe jsou na tom externí systémové blesky, které jsou díky své konstrukci velmi vzdálené od objektivu. Avšak i u systémového blesku lze efekt červených očí dosáhnout, pokud fotografujete přímým bleskem z větší dálky - cca 5 metrů a více. Efekt červených očí nemůže vzniknout při fotografování odrazem o strop.




Drtivá většina editorů má jednoduchou funkci na automatickou redukci červených očí (na ukázce Adobe Photoshop), a to včetně možnosti nastavování jejích parametrů. Přesto je to pracné – každý obrázek je třeba otevřít a červené oči označit. Řada fotoaparátů má také možnost zapnout blesk do režimu redukce červených očí , který se krátkými záblesky před vlastním snímkem snaží přivřít zřítelnice fotografované osoby. Příliš účinné to není, a navíc to velmi zpomaluje fotografování.


Zoom hlava blesku



Vynikající funkcí, která velmi efektivně šetří světlo a zlepšuje tedy směrné číslo, a tím dosah blesku, je tzv. zoom hlava blesku. Pokud fotografujete například interiér místnosti širokoúhlým ohniskem např. 24 mm, blesk musí svítit hodně do strany, aby rovnoměrně osvítil celou místnost. Pokud ale fotografujete např. portrét ohniskem 100 mm, je zbytečné, aby blesk svítit hodně do šířky. V tomto případě stačí úzký paprsek na obličej odpovídající záběru 100mm objektivu.

Běžné blesky (interní) obvykle tento problém nijak neřeší a svítí vždy do šířky. A to pro nejširší ohnisko kompaktního fotoaparátu nebo u DSLR , kde objektiv může být libovolný, pro ohnisko kolem 24 mm. Inteligentně měnit šíři kuželu světla podle nastaveného ohniska umí až systémové externí blesky, a právě této schopnosti se říká zoom hlava blesku.

Čím více však blesk se zoom hlavou svítí do šířky, tím na větší plochu se ředí jeho světlo, a proto mu klesá směrné číslo (dosah). Výrobci na marketingových materiálech udávají pochopitelně vždy nejvyšší směrné číslo blesku, které však platí jen pro nejužší kužel světla obvykle odpovídající ohnisku 105 mm. Proto při fotografování s bleskem s ohniskem širším bude směrné číslo blesku se zoom hlavou vždy menší, konkrétní hodnoty lze najít v dokumentaci.


Ohnisko [mm]
14*
24
28
35
50
70
80
105
Směrné číslo
15
28
30
36
42
50
53
58
Tabulka ukazující směrné číslo blesku Canon 580 EX v závislosti na nastavení jeho zoom hlavy. Jak vidno, směrné číslo 58 dosáhne jen při ohnisku 105 mm. Ohnisko 14 mm (*) je dosaženo pomocí vestavěné rozptylky.


Synchronizace na 1. nebo 2. lamelu (First Curtain Sync, Second Curtain Sync)



Další často diskutovanou vlastností blesku je synchronizace na 1. nebo 2. lamelu. Tento efekt je ale obecně přeceňován a má smysl jej uvažovat jen u expozičních časů delších než cca 1/10 sec - navíc jen v případě, že se fotografovaný objekt výrazně hýbe, a ještě k tomu sám svítí či silně odráží světlo. Nejsou-li splněny všechny tyto podmínky, je nastavení 1. nebo 2. lamely prakticky lhostejné.




Synchronizace blesku na 1. nebo 2. lamelu ukáže rozdíl pouze v případě, že fotografujte dlouhým časem něco pohybujícího se a svítícího. Zde je evidentní, že byla použita synchronizace na 2. lamelu, protože blesk osvítil objekt na konci jeho pohybu. Synchronizace na 1. lamelu je vidět v rámečku. Obrázky jsou převzaty z webu Canonu.


Jedná se vlastně o určení okamžiku, kdy má během nastaveného expozičního času blesk blesknout. Při nastavení synchronizace na 1. lamelu bleskne blesk na začátku expozičního času těsně po otevření závěrky, při nastavení synchronizace na 2. lamelu bleskne blesk na konci expozičního času těsně před uzavřením závěrky. Tuto skutečnost lze nastavit buď na fotoaparátu (u interních blesků pochopitelně jediná možnost) nebo na externím blesku.




Volba lamely se provádí buď v menu fotoaparátu, nebo přímo na externím blesku. Standardně bývá nastavena 1. lamela.


Stroboskop - vícenásobné blesknutí do jednoho snímku



Další funkcí, kterou nabízí obvykle jen externí blesky, je stroboskop aneb vícenásobné blesknutí blesku do jednoho snímku. Dojde tím k typickému rozfázování pohybu v rámci jednoho záběru. Při zapnutí funkce stroboskop přirozeně nefunguje jakákoliv automatika určování bleskové expozice (žádné E-TTL, iTTL atp.), a proto se musí vše potřebné nastavit na blesku ručně.




Ukázka stroboskopického blesku, kterou si každý může snadno udělat sám, má-li blesk, který stroboskop umí.


Příště se podíváme na bezdrátové odpalování a řízení blesků.


Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů