www.digimanie.cz
>
>

Jaký fotoaparát? – 11. díl: nové technologie II

Jaký fotoaparát? – 11. díl: nové technologie II
, , článek
V závěrečném díle seriálu dokončíme popis nových technologií, dotkneme se otázky „Kompakt nebo DSLR“ a celý seriál uzavřeme. Slovo „uzavřeme“ je však jen relativní, protože vývoj v oblasti fotoaparátů je tak rychlý, že je jen velmi obtížně možné považovat jakýkoliv seriál o nich za „uzavřený“.



reklama
V minulém díle jsme se zabývali videem ve fotoaparátech a jeho pokroky. Na doplnění není bez zajímavosti, že DSLR zatím videa nenatáčí, a to i přesto, že k tomu není žádný přímý technický důvod. Zejména poté, co DSLR začaly umožňovat tzv. Live View (Živý náhled). Je to tak jen určitá setrvačnost, i když na druhou stranu je minimálně diskutabilní, zda DSLR mající ambice na pokročilé, neřku-li profesionální fotografování, mají vůbec video natáčet. Dá se ale odhadnout, že dříve či později tato funkce bude do DSLR zapracována, a to zejména u DSLR nižších (amatérských) tříd.


IIIe. Vysokorychlostní snímání



Další novinkou související přímo s videem je vysokorychlostní snímání. V běžné praxi asi nenajde velké uplatnění vyjma hrátek, je ale důležitým doplňkem např. pro snímky sportu, přírody, technické snímky atp. – zkrátka všude tam, kde je nutné děj vysokorychlostně sejmout a potom z estetických či studijních důvodů pustit zpomaleně.

Pokud totiž natočíte video běžnou rychlostí kolem 25 snímků/sekundu (používá se zkratka fps = frames per second) a zpomalíte ho, tak logicky snímky v čase chybí a video je trhané. Rychlost snímání 25 fps také není dostatečná pro zachycení opravdu rychlých dějů, kde hrozí, že kýžený děj nastane právě v době mezi snímky. Všude tam je vhodné natočit video rychleji s možností ho potom normálně, zpomaleně či snímek po snímku spustit/studovat.


Vysokorychlostní fotografování je užitečné, když potřebujete zaznamenat rychlý a unikátní děj. Z mnoha snímků je potom snadné vybrat ten správný. Na snímku je kapka vody po vyšplouchnutí z hladiny.

Touto schopností je vybaven již zmíněný fotoaparát Casio EXILIM Pro EX-F1. Ten dokáže pořizovat běžné JPEG snímky v plném rozlišení 6 MPix rychlostí až 60 snímků za vteřinu, což v rychlosti přesahuje možnosti řady kamer. Takových snímků dokáže pořídit až 60 v sérii (tj. záznam 1 vteřiny děje). Rychlostí 30 snímků za vteřinu je možné fotografovat souvisle dvě vteřiny a ještě pomalejší rychlostí 5 snímků za vteřinu můžete střílet JPEG obrázky až 12 vteřin. Zkrátka – do interní paměti se vejde 60 JPEG snímků a podle rychlosti snímání vyjde maximální doba záznamu. Když se interní paměť zaplní, fotoaparát přeruší práci a snímky ukládá na SD kartu.


Casio EXILIM Pro EX-F1 je v současnosti asi nejrychlejší běžný fotoaparát, který symbolizuje splývání fotoaparátů a kamer.

Co se týče vysokorychlostního videa, tak vedle klasického a minule zmíněného HD videa 1920x1080 px (60 fps prokládaně), umí Casio i nižší rozlišení 512x384 px ale již rychlostí 300 snímků za sekundu (!), rozlišení 432x192 px pak dokonce při 600 fps a při rozlišení 336x96 px zvládá úžasných 1200 snímků za sekundu! Čísla jsou to úchvatná, je však otázkou k čemu to běžnému uživateli vyjma speciálních aplikací bude.

V každém případě se však ukazuje, že vývoj v oblasti videa ve fototechnice jde raketově vpřed a že možná jednoho dne kamery a fotoaparáty (téměř) splynou podobně, jako (téměř) splývají mobily s PDA.


DSLR versus kompakt



Nelze se nedotknout tématu, zda pořídit kompaktní fotoaparát či DSLR (digitální zrcadlovka), a to zejména poté, co výrobci stlačili ceny DSLR včetně základního objektivu v setu na (a mnohdy i pod) cenu pokročilých kompaktů. V čem je DSLR lepší a v čem naopak horší než kompakt?


DSLR nebo kompakt – to jest otázka. Není ale dobrý a špatný. Je jen vhodný k A a vhodný k B, případně vhodný pro A a vhodný pro B.

Pořídíte-li si pravou digitální zrcadlovku (DSLR), tak vězte, že zrcadlovka je velká, těžká a nápadná. Zatímco kompakt ukryjete do kapsy či kabelky a není problém jej mít stále s sebou, tak u zrcadlovky musíte primárně „fotografovat“. Mít DSLR stále s sebou prakticky nelze. I když váha malých amatérských DSLR již příjemně klesla, tak počítejte s tím, že 1 kg (a méně to s objektivem nebude) se na krku pořádně pronese. DSLR tak není a asi dlouho nebude obrazový zápisník, což malý kompakt je na 100 %.

DSLR je také dražší. I když cena startovací sady je již na úrovni kompaktu, tak počítejte s tím, že časem nakoupíte ještě minimálně za 1x tolik. Bez dalšího objektivu, externího blesku, filtrů a dalšího příslušenství (mezikroužky, předsádky atd.) to totiž nebude mít s DSLR moc smysl. A s tím výrobci počítají, když nabízejí startovací sety velmi levně.


DSLR je konstrukčně složitější než kompakt ,a proto je i mnohdy dražší. Na druhou stranu je pro účely fotografování mnohem dokonalejší, což ale neznamená, že to právě vy potřebujete a oceníte.

Ani v rozlišení to není - kompakty mají již více než dost MPix a počítejte také s tím, že fotografovat s DSLR je výrazně těžší (!) než s kompaktem! Důvodem je zejména ostření, hloubka ostrosti a absence některých funkcí pro úplné začátečníky. DSLR také nenatáčí video ani zvuk, není ani MP3 přehrávač atd.

V čem to tedy je?
    • DSLR nabízí skutečný optický pohled na scénu skrze objektiv (tzv. TTL – Through the Lens). Vidíte tedy bez zpoždění a 100% opticky věrně to, co je před vámi, a to včetně vlivu případného příslušenství na objektivu. A to žádný kompakt nenabídne.
    • DSLR je bezkonkurenčně nejrychlejší ve smyslu reakce na spoušť, přičemž za to může zejména velmi rychlé ostření. Má totiž samostatné AF senzory a lepší objektivy mají i velmi rychlé ultrazvukové motory, kdežto kompakty ostří přes hlavní senzor a to je strašně pomalé.
    • DSLR mají malou hloubku ostrosti, což je dar i prokletí. Dar v tom, že snímky s rozostřeným pozadím jsou nádherné, prokletí v tom, že je třeba velmi přesně ostřit. A to je těžké, a proto je fotografování s DSLR obtížnější.


Rozostřené pozadí je velmi účinný nástroj, jak přitáhnout pozornost tam, kam potřebujete. Je to ale současně těžký a ošidný nástroj. Sebemenší chyba v zaostření potom totiž končí rozmazaným snímkem. To u kompaktů moc nehrozí.
    • DSLR dělají velmi kvalitní fotografie. Rozdíl nepoznáte ani tak za dobrého světla, ale zejména za špatných světelných podmínek (slabé světlo, barevné světlo atd.) a zejména při použití vysoké ISO citlivosti. Tam, kde si můžete s dobrým objektivem troufnout fotografovat s DSLR, tam si kompakty mohou nechat o fotce jen zdát.


Podobné snímky např. v temných a rozlehlých interiérech nemá smysl snímat s bleskem, protože ten nedokáže prosvětlit velký prostor. Nemůžete-li si postavit stativ, což je často problematické, tak jedinou záchranou je světelný objektiv, vysoké ISO, stabilizátor obrazu a stabilní postoj. Ve všem je DSLR o chlup lepší.

    • DSLR nabízí velké množství příslušenství – objektivy v obrovském rozsahu ohnisek (zoomu), externí blesky, speciální příslušenství atd.


Tak který?



Možná jste očekávali rozuzlení typu: „Kupte si model ten a ten“. To ale z pochopitelných důvodů není zodpovědně možné. Na trhu totiž nejsou vysloveně špatné fotoaparáty. Jsou jen vhodné k A a vhodné k B. I malé, levné a jednoduché kompakty jsou vynikajícími obrazovými zápisníky. Nelze od nich ale čekat, že budou fotografovat za špatných světelných podmínek, rozumně používat blesk a snímky z nich bude asi obtížné zvětšit na zeď do rámu. Naproti tomu DSLR je neohrabaná, těžká a nápadná, nabídne ale nejuniverzálnější použití a i výbavu „do boje“. A mezitím je plynulá škála mnoha výrobců a mnoha modelů. Snad vám tento seriál pomohl utřídit si pojmy a pomůže vám tím i k tomu Vašemu výběru! Hodně štěstí!
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Dnes,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů
Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera Lomography uvádí jednorázový fotoaparát Simple Use Film Camera
Retro a instantní fotoaparáty zažívají boom. Společnost Lomography to tak zkouší z ještě jiného úhlu a přichází s kinofilmovým jednorázovým fotoaparátem Simple Use Film Camera. Vrátí se doba vyvolávání filmů?
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář