Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotografování lidí – 6.díl: exteriér

25.4.2007, Roman Pihan, článek
V minulém díle jsme probrali fotografování lidí ve stínu. Nyní dokončíme toto téma fotografováním pod mrakem a shrneme praktické rady, tipy a triky pro fotografování lidí v exteriéru.

Zamračeno


Poslední druh světla v exteriéru, který jsme zatím nepospali, je zamračená obloha/pošmourný den. Z hlediska stínů a odlesků je toto světlo velmi podobné světlu při fotografování ve stínu při jasné obloze. Zamračená obloha produkuje velmi měkké stíny, protože je obrovským difuzérem a tak světlo je všesměrové (přichází prakticky ze všech směrů z horní polokoule) a stíny ani lesky se tak téměř neprodukují. Když už nějaký vznikne, tak velmi pozvolný a jen na místech silně zastíněných.



Snímky při zamračeném počasí nemají téměř žádné stíny. V praxi ale záleží i na uspořádání i předmětů v okolí. Tento snímek byl pořízen v lese, díky němuž šlo světlo jen zleva. I tak je ale obloha plošně obrovská a tak neprodukuje žádné tvrdé stíny. Blesk nebyl použit.

Stejně jako u světla typu „ve stínu“ je pošmourný den na portréty trochu nudný a tak neuškodí zapnout blesk a lehce postavy či obličeje přisvětlovat. Opět je však třeba pustit na scénu správné množství světla blesku, jeho regulace podle aktuálních podmínek a pomocí expoziční kompenzace blesku je tak opět na místě. Odrazná deska funguje pouze v případě, že obloha je opravdu velmi jasná a lze tak světlo z ní odrazit.

Zamračený den se však od stínu při jasném dni liší barvou. Zatímco stín je poměrně modrý, zamračená obloha je čistě bílá a odpovídá zhruba standardu bílé D65. Nejlepší službu potom vykoná vyvážení bílé nastavené na ikonku „zamračeno“, která právě předpokládá tento druh světla. Logicky potom jsou snímky při jasném a přímém slunci mírně načervenalé a snad proto se slunce na většině obrázků maluje jako žluté.


Barva světla při počasí typu „zatažená obloha bez slunce“ je nejblíže bílé barvě tak, jak je definována standardem D65 (odpovídá barevné teplotě 6500K).


Barva – shrnutí


Možná si řeknete, že to s tou barvou přeháníme, že vyvážení bílé zapnuté na AUTO vše vyřeší či že není problém barevně snímky opravit v PC. Máte i nemáte pravdu. Barva světla během dne skutečně silně kolísá, o čemž se můžete přesvědčit snadno sami. Nastavte vyvážení bílé na fotoaparátu na ikonku „slunce“ a vyfotografujte portrét nějaké osoby na přímém slunci s jasnou oblohou a hned nato se stejně nastaveným vyvážením bílé v hlubokém stínu (např. za barákem). Snímky v PC potom porovnejte. U té ze stínu uvidíte silný modrý nádech způsobený tím, že ve stínu všechno světlo přichází jen z oblohy a ta je silně modrá.

Můžete si podobný test provést i s automaticky nastaveným vyvážením bílé (AWB) a zkoumat, zda automatika nádech 100% vyrovná. Zlepší se to, ale nevyrovná. A co více – snímky z různých prostředí budou díky automatice barevně kolísat a pleť tak podle toho, kde to bylo fotografováno, bude měnit barvu. Nepříjemné zejména při slide show nebo při prohlížení papírových fotografií ležících vedle sebe s možností porovnání.









Na této sérii 3 snímků byl zvolen opačný postup. Bylo fotografováno ve stínu, ale nastavení bílé na fotoaparátu bylo postupně měněno. Z logiky věci je správně poslední obrázek s korigovaným modrým nádechem a zdravou barvou pleti. Automatické vyvážení bílé (AWB) však poskytlo horší výsledek než volba „slunce“.

Opravit barvu a korigovat špatné vyvážení bílé v PC samozřejmě lze. Má to ale háček – je to velmi pracné a odhadem (na oko) bez srovnávacího originálu je to velmi těžké. Výsledek hodinové práce tak často končí stavem, že originál je hezčí. Zkuste si to třeba s tím špatným obrázkem z automatiky ale nedívejte se přitom na ten správný s nastavením „stín“. Ten byste totiž neměli.

A v neposlední řadě – i když úpravy v PC jsou sice možné, tak upravovat 200 fotografií ze svatby je prakticky nemožné. Proto je vhodné barvu řešit co možná nejvíce již na scéně a PC si nechat jen na záchranu případných problémů. V exteriéru ve většině případů vystačíte s ikonkami „slunce“, „zamračeno“ a „stín“ a tak to nejsložitější je poznat jejich účinek a správně je na scéně přepínat. Snímky se vám odvděčí mnohem vyšší barevnou stálostí a přesností.

Funguje jeden trik. Máte-li s sebou 18% fotografickou šedou tabulku (doporučujeme), můžete si jí v typickém světle vyfotografovat a podle barevného posunu na této tabulce potom v PC snadno opravíte barevné posuny následujících snímků ve stejném světle. Je to velmi rychlé a účinné. Je to ale nutné provést při každé změně světla. A některé lepší fotoaparáty dokáží vyvážit bílou na střední šedou tabulku přímo na scéně.


18% střední šedou tabulky vřele doporučujeme mít v brašně. Hodí se na vyrovnávání barev, jako šedé pozadí např. pro makro i na stanovení správné expozice. Je k dostání v lepších fotoobchodech za cca 100,- Kč.


Expozice – shrnutí


Expozice snímků lidí v exteriéru se potýká se stejnými problémy, jako každá jiná expozice. Ve stínu nebo při počasí typu zataženo bude expozice bezproblémová, stíny budou měkké, kontrast scény přijatelný a tak automatika to docela dobře zvládne. Je třeba dát jen pozor na to, aby případné světlé pozadí nedonutilo automatiku příliš světlo „zatáhnout“ a obličeje pak nebyly příliš tmavé. Vyplatí se zaexperimentovat se středovým měřením expozice (zejména u portrétů), které pro výpočet upřednostňuje střed snímku.



Expozičně velmi těžká scéna – tmavý portrét na přesvíceném pozadí. Nezbývá, než automatice pomoci, exponovat na stíny a smířit se s přeexponovaným pozadím. Středové měření expozice může pomoci.

Situace na plném slunci bude horší. Obvykle je kontrast scény velmi vysoký a tak se často při expozici musí dělat rozhodnutí co je důležitější. A to víte vy, ne fotoaparát. Proto výsledky stále kontrolujte (ideálně podle histogramu, ne náhledem na LCD displeji) a přijímejte rozhodnutí o případné expoziční kompenzaci. Jde-li to, vyhněte se polednímu slunci.


Blesk – shrnutí


Ač to možná vypadá nelogicky, blesk je často potřeba i za plného slunce, o zamračeném počasí či fotografování ve stínu nemluvě. Blesk nemá ambice být hlavním světlem, ale jen přidat světlo do stinných míst, zejména obličejů. Čím více je na scéně světla, tím silněji musí blesk blesknout, aby jeho světlo bylo vůbec vidět. Počítejte tedy s tím, že za jasného slunce bude blesk účinný jen na pár metrů a jste-li limitováni X-sync časem (většina DSLR), počítejte také s problémy při určování expozičního času.



Dobře zregulovaný blesk poskytne skvělé výsledky téměř za jakéhokoliv světla. Jen je třeba počítat s jeho omezeným výkonem, který se projeví zkrácením vzdálenosti, na kterou je blesk schopen účinně pomoci. Stěží to bude více jak pár metrů.

Blesk na snímcích jiných autorů snadno poznáte pomocí odlesku v očích. Ty jsou velmi atraktivní a potřebné, protože oko bez odlesku vypadá mrtvě, vyhasle. I kdyby blesk přidal jen odlesky do očí a jeho světlo se jinak téměř neprojevilo, použijte ho. S bleskem to ale nepřehánějte. Někdy méně je více a scénu obvykle stačí jen „líznout“ – vykrýt stíny a dodat lesky do očí. Sžijte se tedy s nástrojem „expoziční kompenzace blesku“, který sílu blesku reguluje.

Příště se podíváme na případové studie jednotlivých situací (na horách, svatba, sport, děti) a jak si v nich počínat.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.