Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Modré, příliš modré,…

15.10.2004, Jakub Kozák, článek
Aberace, chromatická vada, barevné poškození,… Jedná se o chybu při snímání příliš ostrých barevných přechodů – tedy zejména v případech, kdy ostré sluneční světlo osvětluje jinak tmavé oblasti a na jejich hranici se objeví svítivá modrá či fialová barva. Podíváme se, jak si s takovou vadou poradit v programu Zoner Media Explorer 6 a jak si vyhrát s barevnými korekcemi v Adobe Photoshopu 7.
Kapitoly článku:
  1. Modré, příliš modré,…
  2. Adobe Photoshop
Tento nežádoucí efekt způsobují často levnější fotoaparáty, ale při velmi jasném světle se tomu zřejmě nevyhnou ani výrobky se složitě konstruovaným objektivem. Jev způsobuje zvláštní lom světla a odlesk, s nímž si fotoaparáty často nedokáží poradit a zobrazí jej jako modré či nafialovělé plochy. Na první pohled je vidět, že na tomto snímku z přírody není něco v pořádku (obr. 1) – fialový lesk v listí nelze přehlédnout.



Obr. 1

Při detailním pohledu je vada vidět ještě lépe. V ZME 6 existuje však poměrně jednoduchý lék. V editoru stiskněte CTRL + SHIFT + A nebo si najděte v menu Upravit -> Odstranit vady obrazu -> Chromatická vada (obr. 2).


Obr. 2

Otevře se dialogové okno, v němž vlevo vidíte původní stav a vpravo stav po odstranění vady (obr. 3). Zvětšete si detaily tak, abyste mohli bezpečně vybrat kapátkem správnou barvu, která má být odstraněna. Míru odstranění je nejlépe zvolit 100%, pokud nemáte jinde na obrázku stejně fialovou plochu, kterou si přejete zachovat. Rovněž toleranci barvy zvolte podle ostatních barev z obrázku. V tomto případě je 30 % naprosto bezpečných, protože jiná podobně modrofialová barva na fotografii není, když se nepočítá vodní plocha, kde se chromatická vada rovněž projevila. Pokud by se však na obrázku nacházela nějaká modrá či fialová látka (bunda, košile, stan, …) nebo stavba, asi by bylo nutné toleranci zmenšit. Takhle je ovšem výsledek poměrně uspokojivý – po fialové ani stopa. (obr. 4)



Obr. 3



Obr. 4

Aby však byl obraz ještě lepší, je nutné zesvětlit příliš stinné oblasti a naopak trochu ztmavit jasnou sluneční záři, aby nevznikaly přepaly. Toho docílíte pomocí úpravy úrovní Upravit -> Vylepšit obraz -> Úrovně (obr. 5). Výstupní úrovně posuňte více do středu, abyste zabránili extrémům ve stínech i ve světlech.



Obr. 5

Výsledek potom vypadá takto (obr. 6). Je vidět, že místo fialových ploch vznikly plochy šedé, což ovšem vypadá mnohem přirozeněji.



Obr. 6