www.digimanie.cz
>
>

Fotografování lidí – 6.díl: exteriér

Fotografování lidí – 6.díl: exteriér
, , článek
V minulém díle jsme probrali fotografování lidí ve stínu. Nyní dokončíme toto téma fotografováním pod mrakem a shrneme praktické rady, tipy a triky pro fotografování lidí v exteriéru.



reklama

Zamrače

no



Poslední druh světla v exteriéru, který jsme zatím nepospali, je zamračená obloha/pošmourný den. Z hlediska stínů a odlesků je toto světlo velmi podobné světlu při fotografování ve stínu při jasné obloze. Zamračená obloha produkuje velmi měkké stíny, protože je obrovským difuzérem a tak světlo je všesměrové (přichází prakticky ze všech směrů z horní polokoule) a stíny ani lesky se tak téměř neprodukují. Když už nějaký vznikne, tak velmi pozvolný a jen na místech silně zastíněných.



Snímky při zamračeném počasí nemají téměř žádné stíny. V praxi ale záleží i na uspořádání i předmětů v okolí. Tento snímek byl pořízen v lese, díky němuž šlo světlo jen zleva. I tak je ale obloha plošně obrovská a tak neprodukuje žádné tvrdé stíny. Blesk nebyl použit.

Stejně jako u světla typu „ve stínu“ je pošmourný den na portréty trochu nudný a tak neuškodí zapnout blesk a lehce postavy či obličeje přisvětlovat. Opět je však třeba pustit na scénu správné množství světla blesku, jeho regulace podle aktuálních podmínek a pomocí expoziční kompenzace blesku je tak opět na místě. Odrazná deska funguje pouze v případě, že obloha je opravdu velmi jasná a lze tak světlo z ní odrazit.

Zamračený den se však od stínu při jasném dni liší barvou. Zatímco stín je poměrně modrý, zamračená obloha je čistě bílá a odpovídá zhruba standardu bílé D65. Nejlepší službu potom vykoná vyvážení bílé nastavené na ikonku „zamračeno“, která právě předpokládá tento druh světla. Logicky potom jsou snímky při jasném a přímém slunci mírně načervenalé a snad proto se slunce na většině obrázků maluje jako žluté.


Barva světla při počasí typu „zatažená obloha bez slunce“ je nejblíže bílé barvě tak, jak je definována standardem D65 (odpovídá barevné teplotě 6500K).


Barva – shrnutí



Možná si řeknete, že to s tou barvou přeháníme, že vyvážení bílé zapnuté na AUTO vše vyřeší či že není problém barevně snímky opravit v PC. Máte i nemáte pravdu. Barva světla během dne skutečně silně kolísá, o čemž se můžete přesvědčit snadno sami. Nastavte vyvážení bílé na fotoaparátu na ikonku „slunce“ a vyfotografujte portrét nějaké osoby na přímém slunci s jasnou oblohou a hned nato se stejně nastaveným vyvážením bílé v hlubokém stínu (např. za barákem). Snímky v PC potom porovnejte. U té ze stínu uvidíte silný modrý nádech způsobený tím, že ve stínu všechno světlo přichází jen z oblohy a ta je silně modrá.

Můžete si podobný test provést i s automaticky nastaveným vyvážením bílé (AWB) a zkoumat, zda automatika nádech 100% vyrovná. Zlepší se to, ale nevyrovná. A co více – snímky z různých prostředí budou díky automatice barevně kolísat a pleť tak podle toho, kde to bylo fotografováno, bude měnit barvu. Nepříjemné zejména při slide show nebo při prohlížení papírových fotografií ležících vedle sebe s možností porovnání.









Na této sérii 3 snímků byl zvolen opačný postup. Bylo fotografováno ve stínu, ale nastavení bílé na fotoaparátu bylo postupně měněno. Z logiky věci je správně poslední obrázek s korigovaným modrým nádechem a zdravou barvou pleti. Automatické vyvážení bílé (AWB) však poskytlo horší výsledek než volba „slunce“.

Opravit barvu a korigovat špatné vyvážení bílé v PC samozřejmě lze. Má to ale háček – je to velmi pracné a odhadem (na oko) bez srovnávacího originálu je to velmi těžké. Výsledek hodinové práce tak často končí stavem, že originál je hezčí. Zkuste si to třeba s tím špatným obrázkem z automatiky ale nedívejte se přitom na ten správný s nastavením „stín“. Ten byste totiž neměli.

A v neposlední řadě – i když úpravy v PC jsou sice možné, tak upravovat 200 fotografií ze svatby je prakticky nemožné. Proto je vhodné barvu řešit co možná nejvíce již na scéně a PC si nechat jen na záchranu případných problémů. V exteriéru ve většině případů vystačíte s ikonkami „slunce“, „zamračeno“ a „stín“ a tak to nejsložitější je poznat jejich účinek a správně je na scéně přepínat. Snímky se vám odvděčí mnohem vyšší barevnou stálostí a přesností.

Funguje jeden trik. Máte-li s sebou 18% fotografickou šedou tabulku (doporučujeme), můžete si jí v typickém světle vyfotografovat a podle barevného posunu na této tabulce potom v PC snadno opravíte barevné posuny následujících snímků ve stejném světle. Je to velmi rychlé a účinné. Je to ale nutné provést při každé změně světla. A některé lepší fotoaparáty dokáží vyvážit bílou na střední šedou tabulku přímo na scéně.


18% střední šedou tabulky vřele doporučujeme mít v brašně. Hodí se na vyrovnávání barev, jako šedé pozadí např. pro makro i na stanovení správné expozice. Je k dostání v lepších fotoobchodech za cca 100,- Kč.


Expozice – shrnutí



Expozice snímků lidí v exteriéru se potýká se stejnými problémy, jako každá jiná expozice. Ve stínu nebo při počasí typu zataženo bude expozice bezproblémová, stíny budou měkké, kontrast scény přijatelný a tak automatika to docela dobře zvládne. Je třeba dát jen pozor na to, aby případné světlé pozadí nedonutilo automatiku příliš světlo „zatáhnout“ a obličeje pak nebyly příliš tmavé. Vyplatí se zaexperimentovat se středovým měřením expozice (zejména u portrétů), které pro výpočet upřednostňuje střed snímku.



Expozičně velmi těžká scéna – tmavý portrét na přesvíceném pozadí. Nezbývá, než automatice pomoci, exponovat na stíny a smířit se s přeexponovaným pozadím. Středové měření expozice může pomoci.

Situace na plném slunci bude horší. Obvykle je kontrast scény velmi vysoký a tak se často při expozici musí dělat rozhodnutí co je důležitější. A to víte vy, ne fotoaparát. Proto výsledky stále kontrolujte (ideálně podle histogramu, ne náhledem na LCD displeji) a přijímejte rozhodnutí o případné expoziční kompenzaci. Jde-li to, vyhněte se polednímu slunci.


Blesk – shrnutí



Ač to možná vypadá nelogicky, blesk je často potřeba i za plného slunce, o zamračeném počasí či fotografování ve stínu nemluvě. Blesk nemá ambice být hlavním světlem, ale jen přidat světlo do stinných míst, zejména obličejů. Čím více je na scéně světla, tím silněji musí blesk blesknout, aby jeho světlo bylo vůbec vidět. Počítejte tedy s tím, že za jasného slunce bude blesk účinný jen na pár metrů a jste-li limitováni X-sync časem (většina DSLR), počítejte také s problémy při určování expozičního času.



Dobře zregulovaný blesk poskytne skvělé výsledky téměř za jakéhokoliv světla. Jen je třeba počítat s jeho omezeným výkonem, který se projeví zkrácením vzdálenosti, na kterou je blesk schopen účinně pomoci. Stěží to bude více jak pár metrů.

Blesk na snímcích jiných autorů snadno poznáte pomocí odlesku v očích. Ty jsou velmi atraktivní a potřebné, protože oko bez odlesku vypadá mrtvě, vyhasle. I kdyby blesk přidal jen odlesky do očí a jeho světlo se jinak téměř neprojevilo, použijte ho. S bleskem to ale nepřehánějte. Někdy méně je více a scénu obvykle stačí jen „líznout“ – vykrýt stíny a dodat lesky do očí. Sžijte se tedy s nástrojem „expoziční kompenzace blesku“, který sílu blesku reguluje.

Příště se podíváme na případové studie jednotlivých situací (na horách, svatba, sport, děti) a jak si v nich počínat.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů