Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fotografování v zoo: tipy pro úspěšný lov

11.2.2011, Michal Srna, návod
V dnešním článku si uvedeme nejdůležitější rady a tipy týkající se fotografické disciplíny pro amatérské fotografy jako stvořené - fotografování v zoo. Až se s námi rozloučí zima, budete připraveni na lov konající se v zoo - lov poutavých fotografií.
Kapitoly článku:

Co s sebou?


Kromě vydatné svačiny, zásoby pití a mamutí dávky trpělivosti budete pro úspěšný lov snímků potřebovat i vhodnou fotografickou výbavu. Odbočme od rad rádoby profesionálních fotografů, kteří vám poví, že fotografovat v zoo s objektivem za méně než 25 000 Kč nemá cenu a podívejme se na daný problém očima běžného fotoamatéra.

Zvířata žijí většinou ve výběhu za plotem/sklem a na počkání k vám nepřijdou a nezapózují. Pokud chcete fotografování v zoo brát trochu vážně a ne pouze dokumentovat jednotlivé výběhy, budete se potřebovat dostat velmi blízko. Ano, bystřejší z vás již logicky tuší, že toho docílíte použitím teleobjektivu, pokud nechcete, aby fotografie toho na první pohled roztomilého tygříka byla poslední ve vašem životě.

Vhodným rozsahem ohniskových vzdáleností teleobjektivu pro použití v zoo je zejména 70-300 mm (nebo až 500 mm) či cokoliv blízkého tomuto rozsahu. Důležitým parametrem je zejména světelnost, čím vyšší, tím samozřejmě lepší. Jak jsem již zmínil, v zoo se budete potýkat zejména s nedostatkem světla a dlouhými expozičními časy, které jsou v kombinaci s dlouhým ohniskem předpokladem k neostrým snímkům, proto přijde vhod i jakákoliv forma stabilizace obrazu (zejména pokud budete fotografovat z ruky).

Pokud se zaměříte spíše na menší živočichy (hadi, ještěrky, pavouci, motýli...), užijete rychlý makroobjektiv ideálně s ohniskem v rozmezí 80-100 mm a zde s co nejnižší světelností (f/2,8).


V zoo se bez teleobjektivu neobejdete...
(238 mm, 1/1000 s, f/6,3, ISO 200)

Trochu diskutabilní se jeví v zoo použití stativu. Pokud máte teleobjektiv s kratším ohniskem, osobně bych spíše doporučil vzít s sebou monopod, jenž je skladnější a rychlejší na manipulaci. Na druhou stranu u levnějších z nich je možné fotografovat pouze na šířku. Pokud vám však stativ nebude na obtíž, je samozřejmě lepší ho mít s sebou (zejména pokud nemáte opravdu rychlý světelný objektiv, optickou stabilizaci a chystáte se fotografovat s ohnisky > 200 mm).

Co však místo nezabere a bude znatelné na každé fotografii, je polarizační filtr. Pokud jste stále neměli dostatek důvodů pro jeho pořízení, fotografování v zoo vám je poskytne - odstranění odlesků (viditelné prakticky na každé srsti/kůži zvířete), živější (nasycenější) barvy atd. S použitím polarizačního filtru se pojí ale i jedna nevýhoda - další snížení intenzity dopadajícího světla na snímač přibližně o 1 EV a tím i další prodloužení expozičního času.

Osobně nepreferuji nošení blesku do zoo, většinu zvířat ruší a některým může i ublížit. Najdou se však i výjimky jako např. fotografování motýlů, kdy vám může být k užitku. Pokud blesk nevlastníte, neváhejte se zapojit do naší aktuální FotoVýzvy, kde jej můžete vyhrát.

V zoo pořídíte mnoho snímků, z kterých pravděpodobně vyberete pouze několik nejlepších, proto nezapomeňte i na záložní paměťové karty (platí i o náhradních akumulátorech).


Z očí do očí, aneb pronikněte mezi zvířata


Při volbě finálního stanoviště fotografování a promýšlení kompozice se řiďte jednoduchým pravidlem - fotografování zvířat v úrovni jejich očí vytvoří pocit sblížení a důvěry, který z vaší fotografie bude na diváky působit pozitivně. Znamená to, že budete muset jít často do kolen a mnohdy i níže, ale snímání v úrovni zvířete dodá vašim fotografiím náboj, který odliší vaše snímky od těch dokumentačních. Vžijte se do prostředí zvířat a nahlížejte na ně jako sobě rovnocenné.

Jestliže fotografovaný objekt nevyplní celou plochu fotografie, nezapomínejte na základní pravidla Zlatého řezu a dělení obrazu na třetiny. Středovou kompozici byste měli zvolit pouze v případě zajímavé symetrie daného živočicha (měl by však vyplňovat celý obrazový prostor). Nebojte se ani využívat linie, které vám nabídne např. dlouhý zobák, křídla atd., díky nim budete moct vymýšlet zajímavé úhlopříčné kompozice (viz předchozí ilustrační fotografie).

Využívejte kreativně i zajímavou kresbu srsti zvířat (zejména žirafy, zebry, tygři...) a vytvořte několik abstraktních fotografií, na nichž bude právě jenom srst a zajímavá barevná struktura.


Občas budete muset jít hodně k zemi, abyste se dostali do úrovně zvířat...
(228 mm, 1/320 s, f/6,3, ISO 800)

Fotografování v zoo nemusí být zaměřeno jen na zvířata, hledejte zajímavé humorné situace, výrazy a reakce lidí na zvířata (v tomto směru se dají pořídit velmi pěkné fotografie dětí), kterými se to v zoo jen hemží. Respektujte však jejich soukromí a když vám budou již podruhé dávat najevo, že se jim nelíbí váš objektiv namířený na ně, je na čase změnit objekt zájmu.

V případě komponování a volby stanoviště mějte vždy na mysli, že nejste v zoo sami, čemuž byste měli přizpůsobit své chování ať již ke zvířatům, pravidlům zoologické zahrady, tak i ostatním návštěvníkům. Není nic horšího než arogantní fotograf, který si myslí, že mu díky fotovýbavě za několik desítek tisíc patří celá zoologická zahrada.