www.digimanie.cz
>
>
>

Fotografický blesk na cestě časem – 8. díl

Fotografický blesk na cestě časem – 8. díl
, , článek
Vedle expozice bleskem, kterou jsme probrali v minulých dílech, jsou dalšími typickými znaky práce s bleskem problémy s barvou a problémy s ostrými stíny a lesky. Obojí použití blesku na fotografii jednoznačně prozrazuje, a tím vzdaluje snímek od ideálu, kdy blesk na snímku není vidět. Jak vyřešit právě barvy se dozvíte v tomto díle.



reklama
V minulých dílech jsme se podrobně věnovali problematice ad 1, a sice expozici s bleskem. Aby blesk na snímku nebyl vůbec patrný, a přitom usnadnil fotografování ve slabém nebo nevhodně rozloženém světle, je třeba vyřešit ještě barvu blesku ad 2 a ostré stíny a lesky ad 3.
    1. Vyřešit expozici bleskem – viz minulé díly
    2. Vyřešit barvu blesku
    3. Vyřešit stíny a lesky od blesku


2. Barva blesku



Jako každé světlo, i blesk má svoji barvu. Drtivá většina výrobců se v tomto shoduje a jejich fotografické blesky mají barvu blízkou dennímu světlu. Jinými slovy jejich spektrum je relativně vyrovnané a podobné spektru světla dopadajícího ze Slunce na Zem.

I když pro vlastní fotografii to není nijak důležité, tak je zajímavé vědět, že xenonové výbojky, které se používají ve fotografických blescích, mají své spektrum světla závislé mnohem více na proudové hustotě než na tlaku plynu či jeho přesném složení. Vyšší hodnoty proudové hustoty produkují relativně spojité spektrum světla, kde spektrální čáry jsou mnohem méně patrné.




Moderní xenonové výbojky, které se používají v současných fotografických blescích, mají barvu svého světla velmi blízkou bílému dennímu světlu.


Ve fotografii se obvykle používá spektrum vyvážené oproti zelené barvě, které produkuje optimální výkon blesku z hlediska viditelného světla a současně světlo velmi blízké bílé barvě. Jednotliví výrobci se však mohou z hlediska barvy světla produkované bleskem mírně lišit a rovněž barva blesku může mírně kolísat s požadovaným výkonem blesku. Jinými slovy – barva blesku při slabém záblesku může být mírně jiná než při silném záblesku. Rozdíly jsou však pro praktickou fotografii zanedbatelné.




Spektrum fotografického blesku (černě) je relativně rovné, tím bílé a podobné dennímu světlu. Oranžově je pro srovnání uvedeno spektrum žárovky.


Blesk a denní světlo

Má-li fotografický blesk barvu denního světla, není problém jej ve dne použít například pro vykrytí stínů. Jeho míchání s denním světlem bude z hlediska barvy nepostřehnutelné, protože jak denní světlo, tak světlo blesku jsou barevně stejné – bílé.




Barva blesku i barva běžného denního světla je velmi blízká bílé barvě, a tak při jejich míchání nevznikají téměř žádné problémy.




Tento snímek byl lehce přisvícen bleskem, aby bylo lépe vidět do obličeje modelky. Díky kombinaci barvy blesku se stejně barevným denním světlem a díky zeslabení blesku o cca 1 EV je však blesk zcela nenápadný.


Blesk a umělé světlo

Problém nastává, když se blesk používá v kombinaci s umělými zdroji světla – žárovkami, ohni, zářivkami atp. V tom případě je totiž barva blesku jiná než barva stálých umělých světel, a tento barevný nesoulad je třeba nějak vyřešit.




Pokud při nesouladu barvy blesku a žárovek/halogenů (z hlediska barev jsou si žárovky a halogeny velmi podobné) vyvážíte bílou na blesk (Flash ), potom blesk bude bílý, ale žárovky budou žluto-červené, oranžové.




Pokud vyvážíte bílou na žárovku (Tungsten ), žárovky budou bílé, ale blesk bude modrý! Podobné problémy by vás čekaly i u zářivek, které také nebývají bílé, ale velmi často zelené.




Ukázka (zkažené) fotografie, na které je skvěle vidět odlišná barva blesku a žárovek.
(1) je cizí blesk, který se trefil do záběru a jehož bílá barva je způsobena přeexpozicí!
(2) je místo, kde přeexpozice blesku již není a tudíž je vidět barva blesku relativně k žárovkám jako modrá.
(3) je barva žárovek


K vyřešení barevného nesouladu mezi barvou světla blesku a trvalých umělých světel jsou v podstatě k dispozici čtyři možnosti hrubě seřazené podle četnosti jejich použití:
    1. Mít barevně správně popředí osvětlené bleskem a barevně nesprávně pozadí osvětlené trvalými umělými světly (nejčastější strategie).
    2. Bleskem pomocí odrazu o strop/stěny místnosti „přepláchnout“ trvalá světla, a díky tomu barvu trvalých světel ignorovat (druhá nejčastější strategie).
    3. Barvu blesku pomocí barevných filtrů srovnat s barvou trvalých světel.
    4. Mít barevně správně pozadí osvětlené trvalými světly a barevně nesprávně popředí osvětlené bleskem (používáno výjimečně).

Poslední možností, která se ale v mnohém vymyká běžnému použití, je blesk spouštět dálkově a díky tomu bleskem svítit na libovolné místo scény. Potom je možné použít i více blesků a vytvořit tak libovolné nasvícení scény a to i z hlediska barev.


I. Barevně správně popředí, špatně pozadí

Tato strategie je velmi častá při použití přímého blesku - typicky kompaktní fotoaparáty a interní blesky DSLR, které nejsou schopny natočení bleskové hlavice na strop či stěny. Znamená to nastavit vyvážení bílé na blesk (Flash ), nebo ponechat automatiku vyvážení bílé (AWB), která učiní při použití blesku totéž. Popředí osvětlené bleskem bude barevně správně, pozadí, kam blesk již nedosvítí a kde převažuje trvalé světlo umělých zdrojů (typicky žárovek), bude ale žlutočervené.




Na tomto snímku je dobře vidět kombinace barvy denního světla (1) a blesku (2), které barevně odpovídají. Neodpovídá ale barva žárovek (3). Bílá byla vyvážena na denní světlo.


II. Blesk odrazem o bílý strop či stěny

Tato typická strategie funguje jen u systémových blesků, které dokáží natočit hlavici na strop či stěny. Místnost musí mít bílý strop či stěnu a v rozumné výšce/vzdálenosti. Ta nesmí být také příliš velká či členitá. Odražený blesk potom vysvítí celý prostor a zcela potlačí případné umělé zdroje. S vyvážením bílé na blesk (Flash ) je potom vše barevně správně.


III. Barevné filtry na blesk

Další možnou strategií je použít barevný filtr na blesk, a tím jeho světlo barevně sesouladit s barvou světel na pozadí. Filtr lze snadno pořídit buď na konkrétní blesk, nebo jako univerzální, který se k blesku obvykle přichycuje pomocí suchého zipu. Po srovnání barvy blesku např. s barvou žárovek není potom problém vyvážit bílou na žárovku (Tungsten ), a potom je jak popředí, tak pozadí barevně v pořádku. I přesto, že tato metoda je jednoduchá a cena filtrů na blesk je kolem 500,- Kč, tak se v praxi moc nevidí.




Pokud pomocí barevného filtru srovnáte barvu blesku např. se žárovkami a následně na žárovku vyvážíte bílou, bude celá scéna nasvícena světlem stejné barvy, a tudíž nebude vykazovat žádné barevné posuny.




Sada barevných filtrů SJ-1 na externí blesky Nikon SB 600 a SB 800. Oranžové jsou pro vyrovnání barvy s žárovkami/halogeny a zelené jsou pro zářivky. Žluté, červené a modré jsou efektové.


IV. Barevně správně pozadí, špatně popředí

I když z logiky věci je tato možnost další v pořadí, z fotografického hlediska dává málokdy smysl. Znamená nastavit vyvážení bílé podle barvy světel na pozadí (například na žárovku, Tungsten ). Popředí osvětlené bleskem bude potom ale posunuté do modra a pozadí, kde převažuje světlo zmíněných žárovek, bude barevně správně. Toto uspořádání obvykle nedává smysl proto, že v drtivé většině případů je na popředí to, co nás zajímá, a co taky chceme barevně věrně zachytit. Pokud ale najdete scénu, kde naopak barevná věrnost pozadí je důležitá a na popředí barevně nezáleží, je tato strategie přesně pro vás.


Závěr pro práci s bleskem z hlediska barev

V drtivé většině případů se při práci s bleskem realizuje strategie I. nebo II., a tudíž se bílá vyvažuje na blesk (Flash ). Případný barevný posun pozadí do oranžové nepůsobí nijak rušivě a mnoha snímkům dokonce sluší. Strategie III. je sice „nejsprávnější“, v praxi ale spíše výjimečná. Strategii IV. lze doporučit jen pro velmi speciální případy, kdy odlišná barevnost popředí má na snímku přímý obsahový význam.

Příště se podíváme na řešení stínů a lesků při práci s bleskem.


Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů