Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
5.4.2012, Radek Fiala, fejeton
Poslední dobou jsem si oblíbil jeden jazzový podnik, kde se příjemné prostředí kombinuje s hudbou, která, po nekonečném brouzdání pracovními maily, působí na duši až návykově léčivě. Poučen z vlastních nezdarů, vyskytuji se zde zpravidla s foťákem.
Tomash. (14) | 6.4.201213:10
Myslím, že to je o elementární slušnosti a vzájemném respektu. Jako posluchač jsem zažil koncert BohemiaJazz Festivalu na Staromáku. Od lidí k pódiu daleko, závěrka nebude hudebníka rušit. Ale když se jedno ­"fotohovado­" v křiklavé vestě press a s výbavou za částky, o kterých se mi může jen zdát postavilo mezi diváky hned vedle mne...

Jednalo se o koncert komorního švédského kvarteta, kdy hudbu nestačí jen poslouchat ale prožívat. Jenže tento profík s cigárem v koutku spustil: ­"No ták, ku*do, wotoč tu dr*ku na mě, nemám na tebe celej den. Bože, to je ale pí*a, wona se ani do toho foťáku nekoukne.­" Se svojí postavou jsem byl bohužel o 2 hlavy menší než on, takže na moji poznámku, jestli by si zen komentář nemohl nechat pro sebe mne doslova a do písmena poslal do pr*ele...

Jakou krásnou škodolibou radost jsem měl z toho, když mu asi za 30 minut, kdy už lezl po pódiu, tašku opustil objektiv s nenápadným červeným kroužkem u přední čočky a po elegantním odrazu od prkenného pódia si to obloukem zamířil ze 2 metrů na dlažební kostky. Lidi, z toho objektivu bylo takovýho sajrajtu, to jsem ještě neviděl :­-D :­-D :­-D A sprosťákovi zůstaly oči pro pláč. A je pravda, že i švédská zpěvačka se škodolibě ušklíbla, zakže jeho chování se očividně nezlepšilo ani na pódiu.

V tu chvíli jsem si řekl ­- boží mlýny melou.

Btw.: v kombinaci s tím tvým příběhem je ta fotka perfektní. Je to podstata reportážní fotofrafie, kdy jdeš fotit na konkrétní místo ale nikdy nevíš, jaký výjev tě osloví.
Odpovědět1  0
Iudex (1059) | 5.4.201211:34
Kritika fotiek je všeobecne veľmi citlivá vec. Každý, kto zavesí fotku na net, notabene na fotografický portál, musí rátať s tým, že sa mu k nej aj kriticky vyjadria iní, či už odborníci, alebo mudrlanti. Kritika môže byť užitočná a posúvať človeka dopredu, ale môže byť aj podpásová, útočná a urážlivá a môže zobrať začínajúcemu fotografovi všetku chuť do fotenia. Ja osobne som prestal dávať fotky na jeden konkurenčný fotoportál práve po vlne urážlivých, útočných až vulgárnych príspevkov, ktorých jediným cieľom bolo ukázať, ako som neschopný amatér a kritici sú umelci a fotografi par excellence. Skutočne mi to vzalo chuť ďalej uverejňovať na tom portáli fotky a nechať sa urážať tými istými ­"odborníkmi­".
Aj preto som rád za vcelku kultivovanú spoločnosť tu na DM. ;­-)
Odpovědět1  0
didrik (775) | 6.4.201219:20
Mozem sa spytat, neslo konkretne o jeden slovensky, dost velky web?
Odpovědět0  0
??????? | 5.4.201210:03
Neberte to, autore, nějak nepřátelsky, ale jazzové koncerty občas navštěvuji a musím říct, že mě to občasné hemžení fotografů docela ruší. Nebo jeden vytrvalý, který pořídí stovky fotek za večer ­(zlatý film!­) a tajtrlíkuje tam pořád ­(ti mají většinou zrcadlovku­). Raději pak muziku vychutnám se zavřenýma očima, ale já bych se rád díval na muzikanty.
Tak, prosím, foťte jen krátce.
J.N.
Odpovědět1  0
Radek Fiala (25) | 5.4.201213:59
Pro toto mám velké pochopení a sám nesnáším blikající kompaktisty. A vůbec nejhorší jsou možná ­"telefonisti­", co přisvětlovací diodou oslňují o mnoho déle v průběhu ostření, než blesk kompaktu. Právě proto velmi dlouho vyčkávám, než se ­"vydám­" někam od stolečku s foťákem. A i tam se pak snažím splynout s nejbližší zdí či sloupem, abych někomu nepřekážel ve výhledu. Kdyby se i ostatní při vsutupu do podniku zeptali, zda si tu mohou udělat pár fotek, dostalo by se jim dokonce oficiálního zapovězení blesku, kvůli oslnění umělce.
Dvoustovka sklo obvykle stačí na cokoli od baru ­/ zdi v ­"průměrně malém­" klubu. A pokud si vyhlédnu něco jinak nevyfotitelného, snažím se o rychlou akci. A stačí mi jedna fotka. Už proto, že jsem líný jich hromadu tahat do kompu a po večerech se zabývat nekonečným mazáním...
Odpovědět1  0
ppan Klobouk | 5.4.20129:03
Jako muzikanta mě tyhle kompaktíkáři a fotomobiláři ser...štvou jen o trochu víc než zrcadlovkáři. Neumíte si představit jak rozhazuje koncentraci když se metr dva od vás kymácí nějaké umaštěné individuum a blejská a cvaká ostošest. Dost často už jsem měl sto chutí přestat hrát, odložit nástroj a dát dotyčnému paragánskou padinu. Je to taky důvod proč velice nerad fotím klubové akce a pokud ano, je to obvykle na přímou žádost spřátelené kapely aby měli něco čerstvého na web. S takovým alibi se fotí výrazně líp.
Pokud si nějaká superkapela vyhradí zákaz fotografování nebo poprosí o fotografování jen při prvních třech písničkách, má to svůj důvod. A ten důvod není rozhodně obava že by se neofiko fotky začly šířit na webu nebo že zpěvák nemá ten večer dokonale učíslou pěšinku.
Odpovědět0  0
Jenc | 17.4.201223:46
Jsou problém jen ty blesky, nebo i foťáci bez blesku? Ptám se zcela upřímně, nejsem muzikant, ale občas tohle fotím, teď už jen zrcadlovkou bez blesku.
Odpovědět0  0
frasve (131) | 18.4.20120:17
Na obecnou otázku obecná odpověď... Reportážní fotograf, dokumentarista, street photographer, musí ovládat mimikry. Jako chameleon. Splynout s prostředím. Někdo je pro to disponovanější, ti ostatní to mohou natrénovat. Vstupovat do privátního světa druhých je opovážlivost a fotograf to musí respektovat.
Loni v červenci se nám Jana Oborná přiznala: ­"Když v Brně nebo v Praze vytáhnu fotoaparát a snažím se fotit nějakou rušnou ulici, do pěti minut mě většinou někdo začne pacifikovat.­" Vůbec to nechápu. Fotím v Praze, v Brně, ve světě a komunikuji s těmi, které chci fotografovat, nebo které už fotografuji. Nemusím s nimi mluvit, stačí gesta, pohled, přemístění v prostoru, nápodoba s cílem přizpůsobení. Spousta triků a zkušeností. Nadání pro to, abyste jako fotograf ­"netrčel­".
Na formálních akcích, jako jsou nejen koncerty, ale i různá shromáždění, sportovní akce apod. musíte respektovat jisté zvyklosti. Ty mohou být případ od případu různé. Cit, schopnost vcítit se do dění a nemyslet si, že to všechno je tam kvůli vám :­-­) Viděl jsem fotografy, kteří se chovali, jako kdyby jim patřilo pódium, publikum a frontman kapely včetně koncertní haly. To posluchači a většinou také muzikanti nemají rádi. Vy tu akci totiž ­"jen­" fotografujete. Nejste ani Gott, ani Stouni, ani Stivín nebo Jarrett.
Pak je tu ještě jedna drobnost. Já na fotografování hudby nevěřím, takže poslouchám, podle okolností i tancuju nebo pospávám :­-­) Ale nefotím. To je ovšem desetiletími vymazlený extrém, který nikomu nevnucuji :­-)
Odpovědět0  0
frasve (131) | 18.4.20120:22
Ještě k tomu blesku. Většinou obtěžuje. Jsou však situace, kdy Vám pomáhá vytvořit status profesionála. Dokonce i na živějších koncertech. Ovšem tak jako tak platí, co bylo napsáno výše :­-­)
PS: Viděl jste v akci dvojici Štěpánka Stein a Salim Issa? Na ulici? Takže to jde i takhle drsně ­- a fotky dělají parádní.
Odpovědět0  0
Medcin (2) | 5.4.20128:45
Někdy jsou komentáře dobré ­- když člověk kouká na svou fotku; ví že jí něco chybí, ale nemůže přijít na to co. Pak jsou rady ­(víc saturace, b&w, měls jít dopředu, měls jít dozadu­) inspirující. Někdy je člověk nad svou fotkou vnitřně uspokojen tak, že nechce, aby mu do toho někdo kecal.

P.S. většina CMS umí vypínat komentáře volitelně na každý článek ­(fotku­)

P.P.S jo, a příště to zkuste o slepičí krok doprava a čtvercový formát ;­-)
Odpovědět0  0
Vlasta (4) | 5.4.20128:17
na kritiky nedejte ­- je to dobrá fotka ­- má duši i příběh, to je víc než nějaká kompozice ;­-­) O kompozici může přemýšlet Saudek ­- ten má na to čas, neloví zlomek sekundy trvající děj ­- tomu jej před jeho plesnivou zdí přehrají, kolikrát potřebuje :­-­) ­(nic proti Saudkovi, leckdy se mi líbí ­- je to zas něco jiného)
Odpovědět0  0
frasve (131) | 5.4.201212:26
Milý­/milá Vlasto,
fotka se mi taky líbí. Jinak se ale mýlíte. Obraz je tvořen stejně tak ­"duší a příběhem­", jako kompozicí atd. Je to symbióza. Pak si také nemyslím, že Saudek při vlastním fotografování má až tolik času a možností přemýšlet o kompozici. Připravuje se dopředu a ­"na place­" si ví holt rady.
Nakonec bych Vám rád připomněl HCB, který z kontaktů negativu poznal, zda se fotograf blíží k dobré fotce, nebo to jen ­"zkouší­". Některé děje se rozvíjejí. Je dobré je předvídat, ale také znovu zkoušet výstižnější záběr. Někde se prostě jednou řízne aje v podstatě konec. Jindy operujete celé odpoledne :­-­)
Tahle fotka se určitě dala dělat několik minut z různých míst. To nebyl ten jedinečný okamžik, který nastane, skončí a už se neopakuje.
PS: Jinak se připojuji k odpůrcům poskakujících fotografů pod pódiem ­(či dokonce na něm­) při jakékoliv hudební produkci. Také proto, že hudbu ani vyfotit nejde :­-­) Nechte nám, posluchačům, to, kvůli čemu jsme tam přišli.
Odpovědět1  0
Vlasta (4) | 6.4.20129:56
Ten Vlasta :­-­)
Možná jsem se vyjádřil neobratně ­- ohledně té kompozice... Já nijak nezpochybňuji význam kompozice ­- jen si myslím, že kompozice je jen jeden z mnoha prostředků k vyjádření něčeho ­- nikoliv zásadní a nepřekročitelný atribut, nějaké tabu ;­-­)
Teorie o kompozici vznikly z pozorování toho, jak člověk vnímá obraz ­- jak lidský zrak putuje postupně po vnímané scéně, které oblasti upřednostňuje ­(všechny ty zlaté řezy, pravidla třetin a silných bodů­) ­- je to o fyziologii lidského vnímání. Je to podloženo empiricky, nedá se to zpochybňovat.
Jenže ­- tato kompoziční pravidla mluví spíš o tom, jak dosáhnout ladu, klidu, pocitu pohody, krásy. Jak nakreslit hezký portrét, vyfotit hezkou krajinu ­- vytvořit něco, co se bude líbit. Co když chcete dosáhnout opaku? ;­-­) Co když chcete diváka zneklidnit, donutit ho o něčem přemýšlet, donutit ho vidět svět jinak, než jak ho vidí?
Ano ­- na mnoha slavných obrazech vidíte zcela jasně, že malíř důsledně aplkoval kompoziční pravidla ­- a ty obrazy jsou opravdu krásné, vzbuzují libé pocity, líbí se... Ale koukněte se třeba na obrazy Hieronyma Bosche ­- asi těžko budete hledat svatá kompoziční přikázání třeba v Zahradě pozemských rozkoší ­- a myslíte, že je to špatný obraz? Já si to tedy nemyslím :­-­)
Je to jen můj názor ­- netvrdím, že pravda... Lidi jsou divnej materiál ­- a kolik lidí, tolik názorů a pravd ;­-)
Odpovědět0  0
frasve (131) | 6.4.201216:44
Vy jste se, Vlasto, rozepsal :­-­) Daleko za hranice toho, oč tu běží. Mně šlo v předchozím příspěvku o jediné ­- nepodřazovat skladbu obrazu pod téma nebo cokoliv. To vše stojí jaksi ­"vedle sebe­" a podepírá se vzájemně, jako když jdou chlapi z hospody :­-­)
Vaše líbezné, pozitivistické pojetí kompozice je trošku zúžené. Kompozici chápu jako výstavbu obazu. A je jedno, jestli, jak píšete, má dosáhnout ­"ladu, klidu, pocitu pohody, krásy­" nebo je to jedna z těch modernistických ­"antikompozic­" s ufiknutou půlkou hlavy někde v kraji fotografie. Pořád tahle kompozice představuje jeden ze základních pilířů obrazu.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.