www.digimanie.cz
>
>

Jaký fotoaparát? – 2. díl: kategorie II

Jaký fotoaparát? – 2. díl: kategorie II
, , návod
V minulém díle jsme začali naší klasifikaci digitálních fotoaparátů s cílem seznámit se s nabídkou na trhu, zorientovat se v ní a tím usnadnit výběr a pořízení fotoaparátu. Nyní budeme pokračovat vyššími třídami fotoaparátů určených k již vážnější práci.



reklama

III. Rodinné kompakty



Asi nejrozšířenějším typem kompaktních fotoaparátů (nepočítáme fotomobily) jsou rodinné fotoaparáty. Dnes snad již neexistuje rodina, která by alespoň jeden takový digitální fotoaparát nevlastnila a je velká pravděpodobnost, že to bude právě tato třída. Jsou to běžné kompakty v tom nejpřirozenějším slova smyslu určené amatérům, ale mnohdy vybavené i poměrně pokročilejšími funkcemi.


Na podobné snímky pořízené za dobrého světla kompaktní fotoaparát, byť jednoduchý, plně postačí. Snímek je totiž založen na kompozici a nikoliv technické brilanci. A drobné vady v obraze (například hladina moře do oblouku – sférická vada objektivu) se snadno přehlédnou.

Jako příklad podobného všestranného rodinného kompaktu je možné uvést třeba 8 MPix model Olympus FE 350. Má 4x optický zoom, z čehož široký záběr začíná na 28 mm a toho je třeba si cenit. Obecně totiž konstrukce kompaktu dělá výrobcům problémy s širokoúhlými ohnisky a tak většina zoomů začíná až kolem 35 mm. Počáteční ohnisko 28 mm je na kompaktní fotoaparát velmi dobré. Olympus FE 350 je dále vybaven funkcí rozpoznání lidské tváře (Face Detection) a digitální (nikoliv mechanickou) obrazovou stabilizací. Nemá ale poloautomatické ani manuální expoziční režimy určené pokročilým fotografům. Těžiště je tedy ve snadnosti používání.


Klasický a plně automaticky fotící rodinný kompakt Olympus FE 350. Fotoaparáty této třídy jsou obvykle dobře vybaveny, nepočítají ale s kreativním pojetím fotografie a tak jejich těžiště je ve stylu „Namiř a zmačkni“.

IV. Pokročilé kompakty



Pokročilé kompakty jsou jakýmsi mezistupněm do profi třídy DSLR. Jsou to kompaktní fotoaparáty (objektiv nelze oddělit a je tedy jednou provždy dán), ale z hlediska výbavy a funkcí se DSLR blíží. Mají tedy sáňky na blesk, nejrůznější konektory pro příslušenství, přední závit na objektivu, široký rozsah zoomu, objektiv s vysokou světelností a dobrou kresbou i značné možnosti v ovládání a nastavení. Z hlediska kvality obrazu snesou srovnání s DSLR za dobrých a snadných světelných podmínek (letní den) a tedy v situaci, kdy je možné používat nízké ISO.


Podobné snímky jsou včetně malé hloubky ostrosti realizovatelné i pokročilým kompaktem. Největší, ale překonatelnou, překážkou bude pomalá reakce na spoušť.

Příkladem pokročilého kompaktu může být Sony DSC-H50. Má rozlišení 9,1 MPix, zoom rozsah 15x (31 až 465 mm), světelný objektiv f/2,7 až f/4,5 podle zoomu, optickou stabilizaci obrazu v objektivu, přední závit na objektivu o průměru 74 mm určený na filtry nebo předsádky, 14bitový A/D převodník, mnoho možností ručního ovládání včetně ručního ostření atd. Nemá však sáňky na externí blesk. Dá se s ním fotografovat i plně automaticky, lze ale spíše předpokládat, že podobný přístroj si pořídí vážní, byť amatérští, zájemci o fotografování. A ti využijí zejména poloautomatické či ruční režimy.


Příkladem pokročilého kompaktu může být SONY DSC-H50. Tyto přístroje již vzhledem silně připomínají DSLR, nemají však výměnné objektivy.

V. Digitální zrcadlovky (DSLR)



Možná vás napadlo ptát se, co je na těch zrcadlovkách tak sexy, že s nimi fotí tolik fotografů. Vždyť jsou těžké, velké i drahé a navíc mnoho lidí se s nimi spálilo – rozuměj – výsledné fotografie byly horší než z kompaktu! Na základě této zkušenosti dokonce vznikl termín „Deziluze z DSLR“.


Jedním z králů zrcadlovek je firma Canon. Nabízí jak modely určené začátečníkům (např. EOS 450D – na snímku), tak plně profesionální přístroje řady 1D a 1Ds.

Odpověď je prostá - DSLR není lepší a dražší kompakt. Naopak - fotografovat s DLSR je mnohdy výrazně těžší než s kompaktem! DSLR má ala bezkonkurenční kvalitu obrazu, bezkonkurenční rychlost (jedná se hlavně o parametr rychlost reakce na spoušť, který je v praxi nejpodstatnější) a je schopná opravdu malé hloubky ostrosti např. v řádu centimetrů na vzdálenosti 3 metry! Nabízí největší variabilitu příslušenství a má dosažitelný „zoom“ rozsah díky výměně objektivů a případně díky použití telekonvertoru v rozsahu cca 12 až 800 mm (tj. zoom 67x)! To a mnoho dalšího ji předurčuje do rukou všech, kteří to myslí s fotografováním vážně a je lhostejno, zda amatérsky či profesionálně. Nepořizujte si ale zrcadlovku, pokud fotografujete jen svátečně a nehledáte hlubší porozumění faktům, jako je expozice, ostření, hloubka ostrosti atd. To vás zrcadlovka nejspíše zklame.


Králem pro řadu kreativních snímků a pro náročnou reportáž je a ještě dlouho bude DSLR. Pozor ale! Fotografovat s DSLR je těžší než s kompaktem! Není to tedy lepší kompakt!

VI. Velkoformátové přístroje a digitální stěny



Máme-li roztřídit digitální přístroje, neměli bychom zapomenout na velkoformátové přístroje a digitální stěny. Sice představují jen zlomek trhu a pořizují si je výhradně profesionálové, ale zapomenout na ně by nebylo moudré. Velikost senzoru je totiž úzce spjata nejen s rozlišením a kvalitou snímku, ale i s hloubkou ostrosti. Velký senzor tedy umožní dosáhnout snímků, které by s menšími senzory byly dosažitelné jen obtížně či vůbec. Druhý důvod je růst rozlišení v MPix nutný pro snímky velkých formátů.


Velkoformátový digitální přístroj (zrcadlovka) Mamiya ZD. Má senzor velikosti 48 x 36 mm (2x plocha kinofilmu) a rozlišení 21,8 MPix.


Digitální stěna Mamiya ZD Back. Je to vlastně „externí senzor“ určený pro některá těla Mamiya. Dosahuje rozlišení 21,8 MPix při velikosti senzoru 48 x 36 mm.

Třídy digitálních fotoaparátů – shrnutí



I když dělení do tříd je jen orientační, hodí se odsud výběr začít a uvědomit si, která třída vás oslovuje a tu potom podrobně prozkoumat. Pro snazší orientaci vám nabízíme přehlednou tabulku:


Fotomobily
Charakteristika
  • Nejsou to de facto fotoaparáty, slouží pouze na dokumentaci scény - takto to tam vypadalo, toto se stalo atd.
  • Kvalita jejich snímků je přijatelná jen za skvělých světelných podmínek a určená zejména pro MMS či maximálně na obrazovku PC.
Stylové kompakty
Charakteristika
  • Určené amatérům fotografujícím stylem „Namiř a zmačkni“.
  • Klíčový je design, minimální rozměry „do kabelky či kapsy“ a též vysoká odolnost - často jsou vodotěsné, odolné na pád atd.
  • Mají často velmi pokročilou automatiku a slušné rozlišení.
  • Nenabízejí kreativní ani manuální režimy práce.
  • Nelze s nimi pracovat s hloubkou ostrosti ani dobře fotografovat v problematických světelných podmínkách.
Příklad
  • Canon řada IXUS
  • Nikon řada Style
  • Olympus řada µ
  • Panasonic řada DMC-FX nebo FS
  • Sony řada T
Rodinné kompakty
Charakteristika
  • Určené amatérům fotografujícím stylem „Namiř a zmačkni“, často jsou však vybaveny i pokročilými kreativními či manuálními funkcemi.
  • Jsou určeny pro všeobecné použití, a proto mají pokročilou a výkonnou automatiku.
  • Funkčnost je důležitější než stylový design a rozměry.
  • Nelze s nimi pracovat s hloubkou ostrosti ani dobře fotografovat v problematických světelných podmínkách.
Příklad
  • Canon řada IXUS/PowerShot
  • Nikon řada Life
  • Olympus řada FE
  • Panasonic řada DMC-LZ nebo LS
  • Sony řada W a S
Pokročilé kompakty
Charakteristika
  • Určené všem, kteří si zatím netroufnou na DSLR, ale myslí to s fotografováním vážně a fotografování je baví.
  • Mají pokročilou a výkonnou automatiku, ale jsou vždy vybaveny pokročilými kreativními (poloautomatickými) i manuálními funkcemi.
  • Funkčnost a rozsáhlé možnosti (např. zoom či výkon blesku) jsou důležitější než design a rozměry a proto jsou často rozměrnější a těžší.
  • Lze s nimi pracovat s hloubkou ostrosti, byť omezeně.
  • Dokáží již přijatelně fotografovat i v problematických světelných podmínkách.
  • Mají výrazně rozšířenou nabídku příslušenství.
Příklad
  • Canon řada PowerShot
  • Nikon řada Performance
  • Olympus řada SP
  • Panasonic řada DMC-FZ nebo TZ nebo LX
  • Sony řada H
DSLR
Charakteristika
  • Určené na vážnou a/nebo kreativní práci.
  • Dosahují velmi malé hloubky ostrosti.
  • Dosahují nejvyšší kvality obrazu.
  • Dosahují vysoké reportážní rychlosti.
  • Pracovat s nimi je však těžší!
  • Limitem jsou větší rozměry a hmotnost.
Příklad
  • Canon řada EOS
  • Nikon řada D
  • Olympus řada E
  • Panasonic DMC-L1 nebo L10
  • Sony řada Alfa

V příštím díle našeho seriálu se budeme věnovat některým funkcím a parametrům, které se rozhodně při výběru fotoaparátu vyplatí prozkoumat. Podíváme se i na jejich použití v ryzí praxi.
Autor: Roman Pihan

Vystudoval ČVUT Fakultu elektrotechnickou. Po nástupu digitální fotografie se stal jedním z propagátorů jejího využití v komerční i amatérské praxi. Pravidelně přispívá fotografickými články do řady odborných časopisů, lektoruje a přednáší fotografii na konferencích. Vydal úspěšné knihy „Mistrovství práce s DSLR“ a „Mistrovství práce se světlem“.

Nejnovější články
Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800 Panasonic uvedl firmware pro Lumix GH5 i GX800
Společnost Panasonic uvolnil nový firmware pro CSC fotoaparát Lumix GH5, který přináší podporu 4:2:2 10bitového záznamu včetně anamorfického módu. Updatu se dočkala i fotoaparát Lumix GX800 a 45-175mm objektiv.
Dnes,  aktualita, Milan Šurkala
Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS Full frame telezoom Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS
Spolu s novým full frame fotoaparátem Sony A9 byl představen i nový objektiv typu telezoom FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS (SEL100400GM). Chlubit se má rychlým autofokusem i excelentní ostrostí.
Včera,  aktualita, Milan Šurkala,  1 komentář
Canon EOS 80D: příjemná inovace Canon EOS 80D: příjemná inovace
Zamíříme do třídy vyššího mainstreamu APS-C zrcadlovek a otestujeme Canon EOS 80D s novým 18-135mm IS USM objektivem. Fotoaparát má úplně nový 24MPx senzor, vylepšený ostřící modul a rozhodně se nechce nechat zahanbit.
Včera,  recenze, Milan Šurkala,  2 komentáře
Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS Nano USM
Není to dávno, co Canon inovoval svůj 18-135mm objektiv a přinesl STM verzi s krokovým motorkem. Dnes se podíváme na nástupce, který přináší USM motorek, kombinovaný s technologiemi z předchozího modelu pro lepší natáčení videa i fázové ostření.
Včera,  recenze, Milan Šurkala
Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0 Světelný širokoúhlý zoom Panasonic Leica 8-18mm F2.8-4.0
Druhým z připravovaných F2,8-4,0 objektivů značky Leica pro Micro 4/3 je velmi širokoúhlý zoomovací objektiv Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm / F2.8-4.0 ASPH. Má být velmi dobře optimalizovaný i pro natáčení videa.
23.4.2017,  aktualita, Milan Šurkala,  5 komentářů